کد خبر: ۷۵۶۰۳
تاریخ انتشار: ۲۷ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۲
روابط عمومي به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباطي بين حكومت، سازمان و مديريت با مردم است و در فرآيند دسترسي مديران به افكار عمومي و جريان آزاد اطلاعات و ارتباطات تحقق اصل پرسشگري و پاسخگويي و بسط فرهنگ نظارت مردم بر عملكرد دولتمردان و نهادهاي اجرايي، مسئوليتي خطير دارد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،تعاریف متعددی از روابط عمومي در نشریات و کتابهای مختلف ارائه شده است،اسکات.ام.کاتلیپ و آلن.اچ سنتر( 1984) درکتاب روابط عمومي مؤثر، روابط عمومي را انتقال و تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظرات مدیریت مؤسسه به مخاطبان آن و انتقال تجزیه و تحلیل اطلاعات و نظریه های این گروه ها به مدیریت به منظور ایجاد همسویي و هماهنگي در علایق و منافع، عنوان نموده اند.انجمن بین المللي روابط عمومي ، )ایپرا(که در سال 1955 متشکل از انجمنهای ملي و کارشناسان روابط عمومي به وجود آمده است در ماه مه 1960 برای روابط عمومي چنین تعریفي را پیشنهاد ميکند: روابط عمومي بخشي از وظایف مدیریت سازمان است، عملي است ممتد، مداوم و طرحيریزی شده که از طریق آن افراد و سازمان ميکوشند تا پشتیباني،تفاهم و همکاری کساني را که با آنها سروکار دارند و یا در آینده سروکار خواهند داشت به دست مي آورند و با اقدامات ارتباطي و تدابیر دیگر به خلق گرایشهای مطلوب بپردازند و گرایشهای مخالف را از میان بردارند.(میرسعید قاضي، 29،1370)
در مثلث افكار عمومي، رسانه و سازمان، روابط عمومي بخشي از سازمان است كه نماينده سازمان و مديريت در بين مردم و كاركنان و نيز وكيل مدافع مردم و كاركنان در سازمان است. در واقع يك وظيفه خطير دوسويه را بر عهده دارد. لذا يكي از عواملي كه در سرنوشت هر موسسه، گروه و فرد اهميت و ارزش اساسي دارد و آنها را در نيل به هدف هايشان ياري مي دهد، كيفيت رابطه آنها با افراد و موسساتي است كه با آن سروكار دارند و همچنين افكار عمومي جامعه اي كه در آن به فعاليت مشغولند. هر اندازه اين ارتباط به شكل موثري گسترش يافته باشد، به همان اندازه، آن فرد، گروه و موسسه در دستيابي به اهداف خود موفق خواهد بود.در سازمان ها داشتن اطلاعات موثق، دقيق و به موقع با توجه به هدف و ساختار، بزرگترين سرمايه يك سازمان است و حيات يك سازمان به داشتن يك ارتباط دوسويه درون سازماني و برون سازماني و انجام تبليغات و كسب اطلاعات به روز و مفيد بستگي دارد و اينجاست كه لزوم وجود روابط عمومي كارآمد نمايان مي شود.سال‌هاست که از شکل ‌گیری مفهوم و اصطلاح روابط عمومی در جهان می‌گذرد. در کشور ما نیز روابط عمومی مدت‌هاست به عنوان یک نهاد و سازمان در بخش‌های دولتی و خصوصی پا گرفته است. 
با شروع هزاره سوم، سازمان ها و جامعه ایران در آستانه ورود به جامعه اطلاعاتي هستند،جامعه ای که در آن بر اثر تغییرات و نو آوری های فناوری، ارتباطات، اطلاع رساني و ارائه خدمات سرعت بالایي پیدا کرده است. این نوآوری ها باعث ایجاد چالشها و فرصت هایي برای سازمان ها و به ویژه روابط ها در خصوص چگونگي ارتباط با محیط و ایفای نقش های مؤثر در درون و برون سازمان و ضرورت هماهنگ ساختن سازمان با تغییرات محیطي شده است، و ارائه اطلاعات به مخاطبان و مشتریان خود، مسئولیت سنگیني در شفاف سازی، به رسمیت شناختن حق دسترسي مخاطبان به اطلاعات، احساس مسئولیت و پاسخگویي در برابر مخاطبان، ایجاد ارتباط دوسویه و متعامل با مخاطبان و مشورت به کارگیری فناوری های نوین ارتباطات و اطلاعات بر عهده دارند.
متاسفانه به‌رغم همه کارهای تئوریکی که در باب روابط عمومی صورت گرفته هنوز هستند مدیرانی که نگاه صحیحی به مقوله روابط عمومی ندارند و در بهترین حالت، رویکردی سنتی به جایگاه و اهمیت آن در یک سازمان دارند. این درحالی است که آغاز هرگونه تغییر و تحول سازمان باید در تفکر منطقی، باورها و در روش‌های مدیریتی به ویژه مدیران سطوح بالا و رأس هرم نهادینه شود. اگر بالاترین سطوح یک سازمان با دانش روابط عمومی و کارکردهای وسیع آن در همه ابعاد آشنا نباشد مدیر روابط عمومی یا کارشناس روابط عمومی نیز نمی‌تواند در تحلیل مسائل اجتماعی و ارتباطات، نقش مؤثری ایفا کند.روابط عمومی‌ در بیشتر سازمان‌ها بیشتر نقش واحد تشریفاتی را بازی می‌کند. برگزاری جشن‌ها، مراسم بازنشستگی و تقدیر، مراسم استقبال رسمی و برنامه‌هایی از این دست، عمده‌ترین فعالیت‌های روابط عمومی‌ در سازمان‌ها محسوب می‌شوند. این امر باعث تغییر ماهیت روابط عمومی از یک نهاد پویا و تأثیرگذار به یک نهاد تشریفاتی و غیر تخصصی می‌شود. به نظر می‌رسد راهکار اصلی برای رفع این معضل در روابط عمومی ایران، بازتعریف وظایف روابط عمومی در سازمان‌ها بر اساس متد علمی و روند جهانی باشد.روابط عمومی جزء مجموعه‌های تخصصی در هر سازمانی است که مدیریت آن باید به فردی با ویژگی‌های متناسب با این مجموعه سپرده شود. اتفاقی که در بیشترنهادهای کشور رخ نمی‌دهد و این موضوع به همان نبود شناخت از روابط عمومی برمی‌گردد. نمونه‌های فراوانی را می‌توان در سراسر کشور نام برد که مدیریت روابط عمومی به دست افرادی سپرده شده که کمترین سنخیتی با این شغل ندارند. این در حالی است که تنوع‌ کارهای‌ روابط‌ عمومی‌ و حساسیت این مسئولیت ایجاب‌ می‌ کند که‌ عاملان‌ و کارگزاران آن‌ علاوه‌ بر آگاهی‌ از رموز حرفه‌ خود با بسیاری‌دیگر از رشته‌ های‌ علوم‌ آشنا باشند به همین علت سپردن‌ کاری‌ تا این‌ حد مهم‌ و در عین‌ حال‌ سنگین‌ به‌ کسانی‌ که‌ در این‌ حرفه‌ سررشته‌ و تجربه‌ کافی‌ ندارند نه‌ تنهاصحیح‌ نیست‌ بلکه‌ دور از شرط‌ عقل‌ است‌.
روابط عمومي به عنوان اصلي ترين حلقه ارتباطي بين حكومت، سازمان و مديريت با مردم است و در فرآيند دسترسي مديران به افكار عمومي و جريان آزاد اطلاعات و ارتباطات تحقق اصل پرسشگري و پاسخگويي و بسط فرهنگ نظارت مردم بر عملكرد دولتمردان و نهادهاي اجرايي، مسئوليتي خطير دارد. لذا ضرورت دارد كه روابط عمومي به طور مستقيم در كار بازآموزي ، بازسازي و فرهنگ هماهنگ ساختن خود با تحولات و تغييرات مستمر اجتماعي و حرفه اي در گذر زمان باشد تا از ديگر بخش هاي اجتماعي و از پيكره عمومي دگرگوني ها جدا نيفتد.‏روابط عمومي نه تنها بايد از تحولات زمان خويش تاثير پذيرد بلكه ضرورت ايجاب مي كند كه خود به عنوان عامل موثر در فرآيند مداوم اصلاحات و تغييرات مثبت اجتماعي نقش آفريني كند. زندگي در دنياي جديد نيازمند درك نقش پديده ها و نهادهايي است كه نقطه حساس آن افكار عمومي و نقش مردم است.‏ پيشرفت صنعت و تكنولوژي باعث ايجاد دفاتر روابط عمومي به شكل كنوني گرديده است.اكنون رشته روابط عمومي در برخي دانشگاههاي كشور در سطوح كارشناسي و كارشناسي ارشد و مراكز آموزش عالي و علمي تدريس مي شود.‏ در عصري كه ما در آن به سر مي بريم، روابط عمومي به عنوان يك جريان هميشه پويا در عرصه جهاني، ملي و منطقه اي مي تواند نگاه جامعه و به ويژه مسئولين را به خود معطوف نمايد. نگاهي كه بعضاً نيازمند توجه است و چشم پوشي از آن قابل اغماض نيست.چرا كه به حاشيه بردن روابط عمومي در سازمان مي تواند براي يك سازمان تبعات ناگواري داشته باشد. در حال حاضر اين نهاد موثر در ايران با نوعي مظلوميت رسانه اي و فرهنگي مواجه است. امروزه به نظر مي رسد كه معيارهاي غالب در جامعه ما بي توجهي به ارزش هاي نهفته در كار روابط عمومي هاست به طوري كه اين امر باعث شده كه در بسياري از سازمان ها، بخش روابط عمومي تبديل به بخش تبليغات سازمان شود و كمتر به مفاهيم و ارتباطات دوسويه بپردازد.صاحب نظران معتقدند اگر نقش روابط عمومي را در ايجاد يا تقويت فرهنگ توسعه، بومي كردن سرمشق هاي توسعه، كشف و معرفي ظرفيت هاي جامعه، بازآفريني فرهنگي، حفظ تعلق و پيوستگي بدانيم در اين صورت روابط عمومي بايد بتواند از هر نوع گسستگي و ناپيوستگي جلوگيري كند و يا حد اقل كاهش دهنده فاصله و شكاف ميان جامعه و دستگاه هاي اجرايي باشد.‏بايد قبول كنيم كه روابط عمومي در كشور ما آن گونه كه بايسته و شايسته است به جايگاه واقعي خود دست نيافته است هر چند كه در اين رابطه پيشرفت هاي محسوسي صورت گرفته اما نسبت به ساير كشورهاي جهان مي توان گفت كه ما هنوز در ابتداي راه هستيم. در ابتداي همين راه بايد گفت اين روزها در اكثر سازمان ها و نهادها،روابط عمومي ها با بي مهري روبه رو شده اند و اين نكته را هم مي توان گفت كه بي مهري به روابط عمومي، زماني براي مديران وسازمان ها مشكل آفرين خواهد شد. با اميد به روزي كه شاهد ارتقاي جايگاه روابط عمومي در كشور به عنوان مهمترين بخش شناسايي، پيش بيني مسائل و شكل بخشيدن به رويدادها و آينده باشيم. اگر مديران سازماني مي خواهند هنر مردمداري را تحقق بخشند، لازمه آن به كارگيري مديران روابط عمومي كاردان، متخصص، با اخلاق و هنرمند در برقراري ارتباط با مخاطبان است.‏
روابط عمومي در جامعه اطلاعاتي باید در سازمان حضوری قدرتمند و مؤثر داشته باشد تا بتواند مدیریت سازمان را در تصمیم گیری ها و راهکارهای سازمان در قبال محیط و مخاطبان یاری رساند و مدیریت سازمان را از اهمیت ارتباط دوسویه با محیط، ارزیابي سازمان از نظر مخاطبان، ضروت مخاطب محوری در سازمان، تطبیق برنامه ها و سیاست های سازمان با گرایش ها و خواسته ها و نیازهای مخاطبان،آگاه کند. پرداختن به موضوع خلاقیت و کارایي روابط عمومي در گذر به جامعه اطلاعاتي و بررسي موانع موجود و فرا روی آن اهمیت ویژه ای دارد.
یادداشت: عباس خسروانی
کارشناس روابط عمومی و دانشجوی دکتری جامعه شناسی

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
حذف محدوده زوج و فرد قطعی نیست

حذف محدوده زوج و فرد قطعی نیست

رئیس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه حذف محدوده زوج و فرد قطعی نیست گفت: موضوع طرح ترافیک و زوج و فرد مواردی است که بر اساس قانون باید شورای عالی ترافیک تهران تصمیم‌گیری کند.
فرانسه و آمریکا طلایه داران واگذاری آموزش به بخش غیر دولتی

فرانسه و آمریکا طلایه داران واگذاری آموزش به بخش غیر دولتی

رئیس مرکز تربیت مربی و پژوهشهای سازمان آموزش و پرورش فنی و حرفه ای کشور گفت: واگذاری آموزش به بخش دولتی درحالی که در کشورهای توسعه یافته تا 96 درصد دنبال شده است و کشورهایی نظیر آمریکا و فرانسه کمتر از 5 درصد تولی گری آموزش را به بخش دولتی سپرده اند، نظام آموزشی ایران با بهره وری حداقلی در اختیار دولتی هاست.