کد خبر: ۵۶۰۲۰
تاریخ انتشار: ۰۱ آبان ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۶
هنر پرده خوانی یکی از مهمترین راه های انتقال آموزه های دینی و تاریخ گذشته کشور ما است که بر اساس نیاز امروز باید طراحی شود.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،«اگرچه پرده خوانی هنر اصیل و قدیمی ایران است اما با ورود تکنولوژی های جدید و دسترسی کودکان به انواع مختلف انیمیشن و ابزارهای نوین نیاز بود که با طرح و ایده ای جدید بتوانیم همچنان توجه قشر کودک، نوجوان و جوان را به هنر پرده خوانی حفظ کنیم چون معتقدیم یکی از مهمترین راه های انتقال آموزه های دینی و تاریخ گذشته کشور ما هنر پرده خوانی است». 

حمید امدادی هنرمند پرده خوان 38 ساله ای است که این روزها با طرح و ایده ای که برگرفته از ذهن خلاق خودش است تلاش می کند توجه کودکان به وقایع مذهبی کشور مانند واقعه عظیم عاشورا را با هنر اصیل پرده خوانی پیوند بزند. اجرای پرده خوانی این هنرمند که با همکاری محمد مولایی فر این روزها در مدارس منطقه هشت تهران اجرا می شود بهانه ای شد تا با او در این زمینه به گفت و گو بنشینیم. 

چرا احیای هنر پرده خوانی تا این اندازه برایتان مهم بود؟

قدیم ترها یکی از مهمترین راه های جمع کردن مردم کنار هم و جلب کردن توجهشان پرده خوانی بود. پرده ای بزرگ و پارچه ای که روی دیوار نصب می شد، ساکن بود و غالبا یک طرف پرده تصاویر واقعه عاشورا یا کربلا و طرف دیگر صحنه های شاهنامه و رزم رستم و سهراب بود که حقیقتا این دو موضوع هیچ ربطی به یکدیگر نداشت و قیاس مع الفارق بود اما همین هنر پرده خوانی می توانست مردم را کنار هم جمع کند و اعتقادات و باورهای دینی شان را مرورکند. با گذشت زمان به شرایط امروز رسیدیم. مردمی که به وفور فیلم و انیمیشن می بینند و مثل قدیمی ترها شوق دیدن پرده خوانی ندارند. کودکانی که هرکدام دنیایی از کارتون روی موبایل یا تب لت هایشان دارند و با تکنولوژی و دیجیتال قبضه شده اند. از طرفی تأثیرگذاری هنر پرده خوانی در انتقال مفاهیم باعث می شد نتوانیم بی تفاوت از کمرنگ شدن آن گذر کنیم از طرف دیگر ما با مردمی رو در رو می شدیم که دیگر پرده خوانی مثل قدیم برایشان جذابیت نداشت پس باید چاره ای می کردیم.

جرقه دیجیتالی کردن هنر پرده خوانی از کی به ذهنتان رسید؟

از سال 89 بود که ایده کار به ذهنمان رسید و با حمایت آقای ناصر امین زاده و همراهی دوستم محمد مولایی فر کار را شروع کردیم. تصمیم گرفتیم با جمع آوری تصاویر ویدئو پرژکتوری در مورد واقعه کربلا شروع کنیم. حول 11 شخصیت محوری تحقیقات و جمع آوری ها را شروع کردیم و برای جامع بودن روایتگری تلاش کردیم از همان ابتدای دعوت کوفیان تصاویر را منسجم تهیه کنیم. دو سال از شروع کار و ایده پردازی تا اتمام جمع آوری تصاویر زمان برد تا به مرحله ای رسیدیم که توانستیم کار را روی پرده ویدئو پرژکتور برای نوجوانان و جوانان اجرا کنیم. خوشبختانه امسال هم با حمایت کامل آقای امین زاده و مجموعه فرهنگسرای گلستان توانستیم در سطح منطقه هشت اجراهای خوب داشته باشیم.

چرا تا این اندازه پرده خوانی واقعه عاشورا و قیام کربلا برایتان مهم است؟

مخاطب ما در پرده خوانی کودکان، نوجوانان و جوانان هستند این گروه های خاص جامعه قرار است مفاهیمی که می آموزند و می بینند را به گروه های بعدی همسالان خودشان یا نسل های بعدی منتقل کنند پس ما وظیفه سنگینی داشتیم. از طرفی بچه ها آنچه که در مورد عاشورا و کربلا می دانستند صرفا شهادت، تشنگی و عزاداری بود در حالی که ما معتقد بودیم باید شعور کربلایی و فهم عاشورایی آنها را بالا ببریم پس باید محوریت داستان هایمان از تشنگی و شهادت صرف، به سمت شعور می رفت. ما باید در بین تصاویر دنبال محوریت های هدف عاشورا مثل ولایت پذیری، ادب، صبر، گذشت، ایثار، فداکاری،حجاب، نماز، امر به معروف و نهی از منکر، تابعیت از امام زمان و ولی و امام عصر را نشان می دادیم. اگر حرف تازه ای برای گفتن نداشتیم قطعا نتیجه نمی گرفتیم پس باید دنبال شیوه جدید روایتگری با مفاهیم جدید می بودیم. در پایان وقتی می بینیم به هدف مان رسیدیم و ایمان داریم روایتگری واقعه کربلا بدون شهادت اهل بیت علیهم السلام رنگ و بوی عرفانی را ندارد به بچه ها از واقعه جنگ و تشنگی هم می گوییم.

بعد از اجرای برنامه بچه ها چه عکس العملی دارند؟

چون واقعه‌ای که روایت می شود بحث جدیدی است ذهن مخاطبان پر می شود از سوال های مختلف که دوست دارند سریع جواب بگیرند. ما همیشه بعد از اجرای حجم زیادی از دانش آموزان را داریم که دورمان حلقه می زنند و مدام سوال می پرسند اینجاست که می دانیم کارمان هنوز تمام نشده است و باید پاسخگو باشیم. معمولا برای پاسخ به سوالات کتاب های خاص رده سنی هر قشر را معرفی می کنیم تا هم خودشان دست بکار گرفتن جواب سوالهایشان شوند هم بقیه شبهات ذهنی شان رفع شود. ما وقتی پرده خوانی را شروع می کنیم مرحله به مرحله تغییر واکنش را در دانش آموزان می بینیم. چشمان گرد شده و متعجب، صورت های درهم رفته و چشمهای پر از اشک تنها بخشی از واکنش های بچه ها نسبت به تصاویر و پرده خوانی واقعه عاشوراست. اینکه بچه ها بدانند امام حسین (ع) برای جنگ به کوفه نیامدند چون امام حسین (ع) به گفته حضرت رسول (ص) امام رحمت است و چنین امامی نمی تواند با هدف جنگ جایی برود. بچه ها باید بدانند براساس مقتل که معتبرترین نسخه از واقعه عاشوراست امام حسین (ع) آنقدر آب در کاروان داشتند که توانستند حر با تمام یارانش را سیراب کنند و مسئله نبود آب آنقدر پررنگ نبوده است. همه این نکات باعث می شود موضوعات و ابعاد جدیدی از واقعه عاشورا در ذهن بچه ها نقش ببندد و سوال بپرسند ما هم برای پاسخ دادن به سوالاتشان کتاب های جدید معرفی می کنیم. من ایمان دارم واقعه کربلا آنقدر روشن، صریح و حزن آلود است که ما می توانیم با روایت صحیح از این قیام به اهدافی مهمتر از تشنگی و جنگ برسیم.

تا امروز چند اجرا داشتید و اجراهای بعدی در کدام مدارس است؟

25 مهرماه در خانه فرهنگ فرزانگان و دبیرستان دخترانه تشیع، 26 مهرماه در کتابخانه دکتر شهید و دبیرستان طلوع اسلام، 29 مهرماه در خانه فرهنگ فدک و دبیرستان ابوریحان، 30مهرماه هم در خانه فرهنگ دی و دبیرستان دخترانه میثاق شاهد اجرا داشتیم. اول تا سوم آبان ماه به ترتیب در خانه فرهنگ سلام و دبیرستان دخترانه سمیه، کتابخانه شهربان و دبیرستان امید انقلاب، خانه فرهنگ گلبرگ  دبیرستان پرتو اسلام از ساعت 9 تا 11 اجرای پرده خوانی داریم.
منبع: تسنیم
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
شرط مجلس برای حذف یارانه بگیران بهبود فضای کسب وکار بود

شرط مجلس برای حذف یارانه بگیران بهبود فضای کسب وکار بود

نماینده سه دوره مجلس گفت: نمایندگان مجلس امیدوارند با کوچک شدن جامعه یارانه بگیر ،سرمایه گذاری در فضای کسب و کار با نظارت مجلس افزایش یابد.
چرا در کاهش آلودگی هوای شهرها درجا می زنیم؟

چرا در کاهش آلودگی هوای شهرها درجا می زنیم؟

محمد درویش می گوید: مشکل اصلی در عدم حل مشکل آلودگی هوا و ترافیک در شهرهای ما این است که ما به جای تمرکز روی راه حل روی مشکل تمرکز کرده ایم و این گره ای از ما باز نخواهد کرد.