کد خبر: ۱۱۹۲۰۰
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۱
شركت مترو تهران در راستای شفاف سازی فعاليت‌ها و اطلاع رسانی عملكرد خود در دوره كنونی مديريت شهری، اقدام به انتشار گزارش عملكرد 3 سال گذشته خود كرد. اين گزارش البته شامل اهم فعاليت‌های اجرايی و زيرساختی بوده و با نگاهی به چشم‌انداز 20 سال آينده تنظيم شده است.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،شركت مترو تهران در راستای شفاف سازی فعاليت‌ها و اطلاع رسانی عملكرد خود در دوره كنونی مديريت شهری، اقدام به انتشار گزارش عملكرد 3 سال گذشته خود كرد. اين گزارش البته شامل اهم فعاليت‌های اجرايی و زيرساختی بوده و با نگاهی به چشم‌انداز 20 سال آينده تنظيم شده است.

از آبان ماه سال 1396 كه متعاقب تغييرات كلان مديريت شهری پايتحت، مديرعامل جديدی برای شركت راه‌آهن شهری تهران و حومه (مترو) منصوب شد، 3 سال می‌گذرد؛ در اين 36 ماه تلاش فراوانی صورت پذيرفت تا ضمن تكميل شبكه راه‌آهن ريلی زيرزمينی و رفع نواقص موجود، با نگاه به افق سال 1420 نقشه راه درست و قابل اجرايی برای ادامه روند ساخت و سازها تدوين شود.

خوشبختانه به موجب بازنگری صورت گرفته در طرح جامع حمل و نقل ريلی شهر تهران كه در روزهای پايانی بهمن ماه سال 1398 به سرانجام رسيد، حالا شبكه مترو پايتخت برای حداقل 20 سال آينده خود، برنامه و آدرس مشخصی در اختيار دارد كه در صورت تامين منابع مالی و در اولويت قرار گرفتن اين ماموريت ملی، امكان اجرايی شدن صددرصدی آن وجود دارد.

اما فارغ از طرح‌های مطالعاتی و يا مصوب پيش‌رو، اينكه متروی تهران در 36 ماه گذشته چه كارنامه‌ای از خود برجای گذاشته است، مطلبی است كه در ادامه اجمالاً به آن پرداخته خواهد شد تا خود معياری باشد براي قضاوت عمومی و شفاف سازی عملكرد مديريت شهری پايتخت در اين حوزه عملياتی.

احداث (24+) 17 ايستگاه جديد

شركت مترو با باور اثرگذاری ماموريت‌های خود بر بهبود شاخص‌های اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و زيست محيطي پايتخت، ضمن اهتمام به طراحی توسعه خطوط موجود و مطالعه ايجاد 4 خط جديد (8 تا11) و 2 خط اكسپرس، نه تنها موضوع تكميل خطوط حومه‌ای (كه اجرای آنها بر عهده دولت است) را نيز همواره مدنظر قرار داده بلكه تلاش كرده است ظرفيت خطوط هفتگانه را افزايش دهد و در كنار آن به تكميل زير ساخت‌های لازم بپردازد. به طور مثال در سال‌های 1397 و 1398 تنها برای تامين ايمنی خط 7 بيش از يك هزار ميليارد تومان هزينه صرف شد تا نواقص خط برطرف شود.

از طرفی عليرغم تشديد فشار تحريم‌ها و اوضاع اقتصادی ناگوار كشور، تكميل ايستگاه‌های باقي مانده (خصوصاً در خطوط6 و 7 ) در دستور كار قرار گرفت تا بتوان از قابليت‌های بالقوه شبكه احداث شده، استفاده حداكثری برد. در اين زمينه طی3 سال گذشته 32 كيلومتر مسير و 17 ايستگاه به شبكه مترو افزوده شده و ان‌شاا... ايستگاه برج ميلاد نيز بزودی (درآبان ماه سال جاری) در اختيار شهروندان قرار می‌گيرد. اين در حالی است كه طبق برنامه، قرار شده در نيمه دوم سال 1399 تعداد 12 ايستگاه به بهره‌برداری برسد و در نيمه اول سال 1400 نيز حدوداً همين تعداد ايستگاه ديگر افتتاح خواهد شد.

ورودی‌های جديد، پست برق، سامانه‌های زيرساختی و ....

به منظور تسهيل دسترسی شهروندان به شبكه مترو، در 3 سال گذشته 7 ورودی جديد در ايستگاه‌هايی از قبيل استاد معين، ميدان شهدا، دروازه شميران، مهديه و ... احداث شد و پيش‌بينی مي‌شود طی يك سال آينده، 8 ورودی جديد ديگر نيز ساخته شود.

 ساخت 3 پست برق جديد كه كمك فراوانی به حفظ ايمنی تردد قطارها كرده و ضريب اطمينان مناسبی برای تامين نيروی محركه واگن‌ها به شمار می‌آيد، در كنار ايجاد 50 سامانه مرتبط با تكميل هواكش‌های ميان تونلی، آسانسورها و پله‌های برقي برای خطوط بهره‌برداری شده قبلی، از جمله اقدامات زيرساختی مترو در مدت ياد شده بوده است. ضمن اينكه 2 پست برق ديگر نيز در آستانه بهره‌برداری است و با اين اوصاف، تعداد پست‌های برق شبكه مترو از 10 پست تا قبل از دوره كنونی مديريت شهری به 15 پست برق فشار قوی افزايش می‌يابد.

قطار ملی متولد می‌شود

توسعه ناوگان حمل و نقلی ريلی، يكي از دغدغه‌های هميشگی مديريت شهریپايتخت در اين سال‌ها بوده است تا ضمن كاهش سرفاصله حركتی قطارها، آسايش بيشتری برای مسافران فراهم شده و از ازدحام جمعيت در واگن‌ها تا سرحد امكان جلوگيری به عمل آيد. به همين خاطر و با وجود مشكلات متعدد موجود، در 3 سال اخير 133 واگن به ناوگان مترو افزوده شد. از طرفی برای كاهش وابستگی به شركت‌های واگن‌ساز خارجی و صرفه‌جويی در خروج ارز از كشور، پروژه ساخت قطار ملی با تكيه بر توان متخصصان داخلی آغاز شد تا طی همكاری مشترك با معاونت علمی و فناوری نهاد رياست جمهوری، اولين نمونه از يك رام قطار ساخت داخل به مرحله توليد برسد؛ اين مهم ان‌شاا ... تا ايام دهه فجر امسال به بار خواهد نشست. از طرفی قرارداد ساخت 104 دستگاه واگن با شركت واگن سازی تهران نيز در دست انعقاد می‌باشد تا به دنبال رونمايی از نمونه نخست قطار ملی، از تجربه آن به نحو مقتضی در ساخت واگن‌های مزبور استفاده لازم به عمل آيد.

حركت به سمت بومی سازي تجهيزات مترو

حمايت از تشكيل كميته ساخت داخل برای بومی سازي تجهيزات مترو، از ابتدای سال 1398 و با هدف تكيه بر توانمندی شركت‌های داخلی جهت تامين نياز‌های خطوط و ايستگاه‌ها محقق شد. وظيفه اصلی اين كميته، شناخت و انتخاب سازندگان واجد شرايطی است كه ضمن رعايت استانداردهای بين‌المللی و مورد تاييد شركت مترو، تجهيزاتی از قبيل قطعات واگن، ريل، آسانسور، پله‌برقی، سامانه‌های تهويه، سامانه‌های تامين و توزيع نيروی برق و ساير اقلام ويژه را با بهترين كيفيت ممكن و البته هزينه قابل قبول و منطقی، توليد كنند.

از سوی ديگر سامانه تامين كنندگان تاييد شده آنلاين شركت مترو (AVL) برای نخستين بار در متروی تهران طراحی و راه‌اندازی شد. هدف از ايجاد اين سامانه، افزايش رقابت بين شركت‌های توليد كننده داخلی و به تبع آن بهبود كيفيت توليدات مورد نياز مترو است كه بالطبع شفافيت مالی و ممانعت از اتلاف وقت را نيز به دنبال خواهد داشت. در سامانه مذكور تمام الزامات، استانداردهای مورد تاييد، تجهيزات و قطعات مورد نياز شركت مترو به صورت به روز شده درج شده است.

طرح جامع بهبود عملكرد مترو

مطالعه و اجرای طرح جامع بهبود عملكرد مترو، نشانگر نوع نگاه شركت در سال‌های اخير به مقوله‌های نرم افزاري و زيرساختی است تا بتوان از ظرفيت‌ها و توانمندی‌های موجود، بهترين راندمان و بازدهی را حاصل كرد و برنامه‌ريزی بهتری برای توسعه شبكه مترو در سال‌های آتی داشت.

ناگفته پر واضح است كه شناخت گلوگاه‌ها و اولويت‌بندی درست برنامه‌ها، در سايه اجرای طرح‌های بهبود عملكرد هر مجموعه ميسر می‌شود تا با صرف هزينه، انرژی و وقت مقرون به‌صرفه، نتايج بهتری گرفت و در رسيدن به اهداف برنامه‌های ميان مدت و طولانی مدت، با درصد خطای زمانی كمتری عمل كرد. در قالب اين طرح، چشم‌انداز و استراتژی‌های شركت مترو تدوين و به تصويب رسيده و برنامه‌های عملياتی مربوطه در اين راستا در حال پيگيری است.

ساخت پايانه و پاركينگ برای قطارها

احداث پاركينگ و پايانه برای خطوط مترو، شايد در نگاه اول چندان مهم به نظر نرسد اما واقعيت آن است كه اين موارد يكي از الزامات ضروری در بهره‌برداری از خطوط مترو به شمار آمده و تاثير بسزايی در كاهش سرفاصله حركتی قطارها، امكان افزايش ناوگان و تعداد جابجايی مسافر و همچنين رسيدگی به وضعيت سرويس و نگهداری واگن‌ها دارد.

خوشبختانه بهره‌برداری از فاز نخست پايانه اكباتان به عنوان نخستين پايانه زيرزمينی مترو كشور در برنامه سال جاری شركت مترو قرار دارد كه ثمرات پرشمار آن شامل حال مسافران خط 4 مترو خواهد شد. ضمن اينكه برنامه مفصلی برای محوطه روی اين پايانه ديده شده است تا به يك فضای عمومی مدرن شهری تبديل شود.

از طرف ديگر عمليات اجرايی ساخت پايانه 50 هكتاری آزادگان كه مربوط به خط 3 مترو می‌شود نيز در آبان ماه امسال آغاز خواهد شد تا فاز نخست آن در صورت تامين به موقع منابع مالی، سال 1400 به بهره‌برداری برسد.

تصويب طرح جامع حمل و نقل ريلی تهران

اقدامات موثر و پيگيری‌های متعددی صورت پذيرفت تا بازنگری طرح جامع حمل و نقل ريلی تهران به سرانجام برسد كه خوشبختانه اين مهم به‌طور كامل، برای اولين بار پس از پيروزی انقلاب اسلامی در روزهای پايانی بهمن ماه سال 1398 محقق شد. براساس اين طرح 4 خط جديد و 2 خط اكسپرس به همراه طرح‌های توسعه بخش شرقی خط 4، توسعه بخش شمال‌غربی خط 7 و نيز توسعه بخش جنوبی خط 6 مصوب و در دستور كار قرار گرفت. با اجرای كامل طرح جامع جديد، دسترسی شهروندان تهرانی به ايستگاه‌های مترو چنان تسهيل خواهد شد كه با طی مسيری حداكثر 800 متری از درب منزل، می‌توانند به يكي از وسايل نقليه شبكه حمل و نقل عمومی دست پيدا كنند.

آغاز عمليات اجرايي احداث خط 10 و توسعه شمالي خط 7

آغاز عمليات اجرايي پروژه احداث خط 10 كه همزمان با توسعه شمالي خط 7 در شهريور ماه امسال رقم خورد، خبر بسيار خوبي براي شهروندان پايتخت بود. با احداث خط 10 كه يك كريدور شرقي-غربي به طول 43 كيلومتر مي‌باشد و قرار است در 5 فاز تكميل شود، مناطق 1 تا 5 و همچنين منطقه 22 كه مناطقي محروم و يا كم بهره از شبكه حمل و نقل ريلي به شمار مي‌آيند، شرايط جديدي را تجربه خواهند كرد. ضمن اينكه مطالعه به منظور احداث خطوط 8 و 9 و 11 نيز به عنوان اولويت‌هاي اجرايي بعدي مترو در دستور كار است تا شبكه فعلي از حالت مركزگرا به شكل شبكه كامل و فراگير درآيد.

البته در كنار تمام اين اقدامات، توسعه خطوط درحال بهره‌برداري نيز ادامه دارد و به‌طور مثال عمليات حفاري مكانيزه مسير توسعه جنوبي خط 6 با دستگاه حفار تمام مقطع (TBM)، ان‌شاا... تا قبل از پايان سال جاري تكميل خواهد شد.

تعريف منابع مالي جديد و پايدار

در پايان اين گزارش عملكرد 3 ساله كه مروري بر اهم فعاليت‌هاي شركت مترو در دوره كنوني مديريت شهري داشته و از پرداختن به جزئيات در آن پرهيز شده بود، نيم نگاهي به اقدامات انجام شده در حوزه تامين هرچه مطمئن‌تر منابع مالي خواهيم داشت.

بهره‌مندي از منابع مالي جديد از قبيل اوراق مشاركت، احيا مجدد شركت مجتمع‌هاي ايستگاهي، تبصره 37 بودجه سال 1398 شهرداري تهران (معروف به تبصره TOD)، استفاده از ماده 12 قانون رفع موانع توليد رقابت‌پذير و... پيگيري‌هاي مجدانه و مستمري را به همراه داشت تا در نهايت محقق شوند.

خوشبختانه در 3 سال گذشته مبلغ 2000 ميليارد تومان منابع مالي ناشي از انتشار اوراق مشاركت سال‌هاي 1396 و 1397 به شبكه مترو تزريق شد و اين امر براي سال‌هاي 1398 و 1399 نيز در حال پيگيري و انجام است. تخصيص منابع حاصل از صدور پروانه ساخت در شعاع 300 متري ايستگاه‌هاي مترو براي توسعه حمل و نقل عمومي، فروش مجتمع‌هاي ايستگاهي و همچنين بهره‌مندي از منابع دولتي مرتبط با كاهش آلاينده‌هاي زيست محيطي و صرفه‌جويي در مصرف سوخت، از جمله مواردي است كه نتايج اميدوار كننده‌اي در برداشته و با به ثمر نشستن صد در صدي آنها كه البته زمان خاص خود را مي‌طلبد، درآمد‌هاي پايداري نصيب شبكه مترو تهران خواهد شد تا با فراغت نسبی از دغدغه هميشگی تامين منابع مالی، گام‌های محكمتری برای رسيدن به سرمنزل مقصود برداشته شود.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
واقعه  ۱۷ شهریور از زبان رهبر انقلاب

واقعه ۱۷ شهریور از زبان رهبر انقلاب

قیام مردمی ۱۷ شهریور هرچند در زمان خودش سرنوشت تلخی داشت، اما بروز آن عبرت‌هایی را به ملت ایران داد که رهبر انقلاب بر آن‌ها تأکید دارد و هشدار می‌دهد که جوانان خاطره آن را فراموش نکنند.
52میلیون واحد خون از سال 53 تا کنون اهدا شده است

52میلیون واحد خون از سال 53 تا کنون اهدا شده است

در حال حاضر به آمار تجمعی 52 میلیون اهدای خون رسیده ایم یعنی از بدو تاسیس سازمان در سال 1353 تا کنون 52 میلیون واحد خون توسط مردم عزیزمان اهدا شده است.