کد خبر: ۸۷۱۹۲
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۷ - ۱۰:۰۰
ابوطالب جلالی در گفتگو با شهر فردا مطرح کرد
رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهشهای سازمان آموزش و پرورش فنی و حرفه ای کشور گفت: واگذاری آموزش به بخش دولتی درحالی که در کشورهای توسعه یافته تا 96 درصد دنبال شده است و کشورهایی نظیر آمریکا و فرانسه کمتر از 5 درصد تولی گری آموزش را به بخش دولتی سپرده اند، نظام آموزشی ایران با بهره وری حداقلی در اختیار دولتی هاست.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،ابوطالب جلالی رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهشهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در گفتگو با خبرنگار شهر فردا پیرامون معرفی کسب و کارهای خوش آتیه به جوانان گفت: کارآفرینان و بانوان به هنگام آشنایی با چنین کسب و کارهایی می توانند هم نیاز خود و هم نیاز اقتصادی کشور را مرتفع سازند.  
 
جلالی با اشاره به آمار کمی جمعیت که حدود 80 میلیون نفر است، گفت: از این 80 میلیون نفر 65 میلیون در سن کار بوده و می توان  توقع داشت که آنها در فعالیت های اقتصادی کشور مشارکت داشته باشند. جالب اینجاست که از این 65 میلیون نفر 39 میلیون نفر غیر فعال، 22.5 میلیون نفر شاغل که از جمله این شاغلین در صنعت، کشاورزی و خدمات مشغول به خدمت هستند ضمن اینکه 3.5 میلیون نفر طبق این آمار که مرکز آمار ایران ارائه می کند بیکار در کشور وجود دارد.  
 
وی هدف از ارائه این آمار را آگاهی از میزان برنامه ریزی هایی که باید داشت را دانست و افزود:چرا 39 میلیون نفر غیر فعال هستند، آنها تعدادیشان ممکن است دانشجو، محصل و تعدادی به دلایلی اشتغال به کاری در گذشته که در حال حاضر با شکست روبرو شده غیر فعال شده اند. به دلایل مختلف در واقع بخش اعظمی از این افراد حتی افرادی که در حین تحصیل هستند فرصت شغلی برایشان محیاست. اما اینکه این اشتغال صورت نمی گیرد دلایل مختلفی می تواند داشته باشد.
 
بروز رسانی شاغلین ضامن پایداری مشاغل
رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهشهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه گفت: دلایلی که برای غیر فعالان در حوزه اشتغال وجود دارد را می توان به عدم مهارت لازم در ایجاد شغل دانست و نکته دوم در ارتباط با 22 و نیم میلیون شاغل است که می توان گفت شاغلین حال حاضر نیز مورد توجه قرار می گیرند زیرا این افراد روزی که به کار مشغول شدندمتخصص با تکنولوژی روز بودند و نمی توان به ثبات و پایداری شغل آنها اطمینان داشت.  
 
وی افزود: امروزه به جهت سرعت تغییر تکنولوژی خیلی نمی توان اطمینان داشت که فردی با همان شایستگی های دیروز امروز به تراز تکنولوژی فعلی برسد و این بدان معنی است که این حوزه نیز نگران کننده است.

وجود 2 میلیون و 500 واحد صنفی و 80 هزار واحد صنعتی در کشور
جلالی افزود: نمی توان از شاغلین قدیمی انتظار داشت با کیفیتی به روز کار را انجام دهند به طور مثال 22 و نیم میلیون نفر شاغل  و کار و  اشتغال را می توان به مثابه لوکومتیوی دانست که درحال حمل 10 واگن بوده در حالی که به اندازه یک واگن سرنشین دارد. و این بدان معناست که 9 واگن خالی حمل می شود.در حالی که مستعد مسافرگیری بیشتری است . اقتصاد فعلی ما و ظرفیت های اشتغال موجود و واحدهای صنعتی غریب 2 میلیون و 500 واحد صنفی و 80 هزار واحد صنعتی  در کشور وجود دارد و این تعداد به مراتب توان اشتغال زایی فراوانی را داشته و دوم اینکه توانایی تولید و خدمات کیفی تر را دارد.
 
رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهشهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در ادامه افزود: بنابراین با وجود اینکه این افراد توانایی های خود را داشته و توان همسان سازی این توامندی ها را با تکنولوژی روز ندارند کاهش بهره وری در این مشاغل مشاهده می شود.  
 
وی با اشاره به اینکه نکته مهم این است که 3 و نیم میلیون نفر بیکارند افزود: بیکار کسی است که توانایی انجام کار را دارد فرصت های محیطی این اجازه را به ایشان می دهد ولی این فرد توان کار کردن را ندارد مشکل این است که افراد توانایی انجام کار را ندارند و تعریفی که به اشتباه از بیکاری گفته می شود اصطلاح کارجو به کار برده می شود زیرا افراد تمایل به مشارکت دارند ولی متخصص در هیچ حوزه ای نیستند.  
 
جلالی ادامه داد: انگشت اتهام به سمت نظام آموزشی کشور است و کشور نیازمند نظامی منعطف و نظامی است که خود یادگیرنده باشد و درک درستی از محیط پیرامون خود بدست آورد، نظامی که متعهد به افرادی است که در مسیر کار خود قرار داده و امروز پاسخگوی اشتغال آنهاست که متاسفانه چنین نظامی در کشور وجود ندارد.  
 
وی تاکید کرد: نظام آموزش فنی و حرفه ای تا بخشی در حال بهره برداری و تقویت این نظام در خود است یعنی چالشها و دغدغه و ضمختی ای که در متولی آن نظام آموزش و پرورش و وزارت علوم است را نداشته و این مساله از این بعد مورد بررسی قرار می گیرد که اگر امروز در کار کارگاهی تراش آموزش داده شود و از فردا بازار مطالبه این رشته را نداشته باشد، فردا صبح تعطیل می شود . ولی در نظام رسمی دانشگاهی برای گرفتن یک مجوز حسابداری با عبور از موانع فراوان می تواند مجوز بگیرد و فکر می کند که باید 10 سال این رشته را ارائه دهد و چون این انعطاف را ندارد این رویه ادامه پیدا می کند و کشور مستعد پذیرش این تعداد فارق التحصیل در این رشته نیست.

واگذاری سیستم آموزش کشور به بخش غیر دولتی

آمریکا طلایه دار خدمات آموزشی در بخش غیر دولتی 
رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهشهای سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور اذعان داشت: امروز 96 درصد از خدمات توسط بخش غیر دولتی در آمریکا انجام می شود که این کشور را در تراز خوب اقتصادی داده یعنی کمتر از 5 درصد از خدمات توسط دولت انجام می شود، در کشور ما در لایه خدمات امنیت وجود دارد یعنی مرکز ثقل و لایه پنجم خدمات  اجتماعی و آموزش . 
 
جلالی اذعان کرد: 40 سال قبل کشوری مثل فرانسه حتی بحث امنیت خود را هم به بخش غیر دولتی واگذار کرد. ولی در نظام آموزش کشور بحث دولتی بودن مطرح است  و اگر این بخش غیر دولتی بود تمام سرمایه گذاری صورت گرفته توسط بخش خصوصی انجام می گرفت، به جرات می توان گفت که حتی یک فارق التحصیل بیکار وجود نداشت.  
 
وی در پاسخ به سوالی پیرامون تاسیس دانشگاه آزاد افزود: تفکری که این نظام را هدایت می کند تفکری دولتی است حتی دانشگاه های غیر دولتی امروز با متر و شاخصه های دولتی عرضه می شوند. و همان تفکر در مجموعه غیر دولتی فعال است و تا زمانی که متر و تراز تفکر دولتی است عملکرد، عملکردی متفاوت نخواهد بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
عدم برون سپاری و تعریف کار برای نیروهای مازاد شهرداری

عدم برون سپاری و تعریف کار برای نیروهای مازاد شهرداری

عضو کمیسیون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر با اشاره به اینکه تصور برخی مدیران وجود 40 درصد نیروی مازاد شاغل در شهرداری است، گفت: به جای برون سپاری مشاغل از نیروی انسانی موجود در سازمان ها استفاده شود.
آخرین جزئیات نرخ طلا و سکه

آخرین جزئیات نرخ طلا و سکه

امروز در بازار آزاد دلار به ارزش 11هزار و نهصد تومان به فروش رسید.