کد خبر: ۳۸۷۵۳
تاریخ انتشار: ۲۴ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۶:۱۱
یادداشت/
با توجه به اینکه سیاست در همه حوزه‌های جامعه رسوخ کرده نمی‌توان از گرایش‌های سیاسی فعالان عرصه‌های مختلف غافل شد و این موضوع به حدی است که می‌توان از سیاست زدگی به عنوان یک آفت در جامعه سخن گفت، در چنین شرایطی سخن گفتن از تشکیل شورای شهر غیر سیاسی بسیار آرمانی و دور از ذهن است.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، هر چقدر هم ما بخواهیم شورای شهری تشکیل دهیم که فارغ از گرایش‌های سیاسی باشد، اما در عمل شاهد حاکمیت نگاه‌های سیاسی بر تصمیمات و اظهارات اعضای شورای شهر خواهیم بود، البته لازم است این نکته را یادآور شد که این ادعا صرفاً ناظر بر کلان‌شهرها است و در حال حاضر چنین ادعایی را در خصوص شوراهای روستا و شهرهای کوچک ندارم.

واقعیت این است که شورای شهر طبق آنچه قانون بیان می‌دارد و طبق وظایفی که برای آن تعیین شده نباید نهادی سیاسی باشد، البته این بحث به معنای عدم انتخاب افراد سیاسی نیست بلکه افراد منتخب باید در شورای شهر وجهه تخصصی و علمی خود را بر وجهه سیاسی خود غلبه دهند.

تجربه تاریخی چهار دوره گذشته شوراهای شهر به خوبی نشان می‌دهد در هر شورایی که وجهه سیاسی اعضا بر وجهه علمی و تخصصی آنها غلبه کرد آن شورا دچار ناکارآمدی و اشکالات عدیده شد.

در خصوص اینکه لیستی شدن انتخابات به سیاسی شدن شوراها منجر می‌شود نمی‌توان نظر قطعی داد، بلکه معتقدم در کلان‌شهرهایی چون اراک با توجه به اینکه تعداد افراد زیادی برای انتخابات نامزد می‌شوند انتخاب افراد اصلح برای مردم دشوار است، با توجه به گرفتاری‌ها و مشغله‌های فکری و کاری مردم کار انتخاب افراد اصلح را باید به احزاب و تشکل‌های سیاسی سپرد.

احزاب و تشکل‌ها باید مناسب‌ترین افراد را برای نهاد شورای شهر شناسایی و با بیان استدلال‌ها و دلایل خود به مردم، آنها را در معرض آرا و قضاوت مردم قرار دهند، مدتی در محافل عمومی این بحث مطرح شد که با توجه به اینکه رأی‌دهندگان فرصت کافی برای شناخت همه نامزدهای شوراهای شهر را ندارند آیا اعتماد به لیست‌ها برای رأی دادن امکان‌پذیر و جایز هست یا خیر.

چند سال پیش رهبر معظم انقلاب هنگام رأی دادن در چهارمیــن دوره انتخابــات شــورا‌ها فرمودند: «من به ۳۱ نفر برای شــورای شهر رأی دادم. البتــه بعضی از این حضــرات را از نزدیک می‌شــناختم، بعضی را هم نمی‌شــناختم، لکن اعتماد کردم به همین فهرست‌هایی که پیشنهاد می‌کنند و می‌دهنــد». من فکر می‌کنم انتخاب لیستی در کشور در حال بسط و نهادینه شدن است که در اراک هم شاهد بودیم اکثریت اعضای یک لیست به شورا راه یافتند و این حکایت از لیستی رأی دادن مردم دارد.

یکی دیگر از مزایای لیستی رأی دادن، اتحاد و انسجام و به حداقل رسیدن تنش‌ها در صحن شورای شهر است و مزیت دیگری که برای انتخاب لیستی می‌توان قائل شد پشتوانه قوی مردمی بر اساس رأی قابل توجهی است که مردم به آن لیست می‌دهند، اما بزرگ‌ترین نقدی که به چند لیست ارائه شده در شهر اراک توسط گروه ها و احزاب سیاسی وارد است عدم تخصص گرایی و بی‌توجهی به تخصص‌های مختلف و مورد نیاز مدیریت شهری است.

لیست شوراها در اراک باید متشکل از افراد دارای تخصص‌های مختلف و مرتبط با مدیریت شهری می‌بود، در حالی که چنین چیزی را در این لیست‌ها ندیدیم یا لیست‌ها متشکل از افرادی بود که هر 11 نفر در حوزه مهندسی تخصص داشتند یا لیست‌هایی بودند که افرادی با تخصص‌های کاملاً غیر مرتبط با مدیریت شهری در آنها حضور داشتند.

شهر اراک با مشکلات فراوان در مدیریت شهری مواجه است و شورای شهر وظیفه دارد در راستای حل مشکلات و نشان دادن کارآمدی خود تلاش کند و از پرداختن به حواشی و امورات بی‌حاصل بپرهیزد و خدمت را سرلوحه خود قرار دهد، در ادامه فارغ از هر گونه گرایشات سیاسی لازم است چند توصیه را به اعضای منتخب شهر اراک ارائه دهیم.

با توجه به رشد آسیب‌های اجتماعی از یک سو و نقش برجسته مدیریت شهری در کنترل آسیب‌های اجتماعی، شورای شهر اراک باید در این خصوص دارای دیدگاه و ایده باشد و از پتانسیل‌های موجود در استان و مطالعات و تجربیات گذشته در راستای حل مشکلات اجتماعی نهایت استفاده را ببرد.

اولویت دادن به مناطق محروم شهری از جمله بافت‌های فرسوده و مناطق حاشیه‌نشین باید در دستور کار اعضای شورای شهر اراک قرار گیرد، چرا که شهر اراک در این دو حوزه از عقب‌ماندگی مفرط رنج می‌برد و امید است این شورا با انجام کارهای مطالعاتی دقیق برای رسیدگی به این مناطق که اغلب از اقشار محروم شهری هستند، اقدامات اساسی انجام دهد.

رعایت دقیق قوانین و مقررات شهری از دیگر توقعات و انتظاراتی است که می‌توان از اعضای شورای شهر داشت، لازمه پاسخگویی به این مطالبه، مطالعه دقیق قوانین و مقررات شهری توسط اعضا و تسلط نسبی آنها به قوانین است، چرا که به دلیل گستردگی و پیچیدگی‌های خاص قوانین شهری در بسیاری از موارد دیده شده که برخی افراد سودجو با حیله‌های شـبه قانونى توانسته‌اند شورای شهر را دور زده و به مقاصد خود برسند.

توصیه دیگر رعایت و مراقبت در هزینه کرد بیت‌المال است که یک مطالبه جدی مردمی است.

محدود بودن بودجه از یک سو و گستردگی نیازهای شهر از سوی دیگر، رعایت و مراقبت هزینه کرد بودجه موجود را به یک امر واجب برای اعضای شورای شهر تبدیل می‌کند.

پرهیز از هزینه کردهای غیر ضرور و صرف بودجه در موارد ضروری بر اساس فرایند مسئله یابی و مسئله شناسی باید در دستور کار شورای شهر اراک قرار گیرد.

با توجه به عقب‌ماندگی‌های شهر اراک و مطالبات جدی مردم در خصوص آبادانی شهری که امروز از آن با نام کلان‌شهر یاد می‌کنند لازم است اعضای شورای شهر با صرف وقت و انرژی مضاعف و پشتکار و بهره‌گیری از دانش و تجربه گذشتگان گام‌های اساسی در راستای آبادانی شهر اراک و در شان مردم بزرگ اراک بردارند.

منتخبان مردم اراک در شورای شهر بدانند که طی 4 سال آتی آنها همچنان منتخب مردم هستند و لازم است در این مدت ارتباط خود را با توده‌های مردم حفظ کرده و همواره گوشی شنوا برای شنیدن درد و رنج مردم و گاهی پیشنهادات و انتقادات آنها باشند.

زیباسازی شهر اراک یک مطالبه جدی و به حق مردم اراک است و امیدواریم اعضای منتخب با دیدی علمی و تخصصی به این موضوع و با استفاده از تجربیات جوانان متخصص و توانمند بومی و ملی و با تأکید بر معماری ایرانی- اسلامی، سامان و سازمان منسجمی را به چهره شهر اراک بدهند.

مردم اراک تشنه عمل و صداقت منتخبان خود در شورای شهر هستند و امیدواریم منتخبان شورای شهر اراک بتوانند با عملکرد خود، دوره‌ای به یاد ماندگی از کار و تلاش و آبادانی را به یادگار بگذارند.

عباس خسروانی کارشناس مسائل شهری 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
ترافیک نیمه‌سنگین در محورهای هراز، فیروزکوه و امام رضا (ع)

ترافیک نیمه‌سنگین در محورهای هراز، فیروزکوه و امام رضا (ع)

فرمانده پلیس راه ویژه شرق استان تهران از ترافیک نیمه‌سنگین در محورهای هراز، فیروزکوه و امام رضا (ع) خبر داد و گفت: گره ترافیکی در جاده‌ها وجود ندارد.
رشد 60 درصدی منابع بانک شهر طی 3 سال گذشته

رشد 60 درصدی منابع بانک شهر طی 3 سال گذشته

مدیرعامل بانک شهر از رشد 60 درصدی منابع این بانک طی 3 سال گذشته خبرداد.