کد خبر: ۶۹۵۳۳
تاریخ انتشار: ۱۲ اسفند ۱۳۹۶ - ۱۱:۲۸
عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: کنترل ترافیک می تواند در حوزه های متعددی از جمله اقتصاد و اشتغال مردم، کمک شایانی را انجام دهد. هر 20 کیلومتر خط مترو، 180 هزار شغل را به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند.
محمد علیخانی، عضو شورای شهر تهران در گفت و گو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، گفت: از جمله اثرات ترافیک، می توان به بالا رفتن مصرف سوخت و در نتیجه آلودگی هوا اشاره کرد. در تهران حدود 4 میلیون خودروی سواری شماره گذاری شده وجود دارد و 1 میلیون و 200 هزار خودرو،  روزانه از خارج تهران به تهران می آیند و برمی گردند که مجموعا 5 میلیون و 200 هزار خودرو، روزانه در سطح تهران تردد می کنند که این تعداد خودرو 15 میلیون لیتر بنزین مصرف می کنند و در اسفندماه به علت ترافیک بیشتر این میزان مصرف نیز افرایش می یابد.

 وی افزود: ترافیک در بردارنده خسارات مادی و معنوی بسیاری است. از خسارت های معنوی می توان به زمان هدر رفته اشاره کرد که شاید به لحاظ خسارت هیچگاه عنوان نشود اما افراد باید زمان مفیدی را به کار مشغول باشند که ترافیک سبب ایجاد ناراحتی در افراد و هدر رفتن زمان می گردد. از لحاظ مادی، ترافیک سبب مصرف بی رویه سوخت، استهلاک خودرو ، افزایش آلودگی، افزایش بیماری های ناشی از آلودگی، مرگ و میر و غیره می شود.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: کنترل ترافیک می تواند در حوزه های متعددی از جمله اقتصاد و اشتغال مردم، کمک شایانی را انجام دهد. هر 20 کیلومتر خط مترو، 180 هزار شغل را به صورت مستقیم و غیرمستقیم ایجاد می کند. اگر دولت بخواهد تحولی در اشتغال به وجود آورد همین حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری هم به ترافیک کمک می کند و هم خسارت های ناشی از ترافیک را کاهش می دهد. 

علیخانی ادامه داد: شغل تنها کار در صنعت و کارخانه و از این قبیل کارها نیست بلکه شغل های ایجاد شده از حمل و نقل عمومی به خصوص مترو سبب تحولات عظیمی در اشتغال می شود سال ها غفلت کردیم و درک درستی از اثرات حمل و نقل ریلی در پیشرفت و توسعه کشور، کاهش تصادفات، کاهش آلودگی و ارزانتر تمام شدن قیمت حمل و نقل نداشتیم.

وی خاطرنشان کرد: در دنیا این مسأله به خوبی درک شده اما در کشور ما با وجود پی بردن به اهمیت موضوع تصمیم ملی در این بخش صورت نگرفته است، اینکه سالانه اعتباری را برای این مسئله در نظر بگیریم مشکل را به طور کامل حل نمی کند و با توجه به سود بالای این موضوع باید یک اقدام بزرگ انجام پذیرد.

وی با تاکید بر اینکه توسعه حمل و نقل ریلی درون شهری و برون شهری هر دو حائز اهمیت هستند، ادامه داد: با گسترش خطوط ریلی و راه اندازی خطوط سریع السیر خارج از تهران، مردم می توانند در سریع ترین زمان ممکن و کمترین هزینه به محل کار بروند و مشکلات ناشی از هزینه های سنگین زندگی در تهران و فشارهای اقتصادی ناشی از آن را رفع کنند.

علیخانی خاطرنشان کرد: امروزه افراد به مترو مراجعه می کنند اما به دلیل فشار جمعیت، کمبود واگن و قطار، کیفیت پایین خدمات، طولانی بودن مسیر حرکت قطارها از تصمیم خود پشیمان می شوند که در همین 7 خط مترو به اضافه فرودگاه امام، زیر ساخت ها و ظرفیت کافی وجود دارد و با افزودن 2 هزار واگن به این قسمت، می توانیم 2 میلیون سفر روزانه را به 6 میلیون سفر تبدیل کنیم، اولویت هم استفاده از ظرفیت همین خطوط است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: برای تامین 2 هزار واگن در شهر تهران، بیش از 10 هزار میلیارد اعتبار نیاز است. کل اعتبار شهرداری تهران 17 هزار میلیارد است که مقدار زیادی از آن صرف حقوق و هزینه های جاری شهر می گردد و مابقی صرف هزینه های عمرانی، خدمات شهری و حمل و نقل می شود طبیعتا با این اعتبارات در 10 تا 20 سال آینده نیز اتفاق خاصی نمی افتد.

وی گفت: دولت در قبال تهران وظیفه ویژه ای دارد، عمده مشکلات تهران به علت پایتخت بودن این شهر است، اگر پایتخت را از تهران خارج کنیم و به شهر دیگری ببریم مشکل آلودگی و ترافیک به راحتی حل می شود هم چنین اقتصاد بیمار کشور مزید بر علت شده و وجود 3 میلیون موتور سیکلت در تهران، مزید بر آلودگی است. شهرداری از طرفی برای خودروها محدودیت تردد ایجاد می کند اما نمی تواند برای موتور سواران محدودیتی را شامل شود زیرا اشتغال 3 میلیون نفر از این راه تامین می شود که نان بر سر سفره می آورند.

وی با بیان اینکه هر کدام از شرکت های تاکسی اینترنتی حدود 100 هزار خودرو در اختیار دارند که بسیاری از آنها بی کیفیت و از رده خارج هستند و عده ای هم به خاطر بیکاری و مشکلات اقتصادی از شهرستان ها به تهران آمده اند، افزود: سازمان تاکسیرانی سال ها برنامه ریزی کرده تا 80 هزار تاکسی را نوسازی کند و ناوگان تاکسیرانی نو گردد تا کمکی برای کاهش آلودگی شهر باشد اما یکدفعه با ورود 100 هزار خودرو فرسوده پراید به عنوان تاکسی تلفنی معادلات برهم می خورد.

علیخانی گفت: از طرفی، تاکسی های نوسازی شده با اقساط به مردم واگذار شده که قسط آنان باید ماهیانه پرداخت شود اما تاکسی قسطی قابل رقابت با پراید با هزینه کم نیست حتی گاهی فرد شب در کنار خیابان در ماشین خود می خوابد و هزینه مسکن را هم ندارد با گسترش این موضوع تاکسی ها به زودی با مشکلات جدی مواجه خواهند شد.

وی افزود: شهرداری در مشکلات اقتصادی کشور نقشی ندارد اما تاوان مشکلات اقتصادی را مردم و شهرداری می دهند که مشکلات اقتصادی مستقیما بر ترافیک و آلودگی تهران تاثیرگذار است.

عضو شورای شهر تهران تصریح کرد: ما نمی توانیم با موتورسیکلت ها برخورد کنیم زیرا نمی توان اشتغال و نان شب مردم را قطع کرد اما از آن طرف باید صدمات وارده بر سلامت مردم را بپذیریم، اصل مشکل به اشتغال و اقتصاد کشور باز می گردد که اولا سبب تشدید ترافیک می شود دوما عدم پرداخت سهم دولت از پایتخت بودن شهر تهران است.

وی گفت: شهروندان تهرانی عوارض می پردازند دولت نیز یک تشکیلات در درون شهر تهران است و باید سهم خود را در این خصوص پرداخت کند. موضوع شهر تهران، بحث ملی است و همه کشور باید از آن استفاده کنند. بسیاری از سفرهای صورت گرفته به تهران به علت مراجعات اداری است هم چنین در دستگاه های دولتی به خاطر اشتغال تعداد زیادی از کارمندان که در تهران سکونت گزیده اند، سبب تشدید ترافیک شدند.

علیخانی خاطرنشان کرد: در سال های گذشته با برداشتن سرویس ادارات و سازمان ها به صورت غیرمستقیم مردم به خرید ماشین تشویق شدند و به جای یک اتوبوس، الان صدها خودروی شخصی در سطح تهران تردد می کند و چون پارکینگ ادارات چنین ظرفیتی را ندارد باعث بروز مشکلاتی برای اهالی اطراف ادارات شده است که اکنون بایستی ادارات و کارخانه ها بلیط رایگان در اختیار کارکنانشان قرار دهند تا مردم تشویق به استفاده از وسایل نقلیه عمومی شوند که پیش زمینه آن تکمیل ناوگان عمومی است.

عضو شورای شهر تهران بیان کرد: تاکسی اینترنتی خوب است اما باید ضابطه مند باشد و با گرفتن مجوز و استفاده از ماشین های با کیفیت به کار خود ادامه دهد و اقداماتی از سوی دولت آغاز شده است و 2 هزار واگن برای کلان شهرها، که هزارتای آن به تهران تعلق می گیرد را پیگیر هستیم که هرچه زودتر مناقصه، ساخت و تحویل واگن ها صورت گیرد و آثار آن در جامعه محرز گردد که شروع به تحویل آن حدود 15 ماه طول می کشد مجلس نیز 2 میلیارد یورو برای حمل و نقل در کلان شهرها اختصاص داده که اعتبار خوبی است و طی یک سال آینده شاهد نتایج مطلوب آن خواهیم بود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
روز اهدای خون پیروان ادیان الهی رسمیت یافتن یک وفاق دیرینه

روز اهدای خون پیروان ادیان الهی رسمیت یافتن یک وفاق دیرینه

نمایندگان ادیان الهی در مجلس شورای اسلامی، شامگاه امروز با حضور در اداره کل انتقال خون تهران به نمایندگی از تمامی هموطنان هم کیش خود در سراسر ایران درحرکتی نمادین دوشادوش هم با اهدای خون در نجات جان هموطنان نیازمند به خون مشارکت جستند.
ضرورت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و توسعه اقتصادی حمل و نقل

ضرورت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و توسعه اقتصادی حمل و نقل

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و توسعه اقتصادی حمل و نقل از ضرورتهای بیان شده در کتاب اقتصاد حمل و نقل شهری است.