کد خبر: ۳۱۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
ایجاد انگیزه در صاحبان مراکز کارآفرینی شهری، حمایت مدیریت شهری از صنایع مولد کوچک و زودبازده و صنایع دانش بنیان شهری، ترغیب شهروندان به استفاده از کالاهای داخلی توسط مدیریت شهری در رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری در شهرها حیاتی است.

شهرفردا-حسين فهيمي تبار:

نامگذاري سالها دركشورمان از سال 1369 با تاكيد بر " تحول دروني و اصلاح امور" توسط مقام معظم رهبري آغاز شد. لكن شكل رسمي آن از سال 1378 با نام سال امام خميني(ره) شروع و پس از آن هر ساله در پيامهاي نوروزي معظم له، نامگذاري آن سال با تدبير، هوشمندانه و خلاقانه و براساس اقتضائات و شرايط زمان، ‌انجام مي گيرد.

البته با مروري برشعار سالهاي گذشته، موردي كه بيش از همه مطرح و مورد تفقد قرار گرفته "اقتصاد" و موضوعات مرتبط با آن است. بطوريكه سال هاي 1390، 1392، 1393، 1395 و 1396 به ترتيب سال "جهاد اقتصادي" ، "حماسه سياسي و حماسه اقتصادي" ، " اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملي و مديريت جهادي"، "اقتصاد مقاومتي، اقدام و عامل" و نهايتاً "اقتصاد مقاومتي ، توليد اشتغال" نامگذاري گرديده اند.

چرا كه طي سالهاي اخير اقتصاد كشور، شرايط خاص و بسيار دشواري را پشت سر گذاشته است. شوك شديد و بي سابقه قيمت نفت و كاهش درآمدهاي نفتي، مشكلات و معضلات ناشي از تحريم، مذاكرات پيچيده هسته اي و نامشخص بودن فرجام آن و روند كند اقدامات طرف مقابل دوره توافق در پسا‌‌برجام، تداوم واردات و قاچاق بي رويه كالاها با وجود كالاهاي ساخت داخل و بي مهري و عهدشكني كشورهاي طرف قرارداد تحت سيطره استكبار جهاني و... سبب گرديد تا وضعيت اقتصاد كشور بسيار دشوار و پيچيده و منفذي براي فشار آمريكا و هم پيمانانش گردد. 

با اين حال به دليل اجراي بخشي از سياستهاي اقتصاد مقاومتي، اقدامات و تدابير اتخاذ شده از سوي دولت در پناه منويات مقام معظم رهبري و همدلي و همراهي مردم شريف و صبور ايران، اين تكانه هاي بزرگ تا حدي كنترل و اثرات مخرب و منفي آنها بر رشد اقتصادي كشور حتي‌الامكان تقليل يافت. 

اما با امعان نظر به آمارهاي رسمي مربوط به نرخ بيكاري در شهرها و تداوم وابستگي به كالاهاي خارجي و يا برخلاف عدم وابستگي، واردات بي رويه و غيرقانوني برخي از كالاها و ركود حاكم بر چرخه كسب و كار به ويژه در صنايع كوچك و زود بازده شهری كه جملگي از موارد ملموس و مشهود برای شهروندان است، استمرار تلاش و كوشش همه جانبه دولت، مدیریت و سازمانهای شهری و شهروندان براي اجراي سياستهاي اقتصادمقاومتي به ويژه در مقوله اشتغال و توليد را اجتناب ناپذير مي سازد. 

ترديدي نيست كه نامگذاري امسال نيز برهمين اساس انجام لكن تحقق آن مستلزم مدیریت شهری قوی با روحیه جهادی و انقلابی و متخصص در زمینه اقتصاد شهری توامان با عزم ملی و همت مضاعف و حمایت همه جانبه از نیروی کار شهری جوان و کارامد و توانمند است تا شعار امسال با اقدام و عمل در جهت رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری در شهرها به منصه ظهور رسد. در غيراينصورت سال 1380 نيز با مضمون "اقتدار ملي و اشتغال آفريني" و همچنين سال 1391 با عنوان "توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه انساني" بسيار مدبرانه با رويكرد آينده‌نگري نامگذاري شده بود، لكن به هر دليل در مرحله اقدام و عمل آنطور كه انتظار مي رفت، پيشرفت چشمگيري حاصل نگرديد.

البته ظرف چندين سال قبل، فرصتي براي شناخت علل و ريشه ها كه نمود آن ركورد و افزايش نرخ بيكاري مشهود و ملموس براي شهروندان است، پديدار شد كه مدیریت شهری مي تواند از تجربيات و دانش حاصله آن با تأسي به همان سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي به برون رفت از شرايط موجود و حصول توفيق و تحقق شعار امسال ياري رساند. در اين راستا به نظر مي رسد نيازي به مرور و واكاوي و وام گيري از نظريات كينز، فريدمن، فلپس و.... نباشد و رجوع به موضوعات مكمل مطروحه در مفاد سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي، چراغ راه و كارگشا و نسخه علمي و بومي برگرفته از فرهنگ انقلابي و اسلامي برای برون رفت از وضعیت فعلی تولید داخل و اشتغال در شهرها كفايت نمايد.بدين لحاظ، مدل برگرفته از سياستهاي مورد اشاره براي رونق توليد و كاهش نرخ بيكاري در شهرها در ذيل نشان داده شده است:

شهر، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال


اما نكته آخر، بدون شك در عصر ارتباطات، وسايل ارتباط جمعي، با انتقال اطلاعات و مفاهيم و تبادل افكار و نظريات عمومي و كارشناسي، در راه پيشرفت فرهنگ و سير تحولات اقتصادي نقش آفريني موثري برعهده داشته اند و ابزاري مفيد براي ايجاد تغييرات اجرايي موثر بر تغييرات فرهنگي و اقتصادي هستند كه در اين عرصه مي توان از پتانسيل وسايل ارتباطي جمعي به ويژه رسانه ملي به نحو احسن براي اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي جهت رونق توليد و كاهش نرخ بيكاري استفاده نمود. هرچند که در زمینه اقتصاد شهری حس مسئولیت پذیری شهروندان ، ایجاد انگیزه در صاحبان مراکز کارآفرینی شهری برای تداوم فعالیت های کارآفرین حمایت مدیریت شهری از صنایع مولد کوچک و زود بازده و صنایع دانش بنیان شهری ، ترغیب شهروندان به استفاده از کالاهای داخلی توسط مدیریت شهری نیز در رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری در شهرها بسیار مهم و حیاتی است . ضمناً موارد ذيل مي تواند مدنظر بخش رسانه اي كشور قرار گيرد.

1- تبيين ابعاد اقتصاد مقاومتي براي گفتمان سازي بین شهروندان برای تبدیل به گفتمان فراگیر و رایج ملی (بند 21 سياستهاي اقتصاد مقاومتي).

2- تلاش براي فرهنگ سازي استفاده شهروندان از كالاها و توليدات ساخت داخل به عنوان يك اصل، ارزش و اعتقاد ملي.

3- تنوير افكار شهروندان نسبت به واقعيت موضوع بدون جهت گيريهاي سياسي و جانبدارانه.

4- ارتقا جايگاه رسانه به عنوان دانشگاه عمومي با سرمايه هاي فكري و معنوي و گرايش ها و علاقه‌مندي‌هاي متفاوت براي تاثيرگذاري مطلوب بر اذهان عمومي و شهروندان .

5- تصويرسازي مشكلات ناشي از ركود و بيكاري در اقتصاد شهری با هدف حل و برطرف نمودن آنها براي احیاء فعالیت صنایع کوچک و زود بازده شهری نظیر تولید پوشاک ، البسه ، کفش و...

6- استفاده از كالاي ساخت داخلي در برنامه هاي خانوادگي، سرگرمي، فيلمها و ... بجاي كالاي لوكس خارجي و وارداتي.

7- كمك به رابطه تعاملي دولت، صنعت و دانشگاه، براي انتقال تجربيات كاري و دانش آكادميك و عرضه فناوريها و تكنولوژي هاي جديد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
اجرای حکم اعدام قاتل آتنا / تصاویر

اجرای حکم اعدام قاتل آتنا / تصاویر

حکم اعدام اسماعیل رنگرز که خردادماه امسال آتنا اصلانی کودک ۷ساله پارس‌آبادی را پس از آزار و اذیت به قتل رسانده بود، صبح امروز با حضور مسئولان و مردم در ملأ عام اجرا شد.
زلزله ۷.۱ ریشتری در مکزیک / تصاویر

زلزله ۷.۱ ریشتری در مکزیک / تصاویر

زمین‌لرزه‌ای قدرتمند در بخش مرکزی مکزیک باعث مرگ بیش از ۱۴۰ نفر و ریزش ساختمان‌ها در مکزیکو سیتی، پایتخت این کشور شده است.