کد خبر: ۹۴۶۸۲
تاریخ انتشار: ۲۲ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۰۹:۰۷
حمل و نقل ریلی یکی از بخشهای مهم حمل و نقل، در عرصه اقتصادی صنعتی و اجتماعی کشور هاست که هر چه تیراژ خرید محصولات وارداتی افزایش یابد به همان میزان بومی سازی و تولید آنها در کشور تسریع خواهد شد.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، حمل‌ونقل‌ ریلی‌ به‌عنوان‌ یکی‌ از بخش‌های‌ مهم‌ حمل‌ونقل، نقش‌ عمده‌ای‌ در عرصه‌ اقتصادی، صنعتی‌ و اجتماعی‌ کشورها دارد. ایران به دلیل موقعیت جغرافیایی مناسب و قرار گرفتن در مسیر کریدورهای ارتباطی استراتژیک زمینی و دریایی، جایگاه ویژه‌ای در منطقه داشته و می‌تواند با گسترش حمل‌ونقل ریلی خود درآمدهای فراوانی را بدست آورد که ازجمله پیش‌نیازهای توسعه حمل‌ونقل ریلی "تولید و خودکفایی"در ساخت "واگن" است. 

مهندس نوبخت در گفتگو با خبرنگار «شهر فردا»،پیرامون بحث حمایت از واگن سازی در ایران گفت: خوشبختانه حسب برنامه ریزی ها و تدابیری که از قبل اندیشیده شده در حال حاضر واگن سازی کشور در خاورمیانه حرفی برای گفتن دارد. 

وی با اشاره به اینکه این واگن سازی تا کنون بیش از 400 واگن قطار تولید و دراختیار شرکت بهره برداری مترو قرار داده است،گفت: باعث افتخار و مباهات کشور است که چنین مجموعه ای پایه گذاری شده و در حال حاضر مشغول به کار است و در این روز خاص همه اندیشمندان این صنعت در این فکرند که چگونه می توانند از این موضوع بهره مند شوند. 

ساخت و تحویل95 رام قطار به مترو
مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در ادامه با اشاره به اینکه شرکت واگن سازی تا کنون 95 دستگاه رام قطار را ساخته و به شرکت بهره برداری مترو تحویل داده است، تصریح کرد: البته این قطارها به غیر از دابل ریل ها (واگن های دو طبقه ) که در خط 5 مترو مورد استفاده قرار می گیرد، و به غیر از این برای خط 5 نیز 172 واگن قطار 2 طبقه تا کنون ساخته و تحویل شرکت داده است. 

مهندس نوبخت با تاکید بر اینکه این اعداد و ارقام ، ارقامی قابل توجه است و شاید در منطقه چنین واگن سازی ای وجود نداشته باشد ولی نحوه حمایت از واگن سازی بسیار اهمیت دارد، تصریح کرد: خوشبختانه چند واگن ساز دیگر در کشور وجود دارند واگر به هر میزان از صنعت، حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری حمایت شود، موجب توسعه صنعتی بزرگتر خواهد بود، که این صنعت بزرگ هم برای درون کشور مفید واقع می شود و هم موجب انتقال و ارتقاء تکنولوژی ای که  نتیجه آن صادرات است، می شود.   

وی افزود: در حال حاضر که واگن سازی در حال ساخت واگن است بخش تجهیزات خود را از خارج وارد می کند ولی ابتدا به ساکن تولید واگن در ایران انجام نمی گرفت و بدنه واگن وارد می شد ولی در حال حاضر در ایران ساخته و بخش عمده ای از قطعات تولید داخل و بخشی از خارج وارد می شود. 

واگن سازان کمر همت ببندند
نوبخت با اشاره به اینکه هر چه تعامل واگن سازهای سایر شهرها با تهران افزایش یابد این صنعت به بومی سازی نزدیکتر می شود، تصریح کرد: با توجه به اینکه واگن سازی تهران در دل این واگن سازها قرار دارد این صنعت رشد کرده و نهایتا می توان به این نتیجه رسید که روزی تجهیزات در داخل بومی سازی و مورد استفاده قرار گیرد. 

وی با تاکید بر اینکه البته بحث واگن سازی بستگی به مقدار همت مالی شرکت های بهره برداری و شرکت های قطار شهری دارد که چقدر توان مالی داشته باشند تا بتوانند قطار بخرند، افزود:بحث مترو بحثی حاکمیتی است که اگر دولت محترم هم راسا قطار خریداری و به شرکت های بهره برداری تحویل دهد و یا بودجه آن را تحویل دهد تا شرکت ها قطار بخرند در راستای توسعه این صنعت گامی بسیار مهم و تاثیر گذار برداشته است.  

مدیر عامل شرکت بهره برداری مترو با اشاره به اینکه امیدواریم به جای اینکه به سایر مدهای حمل و نقل بیشتر فکر کنیم، تاکید کرد: مترو،ترانوا ، قطارهای حومه ای و برقی کردن راه آهن از مدهای حمل و نقل ریلی است و نه تنها حمل و نقل درون شهری بلکه حمل و نقل برون شهری نیز شامل اینهاست که اگر همه دست به دست هم دهند یک انسجام به وجود می آید که قطعا در این عرصه موفق تر خواهند بود. 

وی با اشاره به اینکه سیستم طوری نیست که فقط به حمل و نقل درون شهری فکر شود و از خطوط برون شهری و حومه غفلت شود، افزود: مترو یک حمل و نقل سنگین و ترانوا سبک است که در ایران وجود ندارد و با توجه به اینکه بقیه شهرهایی که نیاز به مترو ندارند در راستای حمایت از حمل و نقل ریلی درون شهری می توانند از ترانوا به عنوان حمل و نقل درون شهری استفاده کنند. 

مهندس نوبخت با تاکید بر اینکه ترانوا می تواند جایگزینی مناسب برای مترو در برخی شهرها شود، تصریح کرد: ترانوا در شهرهای رشت، قزوین، اصفهان ، تبریز و ارومیه در دست مطالعه است که البته ترانوا جزء خطوط ریلی است که می توان به آن فکر کرد. 

مدیرعامل شرکت بهره برداری مترو تهران و حومه در ادامه با اشاره به اینکه امیدواریم واگن سازها بتوانند از سامانه های حمل و نقل ریلی که شامل ترانوا،مترو، قطاهاری برون شهری است، بهره مند شوند، اظهار کرد: بخشی از تجهیزات واگن سازی مانند سیستم رانش، ترمز ،سیستم کنترلی وارداتی هستند که باید بومی سازی شوند. 

نوبخت خاطر نشان ساخت: هر چه تیراژ خرید محصولات وارداتی افزایش یابد واگن سازها در داخلی سازی آن موفق تر خواهند بود و در حال حاضر با قراردادهای منعقده بخش عمده ای از این سیستم ها و زیر سیستم ها قرار است در ایران تولید شود که مهمترین بخش، سیستم رانش و ترمز است که همه مراکز علمی و فناوری می توانند برای تولید این محصولات گام برداشته و به بومی سازی آن بپردازند. 

بومی سازی از اهداف تولید واگن در داخل است
تولید واگن در کشور ازجمله الزامات توسعه شبکه‌های ریلی است. بومی‌سازی و خودکفایی این محصول مهم ریلی با توجه به فرسودگی بالای واگن‌های درحال استفاده -که بعضاً قدمتشان به ۴۰سال قبل می‌رسد- و نیاز مبرم شرکت‌های بهره‌بردار، دارای اهمیت فراوانی است. در چند سال گذشته، شرکت‌های تولیدکننده داخلی توانسته‌اند با استفاده از دانش و فنّاوری بومی نیاز کشور به واگن را تا حدود نسبتاً زیادی تأمین کنند و به خودکفایی ۷۰ درصدی برسند.

در این رابطه در سال 96 مدیرعامل واگن پارس معتقد بود، شرکت واگن پارس استعداد این را دارد که به‌تنهایی کل نیاز ریلی کشور را درزمینه واگن، تعمیرات و لکوموتیو تأمین کند.

با توجه به توان بالای واگن‌سازان داخلی در تولید واگن‌های باری و مسافری، امیدواریم مسئولین امر در راستای اقتصاد مقاومتی، حمایت از تولید داخل و ایجاد اشتغال با در نظر گرفتن بسته‌های حمایتی این صنعت در حال رکود را از وضعیت فعلی خارج و منجر به رشد و شکوفایی اقتصاد کشور شوند.

افزایش تولید واگن با تامین قطعات امکان پذیر است
رئیس شورای شهر در این باره می گوید: متروی تهران هم اکنون ۱۵۷ قطار فعال دارد و این قطارها مجموعا بیش از ۶۵۰ میلیون کیلومتر حرکت کرده اند و حتی برخی قطارها بیش از یک میلیون کیلومتر تردد کرده اند. 

بر اساس این موضوع با حرکت هر قطار به طور تقریبی روزانه 2 میلیون نفر در سطح شهر تهران با مترو جابجا می شوند و با توجه به ساعات پیک و ازدحام بیش از حد مسافر در ایستگاه های مترو نیاز به واگن های بیشتر در این حوزه احساس می شود. 

به گفته هاشمی در صورتی که مشکلات این کارخانه برطرف و قطعات آن تأمین شود، می‌تواند سالیانه ۱۵۰ واگن به متروی تهران تحویل دهد. 

با افزایش 150 واگن به متروی تهران چیزی حدود یک دوم مشکلات مسافرین در ساعات پیک حل خواهد شد چرا که هم سر فاصله حرکت قطارها کوتاه تر شده و هم دیگر شاهد ازدحام جمعیت در ایستگاه های مترو نخواهیم بود. 

کارخانه واگن سازی تهران تنها کارخانه در ایران است که می تواند واگن‌های مترو را به صورت کامل تولید کند. بنابراین ایران در این عرصه به خودکفایی رسیده و دیگر نیازی به واردات واگنهای دسته دوم  از کشور چین و کشورهای دیگر نیست .  

این در حالی است که پیروز حناچی شهردار تهران با تاکید بر لزوم اضافه شدن ٢ هزار واگن مترو به تعداد واگن های موجود، عنوان  می کند تلاش های شرکت واگن سازی برای تامین واگن های مترو قابل تقدیر است. درخواست من این است که تمام توان خود را برای بالا بردن ظرفیت این کارخانه به کار ببرید و شهرداری هم تلاش می‌کند مشکل بدهی و مسائل مالی شرکت واگن سازی را برطرف کند. زمانی که چنین ظرفیت‌هایی در کشور وجود دارد، باید از آن‌ها بیشترین بهره را برد.

وی به برخی مسائل مالی شرکت واگن سازی تهران از جمله بدهی های شهرداری به این شرکت اشاره کرده و می گوید در صورتی که مقامات بپذیرند مترو موضوعی حاکمیتی است، تمامی مشکلات حل خواهد شد و قطعا کشور دیگر نیازی به واردات واگن دسته دوم نخواهد داشت رونق در این عرصه افزایش یافته دستی در حوزه اشتغال برای جوانان بازگشایی شده و در حمایت از تولید داخل نیز به خود کفایی خواهیم رسید و بخشی از بار اقتصادی ناشی از تحریم به کشور کاهش می یابد. 

 گزارش از الف رجبی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
بازدید شهردار تهران از دستاوردهای ساخت داخل شرکت بهره برداری مترو

بازدید شهردار تهران از دستاوردهای ساخت داخل شرکت بهره برداری مترو

صبح امروز شهردار تهران، رئیس شورای شهر و معاون حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران از پایانه فتح آباد در جنوب تهران بازدید کردند.
علت مخالفت مدیریت شهری با دائمی شدن تصویب لایحه ارزش افزوده

علت مخالفت مدیریت شهری با دائمی شدن تصویب لایحه ارزش افزوده

لایحه اصلاح و دائمی شدن قانون مالیات بر ارزش افزوده که طبق آن بخشی از اختیارات شوراهای اسلامی و مدیریت شهری از آنان گرفته شده انتقادهایی را ازسوی شهرداری ها وشوراها به دنبال داشته است.