کد خبر: ۱۳۵۷۴۱
تاریخ انتشار: ۱۴ تير ۱۴۰۱ - ۲۳:۰۸
عملکرد خودروسازان بزرگ در بهار امسال
آمار عملکرد خودروسازان بزرگ طی سه ماهه ابتدایی امسال نشان می‌دهد که ایران‌خودرو و سایپا و پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه سایپا، در مجموع بالغ بر ۲۲۶ هزار دستگاه خودرو تولید کرده‌اند؛ از سوی دیگر میزان فروش آن‌ها قریب به ۲۵۰.۳ هزار دستگاه ثبت شده است؛ نزدیک شدن آمار فروش به تولید نشان می‌دهد خودروهای ناقص کف به‌ مرور در حال جمع شدن است.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،بررسی صورت‌های مالی اعلام شده توسط ایران‌خودرو، سایپا و پارس‌خودرو (به‌عنوان زیر مجموعه سایپا) به سازمان بورس نشان می‌دهد که طی بهار امسال میزان تولید خودرو در کشور توسط این خودروسازان به ۲۲۶ هزار و ۲۴۵ دستگاه رسیده و برای بالغ بر ۲۵۰ هزار دستگاه (۲۵۰ هزار و ۲۴۹ دستگاه) خودرو فاکتور مالی ثبت شده است.

طی سه ماهه اول سال جاری گروه صنعتی ایران‌خودرو ۱۲۳ هزار و ۸۸۷ دستگاه تولید و ۱۳۵ هزار و ۳۳۹ دستگاه فروخته است. این افزون شدن آمار فروش به نسبت آمار تولید نشان می‌دهد که این خودروساز بالغ بر ۱۱ هزار دستگاه از خودروهای ناقص تولیدی تا پایان سال ۱۴۰۰ را تکمیل کرده است.

از مجموع تولیدهای گروه صنعتی ایران‌خودرو طی مدت مذکور ۷۷ هزار و ۱۲۸ دستگاه از محصولات خانواده پژو تولید و ۸۶ هزار و ۲۹۱ دستگاه از این خودرو فروخته شده است.

ایران‌خودرو ۱۸ هزار و ۶۱۸ دستگاه از محصولات خانواده سمند در بهار ۱۴۰۱ تولید کرده و برای ۱۳ هزار و ۵۲۱ دستگاه از این محصولات فاکتور فروش صادر کرده است.

همچنین در این مدت، ۱۴ هزار و ۶۱۱ دستگاه دنا، ۷۷۸۶ دستگاه رانا و ۲۲۴۷ دستگاه تارا در این شرکت تولید شده که به ترتیب ۱۵ هزار و ۵۸۸ دستگاه دنا، ۱۴ هزار و ۶۸۸ دستگاه رانا و ۱۸۳۶ دستگاه تارا به فروش رسیده است.

ایران خودرو در محصولات مونتاژی نیز طی سه ماهه ابتدایی امسال ۳۴۸۳ دستگاه هایما تولید کرده است و ۳۴۱۵ دستگاه فاکتور و تجاری‌سازی کرده فروخته است. ضمن اینکه این گروه صنعتی در آمار تولید خود در این مدت به تولید ۱۴ دستگاه از سایر محصولات ایران‌خودرو اشاره کرده که البته فروشی نداشته است. پنج دستگاه از این محصولات مربوط به تولید خرداد ماه با ادعای تولید عبور مستقیم در این ماه است که تاکنون تجاری نشده است.

ایران‌خودرو در این رابطه اعلام می‌کند که تولید عبور مستقیم از خرداد ماه اتفاق افتاده است و این عدم تجاری‌سازی این تعداد می‌تواند به دلالیلی غیر از تولید خودرو ناقص باشد. در حقیقت لزوما به سبب کسری قطعه نیست که تجاری نمی‌شوند، بلکه به هر دلیل امکان تجاری‌سازی ندارند. این دقیقا موضوعی است که مسئولان وزارت صمت و مجلس بر آن تاکید داشته‌ که چرا خودرویی که امکان تجاری‌سازی ندارد، تولید می‌شود؟

سایپا ۷۵ هزار و ۱۲۱ دستگاه تولید و ۸۶ هزار و ۸۱۱ دستگاه فروخت

در گروه خودروسازی سایپا نیز در  سه ماهه ابتدایی سال جاری، ۷۵ هزار و ۱۲۱  دستگاه خودرو تولید شده که از این میزان به ترتیب ۵۹ هزار و ۹۲۰ دستگاه خودروهای خانواده S۲۰۰ (تیبا، ساینا و کوییک)، ۶۲۰۱ دستگاه سهم وانت‌های سایپا و ۹۰۰۰ دستگاه سهم شاهین بوده است.

همچنین از ابتدای فروردین ۱۴۰۱ تا پایان خردادماه، گروه خودروسازی سایپا ۸۶ هزار و ۸۱۱ دستگاه خودرو تجاری‌سازی کرده است که از این محصولات فروخته شده ۷۲ هزار و ۴۱۳ دستگاه تیبا، ساینا و کوییک است و برای ۵۵۱۶ دستگاه وانت ۱۵۱ و ۸۸۸۰ دستگاه شاهین صورت مالی ثبت شده است.

همچنین سایپا در بهار امسال دو خودرو از محصولات دیگر تولیدی پیش از این را تجاری و در آمار فروش خود ثبت کرده است.

پارس‌خودرو ۱۴ هزار و ۶۰۲ دستگاه تولید و ۱۴ هزار و ۵۲۵ دستگاه فروخت

شرکت پارس‌خودرو به عنوان زیر مجموعه گروه سایپا نیز در مجموع سه ماهه نخست امسال، ۲۷ هزار و ۲۳۷ دستگاه خودرو تولید شده و برای ۲۸ هزار و ۹۹ دستگاه، فاکتور فروش صادر شده است.  

از تعداد خودروهای تولیدی پارس‌خودرو در این مدت ۱۴ هزار و ۳۵۸ دستگاه سهم محصولات گروه Q۲۰۰ بوده و فروش ۱۵ هزار و ۲۲۰ دستگاهی را ثبت کرده است.

همچنین در مدت مذکور ۱۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S و ۴۲۷ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس تولید شده است. به‌ ترتیب برای دقیقا ۱۱ هزار و ۹۵۷ دستگاه از محصولات کوییک معمولی دنده‌ای، ۱۹۴ دستگاه کوییک S و برای ۴۲۷ دستگاه کوییک اتوماتیک پلاس فاکتور مالی ثبت شده است.

پارس‌خودرو همچنین تولید و فروش ۳۰۱ دستگاه خودرو ساینا را عملکرد فصل بهار خود در سال ۱۴۰۱ ثبت کرده است.

لازم به تاکید مجدد است که در بسیاری از محصولات، آمار فروش بیش از میزان تولید ثبت شده است و خودروسازان بیش از میزان تولید یک محصول از آن محصول فروخته‌اند؛ این موضوع به سبب تکمیل و تجاری‌سازی خودروهای تولیدی پیش از این است که طی این  سه ماهه تکمیل و عرضه شده است.

انتهای پیام

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
از افزایش قدرت خرید تا تضمین تامین کالاها/ آیا قدرت خرید مردم افزایش یافته؟

از افزایش قدرت خرید تا تضمین تامین کالاها/ آیا قدرت خرید مردم افزایش یافته؟

با اینکه بناست از دو ماه دیگر کالابرگ الکترونیکی وارد چرخه حمایت از مردم شود، اما بررسی‌ها نشان می‌دهد که همین یارانه نیز توانسته قدرت خرید مردم را افزایش دهد.
آیا حذف ارز ترجیحی به نفع تولید و صادرات است؟

آیا حذف ارز ترجیحی به نفع تولید و صادرات است؟

رئیس اتاق بازرگانی، صنایع و معادن و کشاورزی استان اردبیل حذف ارز ترجیحی چهار هزار و 200 تومانی را به نفع تولید و صادرات دانست و از استقبال بخش خصوصی از این حرکت جهادی دولت خبر داد.
پربازدیدترین ها