کد خبر: ۷۵۳۹۳
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷
در همایش گردشگری خلاق و نوسازی شهری مطرح شد
دبیرکل مجمع جهانی شهرهای اسلامی از ظهور نسل سوم صنعت گردشگری در جهان خبر داد که براساس آن گردشگر، تعامل آموزشی، احساسی، اجتماعی و مشارکتی با مکان و مردمی که در آن سکونت دارند خواھد داشت و از همین رو گردشگر خود را ھمچون شھروند حس می کند.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،دکتر سجاد محمد یارزاده در همایش گردشگری خلاق و نوسازی شهری که پیش از ظهر امروز در فرهنگسرای اندیشه برگزار شد با بیان اینکه بر اساس اعلام سازمان آموزشی،علمی و فرھنگی سازمان ملل متحد (UNESCO) گردشگری خلاق به عنوان نسل جدیدی از گردشگری در نظر گرفته می شود اظهار داشت: قبل از گردشگری خلاق، گردشگری ساحلی و گردشگری فرھنگی به عنوان نسل ھای اول و دوم گردشگری مطرح بود.

وی ادامه داد: تفاوت عمده گردشگری خلاق با نسل ھای پیش از آن در این است که جنبه ھای گسترده تری را در بر می گیرد. به عبارت بھتر، در گردشگری خلاق، گردشگر، تعامل آموزشی، احساسی، اجتماعی و مشارکتی با مکان و مردمی که در آن سکونت دارند خواھد داشت و از همین رو گردشگر خود را ھمچون شھروند حس می کند.

این استاد دانشگاه ھدف از گردشگری خلاق را برنامه‌ریزی برای سفری در جھت کسب یک تجربه معتبر با تاکید بر یادگیری مشارکتی در ھنرھا و فنون ، میراث تاریخی ، شخصیت فضا و مکان و ھمچنین ارتباط و تعامل با افرادی دانست که در آن مکانھا زندگی می کنند.

الزامات و ویژگی‌های گردشگری خلاق

یارزاده تاکید کرد: بنابراین در نسل سوم گردشگری یعنی گردشگری خلاق نیاز ھست تا مدیران به شناسایی جنبه‌ھای خلاقانه شھرشان به عنوان یک منبع مبادرت ورزند و فرصتھای جدیدی را برای توسعه گردشگری خلاق ایجاد کنند. بر این اساس گردشگری خلاق باید در ارتباط با فرھنگ و بخصوص سیمای فرھنگی ھر مکان باشد.

وی در مورد ویژگی ھای گردشگری خلاق توضیح داد: تنوع گردشگران بدون ھیچ سرمایه‌گذاری تنھا با بھینه‌سازی میراث ملموس و ناملموس موجود، تاثیرات مثبت بر سودبخشی زیر ساخت ھای فرھنگی به لطف تقاضای جدید، ارتقاء ارزش افزوده و قدرت خرید، بھره گیری از خلاقیت به عنوان منبعی پایدار و معتبر، تاثیر مثبت بر اعتماد به نفس مردم محلی و علاقمندی به فرھنگ و سنت خود، برون سپاری جغرافیایی و بھبود و بازیابی میراث ناملموس از جمله ویژگی های گردشگری خلاق است که می توان به آن اشاره کرد.

به گفته یارزاده، ھنرھای فلکلوریک و صنایع دستی، طراحی، فیلم، خوراک، ادبیات، ھنرھای رسانه‌ای  و موسیقی، حوزه خلاقانه شبکه شھرھای خلاق یونسکو را تشکیل می دهند.

تجارب موفق جھانی در زمینه گردشگری خلاق

این استاد دانشگاه با اشاره به تجارب موفق جھانی در زمینه گردشگری خلاق در کشورهایی مانند اسپانیا، نیوزلند، یونان و ترکیه گفت: برای نمونه  یونان توانست بعد از یک بحران اقتصادی با تکیه بر صنعت گردشگری، اقتصاد خود را مجددا احیاء کند. بر اساس اطلاعات بانک مرکزی یونان، در سال ۲۰۱۵ درآمد ناشی از گردشگری 14.2  میلیارد یورو بوده است که نسبت به سال قبل ۶ درصد رشد داشته است.

وی افزود: براساس گزارش مجمع جھانی اقتصاد، در سال ۲۰۱۵ یونان به لحاظ تعداد ورود گردشگران خارجی در رده ھشتم اروپا قرار داشته است. نتیجه رونق گردشگری در این کشور که با تکیه بر زیبایی ھای طبیعی و تاریخی شگفت انگیز و مکانھای تاریخی - باستانی، جزایر بی شمار، سواحل شنی، و آب و ھوای مطبوع مدیترانه  اتفاق افتاده، خروج از بحران اقتصادی به واسطه توسعه صنعت گردشگری است بطوری که این کشور موفق به دریافت جایزه "بھتریت تجاری خلاقانه" در حوزه جوانب محلی (Local Moods) در سال 2017 بوده است.

یارزاده با بیان اینکه در ایران نیز تجارب خوب و مفیدی در زمینه گردشگری خلاق وجود دارد خاطر نشان کرد: شهر رشت در استان گیلان با پتانسیل های محلی همچون،۱۷۰ نوع غذای محلی یکی از استان ھای غنی در زمینه، گردشگری فرھنگی بویژه تنوع فرھنگ غذایی است که این موضوع می تواند بعنوان یکی از جنبه ھای گردشگری خلاق یعنی جوانب محلی یا ھمان Moods Local مورد توجه سیاستگزاران ملی و محلی برای دستیابی به گردشگری پایدار قرار گیرد.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه اساس و بنیان نسل سوم گردشگری یعنی گردشگری خلاق بر جنبه های ملموس و ناملموس فرهنگی به عنوان یکی از زیربناھای توسعه پایدار شھری در عصر حاضر استوار است تصریح کرد: با توجه به تجارب و نمونه ھا موفق در شھرھای جھان و ایران، نقش آفرینی مدیریت و سیاستگذاری ھای محلی در تقویت گردشگری خلاق یک رکن اساسی و ضروری است.

به گفته دبیرکل مجمع جهانی شهرهای اسلامی، در جھان ھر روز نظریه‌ھا و ایده‌ھای جدید در مسیر توسعه پایدار مطرح و اشاعه می یابد اما روشن است که ھمگام با ایده ھای و نوآوری ھای جدید، حرکت کردن کافی نیست ، بلکه باید برای شناخت فرصت ھا ، جاذبه‌ھا و پتانسیل ھای محلی تلاش کرد و و نوآورانه آنھا را مدیریت نمود تا غنای فرھنگ، حفظ فرھنگ و ھویت محلی در سایه سیاست‌ھای گردشگری نسل سوم تضمین و اقتصاد و صلح پایدار محقق شود.

ظهور نسل سوم صنعت گردشگری/ وقتی گردشگر خود را همچون شهروند حس می‌کند
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
ییلاق « سوباتان » / تصاویر

ییلاق « سوباتان » / تصاویر

ییلاق سوباتان در ارتفاع 2000 متری از سطح دریا سالانه گردشگران داخلی و خارجی زیادی را میزبان می شود. این ییلاق یکی از سرسبزترین و زیباترین ییلاق های کشور است که در ۲۲ کیلومتری شهر لیسار از توابع تالش و در ۳۶ کیلومتری شمال غرب تالش استان گیلان قرار دارد.
آتش سوزی در میدان شوش / تصاویر

آتش سوزی در میدان شوش / تصاویر

آتش سوزی در انبار اجناس نخی و عدل های پنبه، واقع در میدان شوش خسارت های مالی فراوانی برجای گذاشت.