کد خبر: ۱۲۷۱۲۰
تاریخ انتشار: ۱۴ خرداد ۱۴۰۰ - ۱۱:۲۲
در آیین رونمایی از کتاب اقتصاد حمل و نقل شهری مطرح شد:
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و توسعه اقتصادی حمل و نقل از ضرورتهای بیان شده در کتاب اقتصاد حمل و نقل شهری است.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،محمد_علیخانی رییس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر تهران و نویسنده کتاب «اقتصاد حمل و نقل شهری» گفت: در شهرداری‌های کشور به‌خصوص کلانشهرها، نگاهی که به حمل‌ونقل شهری وجود دارد عمدتا هزینه‌محور بوده و این بخش به‌عنوان باری بر دوش بودجه عمومی شهر همواره سنگینی می‌کند.

ضرورت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و توسعه اقتصادی حمل و نقل

آیین رونمایی از کتاب «اقتصاد حمل و نقل شهری» با حضور رئیس و اعضای شورای اسلامی شهر تهران صورت گرفت. این کتاب نوشته محمد علیخانی عضو و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران، سردار دکتر سید تیمور حسینی جانشین پلیس راهور ناجا که تجارب گسترده ای در حوزه علوم حمل و  نقل شهری دارند و دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی دبیر کل انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و مقدمه آن نیز توسط مهندس محسن هاشمی رفسنجانی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نگاشته شده است، یکی از ویژگی های مهم این کتاب استفاده از دانش راهنمایی و رانندگی و تجارب سیستم راهور و بررسی آثار اقتصادی آن در نظام حمل و نقل شهری بوده که با قلم سردار دکتر حسینی به خوبی به آن پرداخته شده است . 
 
محمد علیخانی عضو و رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر درخصوص این کتاب گفت: این کتاب بر اساس دانش و تجربیات موجود در حوزه حمل و نقل شورا نوشته شده است و در آن به ابعاد مختلف اقتصاد در حمل و نقل شهری پرداخته ‎شده است.  
 
وی تصریح کرد: این کتاب مانند هر تحقیق یا نوشته‎ ای، نواقصی هم دارد که امیدوارم با کمک اساتید این نواقص را در آینده برطرف کنیم.   
 
علیخانی با تاکید بر اینکه حمل و نقل تاثیر زیادی در زندگی انسانها دارد و از شاخص‎ های ارتقای کیفیت زندگی است، اضافه کرد: در شهرهای کشور  به‌خصوص کلانشهر تهران موضوع مهم قیمت گذاری ها غیرواقع ‌بینانه بوده و همین امر باعث شده حمل‌ونقل با وسیله نقلیه شخصی بسیار باصرفه تر باشد.

وی تصریح کرد: این درحالی است که بیشتر کشورهای توسعه ‎‌یافته با استفاده از هوشمندسازی زیرساخت‌ها (به‌ویژه از محل منابع حاصل از جریمه تخلفات رانندگی) در کنار ایمن‌سازی آن به‌صورت خودکار و بدون دخالت هرگونه نیروی انسانی و صرفا با کمک سامانه مکانی هوشمند حمل‌ونقل(ITS) قبل و بعد از هر ورودی و خروجی در تمام مسیرهای شریانی حمل‌ونقل شهری عوارض وصول می‌کنند.
 
رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر اظهار داشت: موضوع مهم دیگر؛ عوارض پارکینگ به‌خصوص پارک حاشیه‌ای است. پارکینگ را می‌توان به‌عنوان یکی از مهم‌ترین دارایی‌های شهری درنظر گرفت که هم می‌تواند به‌عنوان ابزاری برای ساماندهی بخشی از ترافیک شهری و هم وسیله‌ای برای کسب درآمد شهری موردتوجه مدیران شهری قرار گیرد، چنانچه پارک حاشیه‌ای هوشمند در تهران به‌خوبی اعمال شود می تواند درآمد پایدار برای تهران به‌همراه خواهد داشت و بین ۲۰تا ۳۰درصد ترافیک شهری را نیز کاهش دهد.
 
علیخانی در ادامه پیرامون ویژگیهای کتاب اقتصاد حمل و نقل شهری  افزود: این کتاب تنها کتاب تالیفی فارسی است که با این عنوان یعنی اقتصاد حمل و نقل شهری با رویکرد آموزش و توسعه نوشته شده است، در این کتاب آخرین شیوه ها و ابزارهای حمل و نقل، اعم از موتوری، غیر موتوری، پیاده روی و استفاده از وسایلی مانند اسکوترها و دوچرخه های برقی مورد بحث قرار گرفته و آخرین دستاوردهای کشورهای مختلف در این زمینه ذکر شده است.
 
وی با اشاره به اینکه این کتاب نخستین کتابی است که در حوزه حمل و نقل، تامین مالی حمل و نقل را مورد موشکافی قرار می دهد، تاکید کرد: در واقع موضوع تامین مالی عادلانه حمل و نقل شهری سالهاست که در کشورهای دیگر بیان شده است اما در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.

وی با اشاره به اینکه کتاب اقتصاد حمل و نقل شهری نخستین کتابی است که در حوزه حمل و نقل که تامین مالی حمل و نقل را مورد موشکافی قرار می دهد، گفت: در واقع موضوع تامین مالی عادلانه حمل و نقل شهری سالهاست که در کشورهای دیگر بیان شده است اما در کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
 
علیخانی افزود:در این کتاب بیان شده است که عوارض حمل و نقل و هزینه ایجاد زیرساختهای پیچیده حمل و نقل شهری نباید بر دوش کسانی بیفتد که سالی یکبار هم از آن استفاده نمی کنند. هزینه احداث زیرساختها نباید از بودجه عمومی شهر بلکه باید بر دوش کاربرانی باشد که روزمره از آن استفاده می کنند. 
 
عضو شورای شهر همچنین ادامه داد: این کتاب در دوران اوج گیری اپلیکیشن ها و استارتاپها و نرم افزارهای حمل و نقل و شرکتهای مجازی این حوزه مانند اسنپ تپسی و اوبر نگاشته شده است بنابراین ایجاب می کرد که بخشی به این موضوع مهم اختصاص یابد و بهمین خاطر در فصل چهارم به موضوع تاکسی های اینترنتی پرداخته شده است.
 
وی در پایان یادآورد شد: این کتاب در زمان شیوع بیماری جهانگیر کرونا به رشته تحریر درآمده است و یکی از بخشهایی که بشدت از این وضعیت پاندمیک متاثر شد حمل و نقل شهری بود. 
 
علیخانی خاطر نشان ساخت: کرونا باعث شد بسیاری از مدیران و برنامه ریزان شهری در سیاستهای حمل و نقلی خود بازنگری کنند. شایسته بود که بخشی از کتاب نیز به این پدیده نوظهور و ویرانگر اختصاص یابد که در فصل چهارم کتاب به این امر نیز پرداخته شد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
روز اهدای خون پیروان ادیان الهی رسمیت یافتن یک وفاق دیرینه

روز اهدای خون پیروان ادیان الهی رسمیت یافتن یک وفاق دیرینه

نمایندگان ادیان الهی در مجلس شورای اسلامی، شامگاه امروز با حضور در اداره کل انتقال خون تهران به نمایندگی از تمامی هموطنان هم کیش خود در سراسر ایران درحرکتی نمادین دوشادوش هم با اهدای خون در نجات جان هموطنان نیازمند به خون مشارکت جستند.
ضرورت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و توسعه اقتصادی حمل و نقل

ضرورت ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و توسعه اقتصادی حمل و نقل

رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای اسلامی شهر تهران گفت: ارتقای کیفیت زندگی شهروندان و توسعه اقتصادی حمل و نقل از ضرورتهای بیان شده در کتاب اقتصاد حمل و نقل شهری است.