کد خبر: ۹۶۱۴۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۴:۴۵
قانون هوای پاک پس از سال‌ها کش و قوس، تیر ماه سال 96 در مجلس شورای اسلامی با اعمال برخی تغییرات به تصویب رسید و یک ماه بعد به دنبال تایید شورای ‌نگهبان به ۱۸ دستگاه‌ ابلاغ شد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،به دنبال تصویب و ابلاغ این قانون تمامی اشخاص، دستگاه‌ها و موسسات اعم از دولتی و غیردولتی، دستگاه‌هایی که به صراحت نامشان در قانون هوای پاک اشاره شده؛ تمامی اشخاص مستقر در مناطق آزاد تجاری، صنعتی، مناطق ویژه اقتصادی، شهرک‌ها و نواحی صنعتی موظف هستند این قانون را رعایت کنند؛ و البته سازمان حفاظت محیط زیست مسئول نظارت بر حسن اجرای قانون هوای پاک است.

قانون هوای پاک با ۳۴ ماده و ۳۹ تبصره؛ تکالیف دستگاه‌های مختلف را زمینه کاهش آلودگی هوا به طور مجزا مشخص کرده و علاوه بر سازمان حفاظت محیط زیست که نقش نظارت و بازرسی را برعهده دارد؛ برای وزارتخانه‌های صنعت، نفت، کشور، نیرو، بهداشت، راه و شهرسازی و جهاد کشاورزی نیز وظایفی تعیین شده است.                             
 
حالا به دنبال کاهش آلودگی هوا در شهر تهران طی ماه های گذشته برخی از کارشناسان و مسئولان معتقدند اجرای این قانون عاملی موثر برای این موضوع بوده است. محمد درویش کارشناس حوزه محیط زیست هم تا حدودی با این افراد موافق است و به شهرنوشت می گوید: در طول دو سال اخیر تعداد روزهای ناسالم در تهران، تبریز، اصفهان و مشهد کاهش یافته است. به نظر می رسد تکفیک مسئولیت ها و مشخص کردن وظایف 18 دستگاه که در حوزه آلودگی هوا برای آنها تکالیف مشخص شده تا اندازه ای در این امر موثر بوده است.
 
وی البته نظر منتقدان را هم مطرح می کند و توضیح می دهد: در این میان برخی از منتقدین هم معتقدند چون وضعیت اقلیمی کشور تا حدودی با بارندگی های انجام شده بهبود یافته؛ نمی توان قضاوت دقیقی در این باره داشت و نیاز است تا حداقل 5 سال قانون هوای پاک اجرایی شود تا مشخص شود روند کاهشی گروه های ناسالم آلاینده های هوا ادامه دار خواهد بود یا خیر.
 
در قانون هوای پاک پای چه کسانی در میان است؟
 
اگرچه در زمان تصویب قانون هوای پاک برخی این قانون را راه حل نجات شهرها از شر آلاینده ها می دانستند اما گویی این قانون آن طور هم که باید نجات بخش نبوده است، دوریش در این باره می گوید: ما باید تلاش کنیم تا چیزی که در این قانون کم رنگ دیده شده را پررنگ تر کنیم در این قانون پیش بینی شده که برای مقابله با آلودگی هوا باید به سراغ مولفه هایی برویم که صرفا با آلودگی هوا مرتبط است؛ در این راه باید روی کارخانه های تولید کننده خودروها فشار آورد تا ضرایب آلایندگی خودروهای تولیدی را کاهش دهند؛ به وضعیت کاربراتورها بهبود ببخشند و از فیلترهای مخصوص استفاده کنند.
 
موضوع مهم دیگر کیفیت سوخت است. با توجه به اینکه سوخت نیز به عنوان یکی از متهمان آلودگی هوا مطرح می‌شود؛ در قانون هوای پاک برای وزارت نفت نیز تکالیفی مشخص شده است. این وزارتخانه بر اساس ماده ۱۸مکلف است حداکثر تا سه سال پس از لازم الاجرا شدن این قانون، سوخت تولیدی کشور از جمله بنزین، نفت گاز، نفت کوره و نفت سفید را مطابق با استاندارد ملی مصوب عرضه کند. سازمان حفاظت محیط زیست نیز مکلف است از تولید سوخت غیراستاندارد جلوگیری کند. وزارت نفت، سازمان ملی استاندارد ایران و سازمان حفاظت محیط زیست موظف هستند گزارش عملکرد موضوعی ماده را هر شش ماه یکبار منتشر کنند.
 
این فعال حوزه محیط زیست در این باره توضیح می دهد: وزارت نفت باید استانداردهای یورو 4 را از حوزه 20 درصد سوخت به 100 درصد افزایش دهد. فعالیت جدی تر ایستگاه های معاینه فنی خودروها و سنگین تر کردن جریمه ها از جمله این راه حل ها است.
 
یکی از مهم ترین دلایل آلودگی هوا در کلانشهر تهران میلیون ها خودرویی هستند که در سطح شهر تردد می کنند، درویش با بیان اینکه اقدامات درسطح کلان باید به گونه ای باشد که مردم به صورت داوطلبانه استفاده از خودروهای شخصی را کنار بگذارند، اضافه می کند: اگر یکی از اهداف این قانون مهار ترافیک شهری باشد؛ این امر زمانی محقق می شود که مُدهای جایگزین حمل و نقلی با کیفیتی برای مردم در نظر بگیریم. به این منظور کیفیت مترو و اتوبوس های شهری باید بهبود یابد و مسیرهای ایمن برای دوچرخه سواری و پیاده راه افزایش پیدا کند.وقتی مشکلات ترافیکی مرتفع شود به تبع آن مشکلات آلودگی هوا کاهش پیدا می کند.
 
وی با اشاره به اینکه در حال حاضر میزان خودروهای موجود در شهر 6 برابر معابر عمومی است، اضافه می کند: حتی اگر همه خودروها هیبریدی باشد باز هم مشکلات ترافیکی مرتفع نخواهد شد. وقتی مشکلات ترافیکی مرتفع نمی شود یعنی حدودا 11 تا 12 هزار میلیارد تومان از سرمایه های مردم تهران و سایر شهرها هدر می رود.
 
درویش با بیان اینکه این موضوع یکی از لکنت های قانون هوای پاک محسوب می شود اما خوشبختانه توجه شهردار تهران و شورای شهر به این موضوع جلب شده است، عنوان می کند: تغییر در مبلمان شهری و موظف کردن شهرداری های سایر مناطق برای اضافه کردن یک خیابان کامل به مجموعه خیابان ها و اتصال آنها به یکدیگر تلاش برای طراحی شهری است که در آن مردم بتوانند خودروهای شخصی را کنار بگذارند و از مدهای حمل و نقلی ایمن تر استفاده کنند.
 
فرهنگسازی به جای تصویب قوانین متعدد
 
پس از تصویب این قانون بود که نگرانی های رییس سازمان محیط زیست برای اجرای آن و داشتن ضمانت اجرایی مناسب پررنگ تر شد. این نگرانی تا جایی پیش رفت که عیسی کلانتری در جریان نشست تخصصی نحوه اجرایی کردن قانون هوای پاک گفته بود آلوده‌کننده‌ها از نظر اقتصادی و سیاسی بسیار قوی هستند و در نتیجه برای اجرای قانون هوای پاک با فشارها و محدودیت‌های بسیاری مواجه خواهیم شد.
 
وی از مدیران استانی محیط زیست خواسته بود که محکم پای اجرای قانون هوای پاک بایستند و تاکید کرده بود که حتی اگر اجرای قانون هوای پاک فریاد هر خودروساز، سندیکا، صنف و کارخانه‌ای را هم بلند کند این قانون را اجرا خواهد کرد.
 
درویش با گلایه از تعدد قوانین موجود در کشور می گوید: طی 110 سال در ایران 11 هزار قانون به تصویب رسیده که اگر با فرانسه ( مهد قانون نویسی) مقایسه ای انجام دهیم آنها در 200 سال اخیر 2000 قانون را به تصویب رسانده اند. قانون های فراوانی به تصویب رسیده اما مجریانی که اراده داشته باشند تا این قوانین را باور و اجرایی کنند وجود ندارد.
 
وی با تاکید بر اینکه به جای تصویب قوانین باید به سمت فرهنگسازی حرکت کرد، می گوید: روی این موضوع باید اقدامات جدی تری انجام شود و آموزش و پرورش بهترین متولی برای شروع فرهنگسازی است و اگر قرار باشد قانونی به تصویب برسد حتما ضمانت های اجرایی آن هم مدنظر قرار گیرد.نمایندگان مجلس وظیفه پایش اجرای قوانین مصوب را بر عهده دارند و اگر سازمانی قوانین را رعایت نکند باید حتما با آن برخورد شود.
 
تصویب قانون بدون ضمانت اجرایی
 
محمد رستگاری، معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران در گفت و گو با شهرنوشت تاکید می کند که بخشی از علل کاهش آلودگی هوا ناشی از تغییرات اقلیمی و بخشی دیگر به دلیل اجرای قانون هوای پاک است.
 
 وی معتقد است قانون هوای پاک کلیت مناسبی دارد اما در برخی از موارد ضمانت اجرایی مناسب ندارد و می گوید: اگر وزارت خانه وظیفه ای را بر عهده داشته باشد و آن را انجام ندهد برای مدیر این وزرات خانه اتفاق خاصی نمی افتد، اگرچه در برخی از موارد هم جرم انگاری های مناسبی صورت گرفته است.البته دیوان محاسبات و بازرسی کل کشور هم دستگاه هایی هستند که می توانند در این راه محیط زیست را یاری کنند.
 
معاون پایش و نظارت محیط زیست استان تهران با بیان اینکه تصویب آیین نامه های قانون هوای پاک زمان بر بود و این آیین نامه عملا سال گذشته به تصویب رسیده است، عنوان می کند: این قانون می توانست اختیارات جامع تری را برای سازمان محیط زیست در نظر بگیرد، حتی در برخی موارد در خصوص قانون نحوه جلوگیری از آلودگی هوا اختیارات سازمان کاهش پیدا کرده است.
 
 حالا پس از یک  سال و اندی از تصویب قانون هوای پاک تعداد روزهای آلوده در کلانشهر تهران کاهش پیدا کرده اما رستگاری معتقد است هیچ کس نمی تواند به صراحت بگوید اجرای این قانون تا چه اندازه در کاهش الودگی هوا تاثیر گذار بوده و برای این امر باید مطالعات کارشناسی دقیقی انجام شود.
 
رستگاری با بیان اینکه در سال 91 تنها 3 روز هوای پاک در پایتخت استشمام شده است، می گوید: این در حالی است که پایتخت نشینان سال گذشته 28 روز هوای پاک را تجربه کرده اند؛ در واقع به دنبال تصویب مصوبه دولت در سال 93 که پایه ای برای تصویب قانون هوای پاک محسوب می شود می توان اثرات اجرای قوانین را به خوبی دید.
 
 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
پرده کعبه بالا کشیده شد/ تصاویر

پرده کعبه بالا کشیده شد/ تصاویر

این اقدام همه ساله در موسم‌هایی که جمعیت طواف‌کننده به اوج خود می‌رسد، انجام می‌شود و هدف از آن حفظ پرده کعبه مشرفه در برابر پاره شدن یا هرگونه آسیب است.
بزرگترین جشن گاوبازی سرزمین ماتادورها/ تصاویر

بزرگترین جشن گاوبازی سرزمین ماتادورها/ تصاویر

پیش از آغاز مراسم گاوبازی هزاران ماجراجویی که از سراسر دنیا خود را به میدان پلازا کونسیستوریال در شهر پامپلونا رسانده اند با جشن و پایکوبی و غرق شدن در شراب قرمز، خود را آماده می کنند تا با فرار کردن از برابر گاوهای وحشی خشمگین، از ماجراجویی و اضطراب و دلهره لذت ببرند.