کد خبر: ۱۳۲۶۳۷
تاریخ انتشار: ۰۷ دی ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
طرحِ یارانه بنزین برای همه بصورت پایلوت در برخی از جزایر جنوبی از ۱۵ دی ماه اجرایی خواهد شد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،علی شماعی استاد دانشگاه خوارزمی: 
 دولت برای فردای مردم ایران سیاستگذاری را مطرح ساخته که به هر کد ملی ساکن جزیره قشم و  کیش ماهیانه 15 لیتر بنزین ۱۵۰۰ تومانی تعلق می‌گیرد صرف نظر از اینکه خودرو داشته باشد یا نداشته باشند. اگر خانواده ای بیش از این مصرف داشته باشد باید احتمالا به قیمت 3000 تومان  هزینه کند.( البته کمیت و کیفیت آن دقیق و شفاف مشخص نشده است)
 
*** اولویت های توسعه و عدالت اقتصادی و اجتماعی کشور 

پیامدها و دستاوردهای اجرای طرح یارانه بنزین

 
اگر ۸4 میلیون ایرانی این سهمیه و یارانه 15 لیتری ماهیانه را دریافت کنند ماهیانه حدود 1260000000 لیتر خواهد شد و بطور متوسط روزانه حدود ۸۵ میلیون لیتر بنزین مصرف می شود. 

*** مصرف روزانه بنزین در کشور

امروز مصرف روزانه بنزین در کشور حدود ۱۰0 میلیون لیتر است که از این مقدار بر اساس آمارهای مختلف حدود 15 میلیون لیتر قاچاق می شود، اگر بنزین به ۱۵۰۰۰ تومان برسد دیگر قاچاق بنزین برای قاچاقچیان بصرفه نخواهد بود و دولت حدود 2۰ میلیون لیتر بنزین اضافه خواهد داشت که یا بصورت آزاد توسط مردم به قیمت 30۰۰۰ تومان خریداری می‌شود و یا با قیمت فوب خلیج فارس حدود ۲000۰ تومان صادر می‌شود، دولت از محل این اتفاق به دو هدف بزرگ خود نائل می شود.

*** اهداف، پیامدها و دستاوردهای اجرای طرح یارانه بنزین  

هدف اول، اینکه یارانه بنزین عدالت توزیع سرمایه مابین آحاد مردم و در دهک های پایین جامعه ( هدف دولت) که بدون خودرو هستند و با فرض یک خانواده پنج نفره، ماهیانه یکصد لیتر بنزین تعلق خواهد گرفت، ما بقی  به صورت  یارانه و کسری بودجه درآمدی را کسب خواهد کرد. 

هدف دوم؛ دولت به مقدار قابل توجهی از کسری بودجه خود ( روزانه حدودا ، ۱۰۰۰ میلیارد تومان و سالانه حدود ۳۵۰ هزار میلیارد تومان) را جبران خواهد کرد که در نگاه کلان اقتصادی از رشد افسار گسیخته تورم و چاپ پول بدون پشتوانه تا حدی جلوگیری می‌شود.

اگر فرض کنیم همه چیز همانطور که دولت می‌خواهد پیش برود و به این دو هدف اصلی دست پیدا کند بسیار جای خوشوقتی برای دولتمردان است، 

اما نکته مغفول و خطرناکِ این طرح  را که اگر به آن دقت نشود آسیب وحشتناکی به سفره مردم و اقتصاد کشور بر اساس تجارب گذشته وارد خواهد کرد و آن هم  نظارت و کنترل قیمت‌ها پس از اجرای اين طرح است. 


***بایدها و نبایدهای اجرای طرح یارانه بنزین

نکته اول، چرا برای کنترل قاچاق  از طریق رواج اقتصاد مردمی و تجارت و بازرگانی به ویژه برای مرزنشینان و استانهای مرزی  قاچاق را کنترل نمی کنند. دولت در درجه اول باید با شناسایی افراد شاغل در قاچاق سوخت آنها را ساماندهی و حمایت کرده و با در اختیار گذاشتن بنزین با قیمت مناسب که هم برای دولت مقرون بصرفه باشد و هم برای آنها مقرون به صرفه باشد که صادرات بنزین و همچنین سایر فرآورده‌های  نفتی به کمک مردم در بستری مناسب و عادلانه توسط شرکت ها و گروههای مردمی با سود مناسب برای دولت و مردم انجام گیرد، این خود در اشتغال زایی و ساماندهی بیکاری در مناطق مرزی کمک می کند و عدالت اجتماعی و اقتصادی را در این مناطق حاشیه ای و فقیر نشین محقق خواهد ساخت و  موجب کاهش بیکاری و فقر می گردد و به تدریج از خام فروشی نفت هم دست برداریم...

نکته دوم، دولت باید در درجه اول شرایط و بسترهای کار و تولید و درآمد کافی برای مردم را فراهم سازد و بعد از آن منابع انرژی را به قیمت جهانی و متناسب با درآمدهای خانوارها و هماهنگ با قیمت دلار افزایش دهیم، اول درآمدهای خانوارهای منطقه خلیج فارس و کشورهای دیگررا فراهم سازیم  و سپس منابع انرژی هماهنگ با جهان به دلار افزایش یابد.

نکته سوم، اوضاع و احوال زندگی و وسایل حمل و نقل و ترافیک جزایر، میزان درآمد، میران مصرف خودروهای آنها و... درجزایر کیش و قشم قابل تعمیم به کل شهرهای کشور نیست!  بویژه اوضاع زندگی شهرهایی همچون تهران، کرج، اصفهان شیراز وغیره را به نظر می رسد هیچ کدام قابل مقایسه و تعمیم نیستند.!!

نکته چهارم، چرا برای تامین کسری بودجه و عدالت اجتماعی و اقتصادی کیفیت مصرف سوخت وسایل نقلیه مردم را با کیفیت نمی کنند؟ چرا وسایل کم مصرف و تکنولوژی خودرو های برقی را توسعه و گسترش نمی دهند؟ با توجه به ساختار وسایل حمل و نقل ناقص و ضعیف در اکثر خانواده های کشو، افزایش قیمت بنزین برای تولید کنندگان کشاورزی، صنعت و فعالیت های خدماتی موجب افزایش هزینه های تولید آنها و این خود موجب تورم بی رویه و لجام گسیخته می‌شود و بیشتر به ضرر مردم فقیر می شود.

نکته پنجم، با توجه به ساختار اقتصادی و اجتماعی مردمان حاشیه نشین به نظر می رسد این شیوه افزایش قیمت بنزین تاثیر چندانی در جلوگیری از قاچاق سوخت نخواهد داشت بلکه مناسبترین راه کنترل قاچاق سوخت توسعه اشتغال و تولید و درآمد برای همه مردم بویزه در مناطق مرزی ضروری است.

*** اتفاقات گذشته تکرار نشود

به خاطر بیاورید که در سال ۸۴ و توزیع یارانه ۴۵ هزار تومانی و نسبت قیمت‌های آن روز طبقه ضعیف جامعه بشدت خوشحال و به جان آقای احمدی نژاد دعا می‌کرد اما زمان زیادی نگذشت که همین مردم متوجه شدند که چه بلایی بر سرشان نازل شده است.

در ذیل بخشی از تغییرات قیمتی اقلام پر مصرف در کشور آورده شده؛ 
سکه
سال ۸۴_  ۹۹ هزار تومان
سال ۱۴۰۰_  ۱۳میلیون 
سیمان
سال ۸۴_  تنی ۳۵۰۰۰ تومان 
سال ۱۴۰۰_  تنی ۴۰۰ هزار تومان

دلار آمریکا
سال ۸۴_  ۹۰۲ تومان
سال ۱۴۰۰_ ۳۰ هزار تومان 
گاز
سال ۸۴_  متر مکعبی ۱۰ تومان 
سال ۱۴۰۰    متر مکعبی ۱۰۰۰ تومان
پراید
سال _۸۴   ۶ میلیون تومان 
سال ۱۴۰۰    ‌۱7۰  میلیون تومان
برق
سال ۸۴_  کیلو وات ۱۶.۵ تومان
سال ۱۴۰۰_  کیلو وات ۲۱۵۰
بنزین
سال ۸۴_  ۸۰ تومان
سال ۱۴۰۰_  ۳۰۰۰ تومان

 *** راهکارهای کسری بودجه و مقابله با تورم و توسعه عدالت اجتماعی و اقتصادی

با توجه به اینکه هنوز چهار ماه از انتخاب دولت محترم نگذشته است، ضروری است که اتفاقِ مشابه سال ۸۴ و 1398 پیش روی مردم و دولت نباشد. 

به نظر می رسد ارائه چند راهکار بتواند در پیشبرد اهداف کاربردی برای کشور راهگشا باشد؛ 
راهکار اول، اگر با تمام قوا و با قاطعیت جلوی رانت خواری، اختلاس، دلالی بی رویه کالاها و توزیع مناسب در مراکز فروش نظارت شده و افزایش قیمت ها و امضاهای طلایی برخی از مدیران گرفته شود، همچنین افزایش قيمت خودرو وسایل منزل و در هفته گذشته متوقف شده و اجازه   سوء استفاده از قدرت توسط افراد سودجوی دلال و رانت خوار داده نشود و بهره وری  و توزیع مناسب کالاها در شرکت های تعاونی توسعه و ارتقاء یافته  تا در تاریخ ایران زمین، برای همیشه در اذهان عمومی به یادگار بماند. 

راهکار دوم،  اینکه در مصرف آب آشامیدنی در ساختمان سازی ( استفاده از آب تصفیه شده در سیمان و گچ و...) و تولید مصالح مصرف نشود، همچنین در صنایع بجای آب شرب سوبسید دار آب تصفیه نشده چاه استفاده شود و با کنترل مصرف بی رویه آب تصفیه شده آشامیدنی در ساختمان سازی و صنایع کمک قابل توجهی به اقتصاد شود. کاهش مصرف آب تصفیه شده در بخش مسکن و صنعت از طریق تانکرهای موقتی استفاده کنند.

راهکار سوم، توسعه زیرساخت‌ بازارچه های مرزی و راه ها و حمل و نقل مناسب برای کسب و کار و تجارت و بازرگانی با ۱۵ کشور همسایه ایران که حدود ۵۰۰ میلیون نفر جمعیت  در همسایگی کشور با پیمانهای اقتصادی و تجاری منطقه ای و ایجاد مشوق های سرمایه گذاری شرکت های تولیدی را فراهم ساخته تا درآمد قابل توجهی برای مردم و دولت فراهم شود . 

راهکار چهارم،  توسعه پتروپالایش ها و تولید بیشتر فرآورده‌های نفتی  و کاهش خام فروشی نفت و افزایش تولیدات و فرآورده های نفتی و توسعه اشتغال و ارتقاء ارزش پول ملی ضروریست مراکز کسب و کار و تولید و فضاهای فعالیت متنوع برای همه مردم و تسهیل سازی کسب و کار در تولید و توزیع از جمله مواد و مصالح ساختمانی، تولید فرآورده های نفتی, توسعه محصولات کشاورزی در گلخانه و مواد غذایی صادرات آن، تولید صنعتی و واردات و صادرات به کشورهای همسایه و جهان در کلیه کالاها و مواد اولیه را با بستر سازی و  قیمت مناسب برای همه مردم،  فراهم شود و با تولیدات بیشتر و کسب درآمد و مالیات مناسب رونق اقتصادی تحقق یابد. 

راهکار پنجم، راه اندازی شبکه جامع اطلاعات پیرامون زمین و املاک و داراییهای هر فرد بر اساس کد ملی آن شخص و افرادی که سرمایه های مالی و املاک احتکار شده دارند و دریافت مالیات مناسب دریافت شود.

راهکارششم، جلوگیری از اسراف و تبذیر در شرکت‌ها و دستگاه‌های دولتی و حیف و میل اموال و سرمایه ها و هدر دادن انرژی در ساختمان های دولتی و سر و سامان دادن به مصرف انرژی در خودروها،خانه ها کارخانجات و کلیه مراکز مصرفی با مدیریت بهینه مصرف انرژی و استاندارد سازی مصرف انرژی می توان کسری بودجه را به صورت چشمگیری برطرف ساخت . افزایش قیمت ها از طرف دولت ، بویژه  نفت و بنزین و فراورده های نفتی در این شرایط باید بیشتر بررسی و تحقیق شود...  البته راهکارهای متعدد و متنوع توسعه و پیشرفت و ایجاد عدالت اقتصادی و اجتماعی در کشور وجود دارد.

*** دولت یک جناح نیست حمایت از دولت حمایت از نظام اسلامی است
 
امروز ما نیاز به توسعه و تعامل بیشتر مردم با نظام و با جهان داریم و این از طریق تولید بهتر و بیشتر در زمینه های گوناگون فراهم می شود. اتحاد و یکپارچگی در داخل و خرد جمعی در سیاست گذاری ها برای مدیریت داخل و خارج در مقابل دشمنان این آب و خاک بسیار ضروری است، امروز حمایت از دولت حمایت از یک جناح نیست بلکه حمایت از نظام اسلامی و یکپارچگی و انسجام ملی است.

و در آخر توصیه می شود؛ مدیران دولت  و مسولان نظام  مراقب خرابکاری ها و نفوذ نظرات غیر متخصص و غیر متعهد در تصمیم سازی و سیاستگذاری ها باشند. 

علی شماعی هیات علمی دانشگاه خوارزمی

انتهای پیام/
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
تولید دانش بنیان چراغ راه شرکت‌های صنعتی/ ضرورت رفع محدودیت برای  دانش بنیان‌ها/ خودروسازان از چرخه دولتی خارج شوند

تولید دانش بنیان چراغ راه شرکت‌های صنعتی/ ضرورت رفع محدودیت برای دانش بنیان‌ها/ خودروسازان از چرخه دولتی خارج شوند

رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران ضمن اشاره به تولید دانش بنیان به عنوان سه کلمه راهبردی، رفع محدودیت شرکت‌های دانش بنیان را ضروری دانست و خواستار خروج خودروسازان از چرخه دولتی شد.
ضرورت حضور شرکت‌های دانش بنیان در طرح‌های کلان کشور/ سه جزء اصلی شعار سال چیست؟

ضرورت حضور شرکت‌های دانش بنیان در طرح‌های کلان کشور/ سه جزء اصلی شعار سال چیست؟

نماینده مجلس ضمن اشاره به سه جزء اصلی شعار سال حضور شرکت‌های دانش بنیان در طرح‌های کلان کشور را ضروری خواند.