کد خبر: ۶۱۶۱۵
تاریخ انتشار: ۲۷ آذر ۱۳۹۶ - ۰۹:۰۳
گزارش شهرفردا از سهم پایتخت در بودجه
لایحه 97 با همه ترسها و امیدهایش به حامل های انرژی و یارانه و آب و برق و گاز اما بی اعتناء از کنار پایتخت عبور کرده است تا همچنان مدیریت شهری برای اداره این کلانشهربزرگ با ناپایداری درآمدهایش دست و پنجه نرم کند.
به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،بعد انتخابات و بخصوص با راه یافتن شهردار به هیات دولت گمان می رفت وضعیت پایتخت در بودجه ریزی دولت اندکی بهبود پیدا کند ،حتی نمایندگان مجمع تهران در مجلس نیز امیدوار بودند در بودجه 97 با اختصاص یارانه مترو و هزینه های مرتبط با توسعه حمل و نقل شهری علاوه بر بهبود پروزه های عمرانی تهران از ترافیک و آلودگی هوای پایتخت نیز کاسته شود.

اما لایحه پیشنهادی دولت آب پاکی بر دستان مجلسیها ریخت و معلوم شد تهران همچنان اولویت دولتیها نیست. 

افزایش بودجه حوزه شهری در لایحه بودجه 97 یکی از مواردی بود که، وکلای ملت از آن تحت عنوان دریچه‌ای به آینده‌ای بهتر برای ارتقای حوزه حمل و نقل شهری و در پی آن کاهش معضل ترافیک و آلودگی هوا یاد می‌کردند. 

اما بعد از تقدیم این لایحه ازسوی دولت به مجلس، به دلیل عدم‌توجه به تخصیص اعتبارات لازم برای تکمیل خطوط متروی پردیس و اسلامشهر، این میزان امید در بین مجلسی‌های پیگیری‌کننده حوزه شهری پایتخت، کمرنگ شد.
 
 
سیده فاطمه ذوالقدر،  در گفتگو با  خبرنگار  پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، بااشاره به لایحه بودجه 97 گفت: توجه به ایجاد ردیفی در بودجه 97 برای ارتقای سیستم حمل و نقل شهری اتفاق خوبی است، کمااینکه نمایندگان تهران از مدت‌ها قبل در جهت رفع معضل ترافیک و آلودگی هوا به‌ویژه با توسعه خطوط قطار شهری به دنبال تحقق این مهم بوده‌اند.

وی افزود:  برنامه‌ریزی برای اقدامات مشارکتی در بخش سرمایه‌گذاری برای توسعه سیستم حمل و نقل شهری قطعا موجب تحرک و همکاری بیشتر در بین سرمایه‌گذاران و شهرداری‌ها خواهدشد. بودجه تعیین‌شده برای توسعه سیستم حمل و نقل شهری در لایحه بودجه 97 نیاز به بررسی‌های دقیق و کارشناسانه دارد، هر چند این میزان بودجه با توجه به نیازهای شهری نمی‌تواند پاسخگو باشد، به ویژه اینکه بودجه مربوط به راه‌اندازی قطار شهری پردیس در آن لحاظ نشده است، از سوی دیگر قطار شهری اسلامشهر نیز که از مدت‌ها قبل به دنبال آن بوده‌ایم نیز باید در این بودجه لحاظ  می شد.
 
گفتنی است در بند ج تبصره 4 لایحه بودجه 97 آمده است: به بانک‌های حامل اجازه داده می‌شود، در سال 1397 از محل منابع در اختیار از جمله منابعی که با تصویب هیات عامل صندوق توسعه ملی در آن بانک سپرده‌گذاری شده است نسبت به اعطای تسهیلات ارزی به سرمایه‌گذاران بخش‌های خصوصی، تعاونی و شهرداری ها برای طرح های توسعه ای انواع مختلف حمل ونقل درون و برون شهری بدون انتقال مالکیت و با معرفی وزارت راه و شهرسازی و تضمین سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه و ذی‌ربط این وزارتخانه و یا وزارت کشور با تضمین سازمان امور شهرداری‌های و دهیاری‌های کشور درقبال حق دسترسی یا فروش خدمات به استفاده‌کنندگان تا استهلاک اصل سرمایه و سود آن اقدام کند.
در بند د تبصره 5 لایحه بودجه 97 نیز آمده است: شهرداری‌های کشور و سازمان‌های وابسته به آنها با تایید وزارت کشور (سازمان امور شهرداری‌ها و دهیاری‌های کشور) تا سقف هشتاد هزار میلیارد (80,000,000,000,000 ) ریال اوراق مالی اسلامی ریالی با تضمین خود و با بازپرداخت اصل و سود آن توسط همان شهرداری‌ها منتشر کنند، حداقل پنجاه درصد(50 %) از سقف اوراق موضوع این بند به طرح های قطار شهری اختصاص می‌یابد.
 تضمین بازپرداخت اصل و سود این اوراق برای اجرای طرح های قطار شهری به نسبت پنجاه درصد(50 %) و پنجاه درصد(50 %) شهرداری‌ها است و تضمین پنجاه درصد(50 %) سهم دولت برعهده سازمان برنامه و بودجه کشور می‌باشد.
برچسب ها: بودجه 97 ، پایتخت ، شهرفردا
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
استمرار بی ثباتی در بازار ارز ؛ سهم دولت در مدیریت بازار چقدر است؟

استمرار بی ثباتی در بازار ارز ؛ سهم دولت در مدیریت بازار چقدر است؟

نرخ ارز که طی هفته های اخیر روند صعودی خود را حفظ کرده است به گفته کارشناسان از هیچ قانونی تبعیت نکرده و شرط بندی دلالان و نبود سیاست صحیح ارزی مهمترین دلیل ناپایداری نرخ ارز گزارش شده است.
در مورد شهردار جدید فکری نکردیم

در مورد شهردار جدید فکری نکردیم

رییس شورای شهر تهران در مورد نامه‌نگاری اخیرش به مقام معظم رهبری توضیحاتی را ارائه کرد.