کد خبر: ۹۵۸۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۸ - ۱۰:۲۲
قائم مقام دبیرخانه شهرداری های کلان شهر کشور در گفتگو با شهرفردا
قائم مقام دبیرخانه شهرداری های کلان شهر کشورگفت: معافیت های مد نظر دولت بر بودجه شهرداریها نیز تحمیل شده و عملا منابع مالی شهرداریها کاهش می یاید ، از سوی دیگری به علت عدم گزارش دهی سازمان های دولتی امکان برنامه ریزی از شهرداریها برای محاسبه درآمدی گرفته می شود.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،جعفر موسوی قائم مقام دبیرخانه شهرداری های  کلان شهر کشور، در گفتگو با خبرنگار شهر فردا پیرامون درآمدهای پایدار و تصویب مالیات ارزش افزوده در مجلس، گفت: مالیات بر ارزش افزوده کار بزرگی است که توسط دولت انجام گرفته که از این کار بزرگ سهم دولت و سهم شهرداریها بصورت 50 درصد تقسیم خواهد شد ، که از این سهم 3 درصد عوارض، 5 درصد مالیات دولت و یک درصد آن مالیات برای سلامت است، یعنی 6 به 3 تعیین شده ولی  در حال حاضر لایحه ای که به مجلس داده شده یک در از سهم دولت کسر و سهم شهرداری 4 درصدتعیین شده  و در مقابل آن سهم دولت 4 درصد و سهم سلامت نیز یک درصد شده است ..  
 
موسوی پیرامون لایحه مصوب در مجلس و اتفاقات پس از تصویب این لایحه، افزود: چند اتفاق در این لایحه رخ داده است که حدود 20 الی 25 درصد از مالیات را به شرکتهای دولتی سپرده است، سهمی برای شهرک های صنعتی و سهمی برای ورزش و شرکتهای فناوری و همچنین دستگاه مالیاتی که 1.6 دهم از سهم شهرداری ها را بر می دارد.  مالیات سلامت هم به شهرداریها تعلق گرفته و اتفاقی که در قانون مالیات ارزش افزوده نبود و در قانون جدید رخ داده این است که ابتدا میزان معافیت های مربوط به ارزش افزوده نسبت به قانون آزمایشی در این لایحه چند برابر شده و سپس این معافیت به شهرداریها هم تعلق گرفته است.  
 
موسوی با تاکید بر اینکه این درحالی است که در قانون مالیات بر ارزش افزوده ماده 40 معافیت ها شامل حال شهرداری نمی شود ولی در قانون جدید این معافیت ها به شهرداری تعلق گرفته است، افزود: این قانون مضراتی دارد که شامل  معافیت هایی است که به شهرداری هم تصری پیدا کرده و بسیار هم زیاد است، اما دولت وقتی معافیتی را در نظر می گیرد قطعا دلیلی دارد و اگر این معافیت تعلق نگیرد، دولت در اینجا هم یارانه داده و هم معافیت مالیاتی و باید از خود هزینه کند، در صورتی که دستگاه ها باید این هزینه را خود بپردازند.  

قائم مقام دبیرخانه شهرداری های کلان شهر کشور با تاکید بر اینکه بودجه شهرداریها از بودجه دولت جدا بوده و از منابع محلی تامین می شود، تصریح کرد: اولین نکته در تصویب این قانون این است که معافیت ها در کنار معافیتهای دیگر به بودجه شهرداری تحمیل شده و بودجه شهرداری کاهش می یابد و بر اساس آن که خواست دولت کمک به دهیاریها و شهرداری ها است و از این طریق درآمد پایدار شهرداریها و دهیاریها یک درصد اضافه می شده با تصویب قانون مالیات بر ارزش افزوده کاهش یافته و حتی کمتر از این قانون نیز می شود.    
 
وی ادامه داد: نکته دوم این است که دستگاه ها و شرکتهای دولتی و نو بنیان یا شرکتهای صنعتی طبق قانون مالیات بر ارزش افزوده از مالیات و عوارض موضوع قانون معافند چرا که این قانون، قانون مصرف کننده است .  
 
و این اتفاق در این قانون به این شکل رخ داده که از سهم شهرداریها 10 درصد به شرکتهای نوبنیاد و یا 10 درصد به ورزش یا سازمان وزارت ورزش و جوانان  تعلق گیرد.  
 
موسوی اظهار داشت: در اینجا  سوالی که مطرح می شود این است که آیا شرکتهای نوبنیاد باید عوارض بدهند و یا شرکتهای صنعتی باید مالیات عوارض ارزش افزوده بپردازند، این سازمانها معمولا مالیات عملکرد می دهند که شامل مالیات های مستقیم است و مالیات بر ارزش افزوده پرداخت نمی کنند. و اتفاقی که می افتد این است که قانون گفته است از محل ، 10 درصد درآمد این شرکتها این عوارض برگردد و وقتی که این شرکتها پرداخت نمی کنند و نباید پرداخت کنند از همین شهرداریها به آنها پرداخت می شود.  
 
قائم مقام دبیرخانه شهرداری های کلان شهر کشور گفت: مساله دیگر اینکه در قانون اصلاحیه مالیات بر ارزش افزوده و در قانون تنظیم بخشی از مقررات ماده 2، ماده یک بند واو تبصره دارد و آن این است که سازمان امور مالیاتی ، سازمان شهرداریها، خزانه داری باید گزارش سه ماهه بدهند و آنها گزارش نمی دهند و قبلا هم نمی داند و یا اگر گزارشی بود به شهرداری استانها ها نمی دادند و این گزارش ندادن باعث می شود که شهرداریها نتوانند برای این بخش از درآمد خود برنامه ریزی داشته باشند.  
 
وی افزود: شهرداریها طبق سیاست های کلی نظام دستگاه های درآمد هزینه اندیعنی باید به همان میزانی که شهر نیاز به هزینه دارد آن را خود کسب کنندو سپس اولویت بندی کرده و از این درآمدها هزینه های مورد نیاز شهر را بپردازند. و نمی دانند که چقدر سر ماه درآمد دارند و این خود به خود امکان برنامه ریزی را برا ی آنها سخت می کند.  
 
موسوی اظهار داشت : از قانون مالیات بر ارزش افزوده حدود 25 درصد درآمد کشور تامین می شده ولی در حال حاضر نگرانی این است که این 25 درصد کاهش یابد که این کار را برای شهرداریها سخت می کند.  
 
وی افزود: نکته  قابل توجه آن است که مجلس به شهرداری کمک فراوانی کردند و ایراداتی اساسی تری هم در این لایحه وجود داشت که توسط نمایندگان مجلس برطرف شد . در این لایحه شورا ها حق وضع هیچ عوارضی را نداشت حتی بر اموال غیر منقول مانند زمین، ساختمان، تابلو  که کالا نیستند  نیز گرفته شده بود و اجازه وضع مالیات از اموال را از شوراها و شهرداریها گرفته بودند که با نظر نمایندگان کمیسیون اقتصادی این امر بازگشت  و شوراها حق وضع عوارض را پیدا کردند و یا مالیات همچون عوارض دیده شده بود و این استقلال مالی شهرداریها را به خطر می انداخت که قبول کردند جدا بشوند.   
 
وی همچنین ادامه داد: فعلا این لایحه در کمیسیون اقتصادی است و قرار است به صحن برود  اگر در صحن ایرادات دیگر که وجود داشته رفع شود برای شهرداریها گام می تواند یک گام پیک برای درآمد شهرداریها باشد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
نسخه دولت و مدیریت شهری برای پایان دادن به شلوغی مترو /ایران  در رتبه 15 اتحادیه بین المللی حمل و نقل ریلی

نسخه دولت و مدیریت شهری برای پایان دادن به شلوغی مترو /ایران در رتبه 15 اتحادیه بین المللی حمل و نقل ریلی

درحالی نمایندگان مجلس شلوغی مترو را مورد انتقاد قرار دادند که مدیران شهری معتقدند تحریم ها قراردادهای واردات واگن را تعلیق کرد و باعث هدایت تقاضا به سمت تولید واگن داخلی شد که انتظار می رود با حمایت مجلس و دولت 630 واگن به حمل و نقل ریلی شهری اضافه شود.
احیای شب نوزدهم ماه رمضان/ تصاویر

احیای شب نوزدهم ماه رمضان/ تصاویر

مراسم احیای شب نوزدهم ماه رمضان در حرم حضرت معصومه (س)