کد خبر: ۱۲۳۶۵۲
تاریخ انتشار: ۱۱ اسفند ۱۳۹۹ - ۱۵:۱۴
معاون فنی و عمرانی شهردار تهران:
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با تاکید بر تغییر رویکرد مدیریت شهری در دوره فعلی از خودرو محوری به انسان محوری گفت: قطعا ساخت بزرگراه براساس طرح جامع شهر تهران پیگیری خواهد شد، اما به دنبال این هستیم وزن حمل و نقل عمومی و انسان محوری در تهران را افزایش دهیم.
به گزارش خبرنگار پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،صفا صبوری دیلمی در نشست خبری امروز دوشنبه با اشاره به بهره برداری از مجموعه رازی در شهر ری گفت: این مکان در کنار قدیمی ترین برج تهران طغرل قرار گرفته است و تقریبا تمامی پروژه های نیمه کاره حوزه فنی و عمرانی با وجود مشکلات مالی بسیار پروژه رازی به اتمام رسید تا مردم جنوب تهران از این مجموعه استفاده کنند. سالن مجموعه رازی تقریبا از نظر ابعاد و تعداد صندلی مشابه برج میلاد است. همچنین سه سالن جنبی در این مجموعه می تواند همایش های مختلف را پوشش دهد و مجموعه دیگری به عنوان موزه به همراه گالری و رستوران در این مجموعه ساخته شده که در مجموع می توان آن را یکی از کارهای درخشان سازمان عمرانی مناطق شهرداری تهران خواند.

وی افزود: در حال حاضر سازمانهای زیر مجموعه  معاونت فنی و  عمرانی شهرداری تهران به تفکیک کار می کند و خوشبختانه هیچ پروژه نیمه تمامی که از قدیم به ما ارث رسیده باشد نداریم و با  پایا ن دو پروژه در سال آینده تمامی این پروژه ها به اتمام می رسد.

وی ادامه داد:رویکرد جدید حوزه معاونت فنی و عمرانی براساس درخواست شورا و دستورات شهردار تهران رویکردی انسان محور خواهد بود که در حقیقت تبدیل شهر ماشین محور به انسان محور را در برخواهد داشت و این تغییر رویکرد از آن جا آغاز می شود که در این دوره با تعداد زیادی پروژه راهسازی، تونل سازی و ... مواجه بودیم که از حدود ۸۰ سال قبل انجام شده است.

صبوری دیلمی ادامه داد: در حقیقت در تهران ۵۵۰ کیلومتر بزرگراه برای سرعت بخشیدن به ماشینها داریم و این درحالی است که بعضا از پیاده راه مسیر گرفته ایم و به ماشینها داده ایم. این تفکر در ۸۰ سال اخیر از عابرین مسیر را می گرفت و به ماشینها می داد. بنابراین رویکرد انسان محور پروژه های عمرانی شهر تهران را دگرگون می کند.

وی تاکید کرد: در حال احداث ۱۴۰۰ کیلومتر پیاده راه کامل با عنوان به راه در تهران هستیم. اگر این مهم محقق شود بخش عمده ای از مشکلات تردد پیاده در تهران حل خواهد شد.

معاون شهردار تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود به احداث پروژه باغ راه حضرت فاطمه زهرا (س) اشاره کرد و افزود: این پروژه از دو ماه قبل کار اجرایی آن آغاز شده و یکی از پروژه های کم نظیر در دنیاست که در محلات جنوبی پایتخت، زخمی که مردم سالهای سال از آن آسیب دیده بودند را ترمیم می کند. همچنین در محدوده جنوبی تهران قطار از وسط محدوده شهری عبور می کرد که دولت به درخواست شهرداری قطار را به زیر زمین برد و مسیری به طول ۹ کیلومتر از وسط شهر حذف شد. در این محدوده که عرض ۳۰ متر ی دارد ۵۴ هکتار باغ ایجاد خواهد شدو به این ترتیب بازآفرینی فضای شهری در محدوده ای که از نظر سرانه های شهری با محدودیت مواجهه است، ایجاد می شود.

وی ادامه داد: قطار از سال ۹۱ به زیر زمین رفته ولی این پروژه در اختلافات دستگاه های مختلف مسکوت مانده بود و آسیبهای اجتماعی را ایجاد کرده بود. خوشخبتانه این اختلافات را حل کردیم و این پروژه که در سطح جهانی قابل طرح است بدون در نظر گرفتن هیچ فضای تجاری در این اجرایی خواهد شد. برای اجرای آن مسابقه بین المللی برگزار و ۱۴۰ شرکت ایرانی و  خارجی در آن شرکت کردند تا طرح برنده مشخص شد.

وی تاکید کرد: رویکرد جدید اجرای پروژه های ما قطعا صرفا ساخت اتوبان نیست هر چند در دو سال گذشته ۱۸ کیلومتر اتوبان ساخته ایم اما ساخت اتوبان ها براساس طرح جامع و تفصیلی شهر تهران بوده است.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبتهای خود از افتتاح بخش غربی زیرگذر گلوبندگ در روزهای آینده خبر داد و افزود: بخش غربی این زیر گذر به زودی به بهره برداری می رسد و بخش شرقی ان نیز تا پایان تابستان سال آینده به بهره برداری می رسد پروژه ای که مردم را از زیر خیابان خیام عبور می دهد. ۴ ست پله برقی دارد و ۸ آسانسور د رآن تعبیه شده است بی تردید ایمنی و جان مردم در این دوره از هر چیزی مهمتر است لذا بخش غربی این پروژه که حدود ۲۰ روز است آماده شده و منتظر دریافت گواهی استاندارد آسانسور است و تا تاییدیه استاندار اخذ نشود قطعا این پروژه افتتاح نخواهد شد.

وی در بخش دیگری از صحبتهای خود به موضوع کنترل و مدیریت آبهای سطحی در شهر تهران اشاره کرد و افزود: در تهران ۷ رودخانه داریم اما دیگر شاهد آبگرفتگی و سیل در تهران نیستیم کار شبانه روزی انجام شد تا دیگر در میدان آزادی شاهد آبگرفتگی نباشیم، این در حالی است که کل پرسنل حوزه معاونت ۱۳۰۰ نفر است و در چهار کارخانه آسفالت و یک کارخانه بتون نیز تعدادی نیرو  با مدل کارگری به کار گرفته شده است.

به گفته صبوری دیلمی، ما امروز دیگر آسفالت از بیرون از مجموعه خریداری نمی کنیم روز گذشته ۶۱۰۰ تُن تولید آسفالت توسط این ۴ کارخانه داشتیم و بیش از ۱.۵ میلیون تُن آسفالت در تهران با ظرفیت همین ۴ کارخانه مورد استفاده قرار گرفته و حداقل بیش از ۳۰۰ میلیارد تومان صرفه جویی در این حوزه به همراه داشته است به این ترتیب حجم آسفالت دو سال اخیر در حوزه نگهداشت در تاریخ بی سابقه بوده است.

صبوری در بخشی دیگری از این نشست خبری در پاسخ به سوالی در خصوص ساخت بزرگراه در شهر تهران گفت: شهر تهران دارای طرح جامع و تفصیلی است که براساس آن خیابانهای تهران و عرض آنها مشخص شده. در همین راستا خیابانهای با عرض بالای ۴۵ متر بزرگراه محسوب می شوند و مقدار ساخت آنها در شهر تهران نیز مشخص شده اما با رویکرد این دوره مدیریت شهری قطعا اولویت دادن به آنها و کمتر توجه به پیاده راه مورد انتقاد ما است و چنین اتفاقی نخواهد افتاد.

به گفته معاون شهردار تهران، بی تردید بزرگراه برای تهران لازم است و مقدار آن نیز مشخص ولی رویکرد ما در این دوره به صورت انسان محور است و می خواهیم وزن حمل و نقل عمومی عابر پیاده در تهران را بیشتر کنیم در حال حاضر اگر خیابان می سازیم پیاده راه آن میلیمتری نیست و حتما با عرض ۳ متر ساخته خواهد شد.

معاون فنی عمرانی شهرداری تهران درخصوص خروجی زیرگذر گیشا گفت: خروجی این زیرگذر به سمت خیابان نصر اشکالاتی داشت لذا طرح آن را تغییر دادیم البته مسائل ترافیکی در حوزه معاونت فنی عمرانی بررسی نمی شود اما دو مرحله در مراجع ذیربط بررسی و به تصویب رسید و ماه گذشته طرح نهایی خروجی به سمت خیابان نصر تصویب شد. تصور می کنم در سال ۱۴۰۰ عملیات آن آغاز و بر اساس حجم عملیات زمان پایان آن را اعلام خواهیم کرد.

وی در خصوص کانال فرحزاد در خیابان مرزداران نیز گفت: مشکلی که یک دهه مردم این محدوده را گرفتار کرده بود در جلساتی در سطح عالی با مسئولان آب منطقه ای مورد بررسی قرارگرفت و خوشبختانه مشکل حل و مقرر شده حریم و بستر جدیدی برای این کانال اعلام شود و همچنین مشکل افرادی که خانه های آن در اطراف کانال بود و نمی توانستند پروانه دریافت کنند نیز برطرف شود.

وی در خصوص اعتراض اعضای شورای اسلامی شهر تهران در خصوص شفافیت قراردادهای حوزه فنی عمرانی نیز گفت: قریب به اتفاق قراردادها در این دوره بر اساس مناقصه عمومی بوده که اطلاعات آن نیز موجود است. تذکرات شورا در مورد قراردادهای این دوره نیست ۱۱۰۰ پیمانکار با ما کار می کنند و در حال حاضر در سامانه پیمانکاران این رقم به ۱۷۰۰ پیمانکار رسیده است بدین ترتیب این حوزه کاملا شفاف است و هر قراردادی به غیر از بخش محرمانه را می توانیم شفاف ارائه کنیم و  این اطلاعات نیز بر روی سایت بارگذاری می شود.

معاون شهردار تهران در خصوص مدیریت آب های سطحی تهران و ایمنی این شهر در مقابل سیلاب نیز گفت: ۳۷ نقطه بحرانی برای جلوگیری از سیل در تهران ترمیم و اصلاح شده است . در زمانی که سیل در شیراز آمد ما یک پل ماشین رو در سلیمی جهرمی که احتمال ایجاد سیل را داشت برداشتیم .

به گفته معاون شهردار تهران، ۵۳۰ کیلومتر کانال آبراه در تهران داریم که اگر به ۷۰۰ کیلومتر برسد تهران را در برابر سیلاب های با دوره بازگشت ۱۰۰ ساله ایمن خواهد کرد.

وی این را هم گفت: ۲۰ سال طول می کشد تا ایمنی تهران را در برابر سیل به وسیله الزامات و ایجاد کانال ها و آبراه ها تضمین کنیم اما با گرفتن اعتبار بیشتر تلاش می کنیم این بازه به ۱۰ سال کاهش پیدا کند.

مهندس صبوری پیرامون بزرگراه شهید شوشتری در پاسخ به سوال خبرنگار «شهر فردا» گفت: این بزرگراه با مخالفت قطعی سازمان محیط زیست روبرو است و چون این بزرگراه از منابع طبیعی و جنگلها عبور می کند عملا کاری نمی توان از پیش برد بنابراین این پروژه متوقف در پشت سازمان محیط زیست است.

مهندس صبوری در پاسخ به خبرنگار شهر فردا پیرامون اینکه با وجود اینکه تصمیم معاونت فنی برای بهبود پیاده راهها تصمیم خوبی است چرا برای پیاده راههای سی تیر، بهارستان و سعدی به سواره رو تبدیل شده است و راهی برای عبور پیاده ها باقی نمانده گفت: در طرح جدید اصلا به این شکل نیست اولا یک خبر خوب بدهم در جلسه ای که با معلولین و جانبازان در چند ماه گذشته برگزار شد ایشان خواستند که این سنگ فرشها در کف پیاده روها کار نشود چرا که نمی توان روی آنها راه رفت انسان سالم هم به سختی روی آنها راه می رود یک مصوبه ای در نظام فنی اجرایی شهرداری تهران گذارنده شده که ضوابط کار کردن سنگ را به صورت قانونی ابلاغ شد مبنی بر اینکه سنگها نمی توانند درز ، بند داشته باشند و روی آنها باد بر باشد فقط می توانند زبر باشند و برای آنها مشخصات فنی برای آنها تعریف شد بنابراین از این به بعد هر کجای شهر تهران سنگ کار شود دیگر مشابه سنگهای خیابان تیر نخواهد بود نواقص سنگ فرش خیابان سی تیر هم با اینکه خیلی خیلی پر هزینه است دو سه راه حل پیدا شده که ان شالله آن هم رفع خواهد شد بر اساس نقشه ای که در سازمان مشاور طراحی کردند مسیر های پیاده ما با توجه به اینکه الحاق می شود به پیاده رو و اصلا قابلیت ورود خودرو در آن است.

همانطور که می دانید خیابان کریم خان کل نهر خیابان کریم خان که پر از موش و مو و لجن بود جمع آوری شد و در حال حاضر خیابان کریم خان زند از میدان ولیعصر تا میدان هفت تیر نهر ندارد فقط آنیمو دارد کلی از مشکلات زیست محیطی آن حل شده است و پیاده روها عرض دارد ولی خودرو در آن نمی تواند تردد داشته باشد تجربه تلخی که در موارد گفته شده مطرح شد چراغ راه معاونت است که در پروژه های بعدی تکرار نشود.

وی در ادامه در پاسخ به این سوال که برای فرونشست هایی که گاها در مسیر پروژه های عمرانی رخ می دهد چه برنامه ای دارید گفت: بحث فرونشست ارتباطی به پروژه ها ندارد و بحث ، بحث استخراج آب است، آبهای زیر زمینی چون خیلی برداشت شده است در برخی از اماکن در تهران بزرگ که بیشتر آن در محدوده جنوب و خارج تهران است فرونشست هایی صورت گرفته که مقادیر آن نیز خیلی بزرگ نبوده سازمان نقشه برداری کل کشور و یکسری از مراجع دولتی در حال بررسی روی این موضوع هستند معاونت فنی نیز همکاریهایی داردبه عنوان مثال اگر آلارمی درباره پل های سواره داشته باشند را به معاونت می دهند در معاونت اصلاحاتی که لازم باشد صورت می گیرد هنوز خیلی بغرنج و بحرانی نیست و یک آبخیز داری نیز باید بیرون تهران صورت پذیرد که این آب بتواندبه سفره های زیر زمینی برسد معاونت نیز در تلاش است یکسری از پیاده روها و پارکها را تراوا کند یعنی اگر سطح آن  بتن ریزی می شود معابر به گونه ای صورت پذیرد که آب را از خود عبور دهد تا بتواند   مقداری از این آبهای زیر زمینی دوباره احیا شود.

انتهای پیام 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
مترو در تنگنای کاهش مسافر

مترو در تنگنای کاهش مسافر

مهندس نوبخت از کاهش 50 درصدی مسافران مترو از ابتدای سال 99 تا کنون خبر داد و گفت: متروی تهران با مشکل کاهش درآمد مواجه است.
حاج قاسم یک فرد نبود بلکه یک مکتب بود

حاج قاسم یک فرد نبود بلکه یک مکتب بود

معاون رئيس جمهور و رئيس بنیاد شهید انقلال اسلامی در نمایشگاه سردار دلها گفت: شهید حاج قاسم سلیمانی یک فرد نبود بلکه یک مکتب بود.
پربازدیدترین ها