کد خبر: ۹۸۹۶۴
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
رئیس کنترل و نظارت هوشمند شهرداری تهران گفت: ضرورت وجود یک رگولاتور برای استارتاپها کاملا محسوس است چرا که رانندگان برای استخدام در این استارتهاپها از 3 فیلتر این رگولاتورها عبور می کنند.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،سالهاست حمل و نقل عمومی دغدغه مدیران و شهروندان است و برای کاهش آلودگی و ترافیک هر ساله طرحها و ایده های نویی در این راستا ارائه می شود و از آنجایی که شهروندان همیشه به دنبال کوتاهترین و ساده ترین راه رسیدن به مقصد هستند همیشه از وسایلی که در دسترس تر باشد استفاده می کنند از این رو استارتاپها دست به کار شده و طرحی نو درانداختند تا هم به داد آلودگی هوا و هم کاهش ترافیک برسند و تاکسی های اینترنتی متولد شد. دو سه سالی است که این سامانه فعالیت خود را آغاز کرده و مسافرین زیادی مشتری و جذب این استارتاپها شده اند.  
 
پیرامون اینکه آیا این استارتاپ نیازی به رگولاتوری دارند که آنها را هدایت و نظارت کند شهر فردا با یکی از مدیران شهرداری در سازمان تاکسیرانی به بحث و گفتگو نشست.  
مهندس امیر علیپور رئیس کنترل و نظارت هوشمند شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار «شهر فردا»،پیرامون اینکه آیا تاکسی های اینترنتی و استارتاپ ها نیازمند نظارت شهرداری ها هستند یا خیر اظهار داشت: قطعا نظر شهرداری تهران مثبت است، شاید در گام اول از منظر شهری صحبت کند و به سراغ قوانین برود اما اتفاقی که افتاده، اتفاقی کاملا مشخص است و قانون طبق ماده 21 و 22 مصوب هیات وزیران، حمل و نقل درون شهری را به شهرداریها سپرده و در ادامه این مطلب  نظارت بر خودروهایی که زیر 15 نفر را جابجا می کنند از طریق شهرداری به سازمان های تاکسیرانی محول شده است.  
 
علیپور در ادامه اظهار داشت: اینکه قانون این تکلیف را بر عده شهرداری ها گذاشته نکته اول است ولی فضای مدیریت شهری است، که این فضا را حادتر می کند همینطور اگر به مساله توجه شود با وجود تاکسی هایی که در سطح شهر تهران هستند بسیاری از خودروهای شخصی هم در حال مسافر کشی هستند.این بدین معناست که شاید خودروهای حمل و نقل عمومی کامل و یا جامع نبوده که بخشی از سرویس دهی حمل و نقل عمومی بر دوش خودروهای شخصی افتاده است.  
 
رئیس کنترل و نظارت هوشمند تاکسیرانی شهرداری تهران تصریح کرد: نکته ای که بسیار مهم به نظر می رسد این است که این سیستم هوشمند رگولاتوری می خواهد یا خیر در پاسخ باید گفت که بله می خواهد، چرا که اگر این رگولاتور نباشد با پدیده ای که روز به روز هم در حال رشد است مواجه خواهیم بود و آن هم بحث ماشین خوابی است که در حال حاضر در تهران به شدت رو به افزایش است.  
هدفمندی استارتاپها در گرو رگولاتورهای شهرداری
علیپور افزود:رواج  پدیده ماشین خوابی دلیلی جز بیکاری جوانانی که از شهرستانها برای کار به تهران مراجعه می کنند ندارد چرا که آنها در ابتدا درگیر موضوع پلاک خودروهایشان هستند که از شهرستان صادر شده و در تهران مجوز فعالیت ندارند بنابراین اولین ایده ای که به ذهنشان می رسد اجاره پلاک تهران و یا خرید خودروی اشتراکی به صورت که 3 نفر این خودرو را خریداری و مشترکا با این وسیله اقدام به مسافر کشی در تهران می کنند و با تعویض شیفت به استراحت پرداخته و آخر شب نیز باز همان خودرو جای خواب آنهاست.  
 
وی با تاکید بر اینکه سازمان تاکسیرانی شهرداری تهران در سالهای گذشته اقدام به نوسازی ناوگان تاکسیرانی خود کرده و هر 6 ماه یکبار تاکسیران ملزم به گرفتن معاینه فنی برتر است، اظهار داشت: رِنج عمر تاکسی ها توسط سازمان به زیر 5 سال رسیده بود و با ورودو اضافه شدن تاکسی های اینترنتی به تبع میزان آلایندگی و مشکلات و ترافیک و از این دست اتفاقات به شدت در این مدل افزایش یافته و به شهر تهران تحمیل شده است و دوباره می توان دید که سن ناوگانی که هم اکنون در حال جابجایی مسافر است چیزی قریب به 15 سال است.  
 
رئیس کنترل و نظارت هوشمند شهرداری تهران با اشاره به اینکه عمر مفید تاکسی ها 10 سال است در صورتی که در تاکسی های اینترنتی چنین قانونی وجود ندارد، تصریح کرد: غالب این خودروها که پراید هم هستند قطعا رگولاتوری می خواهند که بر روی آنها نظارت داشته باشد و با این نظارت به راحتی می توانند در این حوزه فعالیت داشته باشند، ولیکن با شرایط و قوانین شهر همخوان باشند چرا قطعا باید تابع 3 قانون در مدیریت شهری باشند و آن قوانین شامل سن خودروهاست که زیر 10 سال باشد 2 معاینه فنی داشته باشند و 3 رانندگانی که استخدام می شوند از فیلتر های مورد نیاز عبور کرده باشند. 

وی با اشاره به اینکه البته به غیر از خودروهایی که جذب این سرویس ها می شوند نوع جذب رانندگان این استارتاپ ها نیز خود معضلی است، اذعان داشت: نکته قابل تامل از 3 سال اخیر تا کنون این است که بیش از 90 درصد رانندگان این استارتاپها بومی بوده اند اما هم اکنون در برخی محله ها به راحتی می توان دید که رانندگان از شهرستانهای مختلف آمده و محله را غرق کرده اند و در ساعتهایی شروع به کار می کنند و در واقع مدل کار را بسته اند و همه هم شهرستانی هستند. 

علیپور با اشاره به اینکه البته همه شهرستانی ها عزیزند چرا که به دلیل بیکاری و مشقت در پیدا کردن شغل به این کار مشغول شده اند، تاکید کرد: اما مساله ای که مورد توجه است این است که مسافر حق انتخاب راننده را ندارد و در این سامانه نوع جذب رانندگان به گونه ای است که به محض ثبت نام آنان می توانند اولین مسافر خود را جابجا کنند.    
 
وی در ادامه با اشاره به اینکه سازمان تاکسیرانی در بحث سوء پیشنیه و حتی استشهاد محلی برای جذب رانندگان بسیار جدی عمل می کند، افزود: نوع جذب این رانندگان  به صورتی است که تا دریافت سوپیشینه یک تایم دو هفته ای برای رانندگان وجود دارد و در این دو هفته آنها می توانند کار خود را آغاز و اقدام به مسافر گیری نمایند اما اینکه در این دوهفته چه اتفاقی رخ خواهد داد این استارتاپ ها تضمینی برای آن ندارند.  
 
رئیس کنترل و نظارت هوشمند شهرداری تهران یاد آور شد: ایجاد یک رگولاتور برای این استارتاپ ها نوع جذب رانندگان را در یک فیلتر قرار داده و امنیت مسافر را تضمین می کند.     
 
 
 
 
    

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
تمهیدات شهرداری برای حمایت از کارتن خوابها در شبهای سرد پایتخت

تمهیدات شهرداری برای حمایت از کارتن خوابها در شبهای سرد پایتخت

مشاور پارلمانی شهرداری تهران گفت: پایتخت 19 گرمخانه فعال سراسری و 3 گرمخانه مخصوص زنان دارد که با وجود ظرفیت 5 هزار نفری پذیرش به رغم برودت هوا همچنان فضای خالی دارند.
طراحی سورئال حیوانات با فتوشاپ/ تصاویر

طراحی سورئال حیوانات با فتوشاپ/ تصاویر

یک جوان ۲۳ ساله در اندونزی با فتوشاپ حیوانات در شرایط احمقانه و غیرمنتظره قرار می‌دهد.