کد خبر: ۹۲۹۴۹
تاریخ انتشار: ۱۸ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۸:۴۰
دکتر جعفر قادری نماینده سابق فارس در گفتگو با شهر فردا
قادری پیرامون سیل اخیر در شیراز گفت: با همه کاستیهایی که در طراحی کانال عبور آب وجود دارد، کانال تعبیه شده در مسیر دروازه قرآن با تمهیداتی می توانست جریان آب را عبور دهد اما به دلیل عدم لایروبی و دقت کافی در کنترل و نظارت بر کانال منجر به جاری شدن سیلاب در مسیر دروازه قرآن گردید.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،دکتر قادری در گفتگو با خبرنگار«شهر فردا»،گفت:در گذشته بخش قابل توجهی از شهر شیراز مسیر انتقال سیلاب ها بوده و استفاده درست و منطقی از این مسیرها ایجاب می کرد که این مسیرها پوشش داده شده و تبدیل به خیابان شوند و از ظرفیت این کانال ها برای خیابان کشی و تردد و عبور و مرور استفاده شود و از طرفی باز بودن آن مشکلاتی ایجاد می کرد.

مقابله با جانوران موزی در مسیل های روباز  
قادری با تاکید بر اینکه مسیل های روباز محل تجمع زباله و افزایش جانوران موزی ومسائل اینچنینی است، اظهار داشت: در شهر شیراز 180 کیلومتر کانال انتقال آبهای سطحی طراحی و اجرا شده که بیشتر این کانالها سرپوشیده اند.
 
وی با تاکید بر اینکه با همین استدلال، کانالها در سطح شهر شیراز ایجاد شده تا هم بتواند جریان آبهای سطحی را منتقل کند و هم از ظرفیت پوشش دادن این کانالها برای حل مشکل حمل و نقل استفاده شود، افزود: در کنار این کانالها کاری که طی این سالها در شهر شیراز انجام شده کنارگذرهایی است که در مسیر رودخانه خشک تعبیه شده تا در  زمانی که آب جریان ندارد به عنوان مسیرهای تردد استفاده شود.
 
نماینده سابق فارس با اشاره به اینکه خیابان کشی و توسعه شهری بر روی کانال سیلابها مسبوق به سابقه بوده و در بیشتر شهرهای دنیا انجام می گیرد، به خبرنگار «شهر فردا»،گفت: البته این امر مستلزم مراقبتهای لازم پس از  سر پوشیده کردن کانالها است و قاعدتا باید هر سال و حتی پس از هر بارندگی کانالها لایروبی و تمیز شوند و به هشدارهایی که سازمان هواشناسی می دهد توجه شود و در هر شرایط کنترل و پایش  کانالها جدی گرفته شود تا شدت جریان سیل و افزایش ورودی آب به کانالها و جاری شدن آن در خیابان ها مشکلی ایجاد نکند.
 
قادری با تاکید بر اینکه این اقدامات باید در کنار هم انجام بگیرد، افزود: شاید از نظر اقتصادی توجیهی نداشته باشد، که مطالعات 500 ساله  ملاک عمل قرار گیرد و طرحهای کاملا پر هزینه در نظر گرفته شود، چرا که منابع محدود است و باید از منابع به درستی استفاده شود و مراقبتها در کنار کانالهای احداث شده می‌تواند نسبت به نداشتن تلفات ایجاد اطمینان کند.

وی با اشاره به جریان بارندگی پنجم فروردین ماه شیراز که حدود 15 میلی متر بیشتر نبوده است گفت: اینکه شدت جریان به چه شکل بوده نیاز به کار کارشناسی دقیق  و کسب اطلاعات از سازمان هواشناسی دارد.

نماینده سابق شیراز تصریح کرد:میزان بارندگی در روز بعدی به مراتب بیشتر از روز اول بوده است تا جایی که محلی مثل شهرک سعدی با آن میزان بارندگی روز اول مشکلی پیدا نکرده و تمام کانالها و جریانهایی که در سطح شهرک سعدی شیراز وجود داشت کاملا آبها را منتقل کردند.

قادری با تاکید بر اینکه کانالی که در دروازه قرآن پیش بینی شده مربوط به سال های 64 و 65 است و در حال حاضر بیش از 30 سال از کارگذاری این کانالها می گذرد، گفت: این اولین باری است که چنینی اتفاقی رخ داده و در طی 30 سال گذشته چنین اتفاقی سابقه نداشته است.

وی با اشاره به اینکه امسال یا باید اتفاق خاصی افتاده باشد یا حجم بارندگی در محدوده زمانی کم شدت داشته یا اینکه کانال و حوضچه آرامش آن لایروبی نشده باشداذعان داشت: بهرحال یافتن علت اصلی واقعه نیازمند کار کارشناسی و از وظایف دستگاههای نظارتی است.
 
قادری ادامه داد: مطلبی که باید به آن اشاره داشت این است که این کانال حوضچه آرامشی دارد که سطح حوضچه حدود یک یا نیم متر پایین تر از کف کانال است تا هر نخاله و یا زائده ساختمانی که در مسیل ها وجود دارد در آن رسوبگیری شده و آب تمیز وارد کانال شود تا منجر به انسداد راه ورود آب در کانال نگردد و اگر لایروبی حوضچه ارامش انجام نشود احتمال ورود نخاله به کانال و مسدود شدن ان دور از ذهن نیست.
 
ساخت و سازهای بی برنامه در مسیر آبریز
وی با تاکید بر اینکه نکته قابل توجه بعدی ساخت و سازهایی است که توسط مردم در این حوزه آبریز صورت گرفته و کنترلهایی است که باید صورت می گرفته ولی نمی دانم تا چه حد انجام شده است،اظهار کرد: ممکن است لایروبی صورت نگرفته و حوضچه آرامش تمیز نشده و خود کانال هم تمیز نبوده و این عوامل منجر به راه افتادن سیلاب در مسیر دروازه قرآن شده است،بهرحال در این زمینه نمی توان اظهار نظر قطعی کرد.
 
نماینده سابق فارس تصریح کرد: با توجه به اطلاعات موجود، در سالهای قبل مراقبتها، گذاشتن نیرو و تیم های رصد کننده  بصورت جدی مورد توجه بوده و همینطور رصد پهپادی صورت می‌گرفته همچنین استقرار بیل بوم بلند در منطقه انجام می گرفت و ماشین هایی که بتواند هشدار های لازم را بدهند در محدوده مستقر می شده تا اگر کانال امکان عبور آب را نداشت و در مسیر خیابانها جاری شد، بتوانند سریع تر  مسیر خودروها را ببندند.
 
این کارشناس شهری در ادامه با اشاره به اینکه هر ساله این کنترلها در شهر شیراز صورت می گرفت اما امسال ظاهرا در انجام این کارها تردید وجود دارد، اظهار داشت: نیروهایی که در مدیریت  امور اجرایی شهری شهرها مشغول به فعالیت می شوند باید تجربه کافی برای مدیریت بحران را داشته باشند و  این موردی است که وزارت کشور باید به آن توجه کند تا در عزل و نصبها و شرایط احراز پست ها دقت لازم صورت بگیرد. این کنترلها باعث میشود کشوردر آینده شاهد چنین رخدادهایی نباشد.
 
دنبال مقصر نگردیم؛ علاجه واقعه پیش از وقوع باید کرد
قادری با تاکید بر اینکه نباید پست هایی که در شهرداری ها به نیروها محول می شود، دستخوش جریان های سیاسی قرار گیرد و باید متخصصین در امر مدیریت شهری در شهرداری ها به کارگیری شوند، گفت: بعد از وقوع چنین رخدادی به دنبال مقصر گشتن داغ مردم را التیام نداده و خسارتهای وارده به مردم را جبران نمی کند، چرا که این مراقبتها باید از قبل انجام بگیرد.
 
وی در ادامه گفت: نکته قابل توجه این است که در بالادست کانال، حوضچه آرامش باید تبدیل به دریاچه شود تا در آینده به هنگام بارشهای بیشتر و جریانهای شدید تر فرصت برای مقابله و هشدار به موقع برای خودروهای عبوری از مسیر سیلاب وجود داشته و همچنین فرصت کافی برای هدایت آب از طریق خیابانها به سمت رودخانه خشک وجود داشته باشد.

طراحی مسیر سیلاب مخالف حرکت خودروهاست
نماینده سابق فارس ادامه داد: در طراحی  خیابان انتقال دهنده آب متاسفانه این اشکال وجود دارد که جریان حرکت آب مخالف جریان حرکت خودروها است و این طراحی در سیل اخیر ایجاد مشکل کرد. اگر شیبها طوری تنظیم شود که حرکت آب و حرکت خودروها هم راستا شود حتی اگر کانال سرریز کند و وارد خیابان شود جریان حرکت آب و حرکت خودروها هم راستا  شده و چنین اتفاقی رخ نمی‌دهد و در این صورت خودروها توسط رانندگان قابل کنترل بوده و رانندگان می توانند سریع تر از محدوده خطر دور شوند.
 
قادری یادآور شد:اگر اب های سرریز شده و جهت حرکت خودروها همراستا شوند خودروها سریعتر از منطقه خطر دور شده و آب  هرچه از نقطه سریز دورتر می شود پخش شده و ازشدت تخریب آن کاسته می شود و رخداد سیل به آن شکل رخ نمی دهد.
 
وی در ادامه گفت: ستاد مدیریت بحران باید به موقع در چنین شرایطی اقدام کند و در طول سال هم مراقبتها باید توسط وزارت نیرو صورت بگیرد و اینکه وزارت نیرو بگوید که وزارت نیرو در محدوده شهرها کاری به طرحهای انتقال سیل و حریم و بستر  مسیلها در شهرها ندارد تکلیف و مسئولیت را از وزارت نیرو  سلب نمی کند. اگر ابهامی در قوانین وجود دارد مجلس باید این ابهام را برطرف کند. همانطورکه در حال حاضر اگر کاری بخواهد در محدوده و حریم مسیلها در حریم شهرها انجام بگیرد از وزارت نیرو استعلام می شود وزارت نیرو هم باید مکلف شود که  بدون استعلام هم نظارت لازم  را داشته باشد. 

نظارت وزارت نیرو بر طرحهای توسعه
نماینده سابق فارس تصریح کرد:درست است که وزارت نیرو در محدوده و حریم شهرها مسولیت اجرایی ندارد ولی نظارت و مراقبت از روند کارهای اجرایی بر روی مسیلها باید همچنان بر عهده وزارت نیرو  باشد و هر جا که کارهای اجرایی و مطالعاتی انجام می گیرد اگر با اصول مهندسی و شرایط جوی مغایرت دارد باید با آن مقابله و برخورد شود .
 
قادری با اشاره به اینکه  نمی خواهم اشکال به ارگان و یا دستگاه خاصی وارد کنم چرا که دستگاههای مختلفی در این امر مسئول هستند و باید همه مراقبت ها پیش از وقوع سیلاب توسط همه دستگاه های ذیربط صورت می گرفت، اذعان داشت:مدیریت شهری نباید دستخوش جریان های سیاسی قرار گیرد و متخصصین در امر مدیریت شهری به کارگیری شوند.  
 
وی خاطر نشان ساخت: قرار نیست اشکال به ارگان و یا دستگاه خاصی وارد شود چراکه  دستگاههای مختلفی در این امر مسئولند و  همه مراقبت ها باید پیش از وقوع سیلاب  توسط همه دستگاه ها صورت می گرفت.

گزارش از آذر رجبی
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
آبگرفتگی معابر شهری اهواز/ تصاویر

آبگرفتگی معابر شهری اهواز/ تصاویر

در پی بارندگی صبح امروز اهواز معابر شهر دچار آبگرفتگی شدند.
زندگی روستاییان مازندران پس از سیل/ تصاویر

زندگی روستاییان مازندران پس از سیل/ تصاویر

بر اثر وقوع سیل اخیر در استان مازندران روستاهای شهر کیاکلا به شدت آسیب دیده و خانه‌های روستایی دچار خسارات جدی شده است.