کد خبر: ۷۶۸۲۲
تاریخ انتشار: ۰۹ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۱
پس از گذشت ۱۶ سال، خبرهایی از پایان کار فاز اول پل سوم بشار یاسوج مخابره می شود.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، پل سوم بشار در راستای کاهش حجم ترافیک درون شهری یاسوج، کاهش بار ترافیکی پل های دوم و اول بشار، ارتقای شاخص های حمل و نقل و ارتباط بهتر با مسیر های کمربندی شهرستان کلید خورد و عملیات ساخت پل سوم بشار در سال ۱۳۸۱ آغاز شد.

پل سوم بشار در اوج اعتبارات صادرات نفت کشور در جا زد و طی ۱۶ سال با فراز و نشیب های زیاد با عدم تکمیل فازی از آن، زیر بار ترافیکی نرفت.

با نگاهی به سرنوشت این پل می توان دریافت که ضعف مدیریتی، معارضات محلی و عدم تخصیص اعتبار در سالهای گذشته مانع از توفیق عملی این پروژه شده بود.

پروژه ای که در شانزده سال و در اوج اعتبارات تنها و تنها ۵۰ درصد پیشرفت فیزیکی را تجربه کرده بود، امروزه در مدت کمتر از یکسال به ۷۰ ‌درصد پیشرفت رسیده است.

میزان اعتبار برآورد شده برای تکمیل و اتصال این پل به کمربندی یاسوج- شیراز ۲۵ میلیارد تومان است.

تخصیص بیش از ۸ میلیارد تومان در یکسال به پروژه

مجموع اعتبارات تخصیص یافته این پروژه تا قبل از برنامه پنجم توسعه، یک میلیارد و ۷۳۰ میلیون تومان بوده است.

در مدت زمان اجرای برنامه پنجم توسعه نیز چهار میلیارد و ۵۷۳ میلیون تومان به پروژه تزریق شد.

اما در سال ۱۳۹۶ معادلات بهره برداری از پروژه ای که به گمان همه به ایستگاه رکود رسیده بود برهم می خورد و با تلاش ها و پیگیری های انجام گرفته، ۱۹ میلیارد و ۷۳۳ میلیون تومان برای پروژه در نظر گرفته شد.

اینبار تخصیص تاریخی این پروژه نوید تغییرات محسوس در ساخت این پل را می داد و ۸ میلیارد و ۹۸۷ میلیون تومان برای این پل تخصیص یافت.

این آمار نشان می دهد که تنها در یک سال قریب به دو برابر اعتبارات تخصیصی ۱۵ سال گذشته این پل تخصیص گرفته شده است.

مشخصات پیشرفت فیزیکی نشان می دهد که پل سوم بشار دارای دو باند و چهار خط است که یک باند آن تا کمتر از ده روز دیگر قابلیت بهره برداری پیدا می کند.

همچنین در صورت تخصیص اعتبار، باند دوم نیز در کمتر از یکسال آینده زیر بار ترافیکی می رود.

در حال حاضر باند دوم پل نیز خاکبرداری و خاکریزی شده و با تحقق عملیات شش پل کوچک، پل بزرگ آماده عملیات اجرایی است.

۲۵ میلیارد برآورد هزینه ساخت این پل است و هزینه تملک نیز باید به روز محاسبه شود.

کدها و اقدامات صحیح مدیریتی موثر در رفع گره پل سوم بشار

اما باید دید در این میان چه کدهای صحیحی بر روی پروژه اعمال شده است که ظرف مدت ۹ ماه پیشرفت ۲۰ ‌درصدی یک پروژه، ۱۵ سال عدم تکمیل یک پروژه را به چالش می کشد.

استاندار کهگیلویه و بویراحمد بارها از روند ساخت پل سوم بشار بازدید داشته و بر تکمیل این پروژه با رفع معارضات و موانع پیش رو تاکید عملی داشته است.

در آخرین بازدید طی هفته جاری، استاندار کهگیلویه و بویراحمد از افتتاح فاز اول پل سوم بشار در عید سعید فطر خبر داد.

علی محمد احمدی افزود: یکی از مشکلات شهر یاسوج بحث مبادی خروجی و ورودی این شهر است و این شهر به نسبت سایر مناطق استان از رشد نسبی جمعیتی بالاتری برخوردار است.

استاندار با بیان اینکه دسترسی بهتر مردم و حل مشکلات ترافیکی موضوع قابل توجهی است، اظهار داشت: پل سوم بشار از سال ۸۱ تعریف شده بود و باید خیلی زودتر از زمان حاضر به بهره برداری می رسید.

استاندار با اشاره به جزئیات پل سوم بشار بیان داشت: این پل دارای دو باند و چهار خط است که در صورت مساعد بودن شرایط جوی، فاز اول آن در روز عید سعید فطر به بهره برداری خواهد رسید.

احمدی ابراز داشت: دو رمپ این پل نیز در حال احداث است و باند دوم نیز با تکمیل رمپ ها تا پایان سال ۹۷ به بهره برداری خواهد رسید.

وی افزود: در فاز دوم نیز اتصال پل به کمربندی جنوبی شهر یاسوج عملیاتی خواهد شد و  ‌با تکمیل این پل، یکی از گره های ترافیکی مرکز استان مرتفع خواهد شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
خاص‌ترین‌ اتومبیل فراری جهان / تصاویر

خاص‌ترین‌ اتومبیل فراری جهان / تصاویر

اتومبیل فراری 166MM با کد 212متعلق به یکی از کلکسیونرهای مشهور اروپا است و در حراجی ساتبی به قیمتی گزاف خریداری شده، توسط کنت جیانینو مارزوتی مهندس فقید ایتالیایی از روی یک هواپیمای جنگی طراحی شده و در مسابقات سرعت توسکانی سال 1951 موفق به کسب رتبه نخست جام شده است.
مراسم برترین‌های لیگ هفدهم فوتبال / تصاویر

مراسم برترین‌های لیگ هفدهم فوتبال / تصاویر

برترین‌های فوتبال ایران در فصل ۹۷-۹۶ طی مراسمی در سالن همایش‌های برج میلاد معرفی شدند.