کد خبر: ۶۳۸۹۱
تاریخ انتشار: ۱۶ دی ۱۳۹۶ - ۱۲:۳۰
اگرچه رشد شهرهای مدرن با قدرت خودروها گره خورده است، اما طراحی برنامه های پیاده روی به حفظ سلامت و نشاط جامعه شهری می تواند کمک بیشتری کند.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، تغییر قابل ملاحظه ای در یکی از بزرگترین شهرهای این سیاره دیده خواهد شد. تمام بزرگراه های این شهر به فضاهای عمومی تبدیل می شوند؛ خطوط متعدد ترافیک آن با پارک های خطی گسترده جایگزین می شوند، بلوارهای اتوبوس سریع، خطوط دوچرخه سواری محافظت شده و مسیرهای پیاده روی به راحتی قابل دسترس خواهند بود. این تغییر فراتر از محیط فیزیکی است. در واقع یک تغییر فرهنگی رخ خواهد داد و ساکنان این شهر به طور کلی تصمیم می گیرند که محل کارشان را نیز به محل زندگی شان نزدیک کنند. کودکان با دوچرخه یا با پای پیاده به مدارس می روند و سطح سلامت مردم به طور چشمگیری افزایش می یابد. اکثر شهروندان اتومبیل شخصی نخواهند داشت.

این تصویر آینده لس آنجلس است و مدیران شهری آن تصمیم گرفته اند، شهری را با چنین ویژگی هایی رقم بزنند.

این طور برآورد شده است که بیش از 60 میلیون خودروی جدید در سال جاری میلادی به کره زمین تحمیل شده و همین روند، افزایش انتشار گازهای سمی را نه تنها افزایش داده و میزان چاقی و خطر ابتلا به بیماری های قلبی را نیز بالا برده است. اتومبیل ها نه تنها شهرها را ناسالم می کنند، بلکه منجر به مرگ بیش از 270 هزار عابر پیاده در سال می شوند. ضمن اینکه زمان، پول و کیفیت زندگی تمام شهروندان در بزرگراه ها دور انداخته می شود و پایداری شهرها را با مخاطرات جدی رو به رو می کند.

در این میان؛ پیاده روی ساده ترین و ارزان ترین راه برای بهبود حیات اقتصادی و محیط زیست است و منجر به افزایش سلامت و نشاط شهروندان می شود. انتخاب پیاده روی توسط شهروندان، به مدیران شهری این نکته را گوشزد می کند که معابر پیاده روی امن تری ایجاد کنند و تمام موانع را از سر راه شهروندان بردارند.

در این راستا کمپین های متعددی از طریق دنیای مجازی برای استانداردسازی فضاهای پیاده روی طراحی شده است. یکی از این برنامه ها Walk Score است. واک اسکور با بررسی ویژگی های کالبدی راه و نیز امتیازدهی به کاربری های جاذب پیاده با در نظر گرفتن فاصله آن ها از مبدا، میزان پیاده مداری در یک مسیر مشخص را تعیین می کند. در واقع واک اسکور ابزاری است که فاصله محل مسکونی را تا امکانات رفاهی مانند رستوران ها، فروشگاه ها و وسایل حمل و نقل عمومی اندازه گیری می کند.

مطالعات نشان داده اند، بهبود زیرساخت های عابر پیاده کمترین اولویت برای حمل و نقل در شهرهای آسیایی است. در عین حال سازمان جهانی بهداشت به دولت ها هشدار داده است که اقدامات خاصی را برای بهبود ایمنی عابران پیاده انجام دهند.

در همین زمینه و در دومین نشست امنیت جهانی سازمان ملل متحد کمپینی تحت عنوان «پیاده روی امن» در سراسر جهان راه اندازی شد؛ و آن هم برای کمک به دستیابی به اهداف ایمنی راه ها و نجات میلیون ها نفر از عابران پیاده تا سال 2020 بود.

گام های بسیاری وجود دارد که می تواند برای حفاظت از عابران پیاده در شهرها مورد استفاده قرار گیرد. بر همین اساس راهنمای ایمنی برای مدیران شهری و متخصصان توسط سازمان جهانی بهداشت تصویب شده است:

- تصویب و اجرای قوانین جدید و موجود، برای کاهش سرعت، جلوگیری از نوشیدن الکل هنگام رانندگی، کاهش استفاده از تلفن همراه و سایر اشکالی که سبب انحراف رانندگی می شوند.

- قراردادن زیرساخت های عابرپیاده به منظور جداسازی آنها از ترافیک؛ از قبیل پیاده روها، Crosswalks، خطوط عابر پیاده، گذرگاه ها، زیرگذر و ... کاهش سرعت وسایل نقلیه و بهبود نورپردازی در خیابان ها.

- ایجاد مناطق عابرپیاده در مراکز شهر با محدود کردن دسترسی وسایل نقلیه به این مراکز.

- بهبود مسیر طراحی ترانزیت.

- توسعه و  اجرای استانداردهای طراحی خودرو برای حفاظت از عابر پیاده؛ از جمله وسایل نقلیه نرم.

- سازماندهی و یا افزایش بیشتر سیستم های مراقبت از تروما و آسیب برای تضمین درمان سریع بیماران مبتلا به آسیب های حیاتی.

دکتر اولگ چستنوف، معاون کلینیک سازمان جهانی بهداشت و مدیر بیماری های غیر اختصاصی و روانی، در نشست دوم امنیت جهانی، این نشست را فرصتی برای برجسته کردن چالش های عظیم عابران پیاده در سراسر جهان مطرح کرد و گفت: عابرپیاده یکی از آسیب پذیرترین افراد جاده ای است. مردان، کودکان و بزرگسالان، میزان زیادی از مرگ و میر عابرین پیاده را تشکیل می دهند. در کشورهای توسعه یافته، عابران پیاده مسن بیشتر در معرض خطر هستند، در حالی که در کشورهای کم درآمد و با درآمد متوسط، کودکان و نوجوانان و معلولان اغلب تحت تاثیر قرار می گیرند.

به گفته او ما همگی عابران پیاده هستیم و دولت ها باید اقدامات لازم را برای حفاظت از همه ما انجام دهند. این کار نه تنها جان ها را نجات می دهد بلکه شرایطی فراهم می کند که ایمنی راه ها افزایش یابد. در این صورت مردم بیشتر مایل به پیاده روی هستند و همین امر به نوبه خود سلامت و محیط زیست را ارتقا می دهد.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها

"تهران، شهر دوستدار کودک" از رویا تا واقعیت!

سخنگوی شورای شهر تهران گفت: از سال 86 شهرداری تهران برای اجرای برنامه شهر دوستدار پایتخت اعلام آمادگی کرده و اکنون با تشکیل کمیته شهر دوستدار کودک و اختصاص چند ردیف بودجه تلاش می شود ضمن اضافه کردن رنگها ،ایمن سازی شهر و زمینه مداخله کودکان در امور شهر صورت گیرد.
گرانی در کمین کوچک متراژهای بازار مسکن

گرانی در کمین کوچک متراژهای بازار مسکن

کارشناس بازار مسکن گفت: با توجه به کاهش عرضه، امکان رشد قیمتی مسکن بین 5 تا 8 درصد در کوچک متراژها بیشتر از تورم موجود در سال جاری وجود دارد.