کد خبر: ۷۶۶۲۸
تاریخ انتشار: ۰۷ خرداد ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹
نشست نقد و بررسی مجموعه تلویزیونی هیات مدیره با حضور مازیار میری کارگردان و مهران رسام تهیه کننده این سریال در فرهنگسرای رسانه برگزار شد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، نشست نقد و بررسی سریال تلویزیونی هیات مدیره عصر امروز دوشنبه با حضور مازیار میری کارگردان و مهران رسام تهیه کننده، علی خودسیانی نویسنده و برخی از عوامل این سریال در فرهنگسرای رسانه و شبکه های اجتماعی  برگزار شد.

دکتر سید تقی کمالی منتقد سینما و تلویزیون دراین نشست با بیان اینکه سریال هیات مدیره از سوی گروهی از مردم مورد استقبال گرفت و می توان از دیدگاه جامعه شناسی به عنوان یک سریال پیشگام در مسائل اجتماعی به آن نگاه کنیم اظهار داشت: در واقع پرداختن به مسائل مربوط به مدیریت شهری و جامعه شناسی شهری در عصری پسا مدرن بسیار مهم است و پرداختن به این موضوعات به جهت اینکه به جامعه می پردازد نیازمند یک مطالعه جامع و استفاده از یک گروه مطالعات جامعه شناسی است.

وی ادامه داد: رصد مسائل جامعه و اجتماع توسط  یک گروه سریال سازی صاحب امضا و صاحب سبک مانند گروه آقای مازیار میری شایسته تقدیر است.

کمالی با بیان اینکه این سریال را می توان از دو منظر بررسی است گفت: بخش نخست اینکه مطالعات شهری و ارتباطات انسانی را شفاف بررسی می کند و به مسائلی مانند مشارکت افراد در جوامع و گروه های مختلف اجتماع می پردازد. این سریال به عنوان یک اثر هنری یک آرمانشهر را به تصویر می کشد. چون شهر ایده آل نیازمند شهروندان مسئول است شهروندی که نسبت به آنچه در پیرامون خود رخ میدهد بی تفاوت نیست و در آن مشارکت فعال دارد.

این منتقد سینما با بیان اینکه این سریال سرگرمی و آموزش را با هم ترکیب می کند ادامه داد: سریال هیات مدیره از نظر طرح موضوع قابل ستایش و جسورانه است است اما در مورد روش پرداخت و تحقق آن باید از زمان بیشتری برای ساخت و تولید بهره می برد و از تکنیک های هنری بیشتر و یه گروه مطالعات جامعه شناس بهره می برد.

 

۷۰ تا ۸۰ درصد سریال هیات مدیره کشمکش لازم برای درگیر کردن مخاطب را ندارد

 

امید رنجبر منتقد نیز در ادامه این نشست با بیان اینکه چنین سریال های مناسبتی برای بیننده هایی که مواجه با برخی پدیده های اجتماعی هستند مفید تر است اظهار داشت: هر شهر یا هر سازه و مردمان آن یک گفتمان را به وجود می آورد. سریال های بسیاری از تلویزیون در دهه ۷۰ تولید و پخش شد مانند سریال همسران و سریال خانه سبز که به معضلات شهری مانند آپارتمان نشینی در اوایل این دهه می پرداخت.

وی ادامه داد: با تاسیس شبکه تهران این شبکه تصمیم گرفت که به این موضوع بپردازد. در سریال هیات مدیره نیز درون مایه اثر می خواهد زوجی را به تصویر بکشد که با معضل شهرنشینی به ویژه آپارتمان نشینی در مناطق حاشیه شهر مواجه هستند. این معضلی است که اکنون در جامعه شاهد آن هستیم که واحدهای ساخته شده در حاشیه شهر با مشکلات مدیریتی و ملکی مواجه است.

رنجبر در توصیف این سریال با اشاره به اینکه در داستان با خانمی مواجه هستیم که رفتاری براساس اصول اخلاقی دارد و این اصول را فدای منافع شخصی نمی کند و در کنار آن همسر وی که مردی است زحمت کش و شریف. در کنار آنها با نقش هایی فرعی مواجه ایم که به دنبال دخالت در زندگی آنهاست و ایجاد چالش در محیط زندگی و اطراف آنها بر می آیند.

وی در نقد سریال هیات مدیره نیز گفت: ۷۰ تا ۸۰ درصد قسمتها آن کشمکش جدی لازم برای درگیر کردن مخاطب را ندارد و این باعث می شود بینده وقت کمتری برای آن اختصاص داد.

وی ادامه داد: عامل دیگری که سبب شد تا هیات مدیره آنگونه که باید دیده نشود زمان پخش آن در نوروز بود. شاید اگر زمان پخش آن مثلا در تابستان بود بیشتر مورد استقبال قرار می گرفت. از سوی دیگر سریال خیلی پیش‌بینی پذیر بود و بیننده می تواند به راحتی به این موضوع پی ببرد که سریال با تولد یک نوزاد به پایان می رسد.

این منتقد خاطرنشان کرد: سریال از نظر روابط علت و معلولی ناقص به نظر می رسد  و باور پذیر نیست کما اینکه لحن سریال طنز است و می خواهد بیننده را به خنده وا دارد.

مازیار میری: دل آزرده ام

در ادامه نشست مازیار میری ضمن تشکر از گروه تولید کننده سریال اظهار داشت: شرایط هیات مدیره شراط چند بخشی است وقتی این کار به من پیشنهاد شد برای من جذاب بود چون هم کار تلویزیونی با مخاطب بسیار و دارای داستانی شیرین بود و همچنین در آن جای کار برای تلنگر زدن به مسئولیت پذیری اجتماعی وجود داشت.

وی افزود: در ابتدای کار با عشق آمدیم ولی در میانه راه با بدعهدی برخی مدیران که بخشی از آنها در اختیار آنها بود و برخی خارج از اختیار آنهاست، من و گروهم را دل آزرده کرد و کار را با دل آزردگی ادامه دادیم چون علاقمند بودیم یک کار شیرین برای مردم بسازیم.

به همین دلیل معتقدم یکی از بخش هایی که به سریال هیات مدیره ضربه زد غیر از دل آزردگی گروه، زمان بخش آن بود که این نیز بخشی مربوط به خود سازمان صدا و سیماست و بخشی نیست. وقتی گفته می شود همه شبکه ها باید سریال مناسبتی داشته باشند و به یک گروه سازنده می گویند که در زمانی پیش بینی نشده باید سریال ساخته شود این عدم برنامه ریزی خود تاثیرگذار است. سریال هیات مدیره با سریال هایی مانند پایتخت و کلاه قرمزی در نوروز رقابت می کرد که قبلا ده ها قسمت از آنها ساخته و شناخته شده بود.

به گفته این کارگردان این سریال باید با آرامش دیده شود تا حس نوستالوژی سریال های دهه هفتاد را مجدد در ذهن مخاطب ایجاد کند. سریال هایی اینچنین باید ادامه دار باشد تا به اهداف خود دست یابد.

میری در عین حال تصریح کرد: دل آزردگی ام از مسائل مالی نیست. من فرزند، دانشجو و علاقمند صدا و سیما هستم. بخشی کوچکی از این دل آزردگی مالی است. گلایه من تنها از صدا و سیما نیست گلایه من بخشی از دولت و سایر بخش های متولی فرهنگ است که انگار مردم را به عنوان مخاطب نمی بینند. گلایه می کنیم که چرا مردم تلویزیون را نگاه نمی کنند و به سراغ ماهواره می روند. اما مسئولان فرهنگی حواسشان به مردم نیست و مخاطب در این میان در میان دعواهای سیاسی گم می شود. در صورتی که مخاطب از دعواهای سیاسی باید جدا شود. حواس ما از مخاطب دور شده است. من در سریال هیات مدیره آمادگی این را داشتم که به صورت طولانی مدت کار را ادامه دهم اما انگار همه با هم قرار نیست کاری کنیم که حال مخاطبمان خوب بشود. همه درگیر مسائل سیاسی شده ایم و این درگیری به حال خوب همه ما ضربه زده است و حواسمان به مردم نیست. اینهاست که من را دل آزرده می کند.

مهران رسام تهیه کننده این سریال نیز در بخشی از این نشست با بیان اینکه این سریال قرار نبود برای عید پخش شود و تبدیل کردن آن به سریال نوروزی تمام برنامه ریزی ما را به هم زد گفت: این بهم خوردن برنامه ریزی ها سبب شد هزینه های کار چندبرابر شود و کارها طبق برنامه پیش نرفت.

وی ادامه داد: سازمان صدا و سیما بودجه خود را از دولت می گیرد و واقعیت این است که این بودجه کفاف مخارج را نمی دهد. وقتی بودجه ها کامل نمی رسد همه برنامه ریزی ها را دچار مشکل می کند. متاسفانه همراهی خوبی از سوی دولت با صدا و سیما نمی شود و نمی دانم دلیل این عدم همراهی چیست و باید برای آن چاره ای اندیشید.

کمند امیرسلیمانی: مهمترین دغدغه امروز بازیگران پرداخت نشدن دستمزد است

کمند امیر سلیمانی بازیگر سریال هیات مدیره نیز در ادامه این نشست با ابراز خرسندی از حضور در سریال هیات مدیره گفت: همکاری با تیم حرفه ای هیات مدیره و شخص آقای میری بسیار باعث افتخار من است.

وی در عین حال به بیان دغدغه این روزهای بازیگران سینما و تلویزیون پرداخت و گفت: یکی از مهم ترین دغدغه بازیگران عدم پرداخت به موقع دستمزدها است. برخلاف بسیاری از مردم جمعی کثیری از بازیگران درآمد بالا ندارند و شغلی هم غیر از بازیگری ندارند و در بسیاری از مواقع همین دستمزدهای اندک نیز به موقع پرداخت نمی شود و معیشت بازیگران را دچار مشکل می کند.

حدیث میرامینی: سریال هیات مدیره ساختار شکنانه بود

حدیث میرامینی دیگر بازیگر مجموعه هیات مدیره با بیان اینکه سریال هیات مدیره ساختار شکنانه بود گفت: من معتقدم در کشورما هر کار که بخواهد ساختارشکنی کند در معرض مشکلات و تیغ نقد قرار می گیرد و گروه سازنده هیات مدیره و در راس آن آقای میری برای کاری متفاوت و نو تلاش کردند و اگر آنگونه که باید و شاید هیات مدیره مورد استقبال قرار نگرفت به جهت این نگاه نو و متفاوت است که زمان می برد تا مخاطب خود را جذب و شیفته خود کند.

الماسی: ادامه هیات مدیره منوط به کیفیت و تامین مالی پروژه است

الماسی مدیر گروه فیلم و سریال شبکه تهران نیز در سخنانی کوتاه با بیان اینکه  به نظرم سریال هیات مدیره یک کار تلویزیونی و برای مردم بود گفت: داستان این فیلم بسیار ساده و جذاب است و بدون آنکه ذهن مخاطب را با گره روبه رو کند به روایت مسائل و مشکلات روزمره شهرنشینی و از جمله آپارتمان نشینی پرداخت. مسائلی که در نگاه اول بسیار ساده و پیش پا افتاده است اما می تواند چالش برانگیز باشد.

به گفته وی این سریال ابتدا برای ۳۰ قسمت تهیه شد اما ظرفیت آن برای ادامه قصه وجود دارد که البته این امر منوط به کیفیت و تامین مالی کار است.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
حذف محدوده زوج و فرد قطعی نیست

حذف محدوده زوج و فرد قطعی نیست

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حذف محدوده زوج و فرد قطعی نیست گفت: موضوع طرح ترافیک و زوج و فرد مواردی است که بر اساس قانون باید شورای عالی ترافیک تهران تصمیم‌گیری کند.
فرانسه و آمریکا طلایه داران واگذاری آموزش به بخش غیر دولتی

فرانسه و آمریکا طلایه داران واگذاری آموزش به بخش غیر دولتی

رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهشهای سازمان آموزش و پرورش فنی و حرفه ای کشور گفت: واگذاری آموزش به بخش دولتی درحالی که در کشورهای توسعه یافته تا 96 درصد دنبال شده است و کشورهایی نظیر آمریکا و فرانسه کمتر از 5 درصد تولی گری آموزش را به بخش دولتی سپرده اند، نظام آموزشی ایران با بهره وری حداقلی در اختیار دولتی هاست.