کد خبر: ۷۵۴۶۶
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۷
شهر خلاق شهری است که عنصر نخبه محوری در هیچ کدام از عرصه های فعالیت آن غایب نیست.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، شهر خلاق شهری است که عنصر نخبه محوری از هیچ کدام از عرصه های فعالیت در آن غایب نیست. شهر خلاق به بیان دیگر شهری است که در آن نخبگان شناخته شده و دارای جایگاه اجتماعی بایسته می باشند و از امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای عملیاتی سازی ایده های خلاقانه خود بهره مند می باشند. شهر خلاق علی القاعده باید مکانی جذاب برای هنرمندان، پژوهشگران، گردشگران، جوانان و بنگاه های اقتصادی باشد. در چنین شهری شاهد رشد و شکوفایی فناوری های برتر در تمامی زمینه ها هستیم. و در نهایت شهر خلاق تبلور رقابت، همکاری، مشارکت، تسامح و تساهل فرهنگی است.

ريچارد فلوريدا در سال 2002 نظریۀ شهر خلاق را مطرح کرد.‌ بر مبنای این نظریه، نخبگان یا طبقۀ خلاق به سکونت در شهرهایی گرایش دارند که از تنوع، تساهل و تسامح چشمگیری برخوردار بوده و از نظر کیفیت محیط شهری و استانداردهای طراحی از سطح بالایی برخوردار باشند.‌ (اشتری و مهدنژاد، 1391) او با در نظرگيرى زمينه هاى اقتصادى و اجتماعى خلاقيت تلاش كرد، تبلور اين امر در شهر را در قالب مفهوم «شهر خلاق» صورتبندى كند.‌

فلوریدا در مطالعۀ خلاقیت و شهرها سه فاکتور را در نظر میگیرد: «تکنولوژی»، «استعداد» و «مدارا به مفهوم دگرپذیری».‌ او معتقد است که محیطهای شهری برای پذیرش ایده‌های جدید مستعد و آمادگی پذیرش افراد با استعداد برای نوآوری و خلاقیت هستند.‌

نظریه‌های پیشین همچون «طبقۀ خلاق»، بر نقش شاغلان در صنایع خلاق چون هنرمندان تأکید دارند و سهم بیشتری را برای آنان در شهر می‌طلبند.‌ برخلاف آنها، نظریۀ «شهر خلاق» باور دارد که هر شهروندی، با هر حرفه‌ای، می‌تواند منبع خلاقیت باشد و هرگونه دخل و تصرف بر محیط می‌تواند به‌مثابه «کارِ فرهنگی» به‌شمار بیاید و فقط باید فرصت را فراهم کرد تا زمینۀ دخل و تصرف آنها بر محیط ایجاد شود، چراکه این فرضیه باور دارد برای حل مسائل مختلف واگرایی در تفکر، طراحی، اجرا و سیاست‌گذاری خیلی بیشتر از هم‌گرایی در آن راه حل و جواب به‌دست می‌دهد.‌

خلاقیت در دنیای به سرعت در حال تغییر امری ضروری است.‌ خلاقیت تسهیل کنندۀ شیوه‌های جدید تفکر و اندیشیدن و حل مسائل است.‌ فلسفۀ شهر خلاق آن است كه: «در هر شهری ظرفيتى بسيار بيشتر از آنچه ما در وهلۀ اول تصور مىكنيم، وجود دارد» اگر بتوانيم شرايطى فراهم كنيم كه مردم بتوانند براساس تخيلات بلند پروازانه، فكر، برنامه-ريزى و عمل كنند و فرصتهاى توسعه به طور مداوم تكامل يابد، میتوانيم به تحقق شهر خلاق نزديكتر شويم.‌ اين فرصتها می‌توانند دربرگيرندۀ اقداماتى براى توليد ثروت و افزايش بازده اقتصادى، ارتقاى زيباي هاى بصرى در محيط شهرى يا حل مسايل اجتماعى (از جمله بی مسكنى و بد مسكنى) باشند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
چشم‌انداز صنعت خودرو در برجام منهای 1؛پژو و رنو ماندنی هستند؟

چشم‌انداز صنعت خودرو در برجام منهای 1؛پژو و رنو ماندنی هستند؟

با خروج آمریکا از برجام دو سناریو ماندن و رفتن اروپایی‌ها از صنعت خودرو محتمل است که می تواند وضعیت بازار خودرو را تغییر دهد. هرچند مجلسی‌ها معتقدند قراردادهای خودرویی مانع از خروج یک جانبه خودروسازان خارجی است و منجر به پرداخت غرامت خواهد شد.
ظهور نسل سوم صنعت گردشگری در جهان/ وقتی گردشگر خود را همچون شهروند حس می‌کند

ظهور نسل سوم صنعت گردشگری در جهان/ وقتی گردشگر خود را همچون شهروند حس می‌کند

دبیرکل مجمع جهانی شهرهای اسلامی از ظهور نسل سوم صنعت گردشگری در جهان خبر داد که براساس آن گردشگر، تعامل آموزشی، احساسی، اجتماعی و مشارکتی با مکان و مردمی که در آن سکونت دارند خواھد داشت و از همین رو گردشگر خود را ھمچون شھروند حس می کند.