کد خبر: ۷۷۳۶۴
تاریخ انتشار: ۱۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۱۳
یک استاد دانشگاه در گفت‌وگو با شهرفردا تشریح کرد
یک استاد دانشگاه گفت: 427 میلیون یورو میزان غرامت پژو به ایران است که تنها در صورت پیگیری حقوقی در مجامع قانونی امکان دریافت آن از خودروساز بدعهد فرانسوی وجود دارد.
روح اله طالبی توتی، عضو هیات علمی دانشکده خودرو دانشگاه علم و صنعت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا» با اشاره به قراردادهای خودرویی و تعلیق فعالیت های شرکت پژو در ایران گفت: در زمان عقد قرارداد با شرکتهای خارجی نگرانی از بدعهدی آنان بخصوص پژو وجود داشت و می‌توان گفت تجربه سالهای گذشته پژو دوباره تکرار شد.

وی افزود: خروج شرکتهای خودروساز در شرایط کنونی از ایران می تواند در کوتاه مدت بازار ایران را دچار چالش کرده و خودروسازان را با چالش روبرو کند اما در بلند مدت شرکت های خودرو ساز داخلی فرصت دارند تا با تقویت سیستم فنی و تکنولوژی خود با اتکا به نیروی کارآمد داخلی بر توان خود بیفزایند.

مهمترین نقطه ضعف خودروسازان داخلی

این استاد دانشگاه خاطرنشان کرد: مشکل عدیده خودروسازی ایران این است که از ابتدا با نگاه بین‌المللی و صادراتی برنامه ریزی برای خودروسازی نکرده است، لذا کیفیت خودروهای داخلی پسند بازار ایران نیز نیست.

طالبی توتی ادامه داد: با افزایش ارز و احتمال خروج چینی‌ها نیز از بازار ایران زمینه رقابت قطعه سازان داخلی فراهم می شود و باید با دقت در کیفیت و بانگاه به بازارهای صادراتی خودروهای داخلی در خطوط تولید قرار گیرند.

غرامت پژو چقدر است؟

عضو هیات علمی دانشگاه علم و صنعت همچنین با اشاره به میزان غرامت شرکت پژو گفت: بابت غرامت قرارداد قبلی، پژو باید به ایران ۴۲۷ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو بپردازد که از این رقم، ۱۱۶ میلیون یورو مربوط به مسائل حال و گذشته است و ۳۱۱ میلیون و ۶۰۰ هزار یورو نیز در مسائل آینده دیده شده است اما تجربه نشان داده شرکت های اروپایی کمتر غرامت های قانونی را پرداخت می کنند.

وی ادامه داد: بخشی از دلایل عدم پرداخت غرامت توسط شرکت های خودروساز عدم اشراف ایران به قوانین بین المللی و اتخاذ روابط دیپلماتیک لازم است یقینا مبتنی بر قرارداد خودرویی با پیگیریهای حقوقی در مجامع بین المللی باید غرامت قانونی به ایران پرداخت شود.

چالش قطعه‌سازان در موانع تحریم 

به گفته این استاد دانشگاه، بازار خودروی ایران پس از خروج شرکت های خودروساز اروپایی دوره ای از چالش را پیش رو خواهد داشت که در آن باید سازوکار لازم برای واردات قطعات دیده شود بطور مثال واردات گیربکس اتومات از چین یا هند تنها به کاهش کیفیت خودرو دامن زد.

طالبی همچنین با اشاره به گزینه های احتمالی ایران پس از خروج خودروسازان اروپایی برای مشارکت و قراردادهای خودرویی گفت: ایران از گذشته تمایل خود را برای انعقاد قرارداد با آلمان، کره و ژاپن اعلام کرده است اما هر سه کشور به علت وسعت تعاملات اقتصادی با آمریکا کمتر رغبتی برای سرمایه گذاری در ایران نشان داده اند لذا در صورت خروج خودروسازان اروپایی و چینی ایران باید با تمرکز بر خودروسازی داخلی خود و تحمل مقطعی بخشی از چالش ها مسیر خود را طی کند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
اتخاذ تمهیدات ترافیکی برای برگزاری راهپیمایی روز قدس

اتخاذ تمهیدات ترافیکی برای برگزاری راهپیمایی روز قدس

تمهیدات ترافیکی برای برگزاری هرچه بهتر راهپیمایی روز قدس از سوی رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی تهران بزرگ تشریح شد.
خبر خوش برای خبرنگاران بدون طرح ترافیک

خبر خوش برای خبرنگاران بدون طرح ترافیک

معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران گفت: بزودی سامانه‌ای برای ثبت نام ثبت نام از خبرنگاران برای دریافت کارت بلیت مترو اعلام خواهد شد.