فرصت‌هاى سرمايه‌گذارى براى توسعه خط 10 مترو
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،جلسه بررسی فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی برای خط ۱۰ متروى تهران با حضور رئیس هیئت مدیره شرکت مترو، علی امام مدیرعامل شرکت مترو، علی نوذرپور شهردار منطقه ۲۲ تهران، سعید نایب مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مترو و نيز جمعی از مدیران بخش خصوصی شامل مجموعه‌های ایران مال، شرکت اسپیلت و کیسون، مجموعه‌های رزمال، بام لند، لکسون، هزار و یک شب، شهید خرازی، بتاجا، تهران مال و لوتوس پارسیان در سالن جلسات شرکت مترو برگزار شد.

در ابتدای این مراسم علی امام با اشاره به اینکه ۴ دهه فعالیت شرکت مترو منجر به ساخت ۲۲0 کیلومتر خط با ۱۲۵ ایستگاه شده است؛ به آخرين بازنگری صورت گرفته در طرح جامع حمل و نقل ریلی در سال‌های ۹۵ تا ۹۷ اشاره و خاطرنشان کرد: در این بازنگری مقرر شد ۴ خط جدید شامل خطوط ۸ تا ۱۱ در شهر تهران طراحی و ساخته شود به گونه‌ای که شهروندان تهرانی بتوانند با طی مسافت ۸۰۰ متر از منزل خود به یکی از مودهاى حمل و نقل عمومی به ویژه مترو دست پیدا کنند.

 مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه الگوی تامین مالی برای شرکت مترو در4 دهه گذشته به گونه‌ای بوده است که مترو جهت تامين منابع مالى به دولت متکی نباشد، تاکید کرد: حتي در سال ۱۳۶۵ با قید این شرط مترو راه‌اندازی شد.

 امام عنوان كرد: از سال ۸۵ تاکنون مصوبه‌های بالادستی خوبی به عنوان پشتوانه قانونی تامین منابع مالی برای توسعه مترو به تصویب رسیده است. در صورتی که دولت‌ها به این مجموعه قوانین پایبند می‌بودند امروز مترو کلانشهرها در وضعیت بسیار بهتری قرار داشت. متاسفانه از سال‌هاى گذشته تاکنون فشار تامین منابع مالی برای توسعه مترو بیشتر بر دوش شهرداری بوده و دولت‌‌ها در این میان نقش کمتری داشته‌اند.

او با تاکید بر این که شرایط فعلی کشور و نیز شهرداری، الزامی مبنی بر تغییر دیدگاه در تامین منابع مالی را ایجاب می‌کند، عنوان کرد: حتی دولت نیز برای توسعه پروژه‌های عمرانی خود به این نتیجه رسیده است. در این میان مترو با هزینه‌های بسیار بالایی که برای ساخت و توسعه دارد و همچنين دیر بازده بودن موضوع نيازمند این تغییر دیدگاه است.

مديرعامل شركت مترو با اشاره به اینکه اولین قدم اجرایی به سمت عملی کردن الگوی مناسب تامین منابع مالی از سوی شرکت مترو در خط ۱۰ به ویژه بخش غربی آن آغاز می‌شود، خاطرنشان کرد: در بخش غربی خط ۱۰ مجموعه‌های تجاری بسیار مناسبی قرار دارند که می‌توانند به عنوان سرمایه‌گذار حضور داشته باشند. با توجه به اين كه بخشى از خط 10 از نزديكى نمايشگاه بين‌المللى عبور مي‌كند، تفاهم‌نامه‌اى با نمايشگاه بين‌المللى به امضا رسيده است تا با سرمايه‌گذارى بخش خصوصى براي نمايشگاه بين‌المللى ايستگاه مترو ساخته شود.

فرصت‌هاى گسترده سرمايه‌گذارى در بخش غربى خط 10

امام با بيان اینکه در نظر داریم بخش غربی خط ۱۰ را تحت عنوان فاز یک این خط تعریف کنیم، خاطر نشان کرد: در صورت وجود منابع مالی این امکان را داریم که از اسفند ماه مقدمات توسعه خط ۱۰ را کلید بزنیم زیرا به لحاظ توان فنی و نیروی انسانی در آمادگی کامل به سر می‌بریم.

 او در ارتباط با منابع مالی مورد نیاز برای ساخت خط 10 متروی تهران عنوان کرد : بخش تجهیزات ثابت و متحرک این خط در مجموع ۲۸ میلیون یورو و بخش ساختمانی که بیشتر به منابع داخلی متکی است ۲۲۸ میلیارد تومان برای یک کیلومتر تونل و ایستگاه با تجهیزات هزینه در بر دارد. این در حالی است هر واگن به طور متوسط يك ميليون يورو هزينه در بر دارد؛ بدين معني كه بايد براى يك قطار با 8 واگن 8 ميليون يور هزينه كرد.

 مدیرعامل شرکت مترو با اشاره به اینکه این برآورد هزینه‌ها بدون در نظر گرفتن هزینه‌های تملک برای قسمت‌هايى همانند هواکش‌ها و پله‌های خروج اضطراری که به فضای باز نیاز دارند است، گفت: در صورتی که سرمایه‌گذاران اقدام به سرمایه‌گذاری برای ساخت و توسعه خط ۱۰ کنند، می‌توانند از زمین‌هایی که در اختیار خودشان است به عنوان آورده بدين منظور استفاده كنند تا هزینه‌های تملک به این صورت حذف شود.

 در ادامه سعید نایب مدیر سرمایه‌گذاری شرکت مترو به تشریح فرصت‌های سرمایه‌گذاری بخش خصوصی با محوریت خط ۱۰ پرداخت و یکی از مهم‌ترین این روش‌ها را روش مشارکت بخش خصوصی و عمومی با در نظر گرفتن طیف وسیعی از سرمایه‌گذاران خرد و کلان عنوان کرد.

 در پایان این جلسه پرسش و پاسخ بین سرمایه‌گذاران و مدیران ارشد شرکت مترو صورت گرفت و مقرر شد سرمایه‌گذاران داوطلب برای مشارکت در ساخت خط ۱۰ متروى تهران، نمایندگان خود را به شرکت مترو به منظور ادامه همکاری معرفی کنند.