کد خبر: ۹۶۷۷۷
تاریخ انتشار: ۲۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۰۹:۴۴
اگر شما نیز صاحب کسب و کاری هستید و برای موفقیت در آن تلاش می کنید، می توانید در ادامه با ما همراه باشید و با استفاده از اصول و نکات مدیریت کسب و کارهای کوچک که در این مطلب مطرح شده است، در مسیر رشد و پیشرفت تجارت خود گام بردارید.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، به نقل از موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه معین ،لازم نیست حتما یکی از ۵۰۰ شرکت برتر از نظر سطح فروش باشید تا بتوانید از نکات گفته شده در این مطلب برای دستیابی به عملکرد تجاری خوب بهره ببرید. درواقع بعضی از کسب و کارهای کوچک بسیار خوب هم، با اجرای برخی از این اصول، پیشرفت کرده و به موفقیت رسیده اند.  مدیریت کسب و کار چیست؟

اگر شما نیز صاحب کسب و کاری هستید و برای موفقیت در آن تلاش می کنید، می توانید در ادامه با ما همراه باشید و با استفاده از اصول و نکات مدیریت کسب و کارهای کوچک که در این مطلب مطرح شده است، در مسیر رشد و پیشرفت تجارت خود گام بردارید.

۱- دانش به تنهایی کافی نیست
اگر در رشته و زمینه کاری خود متخصص هستید، نباید تصور کنید همین برای شما کافی است و از ویژگی های ضروری صاحبان کسب وکار برخوردارید. وقتی در روز اول، کار خود را شروع می کنید، نباید انتظار داشته باشید مشتریان فورا به سمت شرکت شما هجوم بیاورند، آن  هم فقط به این دلیل که از دانش کافی برای کارتان برخوردارید. در ابتدا، به بازاریابی و مدیریت نیاز دارید تا بتوانید کسب و کار خود را در مسیر درست به حرکت درآورید.

چند سرآشپز یا عاشق آشپزی می شناسید یا دیده اید که به دلیل عشقی که به آشپزی و غذا داشته اند، رستورانی باز کرده و چند ماه یا چند سال بعد به دلیل استقبال اندک مشتریان، مجبور شده اند آن را ببندند؟ تهیه غذای خوب به تنهایی کافی نیست؛ مردم باید در مورد غذاهای شما بدانند تا سراغش بیایند. در واقع شما باید درمورد خدمات و غذاهای خود اطلاع رسانی کنید. به علاوه باید کسب و کارتان را به  شیوه ای منظم و موثر اداره کنید. برای این کار به توصیه های کارشناسان مالیاتی و مالی نیاز دارید و در نهایت نیز باید یک مدیر باتجربه، مدیریت امور را در کنترل کند.

برای آشنا شدن با افراد متخصص و کاربلد از سایت مهرپل استفاده کنید تا با اشخاص حرفه ای در هر زمینه ای آشنا شوید.

 ۲- افراد مناسب را استخدام کنید
اگر از نظر فنی در رشته خود متخصص هستید اما از دانش و تجربه کافی در بازاریابی برخوردار نیستید، باید افراد مناسبی و کاربلدی را برای انجام امور مربوط به بازاریابی استخدام کنید. بازاریابی موجب می شود مردم برای مراجعه به شما تمایل پیدا کنند. در مرحله بعدی باید ترفندی استفاده کنید که مردم شما و خدمات شما را به دوستان خود توصیه کنند.

برای جذب مشتری و بازاریابی می توانید در سایت مهرپل عضو شوید تا به کسب و کار خود رونق بخشید.

۳- دوستان تان را استخدام نکنید
شاید این مسئله بدیهی به نظر برسد، ولی بارها و بارها شاهد آن بوده ایم که افراد برای استخدام به  سراغ دوستان و آشنایان خود رفته اند. این کار علاوه بر  اینکه می تواند به دوستی شما آسیب برساند و حتی گاهی دوستی ها را از بین ببرد، به کسب و کار شما نیز آسیب می زند.

البته گاهی ممکن است این کار سودمند باشد، ولی باید با احتیاط بسیاری دوست خود را استخدام کنید و حتما حیطه دوستی و حیطه کاری خود را به طور شفاف برای او مشخص کنید تا بداند در محیط کار، شخص دیگری خواهید بود. این کار ممکن است نیازمند گفت وگوی بسیاری بین شما و دوست تان باشد. به طور کلی در صورت استخدام دوستان خود، باید در زمان کار و پس از آن رفتارها و برخوردهای متفاوتی داشته باشید و مسائل کاری را با روابط دوستانه قاطی نکنید.

۴- تصمیم های ناگهانی نگیرید؛ استراتژی برنامه ریزی اهمیت زیادی دارد
فردی را در نظر بگیرید که اخیرا به عنوان صاحب بخشی از یک رستوران شروع به فعالیت کرده است. این رستوران در مکان خوبی قرار گرفته و در نهایت رستوران موفقی خواهد بود، ولی باتوجه به کاهش رونق کسب و کارها در آن منطقه، صاحبان رستوران باید بیشتر تلاش کنند که مشتریان به رستوران آنها جذب شوند و همچنین با رضایت آنجا را ترک کنند.

در شبی بسیار آزاردهنده، بسیاری از مردم شهر برای صرف غذا به این رستوران محلی مراجعه کرده بودند. در رستوران خدمه کافی وجود نداشت و از سوی دیگر، در پاسیوی رستوران نیز باران شدیدی می بارید. در این میان، یکی از سرآشپزها نیز رستوران را ترک کرد. پس  از آن، صاحبان رستوران تصمیم هایی نسنجیده و ناگهانی گرفتند؛ یکی از تصمیم های آنها دو برابرکردن تعداد خدمه رستوران در تمام شیفت های کاری بود.

به نظر می رسید آنها پیش از اجرای این ایده از عواقب آن آگاه نبودند. با این کار تعداد خدمه آنها بیش از حد لازم افزایش یافت. در نتیجه دستمزدهایی که باید پرداخت می کردند، به طور تصاعدی و غیرضروری افزایش یافت و سهم هر پیشخدمت از انعام ها نیز به میزان قابل  توجهی کاهش پیدا کرد. این تصمیم باعث ناراضی شدن خدمه و کم شدن سود صاحبان رستوران شد. از طرفی دیگر خدمه رستوران به منزله خط مقدم  هستند و استفاده از خدمه هایی که به خوبی آموزش ندیده اند و تجربه کافی ندارند، به معنی پایان کار است. بنابراین حفظ خدمه خوب اهمیت زیادی دارد. در واقع حتی اگر در زمینه های دیگری نیز مشغول به فعالیت هستید هم باید کارمندان و کارگران خوب و مفید خود را حفظ کنید.

 ۵- ارتقا و جذب نیرو از درون سازمان همیشه خوب نیست
ارتقای کارکنان مشغول  به  کار در سازمان موجب می شود بیشتر تلاش کنند و این روش به بعضی کارکنان انگیزه بیشتری برای کارکردن می دهد. ولی هرگز نباید نیروی مورد نیاز خود را صرفا از درون سازمان جذب کنید، زیرا گاهی مجموعه مهارت های لازم در پایگاه کارکنان موجود، وجود ندارد.

برای مثال رستورانی را در نظر بگیرید که متصدیان قسمت نوشیدنی ها را صرفا از میان کارکنان رستوران استخدام می کند. اگر پیشخدمتی با تلاش و پشتکار، توانایی های خود را ثابت کند، می تواند به متصدی قسمت نوشیدنی ها ارتقا پیدا کند. اما تصور کنید که آنها برای کار دیگری هستند و تخصصی در این زمینه ندارند پس قطعا نمیتوانند در این زمینه به خوبی جایگاه قبلی خود باشند (حداقل تا زمانی که فنون این کار را یاد بگیرند) که تا زمان حرفه ای شدن قطعا مشتریان زیادی را از دست خواهند داد.

در واقع با واگذارکردن مسئولیت های سنگین تری که از عهده این افراد خارج است، آنها را به درون آتش پرتاب کرده اید و آنها مجبورند با آزمون و خطا برای بقای خود تلاش کنند یا در میان شعله های آتش پایین بروند و در نهایت کار خود را رها کنند یا اینکه اخراج شوند.

صاحبان این رستوران در نهایت کسب و کار خود را از دست خواهند داد، زیرا اصرار دارند به  جای استخدام متصدیان حرفه ای از خارج رستوران، پیشخدمت های رستوران را ارتقا دهند و آنها را به متصدیانی بی کفایت و ناشایسته تبدیل کنند. وقتی رستوران شلوغی را اداره می کنید، به کارگیری نیروی کار خوب، عنصری ضروری برای درست پیش رفتن کارهاست.

اگر احتیاج به نشر آگهی خود در یک بستر مناسب داشتید می توانید از سایت مهرپل استفاده کنید.

 ۶- کسب وکار خوب یعنی هماهنگی و ثبات داشته باشید
هماهنگی، کلید اصلی داشتن کسب و کاری خوب است. حتی اگر هیچ یک از موارد دیگر را رعایت نمی کنید، حتما باید هماهنگی و ثبات داشته باشید. برای نمونه، مک دونالد پیشگام و تجسم عینی هماهنگی و ثبات است. وقتی به یکی از شعبه های مک دونالد در هرجای دنیا وارد شوید، دقیقا می دانید اگر همبرگر کوارتر پاوندر (quarter pounder) سفارش دهید، چه چیزی دریافت می کنید، همه ویژگی ها را می دانید؛ از مواد تشکیل دهنده گرفته تا حجم غذا و همچنین چاشنی ها و مخلفات آن.

در مقابل، رستوران تازه کاری را در نظر بگیرید که صاحبان آن تصور می کنند رستوران شان بسیار رؤیایی و فانتزی است. سرآشپز رستوران نیز همیشه در نحوه ارائه و مواد تشکیل دهنده غذاهای اصلی رستوران تغییراتی می دهد و فکر می کند با این کار می تواند غذاهای متنوعی عرضه کند که کیفیت آنها هر روز بهتر می شود.

ولی مثلاً وقتی در این رستوران ماهی قزل آلا سفارش می دهید، هرگز نمی دانید غذای شما چقدر ادویه دارد، چه چیزهایی همراه آن سرو می شود و غذا چگونه درست شده است. با ناهماهنگی و بی ثباتی نمی توانید مشتریان وفاداری داشته باشید که دوباره به شما مراجعه کنند؛ برای رسیدن به این هدف باید مطمئن و باثبات باشید.

باثبات بودن، حرفه ای گری، برنامه ریزی مناسب برای استراتژی ها و همکاری با کارشناسان و استفاده از نظرات آنها رمز داشتن کسب و کاری درجه یک و موفق است. نباید چرخ را از نو اختراع کنید و باخود بگویید کسب وکار من با دیگران متفاوت است و مجبور نیستم از این قوانین پیروی کنم. کارایی چرخ پیش از این ثابت شده و متاسفانه باید بگویم کسب و کار شما تفاوت چندانی با کسب وکارهای دیگر ندارد.

مدیریت کسب و کار چیست؟ مدیریت کسب و کار چیست؟ مدیریت کسب و کار چیست؟
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
پیرشدن جمعیت چه مخاطراتی برای سالمندان آینده خواهد داشت؟

پیرشدن جمعیت چه مخاطراتی برای سالمندان آینده خواهد داشت؟

پیرشدن جمعیت هرچند به تنهایی تهدیدی به شمار نمی رود، اما اگر الزامات آن مثل توسعه بیمه همگانی ، بهبود سبد تغذیه و تامین اجتماعی برای مستمری بگیران ، تعویق سن ازدواج و کاهش زاد و ولد با چالش های اقتصادی تحریم گره بخورد ، چگونه باید برای آن چاره اندیشی کرد؟
چگونه فرانسویها به ساختمانهای سبزی رسیدند که ایران 20 سال دیگر خواهد رسید؟

چگونه فرانسویها به ساختمانهای سبزی رسیدند که ایران 20 سال دیگر خواهد رسید؟

در فرانسه ۱۸ میلیون ساختمان وجود دارد که نصف ایران است و از سال ۱۹۹۰ فرانسه آغاز به ایجاد ساختمانهای سازگار با محیط زیست کرده است و در خوشبینانه ترین حالت در ایران ۲۰ سال زمان لازم است تا به ساختمانهای سازگار با محیط زیست دست یابد.
آخرین اخبار