کد خبر: ۵۵۰۰۱
تاریخ انتشار: ۲۳ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۴۷
گزارش شهرفردا از وضعیت اتوبوسرانی تهران
از میان 6 هزار و 268 اتوبوس پایتخت که روزانه وظیفه 5 میلیون سفر را به عهده دارند بیش از سه هزار دستگاه، عمر بیش از 8 سال دارند، که ب تا دوسال آینده از چرخه خارج خواهند شد.

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، بیشتر از نیمی از اتوبوس های پایتخت فرسوده اند و بر اساس مصوبه دولت و شورای شهر باید از گردونه خارج شوند این بدان معناست که از 6 هزار و 268 اتوبوس فعال در شهر تهران که روزانه 5 میلیون سفر در تهران را به عهده دارند باید بیش از 3 هزار دستگاه اتوبوس فرسوده خارج و نوسازی صورت گیرد.

ماجرا اما تامین هزینه و منابع مالی تعویض این سه هزار خودروی فرسوده است ،که به روایتی از وظایف دولت است تا برای تامین آنها به کمک شهرداری بیاید و به روایت دیگر باید از منابع در اختیار شهرداری تامین شود ،با این وجود شورای شهریها معتقدند از سال 1389 هیچ اتوبوسی با کمک مالی دولت وارد گردونه اتوبوسرانی پایتخت نشده و باید از هم اکنون برای نوسازی فرسودههای پایتخت برنامه ریزی کرد.

کمتر از یکسال قبل پیمان سنندجی، مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران اعلام کرد؛ بیش از 50درصد از اتوبوس‌های شهر تهران فرسوده‌اند، یعنی بالای هشت سال عمر دارند که باید براساس مصوبات دولت و شورای شهر تهران از روند فعالیت خارج شده و اتوبوس نو جایگزین آنها شود. بیشترین عمر اتوبوس‌های فعال در تهران 11سال عمر است.

 البته در تهران فقط اتوبوس‌های دوکابینه شهر است که فرسوده نیست و نیاز به نوسازی ندارند. روز گذشته نیز این مقام مسئول آمار جدیدی در این مورد ارائه کرد. به گفته سنندجی تهران سه هزار و 563 اتوبوس فرسوده دارد که عمرشان از هشت سال گذشته است. در حال حاضر 6 هزار و 268 دستگاه اتوبوس در 241 خط اتوبوسرانی پایتخت فعالیت می‌کنند، بیشترین درصد اتوبوس‌ها متعلق به اتوبوس‌های گازسوز تک کابین با دو هزار و 669 دستگاه و کمترین متعلق به اتوبوس‌های برقی و هیبریدی است که با توجه به آلودگی شهر تهران اتوبوس‌های برقی و هیبریدی باید افزایش پیدا کنند.

مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران معتقد است، باتوجه به آلودگی شهر تهران نزدیک به نیمی از ناوگان اتوبوسرانی پایتخت فرسوده و موجب آلودگی هوا وآلودگی‌هایی نظیر آلودگی صوتی، بصری و غیره می‌شوند که هرچه سریع‌تر باید نوساز شوند. طبق مصوبه هیات وزیران در سال90، عمر مفید اتوبوس‌ها هشت سال تعیین شده که بر این اساس نیمی از ناوگان شرکت واحد یعنی بیش از سه هزار دستگاه اتوبوس فرسوده هستند. همچنین سنندجی عنوان کرد؛ یک‌هزار و 710 اتوبوس در تهران کم تر از هشت سال سن دارند که 27.3 درصد ناوگان را تشکیل می‌دهند.995 اتوبوس سن آنها به هشت سال رسیده که 15.9درصد ناوگان را تشکیل می‌دهند و سه هزار و 563 دستگاه اتوبوس سنشان بیش از هشت سال است که 56.7درصد ناوگان را تشکیل داده‌اند.

 
تعداد اتوبوسهای پایتخت باید به 11 هزار دستگاه برسد

وعده‌ها در مورد افزایش تعداد اتوبوس‌های ناوگان حمل ونقل عمومی تهران بسیار زیاد است و براساس تبصره دو قانون برنامه بودجه سال 93، طرح جایگزینی 17هزار اتوبوس فرسوده دیزلی درون شهری با اتوبوس‌های تمام گازسوز به تصویب شورای اقتصاد کشور رسید و از همان زمان در دستور كارگروه پروژه شركت بهینه‌سازی مصرف سوخت قرار گرفت كه قرار بود به مرحله اجرا برسد. 

همچنین براساس برنامه پنج ساله دوم و طرح جامع حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، تعداد اتوبوس‌های موردنیاز تهران حدود هشت هزار و 253دستگاه است که این میزان در پایان برنامه پنج ساله یعنی سال 97باید9 هزار53 دستگاه باشد. طبق برنامه جامع حمل ونقل در افق1404، ناوگان شرکت اتوبوسرانی تهران باید از 11 هزار دستگاه اتوبوس بهره‌مند باشد تا بتواند در تحقق اهداف و نیز تحقق سهم 29 درصدی در جابجایی مسافران موفق عمل کند.

خرید اتوبوس‌های جدید از طریق خرید دولت و خرید مستقیم شهرداری انجام می‌شود که طبق تبصره 13مصوبه هیات وزیران در سال 85دولت باید در راستای نوسازی اتوبوس‌ها و خرید اتوبوس‌های جدید 82.5درصد از هزینه را متقبل شود و تنها  17.5 درصد برعهده شهرداری‌ها است. این در حالی است که براساس اعلام مسئولان شهرداری پایتخت و مدیرعامل شرکت واحد اتوبوسرانی تهران از سال 89، تاکنون هیچگونه اتوبوسی از محل اعتبارات سالیانه دولت به شرکت واحد تحویل داده نشده است و نوسازی ناوگان صرفا محدود به خرید مستقیم شهرداری بوده است.

 برخی مسئولان حمل و نقل ترافیک شهرداری تهران هم براین باور هستند که برای نوسازی ناوگان فرسوده اتوبوس‌ها نیاز به کمک دولت بوده و یکی از اولویت‌های کاری معاونت حمل ونقل منابع مالی است تا کسری ناوگان در مجموعه حمل و نقل عمومی تهران جبران شود. زیرا بدون کمک دولت و ... این مسائل حل نمی‌شود.

این‌طور به‌نظر می‌رسد که وضعیت اتوبوس‌های پایتخت نگران‌کننده است و بنا به اظهارات محمد علیخانی، رییس کمیسیون حمل ونقل شورای شهر تهران اگر وضعیت ناوگان اتوبوسرانی به همین شکل ادامه پیدا کند و اتوبوس جدیدی به پایتخت اضافه نشود، تا دو سال دیگر تمام اتوبوس‌های تهران به سن فرسودگی می‌رسند و باید دست‌کم 2هزار اتوبوس تازه وارد ناوگان شود. 

به گفته وی؛ باید 5 میلیون سفر در تهران توسط اتوبوس‌ها انجام شود و ما با این آمار فاصله زیادی داریم. ناهماهنگی‌هایی که تاکنون میان مدیریت شهری و دولت وجود داشته سبب شده تهران از بسیاری از حقوق خود محروم شود.علیخانی درباره خطرات قابل توجه اتوبوس‌های گازی فرسوده هشدار داد و اعلام کرد، در مخازن گاز اتوبوس‌های فرسوده مشکلاتی وجود داشته و هر لحظه امکان به وجود آوردن یک حادثه را دارند. تاکنون حادثه‌ای در این رابطه به کمیسیون گزارش نشده اما این احتمال وجود دارد که هر لحظه حادثه‌ای خطرناک در تهران رخ دهد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
بساط انتشار اوراق مشارکت نامحدود برچیده شد

بساط انتشار اوراق مشارکت نامحدود برچیده شد

سال گذشته دولت برای جبران کسری بودجه 55 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرد اما مجلسی‌ها تلاش می‌کنند با تصویب ماده واحده‌ای، سقف انتشار اوراق را محدود کنند.
تهران پس از زلزله 7 ریشتری!

تهران پس از زلزله 7 ریشتری!

زلزله 3/ 7 ریشتری یکشنبه شب در نقطه مرزی غرب کشور، حساسیت از دست رفته مدیران شهری نسبت به خطر «زلزله بزرگ» در پایتخت را احیا کرد.