کد خبر: ۷۵۳۷۷
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۳۹
گزارش شهرفردا از وضعیت خودرو پس از خروج آمريکا از برجام
با خروج آمریکا از برجام دو سناریو ماندن و رفتن اروپایی‌ها از صنعت خودرو محتمل است که می تواند وضعیت بازار خودرو را تغییر دهد. هرچند مجلسی‌ها معتقدند قراردادهای خودرویی مانع از خروج یک جانبه خودروسازان خارجی است و منجر به پرداخت غرامت خواهد شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، باوجودیکه برجام توانست پای برخی خودروسازان بزرگ را برای سرمایه گذاری در کشور باز کند، خروج آمریکا از برجام وضعیت کشورهای سرمایه گذار را در ایران با حساسیت بین المللی روبرو کرده است هرچند برخی از  خودروسازان خارجی مبادلات مستقیمی با ایالات متحده آمریکا ندارند اما سرنوشت سرمایه‌گذاری‌های صورت گرفته و البته ادامه همکاری‌ها مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفته است.

هرچند کشورهای اروپایی متفق القول اعلام کرده‌اند در برجام باقی خواهند ماند و از شرکت های سرمایه گذار خود در ایران پشتیبانی می‌کنند برخی از منابع بین المللی معتقدند ممکن است در آینده روند فعالیت شرکت های سرمایه گذار در کشورمان دست کم کند تر شود.

همزمان با خروج آمریکا از برجام گاردین در بررسی های خود نوشت :" تعدادی از همکاری های مشترک ایران با خودروسازان اروپایی از جمله گروه های فرانسوی با مشکل همراه خواهد شد و تاثیرات مختلفی روی آن ها گذاشته می شود. در ابتدا گروه خودروسازی رنو و PSA هستند که در همان روز خروج آمریکا از برجام سهامشان سقوط کرد و تحت تاثیر این موضوع قرار گرفتند"

بعد از برداشته شدن تحریم ها، رنو با بستن قراردادی 778 میلیون دلاری برای تولید 150 هزار دستگاه خودرو به طور سالانه وارد بازار ایران شد. همچنین گروه خودروسازی پژو سیتروئن نیز قراردادی برای تولید صدها هزار خودرو در ایران به امضا رسانده است.

به غیر از فرانسوی ها، ایران با بخش کامیون سازی مرسدس بنز برای تولید ماشین های سنگین و تجاری به توافق رسیده بود. این بخش از مرسدس بنز توسط دایملر هدایت می شود و تولیدات آن ها از امسال شروع می شود. همچنین فولکس واگن آلمانی نیز به تازگی صادرات خود به ایران را از سر گرفته است.

کارشناسان بازار معتقدند دو سناریو با توجه به ضرب العجل بازگشت تحریم های خودرویی تا سه ماه آینده وجود دارد در باب سناریو اول، مهم‌ترین نکته، پشتیبانی و ماندن اروپایی‌ها در برجام است که می‌تواند همکاری‌های خارجی خودروسازی ایران و تامین قطعات موردنیاز صنعت خودرو کشور را تا حد قابل توجهی تضمین کند.

در واقع مادامی که اروپایی‌ها در ظاهر و باطن از برجام خارج نشوند، می‌توان امید داشت خودروسازان آنها در ایران مانده و فعالیت خود را هرچند با سرعتی کمتر، ادامه دهند. در حال حاضر بیشتر خودروسازانی که در پسابرجام راهی کشور شده یا قصد ارتباط گرفتن دارند، اروپایی هستند و از حمایت دولت‌های خود برای ماندن در ایران برخوردارند و اتفاقا منافع چندانی در بازار آمریکا نیز ندارند.

بنابراین، اگر اروپایی‌ها جا نزنند و برجام را کماکان محترم بشمارند، احتمال ماندن خودروسازانی مانند پژو و رنو و سیتروئن در ایران زیاد است، هرچند با توجه به محدودیت‌هایی که تحریم‌های آمریکا به هر حال ایجاد خواهد کرد، سرعت توسعه فعالیت آنها (در صنعت خودرو ایران) کند خواهد شد. از سوی دیگر، روند تامین قطعات برای خودروهای داخلی نیز ادامه خواهد داشت، هرچند، البته نمی‌توان کند شدن این روند را نیز انکار کرد.

اما سناریو بدبینانه می‌گوید که اروپایی‌ها در نهایت از ایران فاصله می‌گیرند و به آمریکایی‌ها می‌چسبند و این یعنی پایان برجام و وارد آمدن شوکی بزرگ به خودروسازی کشور. البته جدای از احتمال خروج اروپایی ها، امکان کنار رفتن ایران نیز از برجام در صورت نبود تضمین‌های لازم بابت اجرای مفاد این سند بین‌المللی (برجام)، هست؛ بنابراین در هر دو صورت، چراغ برجام خاموش خواهد شد و آنگاه باید در انتظار بازگشت خودروسازی کشور به دوران تاریک تحریم‌ها و رخ دادن دوباره اتفاقات ناگوار در این صنعت باشیم.

در صورت رخ دادن این سناریو، نه‌تنها توسعه صنعت خودرو کشور به این راحتی‌ها امکان‌پذیر نبوده و شاهد لغو قراردادهای خارجی خواهیم بود، بلکه در تولید و کیفیت محصولات فعلی نیز با ناکامی بزرگی مواجه خواهیم شد.

اگر به عقب برگردیم و نگاهی به شرایط خودروسازی و بازار خودرو کشور در دوران تحریم بیندازیم، به‌خوبی متوجه می‌شویم که در آن دوران خودروسازان و مشتریان چه روزهای سختی را تجربه کردند.

بدون تردید، سال‌های ۹۱ و ۹۲ را باید سخت‌ترین دوران برای خودروسازی ایران پس از سال‌های جنگ دانست. در آن زمان، تشدید تحریم‌ها سبب شد شرکا و همکاران خارجی صنعت خودرو کشور، یک‌به‌یک چمدان هایشان را ببندند و از ایران بروند. هرچند ابتدا گمان می‌رفت خودروسازان داخلی بتوانند شرایط سخت ایجاد شده را مدیریت کرده و مانع کاهش شدید تیراژ و صعود خارج از عرف قیمت‌ها شوند، اما در نهایت شرایط به شکلی پیش رفت که هم تولید به شدت افت کرد و هم قیمت‌ها سر به فلک کشیدند.

مشکلات و چالش‌ها البته فقط به تولید و قیمت محدود نبود، چه آنکه در حوزه کیفیت هم مشتریان متضرر شدند. ازآنجاکه تامین قطعات از منابع اصلی و معتبر تقریبا ممکن نبود، خودروسازان به اجبار روی به قطعات کم کیفیت آوردند تا خط تولیدشان نخوابد و کارگرانشان بیکار مطلق نشوند. این موضوع تاثیری عمیق بر کیفیت خودروهای داخلی گذاشت، تا جایی که همین حالا نیز مشتریان اعتماد و اطمینان زیادی نسبت به سطح کیفی خودروهای ساخته شده در سال‌های تحریم ندارند. 

جدای از این مسائل اتفاق دیگری نیز در خودروسازی ایران رخ داد و آن، حضور پر رنگ خودروسازان چینی در کشور به جای برندهای معتبر اروپایی و آسیایی بود. در واقع چینی‌ها بیشترین استفاده را از تحریم خودروسازی ایران برده و توانستند در آن دوران، به تمامی بخش‌های این صنعت (چه در بخش خصوصی و چه در بخش دولتی) نفوذ کنند؛ بنابراین تحریم‌های احتمالی و انفعال اروپایی‌ها می‌تواند فرصتی دوباره را در اختیار آنها قرار دهد.

حمیدرضا فولادگر نماینده مردم اصفهان در مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس در گفت‌وگو با  پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،می گوید: گزارش های صنایع خودرو سازی نشان می دهد در زمان مذاکره برای انعقاد این قراردادها، تجربه تحریم‌های پیشین و قطع همکاری برخی شرکتهای خارجی وجود داشت و به همین دلیل بندهای پیشگیرانه‌ای در قراردادها گنجانده شده که شرکتهای خارجی از خروج یکجانبه از همکاری منع شده و از نظر حقوق بین‌الملل مجبور به پرداخت غرامت خواهند بود.

 وی ادامه داد: همچنین شرکتهای سرمایه گذار خارجی ملزم به انتقال بخشی از سرمایه گذاریهای در خاک ایران شده اند و طی دو سال گذشته نیز بخشی از سرمایه خود را به ایران منتقل کرده‌اند بنابراین از نظر منطقی نیز این شرکت‌ها سرمایه‌گذاری‌های انجام شده در ایران را رها نخواهند کرد.

فولادگر افزود: برخی از خودروسازان خارجی نظیر پژو و رنو ارتباط مستقیمی با شرکت های آمریکایی ندارند ،بنابراین به نطر می رسد نباید اثرات سوء خروج آمریکا بر صنعت خودرو نگران کننده باشد.

گفتنی است برخی محصولات خودرویی در پسابرجام نظیر پژو ۲۰۰۸، سیتروئن C۳ و چند مدل خودروی هیوندایی به تولید رسیده و مابقی  نیز در فرایند تولید قرار دارند.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
رکود به بازار مسکن بازگشت

رکود به بازار مسکن بازگشت

کاهش قدرت خرید متقاضیان مهمترین دلیلی است که باعث شده از بازار مسکن پایتخت برای ششمین ماه متوالی با افت قابل ملاحظه حجم معاملات روبه‌رو شود به طوری که گفته می شود تعداد معاملات خرید آپارتمان در آبان ماه امسال به کمترین میزان خود طی دست‌کم چهار سال گذشته رسیده است .
دانشگاه تهران پتانسیل ثبت جهانی دارد

دانشگاه تهران پتانسیل ثبت جهانی دارد

شهردار تهران صبح امروز با حضور در دانشگاه تهران در مراسم افتتاح و بهره‌برداری پروژه‌های مقاوم‌سازی، بهسازی و تجهیز ساختمان دانشکده حقوق و علوم سیاسی شرکت کرد.