کد خبر: ۹۶۲۹۱
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۱:۱۳
گزارش شهرفردا از لزوم نظارت بر عملکرد تاکسی های آنلاین
لزوم ساماندهی تاکسی های اینترنتی که از آن رگولاتور یاد می شود هم برای رانندگان و هم مسافران ضروری شناخته می شود چرا که می تواند علاوه بر حق اعتراض به مسافران در برابر تخلفات احتمالی، حق رانندگان را نیز با توجه به چارچوب قانون اساسی و عرفی کشور پیگیری کرده و در برابر نقض قانون بایستد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،در حالی که شرکت های بزرگ اینترنتی اکنون مجوز خود را از وزارت صمت می گیرند ،که کارشناسان معتقدند توانایی رگولاتوری ندارد ، سازمان تاکسیرانی معتقد است به علت صدور مجوز فعالیت باید این نهاد به عنوان رگولاتور شناخته شود این در حالیست که شرکت های اینترنتی و تاکسی آنلاین معتقدند ، سازمان تکسیرانی رت به علت ضعف های ساختاری دارای صلاحیت رگولاتوری نمی دانند.

میانگین سفر با استفاده از تاکسی‌های آنلاین در روز بیش از 5/1 میلیون سفر است و نصب برنامه‌های مربوط به آن در موبایل‌های هوشمند از مرز 20 میلیون نفر گذشته است و این یعنی قدرتی بی‌بدیل برای صاحبان این صنایع که حالا نه‌تنها در جلسه قیمت‌گذاری بنزین، نرخ کرایه تاکسی و طرح‌های ترافیک اظهار نظر می‌کنند، بلکه دیگر رگولاتوری دستگاه‎‌های عمومی و دولتی را هم قبول ندارند.


 «ژوبین علاقبند» مدیرعامل اسنپ در این باره گفته است: مخالف دریافت مجوز از تاکسیرانی و سایر نهادها هستیم، زیرا روش‌های تاکسیرانی برای کنترل شکایت از ما بهتر نیست و ما نمی‌خواهیم از سازمانی که در برخی موارد نسبت به ما ضعف دارد مجوز بگیریم. تاکسی‌های اینترنتی در حال حاضر مجوز خود را از کسب و کارهای اینترنتی وزارت صمت گرفته‌اند که اغلب کارشناسان و مسؤولان اساسا این مجوز را غیرقانونی می‌دانند. در کنار این وزارت صمت به طور کلی توانایی رگولاتوری این حوزه را با تمام پیچیدگی‌هایی که دارد، ندارد. 


سال گذشته بررسی لایحه اصلاح قانون توسعه حمل‌ونقل عمومی در دستور کار ‌هیات دولت قرار گرفت که موضوع دریافت مجوز تاکسی‌های اینترنتی از شهرداری نیز در این لایحه گنجانده شده است. 

 از سویی «علیرضا قنادان» رئیس سازمان تاکسیرانی تهران درباره کافی نبودن پروانه کسب اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی برای فعالیت این شرکت‌ها، گفت: «ما در قانون جواز کسب را به رسمیت می‌شناسیم که توسط اتحادیه کسب‌وکارهای مجازی صادر می‌شود اما این جواز کسب جواز تخصصی نیست و  مجوز دیگری در قانون حوزه حمل‌و‌نقل وجود دارد که پروانه فعالیت نام دارد.

 در مواد ۳۱ و۳۲ قانون تخلفات راهنمایی و رانندگی، شهرداری‌ها موظف شده‌اند برای شرکت‌های حمل‌ونقلی تشکیل کمیسیون دهند و اگر تخلفی از سمت آنها منجر به جرح یا فوت شد، از طریق چند مرحله این اتفاق پیگیری شود». 

قنادان درباره رقیب محسوب شدن شهرداری برای شرکت‌های تاکسی اینترنتی، گفت: «سازمان تاکسیرانی، سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی است و ۸۰ هزار تاکسی تهران زیرمجموعه ۲۲ شرکت حمل‌ونقلی کار می‌کنند و ما روی فعالیت آنها نظارت می‌کنیم. شرکت‌های مختلف از ما پروانه فعالیت
می‌گیرند و با ما کار می‌کنند. ما شرکت رقیب نیستیم و رگولاتور محسوب می‌شویم».

وجود یک نهاد بالادست سیاست‌گذار در زمینه کسب‌وکارهای اینترنتی بویژه موضوع خاص تاکسی‌های اینترنتی می‌تواند مزایای بسیار زیادی برای مسافران و رانندگان این برنامه‌ها داشته باشد.
در حال حاضر اکثر رانندگان تاکسی‌های اینترنتی از بی‌مسؤولیتی برنامه‌ها نسبت به حال و روز خود ناراضی هستند. آنها حتی کاری را که انجام می‌دهند مصداق استثمار می‌دانند. نبود جای اعتراض به مسافران حتی اگر قوانین اصلی کشور را رعایت نکنند یکی از این موارد است که در موضوع داغ شده روزهای اخیر هم مشهود بود.  به غیر از موضوع تخلفات قانونی مانند کشف حجاب یا استعمال دخانیات، تعداد مسافران بیش از ظرفیت ماشین و استفاده از تاکسی به عنوان وسیله باربری از مواردی است که رانندگان به آن نقد دارند اما هیچ مرجع رسیدگی‌کننده‌ای به اعتراضات آنها وجود ندارد. 

 برنامه‌های تاکسی اینترنتی هم با در نظر گرفتن سود خود که تنها در دفاع همه‌جانبه از مسافر تعریف می‌شود، هیچ‌گاه پاسخگوی این اعتراضات رانندگان نبوده‌اند.  در کنار ایجاد نهاد دادرس برای رانندگان، رگولاتور می‌تواند برای رانندگان یک نهاد صنفی ایجاد کند؛ نهادی که حداقل نیازهای یک شاغل را مانند خدمات درمانی تامین کند. نهاد رگولاتور می‌‌تواند به عنوان نهاد پیگیری‌کننده نیاز تمام شرکت‌های تاکسی‌ اینترنتی قدرت چانه‌زنی در برابر دولت داشته باشد و از این طریق خدماتی برای رانندگان ایجاد کند مانند همان خدماتی که امروز به رانندگان تاکسی تعلق می‌گیرد (لاستیک ارزان‌قیمت، سوخت ارزان، طرح ترافیک، بیمه بازنشستگی، بیمه مسافران و...).


 اصلی‌ترین مزیتی که رگولاتور پاسخگو می‌تواند برای مسافران داشته باشد، تبدیل تعریف فعالیت برای سود، به فعالیت در راستای خدمت‌رسانی است. در حال حاضر تاکسی‌های اینترنتی در شرایط سخت مانند روزهای بارانی، روزهای نزدیک به تعطیلات نوروز و مسیرهایی که جمعیت کمتری دارند، یا خدمات گران‌تری می‌دهند یا به کلی خدمتی ارائه نمی‌کنند. 

این رفتار در راستای سود با این بهانه که رانندگان باید مسافران را انتخاب کنند توجیه می‌شود اما این برنامه‌ها به این سوال پاسخ نمی‌دهند که با اشاعه فراگیر تاکسی‌های اینترنتی با این تعریف که هم‌اکنون در حال جذب تاکسی‌های سنتی هم هستند، سرانجام مفهوم خدمت‌رسانی به شهروندان چه می‌شود؟  

این در حالی است که هیچ‌گاه این موارد را درباره تاکسی‌های سنتی نشنیده‌ایم که این موضوع خود از مزایای حضور یک رگولاتور است.

  موضوع دیگر اینکه هم‌اکنون نحوه قیمت‌‌گذاری تاکسی‌‎های آنلاین مشخص نیست و گزارش‌هایی از دامپینگ و تخلفاتی مانند افزایش قیمت در شرایط‌‎ مختلف وجود دارد. حضور یک رگولاتور می‌تواند ضمن شفافیت موضوع قیمت‌گذاری، قیمت‌های معقول و مناسب را تعیین کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
نسخه دولت و مدیریت شهری برای پایان دادن به شلوغی مترو /ایران  در رتبه 15 اتحادیه بین المللی حمل و نقل ریلی

نسخه دولت و مدیریت شهری برای پایان دادن به شلوغی مترو /ایران در رتبه 15 اتحادیه بین المللی حمل و نقل ریلی

درحالی نمایندگان مجلس شلوغی مترو را مورد انتقاد قرار دادند که مدیران شهری معتقدند تحریم ها قراردادهای واردات واگن را تعلیق کرد و باعث هدایت تقاضا به سمت تولید واگن داخلی شد که انتظار می رود با حمایت مجلس و دولت 630 واگن به حمل و نقل ریلی شهری اضافه شود.
احیای شب نوزدهم ماه رمضان/ تصاویر

احیای شب نوزدهم ماه رمضان/ تصاویر

مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان در حرم حضرت معصومه (س)