کد خبر: ۳۸۱۵۴
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۴
سرپرست کارگروه معماری خانه هنرمندان کرد گفت: دلایلی سبب شده تا معماری اصیل سنندج به یک معماری بی هویت تبدیل شود و به جرأت می‌توان گفت که معماری جدید ما، نه معماری سنتی است نه معماری مدرن و شاید بتوان گفت در قالب هیچ سبکی گنجیده نمی‌شود.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»، نادر زندی در رابطه با هویت بناهای تاریخی و جدید شهر سنندج، اظهار داشت: هویت یک سرزمین به واسطه مؤلفه‌های فرهنگی، آداب و رسوم، عادات و هنر یک قوم در مکان جغرافیائی خاص شکل می‌گیرد.

به گفته وی، لذا هویت هر سرزمین مخصوص همان جاست و هویت است که موجب می‌شود ملتی از ملل دیگر متمایز شود، پس کالبد هر شهر از یک کشور با شهری در کشور دیگر تفاوت دارد ، زیرا که هویت‌های متفاوتی دارند.

سرپرست کارگروه معماری خانه هنرمندان کرد افزود: خانه‌های تاریخی سنندج از جمله آثار مهم معماری ایران هستند که دارای ارزش‌های هویتی و پایداری در معماری هستند که شناخت این ویژگی‌ها می‌تواند ما را در رسیدن به ایده آل‌های مطلوب معماری کمک نماید.

 وی تصریح کرد: از دیرباز معماری ما دارای هویتی تاریخی بوده است که به ندرت در معماری جدید ما می‌توان آنها را مشاهده کرد، معمار با قدرت ایمان، عشق و علاقه بسیار به شیوه کاملا هنرمندانه و با کمترین امکانات موجود و استفاده از مصالح در دسترس و بوم آورد به ساخت آثار بی بدیل خود دست زده است.

زندی در ادامه عنوان کرد: بعداز سال 1357  و با شروع جنگ تحمیلی مهاجرت‌ها به شهر سنندج به شدت بیشتری ادامه داشت تا جایی که شهر به بیشترین رشد کالبدی خود رسید و محلات حاشیه نشین به شدت افزایش یافتند و  از آنجا که طرح‌های جامع جوابگوی نیازهای مسکن مهاجران نبود، زمین‌های بسیار زیبای اطراف شهر مورد ساخت و ساز غیرقانونی مهاجرین قرار گرفت.

سرپرست کارگروه معماری خانه هنرمندان کرد بیان داشت: از آنجا که این ساخت و سازها بدون الگوی معماری خاصی گسترش می‌یافتند موجب شکل گیری نابه هنجاری‌هایی در سیمای شهر شد.

وی بیان داشت: این رشد سریع شهر، مسئولین شهری را بر آن داشت تا به فکر آماده سازی طرح‌هایی برای توسعه کالبدی شهر باشند اما متاسفانه با توجه به محدودیت این توسعه به جهت وجود توپوگرافی و ارتفاعات اطراف بخش‌های اعظمی از زمین‌های کشاورزی اطراف شهر تخریب و نیز بسیاری از توپوگرافی‌های طبیعی اطراف شهر به منظور ایجاد بسترهای توسعه‌ای خاکبرداری شد.

سرپرست کارگروه معماری خانه هنرمندان کرد اظهار داشت: اما با توجه به هزینه‌های بسیار آماده‌سازی زمین به ویژه در بسترهای سنگی،هجوم به بافت‌های تاریخی با عنوان بافت فرسوده و احیای آن آغاز شد و بخش عظیمی از تاریخ و هویت معماری این شهر به نابودی کشانده شد.

زندی تصریح کرد: این دلایل و بسیاری از دلایل دیگر موجب شد تا رفته رفته معماری با هویت و اصیل سنندجی به یک معماری بی هویت و نا بهنجار تبدیل شود و به جرأت می‌توان گفت که معماری جدید ما، نه معماری سنتی است نه معماری مدرن و شاید بتوان گفت در قالب هیچ سبکی گنجیده نمی‌شود.

وی خاطرنشان کرد: متاسفانه در معماری جدید این شهر به واسطه خصوصی سازی زندگی و آپارتمان نشینی و همچنین تغییرات زیادی که در بافت جمعیتی این شهر مشاهده می‌شود دگرگونی‌های روابط اجتماعی کاملا کمرنگ شده و تقریبا روابط گرم و صمیمی در میان مردم از بین رفته است.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
خیز صنعت جهانی مد برای تسخیر بازار 484 بیلیون دلاری پوشاک اسلامی

خیز صنعت جهانی مد برای تسخیر بازار 484 بیلیون دلاری پوشاک اسلامی

رشد جمعیت مسلمانان و بهبود وضعیت اقتصادی کشورهای مسلمان باعث شده خرید لباس در کشورهای اسلامی از 266 بیلیون دلار فراتر رود و پیش بینی بلومبرگ حاکی است این عدد در سال 2018 معادل 484 بیلیون دلار پیش بینی کرد.
آثار ساکنان اولیه حاشیه دریای خزر / تصاویر

آثار ساکنان اولیه حاشیه دریای خزر / تصاویر

سایت موزه گوهرتپه با وسعتی حدود ۵۰ هکتار، به عنوان یکی از بزرگترین محوطه‌های آغاز شهرنشینی در حاشیه دریای خزر شناخته می‌شود.