کد خبر: ۴۷۸۶۵
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۸
شهرفردا منتشر کرد
شهرداری ها در کشور آمریکا، 63 درصد از درآمدهای خود را از محل مالیات ها و عوارض تشکیل می دهند که از این مقدار در حدود 44 درصد مربوط به مالیات بر مستغلات بوده است.
 به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، توسعه پایدار شهری یکی از مهمترین و جامع ترین غایاتی است که در دوره کنونی، برای اداره شهرها در نظر گرفته شده است تا مباحثی همچون عدالت درون نسلی، عدالت بین نسلی و نیز مسائل زیست محیطی را در اداره شهرها به عنوان مهمترین مکان برای زندگی بشری، مورد تاکید قرار دهد. بدون این مباحث، نمی توان انتظار برخورداری از زندگی مطلوب و آرامش بخشی را داشت. این غایت در ابعاد مختلف زندگی شهری به صورت های مخصوصی رخ می نماید و در ابعاد مختلف، یه غایات تخصصی تری تبدیل می شود که نمونه آن را در عرصه اقتصادی شهری می توان در حرکت به سمت پایداری درآمدهای شهری توصیف نمود. درآمد های پایدار شهری صورت مالی و اقتصادی توسعه پایدار شهری است که تامین درآمد برای رفع نیازهای مالی و اقتصادی مدیریتی شهر را به روش مطلوب و متناسب با غایات شهری را جهت دهی می کند. طبق این هدف عمده، شهروندانی که در یک شهر زندگی می کنند و از ساختارها و مواهب زندگی مطلوب شهری(همچون بهداشت، اموزش، امنیت و ...) بهره می برند، بایستی هزینه های تامین این نوع از خدمات و وظایف را نیز به سازمان های متولی و تولید کننده این کالاها و خدمات بپردازند. 
مالیات بر املاک؛ آنچه نمی دانیم

روش های مختلفی برای تامین این هزینه ها و درآمدزایی پایدار برای مدیریت شهری وجود دارد که در 4 دسته کلی تقسیم می شود:  درآمد ناشی از ارائه کالاها و خدمات شهری، پرداخت های انتقالی دولت های ملی( در قالب کمک ها و اعانات و یا مالیات های مشترک)، درآمد ناشی از فعالیت های سرمایه گذاری و اقتصادی شهرداری و نیز عوارض و مالیات هایی که هر یک از شهروندان به نوبه خود باید برای تامین درآمدهای شهری بپردازند. عموما فعالیت های سرمایه گذاری شهرداری ها و نیز مالیت های و عوارض دریافتی از شهروندان بیش از سایر درآمدها در معرض کسب عنوان درآمدهای ناپایدار هستند که لازم است مدیران شهری در اخذ این نوع از درامدها تمهیدات لازم و دقت های کافی را داشته باشند. نباید نوع و میزان انواع مالیات ها، عوارض ها و نیز سرمایه گذاری های شهری، ماهیت غیرمستمر و مخرب برای زندگی مطلوب شهری داشته باشد تا غایت درامد پایدار شهری و در درجه بالاتر توسعه پایدار شهری دچار خدشه نشود. 
بررسی تجربیات جهانی در خصوص اخذ مالیات و عوارض جهت تامین درآمدهای پایدار شهری نشان می دهند که مسکن و مستغلات شهری در درجه اول و مالیات بر درآمد افراد یا بنگاه های اقتصادی و یا مصرف در درجه های بعدی اصلی ترین پایه های مالیاتی و یا کسب عوارض را تشکیل می دهند. به عنوان مثال شهرداری ها در کشور آمریکا، 63  درصد از درآمدهای خود را از محل مالیات ها و عوارض تشکیل می دهند که از این مقدار در حدود 44 درصد مربوط به مالیات بر مستغلات بوده است. در فرانسه نیز در حدود 21 درصد از درآمدهای دولت های محلی از محل مستغلات  و زمین بوده است. در آلمان نیز مالیات بر املاک در حدود 16 درصد از درآمدهای مالیاتی را تشکیل می دهد. در شهر لندن در کشور کانادا سهم مالیات بر املاک در حدود 64 درصد از کل درآمدهای این شهر می باشد. حتی در کشورهای در حال توسعه نیز این نوع از مالیات سهم نسبتا خوبی در درآمد دولت های محلی دارد که در اندونزی در حدود 8 درصد می باشد. این در حالی است که در تهران مالیات و یا عوارض بر املاک که در غالب عوارض نوسازی مسکن گرفته می شود، در سال 94 تنها در حدود 1.8 درصد از کل بودجه و نیز تنها 4 درصد از فصل درآمدهای جاری شهرداری بوده است که در سال 95 این درصد به حدود 2 درصد از کل بودجه و نیز 4.6 درصد از فصل درآمدهای جاری شهرداری رسیده است که این نسبت در مقایسه با سایر کشورها حتی کشورهای در حال توسعه مطرح آسیایی نیز بسیار کم می باشد و در واقع این نشان از محروم بودن شهرداری های کشور از منابع مهم درآمدهای پایدار می باشد.

مالیات بر املاک در ایران یکی از منابع خوب تامین درآمد پایدار برای شهرداری ها به حساب می آید که لازم است برای آن از سوی دولت های ملی و محلی تدبیر ویژه ای اندیشیده شود و سهم این نوع از درآمد در میان سایر انواع منابع درآمدی شهرداری، افزایش پیدا کند.

 اما در این میان در خصوص اخذ این نوع از عوارض مشکلاتی وجود دارد که لازم است از سوی شهرداری و دولت مورد مذاکره و ارائه راه حل قرار گیرد که عبارتند از:

مشکل اول در خصوص اجرایی کردن ماده 64 قانون مالیات مستقیم در خصوص تعیین ارزش معاملاتی املاک(زمین و ساختمان) می باشد که لازم است تا حد ممکن پایگاه های اطلاعاتی تقویت شده ای برای تخمین بروز و طبق واقع ارزش املاک صورت گیرد. ازاین رو توجه اصلی متوجه کمیسیون تقویم املاک می باشد که لازم است در این خصوص بین اعضای این کمیسیون هماهنگی ایجاد نموده و ظرفیت دستگاهی سازمان های عضو این کمیسیون را برای تعیین ارزش املاک بکار گیرد.

مشکل دوم در خصوص تعیین میزان نرخ عوارض نوسازی است که در قانون بودجه سنواتی دولت تعیین می شود. این نرخ طبق قانون نوسازی و عمران شهری در سال 47 از 0.5 درصد بوده و در جدول 16 ردیف 38 ماده واحده و جداول کلان منابع و مصارف بودجه 95 در حد 1.5 درصد تعیین شده است و رشد پلکانی و بی هدف این نرخ، علت اصلی کمبود درآمدهای پایدار شهرداری ها می باشد. نرخ مالیات بر املاک باید متناسب با نیازهای شهرداری به درآمدهای پایدار تعیین شود و نه به صورت بی هدف و اقتضایی. از این رو تعیین این نرخ از سوی سازمان مدیریت و برنامه ریزی و نیز هیئت وزیران و مجموعه دولت بسیار مهم و تعیین کننده خواهد بود.

مشکل سوم نیز در وصول این عوارض می باشد که به عملکرد شهرداری و سازمان های مؤثر طبق قانون نوسازی و عمران شهری برمیگردد. در حال حاضر طبق آمار معانت مالی شهرداری تهران، میزان مشارکت شهروندان تهرانی در واریز عوارض، تنها 40 درصد می باشد که امار بسیاری ضعیفی در مدیریت فرآیندهای مالیات ستانی به حساب می آید. در ماده 12 قانون نوسازی و عمران شهری به صراحت ذکر شده که شهرداری ها موظفند لیست مؤدیانی که از واریز عوارض امتناع کننده به سازمان های برق و گاز تسلیم کنند و این سازمان ها باید پس از عدم واریز در مهلت دوماهه، نسبت به قطع برق و گاز مؤدیان اقدام کنند. در حالی که در عمل هماهنگی برای اجرایی شدن این ماده قانونی میان دستگاه های مدیریت شهری وجود ندارد.

کاهش سهم درامدهای پایدار همچون عوارض نوسازی که به عنوان تجربه ای موفق در سایر کشورها تحت عنوان مالیات بر املاک، مستغلات، دارایی و یا مسکن از آن نام برده می شود، شهرداری ها را مجبور به استفاده هر چه بیشتر از درآمدهای ناپایدار تراکم و تغییر کاربری نموده و این رویکرد در بلند مدت در بروز نوسانات بودجه ای شهرداری ها، زشت شدن چهره شهر، تنگ شدن ریه های تنفسی شهر و سخت شدن شرایط زندگی در شهرها بخصوص کلان شهرها مؤثر خواهد بود و لازم است تمهیدات لازم برای جلوگیری از این اتفاق بخصوص در تصویب لایحه درآمدهای پایدار شهری هر چه زودتر اندیشیده شود.

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
بازدید صبحگاهی شهردار تهران از پروژه‌های عمرانی پایتخت + عکس

بازدید صبحگاهی شهردار تهران از پروژه‌های عمرانی پایتخت + عکس

شهردار تهران صبح امروز از چند پروژه عمرانی پایتخت بازدید کرد.
بودجه قد کوتاه 97 این هفته راهی مجلس می‌شود

بودجه قد کوتاه 97 این هفته راهی مجلس می‌شود

افزایش 10 درصدی حقوق کارمندان با حذف رویکرد 5 درصدی ، افزایش 300 تومانی قیمت دلار و فروش نقد و اقساط سربازی برای مشمولان 8 سال غایب سربازی از مهمترین اعداد بودجه ای سال 97 است، که قرار است این هفته تحویل مجلسیها شود.