کد خبر: ۹۳۵۲۴
تاریخ انتشار: ۳۱ فروردين ۱۳۹۸ - ۱۸:۲۰
در خصوص طول دوره نوجواني، اتفاق‌نظر كاملي بين روان‌شناسان وجود ندارد. اما براساس بیشتر کتب و پژوهش‌ها، بلوغ برای دختران 9 الی 16 سالگی و برای پسران 11 الی 18 سالگی اتفاق می‌افتد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، به نقل از موسسه آموزش عالی آزاد اندیشه معین ،واقعيت اين است كه آغاز و پايان و طول اين دوره در دختران و پسران جوامع مختلف و طبقات گوناگون اجتماعي متفاوت است. اين دوران در جوامع ساده‌تر، كوتاه و در جوامع پيشرفته صنعتي، طولاني‌تر و تقریباً پیچیده‌تر است. با وجود چنين تنوعاتي، يكي از جنبه‌هاي نوجواني همگاني بودن و جهان‌شمول بودن آن است و آنچه که آن را از مراحل قبلي رشد مجزا مي‌كند، تغييرات جسماني و رواني بلوغ است كه از آغاز اين دوره نمايان مي‌شود.

مراحل نوجواني

تغيير و تحولات اين دوره به سه مرحله تقسيم مي‌شود:

مرحله اول: فاصله گرفتن (12ـ14 سالگي)

بروز رشد جسمي و اولين نشانه‌هاي بلوغ، با نوعي تمايل طبيعي براي فاصله گرفتن كودك از بزرگسالان، بخصوص والدين همراه است. اين تمايل مي‌تواند در بستن در اتاق يا حمام توسط كودك و يا محرمانه جلوه دادن تغييرات بدن مشاهده شود. اين گونه رفتارهاي محرمانه و اختصاصي، نقش رواني ـ اجتماعي مهمي در پايان دادن به وابستگي‌هاي كودكانه قبلي به والدين و ساير بزرگسالان ايفا مي‌كند. با افزايش اين فاصله، كودك مي‌تواند با دوستان نزديك خود راز و رمزهايي را مطرح كند و ارتباط‌هاي ويژه دوره نوجواني را با گروه همسالان و به دور از والدين و معلمان و ديگر بزرگسالان به وجود آورد. در كودكان عادي، اين فاصله تا آنجا گسترش مي‌يابد كه به كشف هويت و جنسيت و ساير جوانب رشد «خود» در آنان منجر شود.

مرحله دوم: جدايي تداركاتي (15ـ17 سالگي)

اين مرحله كه هسته اصلي نوجواني و مشكلات آن است، با رشد بيشتر بدني و جنسي همراه است و سطح عالي‌تري از ادراك «خود» را تجلي مي‌دهد. رشد مغز و توانايي‌هاي شناختي نوجوان با دروني شدن حيات عاطفي و ارتباط عميق‌تر با گروه همسالان، جدايي بيشتر ويژگي‌هاي روان شناختي نوجوان و باورها و ارزش‌هاي او از والدين و بزرگسالان را به بار مي‌آورد. اين جدايي هرچند به ندرت جنبه جدايي مكاني نوجوان با والدين و بزرگسالان را پيدا مي‌كند، اما معمولاً يك جدايي روحي، فكري، ارزشي و رفتاري است و زمينه‌هاي ذهني استقلال را براي او فراهم مي‌آورد. در همين مرحله، انسجام جنبه‌هاي مختلف بدني و جنسي و تصور از خويش به صورت هويت واحد شكل مي‌گيرد و پاسخ‌گويي به سؤال اساسي «من كيستم؟» به تدريج در ذهن نوجوان تحقق مي‌يابد.

در اين مرحله، كسب دانش و مهارت‌هاي لازم براي اشتغال يا براي ادامه تحصيل، به عنوان يك نياز مهم در تعليم و تربيت نوجوانان مطرح مي‌شود.

مرحله سوم: ورود مجدد به مناسبات اجتماعي (18ـ20 سالگي)

چنانچه رشد نوجوان در مراحل پيشين به گونه‌اي نسبتاً به‌هنجار صورت گرفته باشد، در اين مرحله نوجوان به تدريج به صورت يك فرد مستقل و خودكفا در مناسبات خانوادگي، آموزشي، شغلي، اجتماعي و فرهنگي ايفاي نقش مي‌كند و در چنين صورتي مي‌توان اميدوار بود كه مراحل رشد و پرورش او به درستي انجام شده و او آماده است تا زندگي جواني و بزرگ‌سالي را با موفقيت آغاز كند و ثمرات رشد و پرورش بيست‌ساله را در تداوم زندگي خويش آشكار نمايد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
تبعات حذف چهار  صفر از پول ملی چیست؟

تبعات حذف چهار صفر از پول ملی چیست؟

با وجود آنکه حذف چهار صفر از پول ملی در دولت وارد مرحله عملیاتی شده است و سخنکوی دولت تدبیر از ارسال زودهنگام آن به مجلس خبر داده ، کارشناسان معتقدند اگر دولت این سیاست درست را در فرآیندی نادرست اجرا کند ، نتایج قابل قبولی برای مردم و اقتصاد کشورمان رقم نخواهد خورد.
پروژه مسکن استیجاری با هدف کمک به ازدواج جوانان تدوین  می شود

پروژه مسکن استیجاری با هدف کمک به ازدواج جوانان تدوین می شود

شهردار تهران در گفتگو با شهرفردا گفت: در پروژه مسکن استیجاری که در دولت مطرح شده،قرار است ساختمان‌هایی به منظور اجاره مادام العمر ساخته شود که هویت آنها استیجاری بوده و هرگز فروشی نخواهند شد.