کد خبر: ۷۰۵۲۹
تاریخ انتشار: ۲۱ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۵۱
گزارش شهرفردا از راهکارهای شهری برای مهار ترافیک
ساخت شهرهای زیرزمینی در پایتخت که نمونه دخل و تصرف شده آن در پایتخت بنام پلازای ولیعصر ساخته شده است با درنظر گرفتن هزینه‌ها، اثرگذاری چندانی در ترافیک شهری نداشته و توجیه کارشناسی ندارد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، شهرهای زیرزمینی هرچند سابقه طولانی در دنیا دارند و در کشورهایی نظیر چین، لهستان، اسپانیا و ترکیه نیز وجود داشته اند اما نمونه موفق و مدرن آن در ژاپن و در شهر توکیو ساخته شد تا شهروندان در فضایی در زیر زمین بتوانند مناسبات اجتماعی و شهری بدون مزاحمت خودروها را تجربه کنند.

شهر زیر زمینی توکیو با هدف جذابیت بخشیدن به سفر شهروندان با مترو ساخته شده و هدایت سرمایه بخش خصوصی غنای فرهنگی و هنری بخشیدن به مجموعه شهری بوجود آمده است، اما کلید شهر زیرزمینی جدید با کاربرد شهری در پایتخت با پروژه میدان ولیعصر کلید خورد.

هرچند بعدها با حذف طبقه رویین تبدیل به پلازا شد که نمونه کوچک آن پیش از این در میدان امام حسین عملیاتی شده بود اما گزارش‌ها حاکی است که قرار است در برخی مناطق پایتخت دوباره اجرایی شود.

هرچند پلازای حقانی نیز در دستور کار قرار دارد اما مجلسی‌ها معتقدند حجم بالای سرمایه‌گذاری مورد نیاز تناسبی با کاربری آن نداشته و تنها در برخی نقاط شهر می‌توانند موثر باشند هرچند راه حل اجرایی برای بهبود هوای پایتخت محسوب نمی شوند.

چهره جدید میدان ولیعصر(عج)، از یک فضای روباز حاوی سازه ۷ طبقه در سطح میدان تشکیل شده که در قالب پلازای شهری، قرار است ضمن انتقال «مسیرهای پیاده‌رو» به زیر میدان، «جاذبه سفر با مترو» را از طریق ایجاد مجموعه‌های فرهنگی، خدماتی و تجاری در تراز منفی، افزایش داده و مترو خط 3 و 6 را بهم متصل کرد.

در ادبیات شهرسازی «پلازا» به مجموعه‌ای اطلاق می‌شود که حاوی فضای باز بوده و عنصر «پیاده» نسبت به عنصر «سواره» در آن غلبه داشته باشد تا به محل مناسبی برای حضور شهروندان تبدیل شود.

چنین فضایی قطعا باید به مبلمان شهری مجهز شود و می‌تواند حاوی مرکز خرید یا واحدهای تجاری و تفریحی کوچک‌مقیاس متناسب با نیاز شهروندان باشد. پلازا در واقع نسخه مدرن بازارچه‌های سنتی محسوب می‌شود. پروژه موسوم به پلازای میدان ولی‌عصر(عج) حدود ۴۲ هزار مترمربع وسعت دارد و در هفت طبقه مجزا در فضای زیرسطحی میدان اجرا شده و قرار است ظرف چند روز آینده رسما مورد بهره‌برداری قرار گیرد. هر چند گفته می‌شود این پروژه هفت طبقه دارد اما در واقع اولین طبقه آن تراز صفر خیابان است که در چهار سوی میدان دسترسی‌های ورودی به پلازا در این تراز تعریف شده است و در عمل ۶ طبقه در فضاهای زیرسطحی ساخته شده است.

به‌ طور کلی مدل جهانی شهرهای زیرزمینی و مجتمع‌های تجاری در محدوده ایستگاه‌های مترو با سه هدف هدایت مردم به استفاده از مترو، تامین مالی برای ساخت مترو از طریق سرمایه‌گذاری بخش خصوصی به واسطه واگذاری اراضی تراز منفی برای ساخت‌وساز انتفاعی و تجاری و نیز سبک‌سازی فضاهای روسطحی برای اختصاص به کاربری‌های مهم‌تر از کاربری تجاری صورت می‌گیرد.

پروژه پلازای میدان ولی‌عصر(عج) نیز در ۶ طبقه زیرسطحی تعریف شده که تنها طبقات منفی یک و منفی دو آن برای عموم شهروندان قابل استفاده بوده و از طبقه منفی سه تا منفی شش در اختیار شرکت بهره‌برداری مترو قرار دارد و مسافران مترو در آن تردد می‌کنند. طبقه منفی دو نیز در حقیقت سالن فروش بلیت مترو است که غرفه‌هایی به منظور فعالیت‌های محدود تجاری دور تا دور آن پیش‌بینی شده است. بنابراین به نظر می‌رسد شهروندان در صورت تمایل می‌توانند همچون دیگر ایستگاه‌های حاوی واحدهای تجاری، به این طبقه نیز تردد داشته باشند و بعد از خرید دوباره به پلازا یا سطح میدان ولی‌عصر(عج) بازگردند. 

در کنار تحقق این اهداف پروژه مذکور حاوی دو ویژگی دیگر نیز خواهد بود: نخست پیش‌بینی مبلمان شهری در آن و دوم قرار گرفتن مراکز کوچک تفریحی در آن فضا برای گذران وقت نظیر کافه با الگو گرفتن از تجربه پل طبیعت تهران. با احداث دسترسی‌های مجهز به پله‌برقی در چهار طرف میدان، تمام عابران محدوده بلوار کشاورز، خیابان کریم‌خان و بخش شمالی و جنوبی خیابان ولی‌عصر(عج) به فضای زیرزمینی روباز در مرکز میدان که در تراز منفی ۶ متری قرار دارد، هدایت می‌شوند و بعد از آن در صورت تمایل می‌توانند به طبقات زیرین رفته و از مترو استفاده کنند یا از طریق دسترسی‌های پیش‌بینی شده از یک مسیر ایمن به دیگر اضلاع میدان بروند.

در صورتی که تعریف پلازا به درستی در این تراز پیاده شود نیز امکان توقف در آن و گپ و گفت و تعامل با سایر شهروندان یا احیانا آن‌طور که پیش‌بینی کرده‌اند، تماشای آثار هنری نیز برای شهروندان فراهم است. به این ترتیب شهرداری زیر پای مردم در پرترددترین میدان مرکز شهر به واسطه پروژه ایستگاه مترو یک مجموعه خدماتی و تجاری که گفته می‌شود اولویت کاربری آن فرهنگی است را در تراز زیرصفر اجرا کرده است.

مدل موفق چنین پروژه‌هایی در ابرشهرهایی همچون توکیو با هدف کمک به تامین مالی پروژه‌های ساخت مترو از طریق بخش خصوصی اجرا می‌شود. اما اولین پروژه از این مدل جهانی در تهران به شکل معکوس اجرا شده است به این معنا که در دنیا اراضی اطراف ایستگاه‌های مترو به انضمام مجوز ساخت تجاری در اختیار بخش خصوصی قرار می‌گیرد تا بخشی از سرمایه ساخت مترو از طریق تهاتر تامین شود. اما پروژه‌ای که با نام پلازای شهری معرفی شده، از سوی شهرداری تامین هزینه و ساخته شده است. 

داوود محمدی عضو مجمع نمایندگان تهران در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، با اشاره به شهرهای جدید در پایتخت در مورد اظهارنظر یکی از اعضای شورای شهر مبنی بر اینکه هدف از برنامه‌ریزی برای فضاهای زیر سطحی، قابل سکونت‌تر کردن شهرها است گفت: طراحی چنین فضایی با در نطر گرفتن هزینه های هنگفت آن دارد به غیر از برخی مناطق همچون چهارراه ولیعصر تاثیر چندانی در رفع ازدحام و ترافیک ندارد، ضمن اینکه نمی‌تواند راهکار قطعی  برای رفع معضلات اساسی پایتخت باشد.

نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات، اسلامشهر و پردیس در مجلس شورای اسلامی، ادامه داد: اگر قرار باشد با تامین هزینه‌های سنگین اجرای این طرح در جهت ایجاد آن در تمام شهر اقدام کنیم، نمی‌توان به این امر اطمینان داشت که نتیجه حاصل شده با سرمایه‌ای که در این بخش هزینه شده همخوانی داشته و پاسخگوی نیاز پایتخت در حوزه شهری باشد.

این نماینده مردم در مجلس دهم، یادآورشد: هم‌اکنون مدیران حوزه شهری باید منابع موجود را در حوزه‌هایی هزینه کنند که نتیجه قابل قبولی در جهت رفع معضلات اصلی شهر تهران همچون ترافیک و آلودگی هوا به همراه داشته باشد.

عضو مجمع نمایندگان استان تهران، تاکید کرد: شهرداری باید روش‌های مختلفی را از طریق مشاوره با متخصصان برای رفع آلودگی هوا که میزان آن در سطح تهران بسیار نگران‌کننده بوده مورد بررسی قرار دهد و در جهت اجرای آنها از تکنولوژی‌های روز دنیا استفاده کند، همچنین در این مسیر از تجربه کشورهایی که در این مورد موفق عمل کرده‌اند بهره‌مند شود.
برچسب ها: ترافیک ، پلازا ، شهرفردا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
خاص‌ترین‌ اتومبیل فراری جهان / تصاویر

خاص‌ترین‌ اتومبیل فراری جهان / تصاویر

اتومبیل فراری 166MM با کد 212متعلق به یکی از کلکسیونرهای مشهور اروپا است و در حراجی ساتبی به قیمتی گزاف خریداری شده، توسط کنت جیانینو مارزوتی مهندس فقید ایتالیایی از روی یک هواپیمای جنگی طراحی شده و در مسابقات سرعت توسکانی سال 1951 موفق به کسب رتبه نخست جام شده است.
مراسم برترین‌های لیگ هفدهم فوتبال / تصاویر

مراسم برترین‌های لیگ هفدهم فوتبال / تصاویر

برترین‌های فوتبال ایران در فصل ۹۷-۹۶ طی مراسمی در سالن همایش‌های برج میلاد معرفی شدند.