کد خبر: ۹۴۸۶۶
تاریخ انتشار: ۲۳ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۱۵:۲۸
در نشست تخصصی دانشگاه تهران مطرح شد
نخستین نشست تخصصی واکاوی ابعاد تمرکززدایی از شهر تهران روز یکشنبه 22 اردیبهشت ماه 98 در سالن شهید آوینی دانشگاه تهران برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،در این نشست تخصصی، دکتر اسفندیار زبردست استاد شهرسازی دانشگاه تهران، دکتر زهره داوودپور دانشیار دانشگاه و عضو هیئت مدیره شرکت مادرتخصصی عمران شهرهای جدید، دکتر میثم بصیرت سرپرست مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و همچنین دکتر حجت الله میرزایی استاد دانشگاه تهران به عنوان اعضای اصلی پنل تخصصی حضور داشتند.
 
این نشست که با استقبال ویژه دانشجویان رشته های شهرسازی و برنامه ریزی مواجه شده بود، خانم داوودنژاد به عنوان یکی از سخنرانان گفت: موضوع تمرکززدایی از تهران از سال 1342 مورد بحث و بررسی قرار گرفته بود. موضوع تمرکززدایی به گونه ای پیش رفت که در سال 1370 بحث انتقال پایتخت اداری سیاسی کشور بسیار مورد توجه قرار گرفت.

وی در ادامه سخنرانی خود افرود: یکی از مهمترین عواملی که منجر به عدم تمرکززدایی از تهران شده، منفعت اقتصادی در پایتخت بوده است. اکثر سرمایه گذاران تمایل دارند در جغرافیای اقتصادی کشور حضور فعال و جدی داشته باشند و از مزایای آن استفاده کنند و همین عامل منجر به رشد جمعیت در تهران و مهاجرت پذیری در طی این سال ها شده است. بنده معتقدم موضوع تمرکززدایی از پایتخت نیازمند یک عزم ملی است که تا الان این عزم وجود ندارد.

یکی دیگر از سخنرانان این نشست تخصصی، سعیدی از دانشجویان رشته دکتری شهرسازی دانشگاه تهران بود. وی در این نشست گفت: درباره تمرکززدایی از تهران، در سال 1386 طرح جامع شهری مورد تصویب قرار گرفت که مهمترین محورهای مورد بررسی آن آلودگی هوا، ترافیک شدید، آسیب پذیری در برابر زلزله و ناهنجاری های اجتماعی بود.

وی افرود: در سال 1395 منطقه شهری تهران بر اساس مصوبه شورای عالی شهرسازی به 2 استان تهران و البرز تقسیم بندی شد. بر اساس افق 1405، جمعیتی بالغ بر 19.1 میلیون نفر برای این منطقه متصور شده بود که با این شرایط بسیار زودتر به این افق خواهیم رسید. طبق بررسی های صورت گرفته شده قرار بر این بود که با ایجاد استان البرز موضوع تمرکززدایی از تهران تحقق پیدا کند. دقیقا بر اساس یک سری سیاست های اشتباه، مهاجرت پذیری از شهرستان اطراف پایتخت و حتی استان البرز به تهران بیش از گذشته شد. بر اساس آمارهای موجود، حدود 86 درصد از سفرهای برون شهری از کرج به سمت تهران است و حدود 66 درصد آن از مبدا پاکدشت به مقصد تهران است. علاوه بر این آمار موجود درباره صدور پروانه های ساختمانی در سال های 1386 الی 1396 نشان از این می دهد که جمعیتی حدود 3 میلیون و 800 هزار نفر در تهران سکونت پیدا کرده است.
 
در ادامه این نشست، حجت الله میرزایی ضمن تشکر از مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران و تشکل های دانشجویی دانشگاه تهران از برگزاری اولین نشست تخصصی واکاوی ابعاد تمرکززدایی از شهر تهران گفت: به طور کلی تمرکززدایی و انتقال در ایران بیشتر به یک شوخی بزرگ تبدیل شده است. طبق آماری که در سال 1396 و با روی کار آمدن شورای پنجم بدست آمد، بیشترین دغدغه مردم تهران، مشکل آلودگی هوا و ترافیک و ناایمن بودن پایتخت ذکر شده و تا به الان نیز راه حلی برای آن اندیشیده نشده است.

معاون سابق برنامه ریزی شهرداری تهران با اعتقاد به این که مهمترین علت تمرکززدایی از پایتخت، دولت اقتصادی رانتی است، گفت: برای تمرکززدایی نیاز به حدود 30 میلیون متر مربع ساختمان هستیم که بودجه ای بالغ بر 300 هزار میلیارد تومان نیاز است. متاسفانه در طی 10 سال گذشته از اختیارات دولت کاسته شده و همین عامل منجر به عدم اجرای چنین تصمیمات مهمی شده است.
میرزایی در ادامه تاکید داشت: چنانچه دولت در پروژه های نوسازی بافت فرسوده و همچنین نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی به خصوص متروی شهری و برون شهری به تعهدات خود عمل کند، نیازی به تخصیص چنین بودجه کلانی نیست و می توان آن را مدیریت کرد.

دکتر اسفندیار زبردست استاد شهرسازی دانشگاه تهران نیز در این نشست معتقد بود که چنانچه دولت از اختیارات و مقررات خود نکاهد، موضوع تمرکززدایی از پایتخت عملا عملیاتی نخواهد شد.

وی در ادامه گفت: مطمئنا دولت به تنهایی قادر به اجرای طرح جامع تمرکززدایی از پایتخت نیست و می بایست از ظرفیت بخش خصوصی استفاده بهینه کرد. یکی از طرح های مجموعه شهری تهران به موضوع حمل و نقل عمومی و قطارهای شهری و برون شهری پرداخته است که تا به الان به این موضوع نیز به صورت جدی پرداخته نشده است.
 
قسمت پایانی این نشست، به سوال و جواب تعداد زیادی از دانشجویان رشته شهرسازی از مهمانان پنل اصلی درباره تمرکززدایی از پایتخت و راهکارهای موثر آن سپری شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
بازدید شهردار تهران از دستاوردهای ساخت داخل شرکت بهره برداری مترو

بازدید شهردار تهران از دستاوردهای ساخت داخل شرکت بهره برداری مترو

صبح امروز شهردار تهران، رئیس شورای شهر و معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از پایانه فتح آباد در جنوب تهران بازدید کردند.
علت مخالفت مدیریت شهری با دائمی شدن تصویب لایحه ارزش افزوده

علت مخالفت مدیریت شهری با دائمی شدن تصویب لایحه ارزش افزوده

لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده که طبق آن بخشی از اختیارات شوراهای اسلامی و مدیریت شهری از آنان گرفته شده انتقادهایی را ازسوی شهرداری ها وشوراها به دنبال داشته است.