کد خبر: ۹۶۲۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۵۵
فشار خون بالا به اين دليل که معمولا علامتي ندارد، به عنوان قاتل خاموش مطرح است.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، فشار خون بالا به این دلیل که معمولا علامتی ندارد، به عنوان قاتل خاموش مطرح است. فشار خون بالای کنترل نشده می‌تواند به سلول‌های دیواره‌ی رگ‌ها و عروق آسیب بزند یا در ناحیه‌ی تجمع پلاک، پارگی‌های ریزی ایجاد نماید و موجب انسداد عروق و یا سایر مشکلات قلبی و عروقی شود.

فشار خون‌تان باید ۱۲۰ روی ۸۰ باشد

فشار خون بالا به عضلات قلب نیز فشار وارد می‌کند، اما این فقط قلب‌تان نیست که از فشار خون بالا آسیب می‌بیند. 
ریسک سکته مغزی، نارسایی کلیوی و مشکلات چشمی نیز با فشار خون بالا افزایش می‌یابد. 

فشار خون ایده آل، چیزی حدود ۱۲۰ روی ۸۰ میلی متر جیوه است، اما فشار خون نرمال یک طیف دارد.
 بالاترین حد فشار خون برای حداقل بودن خطراتی که سلامتی را تهدید می‌کنند، ۱۴۰ روی ۹۰ میلی متر جیوه است. 
ورزش کافی و منظم، کاهش مصرف سدیم در رژیم غذایی، کاهش استرس و محدود کردن مصرف کافئین می‌تواند کمک‌تان کند فشار خون‌تان را در طیف نرمال حفظ کنید.

سطح قند خون باید کمتر از ۶ درصد باشد

 به طور کلی وقتی پزشک‌تان برای شما تست قند خون تجویز می‌کند تا متوسط سطح قند خون‌تان را طی سه ماه گذشته بررسی نماید، بهتر است نتیجه، کمتر از ۶ درصد باشد.

زیرا قند خون بالا به مرور زمان می‌تواند به عصب‌ها، ارگان‌ها و رگ‌های خونی آسیب زده و ریسک حمله قلبی و سکته مغزی را افزایش بدهد.
 اگر در حال حاضر تشخیص داده شده که دیابت دارید، هدف‌تان باید حفظ سطح قند خون، زیر ۷ درصد باشد. 
داشتن رژیم غذایی سرشار از فیبر که به آرامی گوارش می‌شود، می‌تواند قند خون‌تان را در سطح مطلوبی نگه دارد.

هر شب باید ۷ تا ۸ ساعت بخوابید

توصیه شده است که افراد بزرگسال هر شب ۷ تا ۹ ساعت بخوابند، اما بیشتر افراد خواب شبانه‌ی بسیار کمتری دارند. کمبود خواب منجر به افزایش ریسک چاقی، دیابت نوع دوم، بیماری قلبی، افسردگی و حتی مرگ می‌شود.

 کسر خواب، عوارض منفی زیادی برای مغز نیز دارد. مطالعات نشان داده‌اند افرادی که به اندازه کافی نمی‌خوابند، بیشتر در معرض انتخاب‌های ناسالم غذایی و افکار مداخله آمیزند که سبب افسردگی و اضطراب خواهد شد. مطالعه‌ای نشان داده حتی یک یا دو ساعت کم خوابی می‌تواند ریسک تصادف اتومبیل را دو برابر نماید.

روزی ۳ وعده غلات کامل بخورید

غلات کامل شامل جو دوسر، کینوآ، برنج قهوه‌ای و نان سبوسدار می‌شود. این مواد غذایی فیبر دارند و می‌توانند ریسک بیماری قلبی را کاهش بدهند، قند خون را کنترل کنند و سلامت گوارش را بهبود بدهند.

هر ۳ سال یک بار تست پاپ اسمیر انجام بدهید

سالانه تعداد زیادی از زنان با تشخیص سرطان دهانه رحم روبرو می‌شوند. پاپ اسمیر یکی از موفق‌ترین تست‌هایی است که هر زنی می‌تواند برای جلوگیری از سرطان دهانه رحم انجام بدهد

روزی ۷ تا ۸ وعده میوه و سبزی بخورید

 میوه‌ها وسبزی‌ها دارای آنتی اکسیدان‌ها و مواد ضد التهابی و ویتامین‌ها و املاح فراوانی هستند و منابع خوبی از مواد مغذی به شمار می‌روند بدون اینکه کالری اضافی، نمک زیادی یا هر ماده‌ی مضر دیگری به بدن‌تان وارد کنند.

در هفته ۱۵۰ دقیقه ورزش کنید

می‌توانید پنج بار در هفته و هر بار دست کم ۳۰ دقیقه تمرین و ورزش کنید.

۳ بار در هفته ماهی بخورید

چربی‌های امگا ۳، مانند چربی‌هایی که در ماهی‌های چرب (سالمون و ماکرل) وجود دارند در پیشگیری از بیماری‌های قلبی بسیار مفیدند. این چربی‌ها می‌توانند تریگلیسرید را پایین بیاورند، فشار خون را کم کرده و به عنوان ضد التهاب در بدن عمل کنند. 

کلسترول‌تان کمتر از ۲۰۰ میلی گرم در دسی لیتر باشد

اگر در حال حاضر بیماری عروق کرونر یا دیابت دارید، طبق توصیه کارشناسان باید سالانه چکاپ شوید. برای حفظ سطح مطلوبی از کلسترول در خون‌تان، آجیل و اوت میل و ماهی چرب بخورید.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
نسخه دولت و مدیریت شهری برای پایان دادن به شلوغی مترو /ایران  در رتبه 15 اتحادیه بین المللی حمل و نقل ریلی

نسخه دولت و مدیریت شهری برای پایان دادن به شلوغی مترو /ایران در رتبه 15 اتحادیه بین المللی حمل و نقل ریلی

درحالی نمایندگان مجلس شلوغی مترو را مورد انتقاد قرار دادند که مدیران شهری معتقدند تحریم ها قراردادهای واردات واگن را تعلیق کرد و باعث هدایت تقاضا به سمت تولید واگن داخلی شد که انتظار می رود با حمایت مجلس و دولت 630 واگن به حمل و نقل ریلی شهری اضافه شود.
احیای شب نوزدهم ماه رمضان/ تصاویر

احیای شب نوزدهم ماه رمضان/ تصاویر

مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان در حرم حضرت معصومه (س)