کد خبر: ۹۹۹۱۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۹:۱۴
در جلسه شورای شهر تبریز عنوان شد
جلسه شورای شهر تبریز با بررسی پروژه نیروگاه زباله سوز در این کلانشهر با حضور اعضای شورا برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، عبداله تقی پور عضو هیات رئیسه شورای شهر تبریز در جلسه علنی شورای شهر تبریز گفت: بحث زباله سوز در ساعات بسیاری، بررسی های مختلف انجام شده است.

وی افزود: اشکالات بنیادی در تفاهم نامه بوده است که بعد از بررسی ها نتیجه به مطالعات امکان سنجی و تصمیم گیری نهایی انجام شد. رونوشت در این خصوص به اعضای شورا و طرح در صحن علنی نیز بدون پاسخ باقی مانده است.

تقی پور ابراز داشت:‌ بررسی های این موضوع در جلسات مختلف کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری صورت گرفت. مکاتبات در خصوص ارزش زباله سوز حرارتی و اصلاحات نهایی زباله سوز نیز بدون پاسخ مانده است. در نهایت کمیسیون محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تبریز با لحاظ چند بند به جمع بندی در این خصوص رسیده است.

عضو شورای شهر تبریز ادامه داد: کاهش استفاده مجدد بازیافت استحصال انرژی و لندفیل بهترین گزینه های نحوه مدیریت پسماند است. لندیفل کاهش یافته و سوزاندن و بازیافت و کمپوست افزایش یافته است که بر اساس هر مدیریت پسماند صورت گرفته است.


وی افزود: ۴۷ درصد از زباله ها در اتحادیه اروپا بازیافت و کمپوست می شود. در حال حاضر در کشور ما ۴۰ تن پسماند وجود دارد. ۷۰ درصد پسماند تر غذایی و مابقی کاغذ هستند.

تقی پور ابراز داشت: انتخاب گزینه زباله سوزی با مطالعات و بررسی قابل انجام است و نباید به صورت عجولانه و در صورت نداشتن توجیه های اقتصادی اقدام به این عمل شود. کمیسیون محیط زیست وخدمات شهری تبریز مخالف سوزاندن زباله ها جز در موارد زباله های غیر قابل بازیافت است.

ضرورت توسعه اقتصادی برای شرکت های تعاونی

کریم صادق زاده عضو شورای شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: تمامی ضوابط قانون کار و قانون تامین اجتماعی دقیق رعایت شود تا حقی ضایع نشود. نباید خاصه سازی و خودمان سازی باشد.

وی ادامه داد: اقتصاد ما از سه بخش دولتی، خصوصی و تعاونی تشکیل شده، اما در برون رفت مشکلات و توسعه هیچ یکی از بخش ها موفق نبوده است.



وی گفت: رعایت اصل ۴۳-۴۴قانون اساسی در موارد کلان سرمایه گذاری به صورت مشارکتی مهم است. در شرایط کنونی باید زمینه توسعه اقتصادی برای شرکت های تعاونی در کشور فراهم شود.

فرج محمد قلیزاده دیگر عضو هیات رئیسه شورای شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: از سبک سازی مجموعه شرکت واحد تبریز و تصمیم کمیسیون مربوطه در این خصوص قدردانی می کنیم.

وی گفت: برای واگذاری نیازمند فراخوان هستیم.

فرج محمد قلیزاده همچنین گفت:‌ بررسی عملکرد مدیریت سرمایه گذاری در قالب جزوه ای در اختیار تمام اعضا شورا قرار گرفت است که مطالب مفیدی را در بر داشته است.

وی گفت: نکات ضعف ما در زمینه های مختلف است. اهلیت، تضامین، نظارت، شفافیت، انتخاب سرمایه گذار، ضعف های اصلی ما در سرمایه گذاری به شمار می رود.

وی گفت:‌ علت به گل نشستن سرمایه گذاری های به خاطر عدم استعلام و اهلیت این نفرات است. استعلام در هر زمینه ای باید مد نظر اعضا هیات عالی قرار گیرد.

وی ادامه داد:‌ این شیوه نامه از دیدگاه سرمایه گذاری نوشته شده است، اما موضوع اصلی ما مشارکت است. سرمایه گذاری به صورت مستقل نیاز به اهلیت و استعلام ندارد. پیشنهاد می کنم تصمیم‌گیری در خصوص سرمایه گذار بعد از استعلام مراجعه ذی صلاح صورت بگیرد.

وی گفت: بررسی صلاحیت فنی و غیر فنی باید از طریق مختلف مورد استعلام قرار گیرد.

موضوع سرمایه گذار با مشارکت بسیار متفاوت است

سونیا اندیش نائب رئیس شورای شهر تبریز نیز در این جلسه گفت: موضوع در شهرداری مشارکت است و سرمایه گذاری در مشارکت دو طرفه است. برای مثال در کشور آلمان، برای پیشرفت و توسعه در گام نخست اهلیت سرمایه‌گذار را بررسی کرده و سپس قرارداد بستند که این کشور با شرایط توسعه فعلی همراه است.



وی گفت: جا دارد از طرف شهرداری تبریز به کسانی که اهلیت کامل را دارند، در مشارکت، اقدامات تشویقی همچون ارایه رایگان زمین نیز صورت بگیرد. اما این زمانی توجیه دارد که سرمایه گذار اهلیت کافی را داشته باشد.

اندیش ابراز داشت: طبق اعلام دیگر اعضا شورا موضوع سرمایه گذار با مشارکت بسیار متفاوت است. در خصوص سرمایه گذار نیاز به تعیین اهلیت نیست اما در مشارکت باید مراجع ذی صلاح این اهلیت را تصویب کنند. اجازه بدهید مشارکت کننده خودش استعلام های خود را تهیه کرده و به عنوان مدرک ارایه کند.

شهردار تبریز نیز در این خصوص گفت: بند بعدی بحث کمیته کارشناسی است که این موارد باید در آن ردیف مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

ایرج شهین باهر افزود: یک سری تعریفاتی می توانید داشته باشید و درکمیته کارشناسی مورد بحث قرار گیرد.

خرید اتوبوس ممکن نیست

فرخ جلالی مدیر عامل شرکت اتوبوس رانی تبریز و حومه نیز در این جلسه گفت: خرید اتوبوس در هیچ جا میسر نیست، به صورت اورژانسی ۶٢ دستگاه از طرف وزارت کشور تخصیص دادند که ٢٠ دستگاه خریداری شده است.

وی گفت:‌ مشخصات فنی این اتوبوس ها از همه بهتر است. هزینه نگه داری و راننده ١١ میلیون تومان می شود و ما به خاطر جلوگیری از این هزینه ها به بخش خصوصی واگذار می کنیم و سالانه ١٣٢ میلیون‌ هزینه کرد این اتوبوس ها می شود.

جلالی ابراز داشت: ۳۰ درصد را دریافت کنیم مقرون به صرفه تر است و تصدی گیری نمی شود. در سه سال ٢٠٠ نفر بازنشسته کردیم  و در این حال به بخش خصوصی ارزش قائل هستیم. ٣٣٢ واحد اتوبوس از رده خارج هستند. باید به اتوبوسرانی توجه ویژه داشته باشیم.

گفتنی است در این جلسه دو فوریت لایحه شهرداری تبریز در خصوص مینی بوس ها با اکثریت آرا تصویب شد.

اجرای پروژه های عمرانی به صورت غیر نقدی

در جلسه شورای اسلامی شهر تبریز همچنین لایحه دو فوریتی واگذاری املاک و مستغلات شهرداری تبریز به ارزش ۲۰۰ میلیارد تومان به قرارگاه خاتم الانبیا مطرح شد.

شهردار تبریز در تشریح ضرورت این لایحه گفت: با توجه به کمبود فصل کاری در شهر تبریز و همچنین عقد تفاهم نامه با قرارگاه خاتم الانبیا در خصوص اجرای پروژه های عمرانی ضروری است این مجوز جهت اجرای عملیات عمراتی به شهرداری داده شود.

وی در خصوص متن لایحه نیز اظهار داشت: بر اساس تفاهمی که با قرارگاه خاتم داریم کلیه املاک شهرداری که در مزایده به فروش نرسد به این قرارگاه واگذار می شود.

ایرج شهین باهر افزود: این املاک با تعیین کارشناس رسمی دادگستری از طرف شهرداری قیمت گذاری شده و ۱۰ درصد زیر قیمت به قرارگاه واگذار می شود.

شهردار تبریز این اقدام را گامی مهم در اجرای پروژه های عمرانی به صورت غیر نقدی دانست و گفت: کلیه املاکی که در مزایده به فروش نمی رسد به قرارگاه خاتم واگذار می شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
عزاداری در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان

عزاداری در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان

عزاداری بازار تاریخی تبریز نمونه‌ای از عزاداری‌های بی‌حاشیه و بی‌آسیب است که هنوز پای طبل و سنج به آن باز نشده و می‌تواند پذیرای گردشگران مذهبی باشد.
کمربندی تنکابن قتلگاه است

کمربندی تنکابن قتلگاه است

کمربندی ۱۱ کیلومتری تنکابن بوی خون می‌دهد و در یکسال گذشته ۲۵ نفر را به گام مرگ کشانده است، این درحالی که مسئولان راه بر سر نامیدن آن به اسم کمربندی یا کنارگذر اختلاف نظر دارند.