کد خبر: ۳۱۳۴۲
تاریخ انتشار: ۲۸ فروردين ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۴
ایجاد انگیزه در صاحبان مراکز کارآفرینی شهری، حمایت مدیریت شهری از صنایع مولد کوچک و زودبازده و صنایع دانش بنیان شهری، ترغیب شهروندان به استفاده از کالاهای داخلی توسط مدیریت شهری در رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری در شهرها حیاتی است.

شهرفردا-حسين فهيمي تبار:

نامگذاري سالها دركشورمان از سال 1369 با تاكيد بر " تحول دروني و اصلاح امور" توسط مقام معظم رهبري آغاز شد. لكن شكل رسمي آن از سال 1378 با نام سال امام خميني(ره) شروع و پس از آن هر ساله در پيامهاي نوروزي معظم له، نامگذاري آن سال با تدبير، هوشمندانه و خلاقانه و براساس اقتضائات و شرايط زمان، ‌انجام مي گيرد.

البته با مروري برشعار سالهاي گذشته، موردي كه بيش از همه مطرح و مورد تفقد قرار گرفته "اقتصاد" و موضوعات مرتبط با آن است. بطوريكه سال هاي 1390، 1392، 1393، 1395 و 1396 به ترتيب سال "جهاد اقتصادي" ، "حماسه سياسي و حماسه اقتصادي" ، " اقتصاد و فرهنگ، با عزم ملي و مديريت جهادي"، "اقتصاد مقاومتي، اقدام و عامل" و نهايتاً "اقتصاد مقاومتي ، توليد اشتغال" نامگذاري گرديده اند.

چرا كه طي سالهاي اخير اقتصاد كشور، شرايط خاص و بسيار دشواري را پشت سر گذاشته است. شوك شديد و بي سابقه قيمت نفت و كاهش درآمدهاي نفتي، مشكلات و معضلات ناشي از تحريم، مذاكرات پيچيده هسته اي و نامشخص بودن فرجام آن و روند كند اقدامات طرف مقابل دوره توافق در پسا‌‌برجام، تداوم واردات و قاچاق بي رويه كالاها با وجود كالاهاي ساخت داخل و بي مهري و عهدشكني كشورهاي طرف قرارداد تحت سيطره استكبار جهاني و... سبب گرديد تا وضعيت اقتصاد كشور بسيار دشوار و پيچيده و منفذي براي فشار آمريكا و هم پيمانانش گردد. 

با اين حال به دليل اجراي بخشي از سياستهاي اقتصاد مقاومتي، اقدامات و تدابير اتخاذ شده از سوي دولت در پناه منويات مقام معظم رهبري و همدلي و همراهي مردم شريف و صبور ايران، اين تكانه هاي بزرگ تا حدي كنترل و اثرات مخرب و منفي آنها بر رشد اقتصادي كشور حتي‌الامكان تقليل يافت. 

اما با امعان نظر به آمارهاي رسمي مربوط به نرخ بيكاري در شهرها و تداوم وابستگي به كالاهاي خارجي و يا برخلاف عدم وابستگي، واردات بي رويه و غيرقانوني برخي از كالاها و ركود حاكم بر چرخه كسب و كار به ويژه در صنايع كوچك و زود بازده شهری كه جملگي از موارد ملموس و مشهود برای شهروندان است، استمرار تلاش و كوشش همه جانبه دولت، مدیریت و سازمانهای شهری و شهروندان براي اجراي سياستهاي اقتصادمقاومتي به ويژه در مقوله اشتغال و توليد را اجتناب ناپذير مي سازد. 

ترديدي نيست كه نامگذاري امسال نيز برهمين اساس انجام لكن تحقق آن مستلزم مدیریت شهری قوی با روحیه جهادی و انقلابی و متخصص در زمینه اقتصاد شهری توامان با عزم ملی و همت مضاعف و حمایت همه جانبه از نیروی کار شهری جوان و کارامد و توانمند است تا شعار امسال با اقدام و عمل در جهت رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری در شهرها به منصه ظهور رسد. در غيراينصورت سال 1380 نيز با مضمون "اقتدار ملي و اشتغال آفريني" و همچنين سال 1391 با عنوان "توليد ملي و حمايت از كار و سرمايه انساني" بسيار مدبرانه با رويكرد آينده‌نگري نامگذاري شده بود، لكن به هر دليل در مرحله اقدام و عمل آنطور كه انتظار مي رفت، پيشرفت چشمگيري حاصل نگرديد.

البته ظرف چندين سال قبل، فرصتي براي شناخت علل و ريشه ها كه نمود آن ركورد و افزايش نرخ بيكاري مشهود و ملموس براي شهروندان است، پديدار شد كه مدیریت شهری مي تواند از تجربيات و دانش حاصله آن با تأسي به همان سياستهاي كلي اقتصاد مقاومتي به برون رفت از شرايط موجود و حصول توفيق و تحقق شعار امسال ياري رساند. در اين راستا به نظر مي رسد نيازي به مرور و واكاوي و وام گيري از نظريات كينز، فريدمن، فلپس و.... نباشد و رجوع به موضوعات مكمل مطروحه در مفاد سياست هاي كلي اقتصاد مقاومتي، چراغ راه و كارگشا و نسخه علمي و بومي برگرفته از فرهنگ انقلابي و اسلامي برای برون رفت از وضعیت فعلی تولید داخل و اشتغال در شهرها كفايت نمايد.بدين لحاظ، مدل برگرفته از سياستهاي مورد اشاره براي رونق توليد و كاهش نرخ بيكاري در شهرها در ذيل نشان داده شده است:

شهر، اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال


اما نكته آخر، بدون شك در عصر ارتباطات، وسايل ارتباط جمعي، با انتقال اطلاعات و مفاهيم و تبادل افكار و نظريات عمومي و كارشناسي، در راه پيشرفت فرهنگ و سير تحولات اقتصادي نقش آفريني موثري برعهده داشته اند و ابزاري مفيد براي ايجاد تغييرات اجرايي موثر بر تغييرات فرهنگي و اقتصادي هستند كه در اين عرصه مي توان از پتانسيل وسايل ارتباطي جمعي به ويژه رسانه ملي به نحو احسن براي اجراي سياستهاي اقتصاد مقاومتي جهت رونق توليد و كاهش نرخ بيكاري استفاده نمود. هرچند که در زمینه اقتصاد شهری حس مسئولیت پذیری شهروندان ، ایجاد انگیزه در صاحبان مراکز کارآفرینی شهری برای تداوم فعالیت های کارآفرین حمایت مدیریت شهری از صنایع مولد کوچک و زود بازده و صنایع دانش بنیان شهری ، ترغیب شهروندان به استفاده از کالاهای داخلی توسط مدیریت شهری نیز در رونق تولید و کاهش نرخ بیکاری در شهرها بسیار مهم و حیاتی است . ضمناً موارد ذيل مي تواند مدنظر بخش رسانه اي كشور قرار گيرد.

1- تبيين ابعاد اقتصاد مقاومتي براي گفتمان سازي بین شهروندان برای تبدیل به گفتمان فراگیر و رایج ملی (بند 21 سياستهاي اقتصاد مقاومتي).

2- تلاش براي فرهنگ سازي استفاده شهروندان از كالاها و توليدات ساخت داخل به عنوان يك اصل، ارزش و اعتقاد ملي.

3- تنوير افكار شهروندان نسبت به واقعيت موضوع بدون جهت گيريهاي سياسي و جانبدارانه.

4- ارتقا جايگاه رسانه به عنوان دانشگاه عمومي با سرمايه هاي فكري و معنوي و گرايش ها و علاقه‌مندي‌هاي متفاوت براي تاثيرگذاري مطلوب بر اذهان عمومي و شهروندان .

5- تصويرسازي مشكلات ناشي از ركود و بيكاري در اقتصاد شهری با هدف حل و برطرف نمودن آنها براي احیاء فعالیت صنایع کوچک و زود بازده شهری نظیر تولید پوشاک ، البسه ، کفش و...

6- استفاده از كالاي ساخت داخلي در برنامه هاي خانوادگي، سرگرمي، فيلمها و ... بجاي كالاي لوكس خارجي و وارداتي.

7- كمك به رابطه تعاملي دولت، صنعت و دانشگاه، براي انتقال تجربيات كاري و دانش آكادميك و عرضه فناوريها و تكنولوژي هاي جديد.


ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
آخرین آمار تلفات زلزله کرمانشاه؛ 470 کشته و 6700 زخمی

آخرین آمار تلفات زلزله کرمانشاه؛ 470 کشته و 6700 زخمی

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت: آب و برق بیشتر مناطق زلزله زده استان وصل شده است.
بساط انتشار اوراق مشارکت نامحدود برچیده شد

بساط انتشار اوراق مشارکت نامحدود برچیده شد

سال گذشته دولت برای جبران کسری بودجه 55 هزار میلیارد تومان اوراق مشارکت منتشر کرد اما مجلسی‌ها تلاش می‌کنند با تصویب ماده واحده‌ای، سقف انتشار اوراق را محدود کنند.