کد خبر: ۹۸۲۰۵
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۸ - ۱۲:۲۰
ترکیه با نمایش جاذبه‌های گردشگری ترکیه در شبکه‌های رسانه‌ای و تلویزیونی بزرگ جهان، تأثیر زیادی در شناساندن کشور خود به عنوان یک مقصد گردشگری در جهان را داشته ‌که همین اقدامات موجب شده‌ است که در سال 2013 بیش از30 میلیون گردشگر به ترکیه سفر کنند.



کشور ترکیه، تبلیغات را سرلوحه برنامه‌های گردشگری خود قرار داده است و با تکیه بر آن توانسته به پیشرفت‌های بسیاری درزمینه گردشگری به خصوص در گردشگری هنری، تفریحی، پزشکی و ... برسد. ترکیه با نمایش جاذبه‌های گردشگری ترکیه در شبکه‌های رسانه‌ای و تلویزیونی بزرگ جهان، تأثیر زیادی در شناساندن کشور خود به عنوان یک مقصد گردشگری در جهان را داشته ‌که همین اقدامات موجب شده‌ است که در سال 2013 بیش از30 میلیون گردشگر به ترکیه سفر کنند. مسئولان ترکیه، صدها سایت اطلاع‌رسانی در کل جهان، راه انداخته‌اند که به زبان‌های مختلف، جاذبه‌های گردشگری و امکانات توریستی ترکیه را معرفی می‌کنند. 

همچنین با فعال‌سازی کانال گردشگری و فیلم‌های مستند، تبلیغات وسیعی را برای افزایش دیدگاه مثبت اروپایی‌ها نسبت به ترکیه انجام داده‌اند و باعث تأثیر در افزایش ورود جهانگردان اروپایی به این کشور شده‌اند.با مقایسه اجمالی که بین دو شهر تهران و استانبول در این پژوهش صورت گرفت شکاف بسیار بزرگی در تعداد مراکز اقامتی و خدمات ارایه شده به گردشگران در تهران، مشاهده شد که جا دارد از تجارب کشورهایی نظیر ترکیه برای رشد گردشگری در کشور و به خصوص شهر تهران استفاده گردد.رتبه گردشگری ایران، از بین 141 کشور 130 می‌باشد و در زیرساخت‌های خدماتی و محیط کسب و کار ورقابت‌پذیری سفر، رتبه ضعیفی دارد اما کشور ترکیه از نظر شاخص رقابت‌پذیری گردشگری، در جایگاه چهل‌وچهارم جهان قرار دارد.

جدول4- مقایسه رتبه ایران و ترکیه در رقابت‌پذیری گردشگری

شاخص‌ها

ایران

ترکیه

رتبه

رتبه

شاخص رقابت‌پذیری گردشگری

97

44

زیرشاخص‌ها

محیط توانمندساز

98

78

محیط کسب و کار

119

59

سرمایه انسانی و بازار کار

114

88

پایداری زیست محیطی

115

95

بهداشت و سلامت

93

63

آمادگی فناورانه ارتباطات و اطلاعات

98

68

زیرساخت‌های حمل‌ونقل هوایی

93

16

منابع طبیعی

98

73

جدول 5- مقایسه سطح صادرت ایران و ترکیه(2015)

کشور

سهم صادرات گردشگر به کل

رتبه

سهم(درصد)

ایران

168

1.7

ترکیه

65

17.7

جدول 6- اشتغال (2015)

کشور

اثرمستقیمگردشگریبراشتغال

اثرکلگردشگریبراشتغال

رتبه

هزار شغل

رتبه

هزار شغل

ایران

35

376

33

13985.5

ترکیه

29

5996

22

2192.5

جدول 7- مقایسه رتبه ایران و ترکیه در اثرات گردشگری برGDP(2015)

کشور

اثر مستقیم گردشگری درGDP

اثر کل گردشگری درGDP

رتبه

ارزش( میلیارد دلار)

رتبه

ارزش ( میلیارد دلار)

ایران

38

10.1

39

27.3

ترکیه

13

3509

13

91.6


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
دانشنامه اقتصاد و مالیه شهری در سایت بنیاد دانشنامه نگاری ایران نمایه شد

دانشنامه اقتصاد و مالیه شهری در سایت بنیاد دانشنامه نگاری ایران نمایه شد

دانشنامه اقتصاد و مالیه شهری به عنوان نخستین دانشنامه جامع دو زبانه ( فارسی - لاتین ) در حوزه اقتصاد شهری به قلم دکتر حسین محمد پورزرندی، رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر شده بود در سایت بنیاد دانشنامه نگاری ایران نمایه شد.
تخلیه حباب مسکن در شهرهای بزرگ آغاز شد

تخلیه حباب مسکن در شهرهای بزرگ آغاز شد

عضو کمیسیون عمران گفت : موج کاهش قیمت مسکن که از شهریور ماه در پایتخت آغاز شده بود به شهرهای بزرگ هم رسید