کد خبر: ۶۴۳۷۶
تاریخ انتشار: ۱۹ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۱
در نشست تخصصی رسانه ها و اقتصاد مقاوتی مطرح شد
در بازنگری‌ سیاست‌ها و تکالیف سازمانی اقتصاد مقاومتی، جای خالی ظرفیت‌های مشهود برخی سازمان‌ها و نهادهای تأثیرگذار به چشم می‌خورد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، حمیدرضا حسینی‌دانا استاد دانشگاه در دهمین دور از سلسله نشست‎های تخصصی رسانه‌ها و اقتصاد مقاومتی ضمن بیان این مطلب افزود: اولویت‌بندی دستگاه‌ها و سازمان‌های ملکف، نیاز دیگری است که بایستی در بازنگری مجدد سیاست‌های اقتصاد مقاومتی در نظر گرفته شود.

وی با اشاره به برخی نقاط مغفول در تکالیف و سیاست‌های یاد شده، آموزش همگانی و گفتمان‌سازی فلسفۀ اقتصاد مقاومتی را مهم‌ترین عامل کسب موفقیت و همه‌گیر شدن این فرهنگ در جامعه دانست.

به عقیدۀ این استاد دانشگاه همانگونه که در بند ۲۱ سیاست‌ها آمده است، نظام رسانه‌ای و آموزشی جامعه، قوی‌ترین ابزارهایی هستند که در کوتاه مدت و بلند مدت می‌توانند تحول لازم را در سازمان‌ها و شهروندان بوجود بیاورند.

حسینی‌دانا براساس تناظر یک به یک سیاست‌ها و تکالیف اقتصاد مقاومتی گفت: در بند ۲۱ با آنکه مأموریت کلان گفتمان‌سازی مشترک بر دوش نهادهای رسانه‌ای و آموزشی گذاشته شده اما برای نهاد آموزش و پرورش هیچ تکلیف مشخصی پیش بینی نشده است. این درحالی است که اطلاع‌رسانی پُرحجم و آموزش با هدف گفتمان‌سازی، سیاستی است که با تمامی سازمان‌ها ارتباط مستقیم و مشترک دارد.

سومین نکته‎ای که حسینی‌دانا مطرح کرد، نگاه غیرجامع و ناکافی به ظرفیت سازمان‌ها و دستگاه‌های مکلف بود. به عقیدۀ وی در نگارش تکالیف سازمان‌ها از تمامی ظرفیت‌های آنها استفادۀ کافی به عمل نیامده است. به عنوان مثال در بخش بهداشت و درمان، اولویت امور بر پایۀ درمان بنا نهاده شده اما نسبت به بخش سلامت توجه لازم به عمل نیامده است. این درحالی است که تأمین سلامت به عنوان یک نیاز امروز و فردا می‌تواند قبل از پیدایش هزینه‌های گزاف درمان و استهلاک پیش از موعد نیروی کار، جامعه را برای پیاده سازی اهداف اقتصاد مقاومتی آماده نماید.

وی اظهارداشت: همچنین به رغم آنکه بخش مدیریت شهری در جایگاه یک دولت کوچک در شهرها، مکلف به پاسخگویی به نیازهای فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی شهروندان است اما در تکالیف این بخش فقط مواردی همچون تکمیل یکی از پروژه های متروی تهران دیده می شود.

این استاد دانشگاه با اشاره به لزوم گزارش‌دهی مستمر سازمان‌ها و دستگاه‌های مکلف به جامعه و شهروندان افزود: در کنار گزارش‌دهی تخصصی به نهادهای ناظر، اطلاع‌رسانی عمومی نیز یکی از الزامات جلب مشارکت مردم و نخبگان در اقتصاد مقاومتی و خارج کردن آن از قالب شعارهای متداول است. ضمن آنکه اطلاع رسانی عملکرد دستگاه‌ها به مردم می‌تواند پاسخگوی بسیاری از سؤالات آنها باشد و بالتبع، دریافت نظرات مردم و نخبگان ازطریق روابط عمومی‌ها و رسانه‌های همکار می‌تواند به رفع برخی مشکلات و استفاده بهتر از فرصت‌های موجود، کمک نماید.

وی در ادامه به انتشار برخی گزارش‌های ناقص پرداخت و تصریح کرد: ارایۀ آموزش‎های لازم به روابط عمومی‌ها و بخش‎های مشابه در سازمان‌ها ضروری است زیرا ارایۀ گزارش‌های لازم و کافی، علاوه بر ایجاد رضایت در مخاطبان می‌تواند در نمایش صحیح زحمات سازمان‌ها نیز با موفقیت عمل کند.

این نشست علمی با عنوان نگاه رسانه‌ای به تکالیف و سیاستهای اقتصاد مقاومتی در دستگاه های اجرایی، به همت دبیرخانۀ سلسله نشست‌های تخصصی رسانه‌ها و اقتصاد مقاومتی و با همکاری فرهنگسرای رسانه‌ و شبکه های اجتماعی در سالن اجتماعات این فرهنگسرا برگزار شد و میزبان جمعی از پژوهشگران و اساتید دانشگاهی بود.

نیاز اصلی اقتصاد مقاومتی بسیج کامل ظرفیت‎ سازمان‌ها است
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
دلایل افزایش قیمت ارز و راهکار مهار دلار دیوانه

دلایل افزایش قیمت ارز و راهکار مهار دلار دیوانه

یک اقتصاددان گفت: تنگ کردن گلوگاه عرضه ارز در سال گذشته و کاهش نرخ سود بانکی از مهترین بسترهای افزایش نرخ ارز است و هم اکنون باید با به رسمیت شناختن بازار غیررسمی ارز و اعلام قیمت تعادلی بازار ارز را کنترل کرد.
بازگشت ملی پوشان فوتبال ایران از جام جهانی

بازگشت ملی پوشان فوتبال ایران از جام جهانی

تیم ملی فوتبال جمهوری اسلامی ایران که برای حضور در مسابقات جام جهانی روسیه به این کشور سفر کرده بود بامداد چهارشنبه وارد فرودگاه بین المللی امام خمینی (ره) شد و مورد استقبال هواداران قرار گرفت.