کد خبر: ۱۳۲۰۲۸
تاریخ انتشار: ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
ملکی در گفتگو با شهر فردا مطرح کرد
سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران پیرامون تجهیزات سازمان آتش نشانی تهران گفت: این سازمان اولین عضو انجمن CTIFدر بین رقبای قدرتمندی همچون ژاپن در آسیا شده است.
سید جلال ملکی سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در گفتگو با خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،پیرامون ادوات و تسهیلات در اختیار آتش نشانی تهران گفت: برخی ادوات توسط شهرداری تهیه می شود؛ اما برخی از آنها توسط خود سازمان آتش نشانی تهیه و در اختیار سازمان قرار می گیرد. درست است شهرداری بر اساس ردیف های بودجه‌ای که وجود دارد مبلغی را برای آتش نشانی در نظر می گیرد اما شهرداری به آتش نشانی تجهیزات نمی دهد. 

ملکی تصریح کرد: تجهیزاتی که مورد نیاز سازمان آتش نشانی است توسط کمیته فنی سازمان مورد بررسی قرار گرفته و مواردی که مورد نیاز سازمان است یا ادواتی که نیاز به ‌بروز رسانی و تعویض دارد توسط خود سازمان آتش نشانی تهیه و نگهداری می شود. 
آتش نشانی تهران اولین عضو انجمن CTIfدر بین رقبای قدرتمند آسیا/تردد خودروهای محور باریک در بازار
او افزود: به هیچ عنوان، هیچ سازمان آتش نشانی‌ای نمی تواند مدعی شود که به طور کامل تجهیز است و نیاز به بروز رسانی تجهیزات و خریداری ادوات ندارد تا کنون هیچ کشوری در دنیا مدعی نشده که به طور کامل در سازمان آتش نشانی تجهیز است. 

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران با بیان اینکه آتش نشانی یک علم است، و سازمان های آتش نشانی دائما باید خود را رصد کنند، تصریح کرد: اگر سازمانها به خود مغرور شوند که ما نیاز به هیچ تجهیزاتی نداریم و کاملا تجهیز هستیم اولین ضربه را خواهند خورد. آتش نشانی تهران مدعی اول بودن نیست، و به عنوان مثال ادعای ده نفر دنیا را ندارد، اما واقعا نسبت به چند سال گذشته وضعیت تجهیزات ایمنی بسیار پیشرفت کرده و خودمان نمره‌ قبولی را به خود می دهیم لذا این امر گواه آمار و مستندات است.

او تاکید کرد: همان کمیته فنی که در همه سازمان های آتش نشانی وجود دارد دائم در حال رصد کردن است و هر زمان تجهیزات جدیدی وارد شود و احساس کنند که قدیمی ها دیگر کارایی لازم را ندارند آنها جایگزین با انواع جدید تر می شوند. البته در این سالهایی که گذشت به دلیل تحریم های ظالمانه و ممانعت ورود تجهیزات و ادوات آتش نشانی به کشور و ناتوانی در جابجایی پول و تورم شدید در دلار تهیه لوازم بسیار سخت شده است. 

ملکی افزود: سه سال قبل در یک قرار داد؛ ۲۱ دستگاه نردبان به نردبانهای قبلی به مجموعه تجهیزات سازمان اضافه شده و در حال حاضر آتش نشانی تهران حدود ۴۰ دستگاه نردبان و بالابر دارد که حتی بلندترین نردبان های دنیا که ۶۴ متری است هم چند نمونه در سازمان آتش نشانی تهران خریداری شده است و اگر محاسبه کنیم کل نردبان های تهران اگر از کل کشور بیشتر نباشد از آنها سرتر و بالاتر است واین به این دلیل است که بلند مرتبه هایی که در تهران وجود دارند در شهرهای دیگر نیست. 

سخنگوی سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران در ادامه پیرامون تفاوت تجهیزات و ایمنی شهر؛ به «شهر فردا» گفت: سازمان آتش نشانی تهران مدعی نیست که خیالش از بابت تجهیزات و ادوات راحت است چرا که به هیچ عنوان تجهیزات تضمین کننده ایمنی شهر نیست چرا که با تجهیزات؛ آتش نشانی خود را در پاسخگویی بهتر می کند و بهتر عملیات صورت می گیرد و به موقع به محل می رسد و عملکرد بهتری برای نجات شهروندان خواهد داشت اما نمی تواند بگوید که تجهیزات شهر را ایمن می کند؛ کما اینکه ایمنی و پاسخگویی دو مقوله متفاوت است، زمانی می توان مدعی شد که هر دو مقوله با هم همزمان صورت پذیرد هم تجهیزات کامل و هم پاسخگویی به موقع صورت بگیرد. 

او اذعان داشت: اگر بخواهیم درباره ایمنی شهر صحبت کنیم؛ بخشهای متفاوتی همانند سخت‌افزاری، نرم افزاری و بحث قوانین و فرهنگسازی وجود دارد؛که در خیلی از آنها آتش نشانی نقشی پر رنگ دارد، اما اگر مدعی تجهیزات کامل هستیم به این دلیل است؛ که یک انجمن در دنیا تشکیل شده به نام CTIF که این انجمن یکی از معتبرترین انجمن های تخصصی آتش نشانی در دنیا است؛ که تا چند سال گذشته از آسیا هیچ آتش نشانی‌ای عضو این انجمن نبود . 

آتش نشانی تهران اولین عضو انجمن CTIfدر بین رقبای قدرتمند آسیا/تردد خودروهای محور باریک در بازار
ملکی در ادامه تصریح کرد: شرایط بسیار سختی برای عضویت در انجمن CTIF وجود دارد از جمله تناسب ایستگاه‌ها با جمعیت، تناسب آتش نشانان با جمعیت و وسعت، میانگین زمان رسیدن به محل حادثه ، داشتن دانشکده آتش نشانی،داشتن تجهیزات بروز و البسه حفاظت بروز ، آتش نشانان داوطلب، و چندین آیتم سخت دیگر . 

او اضافه کرد: گفتنی است  که  بارها این انجمن به تهران آمد و بازدید از سازمان انجام گرفت که البته شوخی بردار نیست و اینطور نیست که بشود با دو تلفن برداشتن و جابجا کردن مساله‌ای را ندید گرفت. اما درسال ۹۳ آتش نشانی تهران به عنوان اولین آتش نشانی آسیا موفق شد به عضویت دائم این انجمن درآید البته پس از آن ۴ شهر دیگر از کشورهای دیگر توانستند آتش نشانی خود را به عضویت این انجمن درآورند ولی اولین سازمانی که در آسیا موفق شد در حضور رقبای قدرتمندی همچون ژاپن، کره و امارات و ... این عضویت را بگیرد؛ سازمان آتش نشانی و خدمات ایمنی شهرداری تهران بود. چراکه آتش نشانی تهران در بسیاری از زمینه‌ها مورد تایید استانداردهای جهانی بوده است. 

سخنگوی سازمان آتش نشانی افزود: بخش سخت افزاری که در حد توان با حمایت های شهرداری و شورای شهر توانسته  خود را رشد داده و از حالت سنتی و ظرفیت‌های گذشته خارج سازد؛ اما این مساله با ایمن شدن شهر بسیار متفاوت است؛ درست است که تجهیز بودن آتش نشانی در پاسخگویی کمک می کند اما در گسترش فرهنگ ایمنی که گسترش ایمنی شهر را در بر دارد نواقصی وجود دارد. 

او در پاسخ به این سوال که خدمات رسانی در برخی از مناطق تهران به دلیل بافت فرسوده و کوچه های غیر استاندارد بسیار سخت و دشوار است و آتش نشانی برای این بخش چه تمهیداتی را در نظر گرفته است، گفت: شهر تهران ترکیبی از شهر سنتی و شهر بروز شده است، مناطق جدید به خصوص مناطق غرب تهران تقریبا منطبق با قوانین ساخته شده خیابانها عریض ، خانه‌های پهن و تردد در بین آنها ساده تر است ولی در برخی از مناطق به خصوص مناطق مرکزی ، بازار و شرق تهران که بافت قدیمی و فرسوده را تشکیل می دهند که مقدارشان و جمعیتشان نیز کم نیست خدمت رسانی به آن مناطق بسیار سخت  است. 
ملکی ادامه داد: سازمان آتش نشانی تمام تلاش خود را برای خدمت رسانی بهتر و بیشتر به این مناطق داشته است به عنوان مثال در چند سال گذشته یک ایستگاه در داخل بازار داشته  اما در حال حاضر ۲ ایستگاه داخل بازار و ۴ ایستگاه خارج از بازار دارد، که نقش پوششی و حمایتی را دارند، داخل بازار به دلیل اینکه معابر باریک است و ماشین های بزرگ آتش نشانی تردد نمی کنند ؛ یک سری خودروی مخصوص برای این مکانها سفارش داده شده که اصطلاحا به آنها خودروهای محور باریک یا خودروهای کم عرض گفته می شود، این خودروها از پراید یکم عریض تر است و برای همین در محدوده بازار فعالیت می کنند  که بتوانند در محدوده بازار تردد کنند  یا موتور چهار چرخه‌هایی که  در لب ساحل فعالیت می کنند؛ در محدوده بازار نیز استفاده می شوند،مثل کوهستان ؛ برای حمل ادوات و تردد در این مکان ها تعبیه شده است.  

ملکی با اشاره به اینکه آب مهمترین مساله برای یک آتش نشان است، خاطر نشان ساخت: آتش نشانی که آب نداشته باشد هیچی ندارد؛ ممکن است در مواردی حتی همین خودروهای محور باریک با مشکل تردد مواجه شوند؛  اما تعداد شیرهای هیدرات آتش نشانی که در کوچه و خیابانهای بازار کار گذاشته شده ، در منطقه مرکزی بویژه بازار چند برابر شده است، عدد آن دقیقا در دست نیست اما شاید بیش از ۴۰۰ شیر فقط در منطقه  بازار کار گذاشته شده که در دو سه سال قبل کمتر از ۱۵۰ یا ۲۰۰ شیر هیدارت بوده است؛ که آتش نشان به هر جایی برسد به فاصله ۱۰۰ الی ۲۰۰ متر در اطراف خود شیر هیدارت آتش نشانی دارد و همین باعث می شود که می تواند آب را دائما تهیه کند و این امر موجب شده که اتش نشان بتواند در هر محل کار را سریعتر از قبل انجام دهد و محل را اطفا کند.

انتهای پیام/ 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
از توهم دنیای مجازی تا فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی

از توهم دنیای مجازی تا فرهنگ سازی کتاب و کتابخوانی

امام علی علیه السلام:کسی که با کتاب ها تسلی و آرامش یابد، هرگز آرامش خود را از دست نخواهد داد.
مغفول ماندن شغل کشاورزی برای جوانان!/ میانگین سن کشاورزی به ۵۳ سال رسید

مغفول ماندن شغل کشاورزی برای جوانان!/ میانگین سن کشاورزی به ۵۳ سال رسید

عضو انجمن علمی اقتصاد شهری ایران گفت: یکی از فاکتورهای مهم در امنیت غذایی، تولیدات بخش کشاورزی است. اقتصاد غیر نفتی به شدت به آن وابسته است.بخشی که ریسک در آن خصوصاً در ایران بسیار بالا است. همچنین کاهش و یا عدم تولید حتی قسمت هایی از آن می تواند صدمات شدیدی به امنیت غدایی کشور وارد کند.
آخرین اخبار