کد خبر: ۴۸۶۳۳
تاریخ انتشار: ۳۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۵
اختصاصی شهر فردا/چگونه گردشگری محلات سبب رونق کسب و کار در شهر می‌شود؟
واگذاری گردشگری به بخش خصوصی و ایجاد دفاتر بازاریابی برای معرفی جاذبه‌های محلات از طریق پرتال‌های الکترونیکی می تواند ظرفیت گردشگری شهری را به اشتغال پایدار مبدل کند.
 به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، نواحی شهری به‌علت دارا بودن جاذبه‌های فراوان، اغلب از مقاصد مهم گردشگری محسوب می‌شوند و گردشگری شهری، مسئله مهمی برای مدیریت شهری است توسعه گردشگری شهری، اثرات و پیامدهای اقتصادی، کالبدی و زیست‌محیطی متفاوتی بر زندگی شهروندان دارد و این موضوع نقش فعالیت‌های آنها را بر کیفیت مشارکت‌شان در امور گردشگری پررنگ‌تر می‌کند ،مدیران گردشگری، با توجه به نقش اقتصادی گردشگری، برای حرکت به سوی شیوه‌های سیاست‌گذاری مطلوب و پایدارتر، در پی بهره‌برداری و حفاظت از جاذبه‌های شهری برای نسل آینده با نگرش توسعه پایدار در صنعت گردشگری هستند .

در پژوهشی که در فصلنامه علمی پژوهشی اقتصاد و مدیریت شهری درج شده است، آمده است: امروزه مشارکت شهروندان، مدیران شهری و سرمایه‌گذاران بخش خصوصی، نقطه عطفی در قلمروی سیاست‌گذاری و برنامه‌ریزی شهری است و در بیشتر کلان‎شهرهای جهان در ساختارهای سیاست‌گذاری و مدیریت، هم‌سو با فرایندهای جهانی‌سازی، خواهان مشارکت و حضور بیشتر شهروندان  است.
با تغییر در شیوه‌های سیاست‌گذاری در حاکمیت، ساختارهای اقتصادی و مدیریت شهری نیز دگرگون شده‎اند و این تأثیرات به‌گونه‌ای است که همراه با رویکردهای انعطاف‌پذیر، مشارکتی و واگذاری امور خدماتی و اقتصادی، به شهروندان و دست‌اندرکاران بخش خصوصی است و این به آن معنی است که ساختارهای مدیریت سنتی فعلی، توانایی و ظرفیت بهر‌ه‌برداری از تمامی منابع اقتصادی گردشگری شهری را ندارند و برای سازماندهی کارآمد و اثربخش و متناسب از فضاهای اجتماعی- اقتصادی و ایجاد محیطی رقابت‌پذیر در بازار بخش خصوصی گردشگری نیازمند اعمال شاخص‌های حکمروایی مطلوب  است.

شهرداری‌ها به‌عنوان بخش نیمه‎دولتی مدیریت شهری باید از ساختارهای دموکراتیک مدنی که براساس الگوهای مدیریت مشارکتی در کشورهای توسعه‌یافته شکل گرفته‏ اند، تبعیت کنند و برای اداره مطلوب امور اقتصادی شهرها، از پتانسیل‌های گردشگری شهری با بهره‌گیری از شیوه مدیریت یکپارچه در سیاست‌گذاری‌ها، تفویض اختیار به ذی‌نفعان و مشارکت فعال دست‌اندرکاران تجربی گردشگری استفاده شود. این شیوه مشارکتی به‌عنوان عاملی اثربخش و کم‌هزینه، پایدارترین شیوه اعمال مدیریتی در نظام‌های مشارکتی است.

حرکت به‌سوی واگذاری تمامی امور اجرایی و خدماتی به‌ دست‎اندرکاران بخش خصوصی بازار گردشگری شهری می‌تواند باعث همراهی همه ذی‌نفعان در توسعه خدمات گردشگری شهری شود.

 البته میزان تفویض اختیارات و مشارکت مردم با توجه به بسترهای خدمات‌رسانی در هر جامعه‌ای با سایر جوامع شهری و از کشوری با کشور دیگر متفاوت است و هر شهری باید با مطالعات تطبیقی در سایر کشورهای جهان، الگوی مدیریت متناسب به خود و منطقه را بیابد و با سیاست‌گذاری مطلوب در توسعه شهر، توانایی پاسخ‌گویی به منافع و خواسته‌های متفاوت همه ذی‌نفعان را برای دست‌یابی به فضای شهری پایدار و باکیفیت فراهم کند.


براساس نتایج به‌دست آمده می‌توان به نکات زیر اشاره کرد:

1-راهبرد مشارکت -ایجاد کانال‌های ارتباطی با مردم از طریق زیرساخت‌های سیستم‌های الکترونیکی مانند (تلگرام، اینستاگرام)

2-قراردادن کلیه دست‌اندرکاران در جریان تصویب طرح‌های توسعه گردشگری شهری به‌ویژه طرح‌های بلندمدت توسعه و کسب نظرات دست‌اندرکاران در تمامی مراحل برای برنامه‌ریزی و نظارت بهتر و مستمر در راستای توسعه عدالت‌محوری و شاخص‌های مشارکتی

3-راهبرد شفافیت در امور مالی ایجاد ارتباط بین منابع مالی و اقتصادی با جاذبه‌های گردشگری 


4- شفافیت در امور مالی و آگاه کردن مردم از شیوه تهیه و تصویب کمک‌های مالی شهرداری در توسعه گردشگری شهری


5-راهبرد مدیریت زمان و بهره‌وری مدیریت زمان در اجرای کلیه طرح‌های گردشگری که منجر به کارایی و اثربخش بیشتر در طرح‌های گردشگری شهری می‎شود.

6-راهبرد پاسخگویی مطلوب ایجاد بسترهای حکمروایی مطلوب الکترونیکی برای پاسخ‌گویی مناسب مسئولان و ارتباطات بهینه با دست‌اندرکاران و ذی‌نفعان


7-راهبرد بازاریابی- تقویت شوراها در محلات و مناطق و ایجاد دفاتر گردشگری شهری در هر محله، برای بازاریابی و تقویت اشتغال پایدار در محلات شهری

8- ایجاد دفاتر بازاریابی برای معرفی جاذبه‌های محلات و مناطق به سایر مناطق شهری و بین‌المللی از طریق پرتال‌های الکترونیکی گردشگری

9-برندسازی مناسب و برتر به‌عنوان نماد گردشگری شهری براساس تجارب موجود جهانی

10-بهبود تصویرسازی مناسب از مقاصد گردشگری شهری

11-راهبرد مدیریت یکپارچه ایجاد سازمان گردشگری در کلان‎شهر تهران یا ایجاد معاونت گردشگری و توسعه پایدار شهری در ساختار ادارای مدیریت مناطق شهرداری برای رشد گردشگری شهری و حفاظت از جاذبه‌های شهری و محیط‌زیست و نظارت مستمر بر کیفیت و استانداردهای اجرایی در صنعت گردشگری (هتل‌ها و آژانس‌های شهری و راهنمایان تورهای شهری)

12-راهبرد آموزش همگانی ایجاد و توسعه مراکز آموزش هتل‎داری و گردشگری در شورایاری محلات برای جذب، آموزش و ساماندهی منابع انسانی در حوزه راهنمایان تورهای گردشگری شهری و ایجاد بانک اطلاعاتی برای آنها (برای مثال: بانک اطلاعات راهنمایان در محلات) برای استفاده مناسب از قابلیت‌های انسانی و افراد متخصص در توسعه گردشگری شهر به‌خصوص در ایام پیک و جشنواره‌های گردشگری



ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
مدرن‌ترین کتابخانه‌های جهان / تصاویر

مدرن‌ترین کتابخانه‌های جهان / تصاویر

با روند افزایش استفاده از تلفن‌های هوشمند و دانشنامه آنلاین ویکی پدیا، نگرانی‌ها از بی استفاده مانده کتابخانه‌های پر از کتاب افزایش یافته اند. اما این در حالی است که بسیاری از بهترین و بزرگترین کتابخانه‌ها از سال ۲۰۰۰ به این سو ساخته شده اند.
جالب ترین بناهای شهری جهان / تصاویر

جالب ترین بناهای شهری جهان / تصاویر

از کلیسای موج دار در کیپ تاون تا باشگاه بدنسازی نورانی در چین ... این‌ها گزیده هایی از عکس‌های منتخب معماری در سال ۲۰۱۷ هستند.