کد خبر: ۱۱۳۸۱۳
تاریخ انتشار: ۱۱ تير ۱۳۹۹ - ۱۳:۲۷
محسن هاشمى رفسنجانى در جلسه بازديد از تونل توسعه شمالى خطوط 7 و 10 با اشاره به فرصت‌هاى گسترده سرمايه‌گذارى در مسير توسعه خط 10 تاكيد كرد: در حال حاضر 2 روش تامين مالى سرمايه‌گذارى مجتمع‌هاى ايستگاهى و نيز به كارگيرى تبصره TOD بهترين روش تامين منابع مالى براى توسعه خطوط مترو است كه با جمع‌آورى نقدينگى سرگردان به كاهش تورم در كشور نيز كمك مى‌كند.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،محسن هاشمى رفسنجانى در جلسه بازديد از تونل توسعه شمالى خطوط 7 و 10 با اشاره به فرصت‌هاى گسترده سرمايه‌گذارى در مسير توسعه خط 10 تاكيد كرد: در حال حاضر 2 روش تامين مالى سرمايه‌گذارى مجتمع‌هاى ايستگاهى و نيز به كارگيرى تبصره TOD بهترين روش تامين منابع مالى براى توسعه خطوط مترو است كه با جمع‌آورى نقدينگى سرگردان به كاهش تورم در كشور نيز كمك مى‌كند.

به گزارش روابط عمومى و امور‌بین الملل شرکت راه‌آهن شهرى تهران و حومه (مترو) جلسه بازدید از تونل توسعه شمالى خطوط 7 و 10 با حضور محسن هاشمى رفسنجانى رئیس شوراى اسلامى شهر تهران، محمد علیخانى رئيس کمیسیون حمل و نقل و ترافيك شوراى اسلامی شهر تهران و شهربانو امانى عضو اين كميسيون، اعضاى هيئت مديره شركت مترو، علی امام مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهرى تهران و حومه (مترو) و جمعى از مدیران شرکت مترو صبح امروز در محل کارگاه میدان کتاب برگزار شد.

در این مراسم محسن هاشمى رفسنجانى رئیس شوراى اسلامى شهرتهران عنوان كرد: با توجه به افزایش قیمت ارز توسعه خطوط مترو نیاز به تامین مالى کلان دارد.در حال حاضر به دلایل مختلف امکان تحقق فاينانس‌هاى خارجى و تامین ارز براى توسعه خطوط مترو وجود ندارد.

او افزود: از سوى دیگر شبکه بانکى کشور نیز به دلیل بدهى‌هایى که شهردارى تهران به این شبکه دارد، بعید است جهت توسعه خطوط مترو به شهردارى تهران وام ارائه دهد.

رئیس شوراى اسلامى شهر تهران با اشاره به این که در حال حاضر منابع داخلى شهردارى تهران و نیز منابع مالى حاصل از سیستم شهرسازى تنها امید براى تامین بودجه مترو است، اظهار كرد: خط ۱۰ مترو از 6 منطقه شهردارى تهران عبور مى‌كند كه خوشبختانه بسيارى از اين نقاط از مناطق برخوردار در شهر تهران هستند. لذا مى‌توان امید بسیار زیادى براى جذب سرمایه‌گذار در اين مناطق جهت توسعه خطوط مترو داشت.

رئيس شوراى شهر تهران عنوان كرد: در اين صورت نقدینگى سرگردان در این مناطق نیز جمع‌آورى مىشود که ضمن کمک به توسعه خطوط مترو، منجر به کاهش تورم در سطح کشور نیز مى‌شود.

 وى در ادامه به تصميم کمیسیون حمل و نقل و ترافيك شوراى اسلامی شهر تهران مبنى بر توسعه مجتمع‌هاى ایستگاهى و نیز به کارگیرى تبصره TOD برای استفاده از درآمدهاى حاصل از شعاع ۳۰۰ مترى ایستگاه مترو اشاره و خاطرنشان كرد: معتقدم اين 2 روش یکى از بهترین راه‌حل‌ها جهت تامین منابع مالى است.

رئیس شوراى اسلامى شهر تهران با تاکید بر این که شهرداران مناطق باید تلاش بیشترى جهت تحقق این 2 منبع مالى داشته باشند، گفت: اگر شوراى شهر قول همکارى در این خصوص ارائه مى‌دهد تحقق این موضوع نیاز به پیگیرى شهرداران مناطق نيز دارد.

مجتمع‌هاى ايستگاهى فرصتى براى صدور پروانه به نام مترو

او با اشاره به این که مجتمع‌هاى ایستگاهى فرصت صدور پروانه قانونى براي ايستگاه‌هاى مترو را نيز ايجاد مى‌كنند، اظهار كرد: با توجه به اینکه این پروانه به نام شرکت مترو صادر می‌شود امكان فروش آن به سرمایه‌گذارانى که قصد احداث مجتمع ایستگاهى دارد یا مى‌خواهد اقدام به ساخت خطوط مترو کنند، وجود دارد. لذا به مبلغ روز درآمد بسیار زیادى جهت توسعه خطوط ایجاد مى‌شود.

هاشمى رفسنجانى در ادامه عنوان کرد: این در حالى است که تبصره TOD نیز کمک مى‌کند در شعاع ۳۰۰ مترى تمام ایستگاه‌ها به نام مترو، پروانه TOD صادر شود.

رئيس شوراى شهر تهران تاكيد كرد: درصورتى که شهرداران مناطق می‌خواهند به توسعه خطوط مترو در منطقه خود کمک کنند تنها ارائه زمین کفایت نمي‌کند؛ بلکه بايد برای مجتمع‌هاى ایستگاهى و نيز زون 300 متري ايستگاه‌هاى مترو پروانه صادر كنند.  

7 هزار ميليارد تومان از منابع غير نقد شهردارى به مترو تزريق مى‌شود

در ادامه سیدمناف هاشمى، معاون حمل و نقل ترافیک شهردارى تهران با تاکید بر اینکه توسعه خطوط مترو یکى از ضرورت‌هاى مهم برای پایتخت است، عنوان کرد: در نتیجه تمام بدنه شهردارى به همراه دولت باید با همکارى یکدیگر تحقق این امر مهم را میسر کنند.

معاون شهردار تهران با اشاره به این که در حال حاضر دولت با چالش مالى مواجه است، اظهار كرد: از سوى ديگر شهردارى تهران با تصمیم‌هایى که در حوزه شهرسازى اتخاذ كرده، به گونه‌اى خود را تحریم کرده است .

او گفت: در صورتى که تلاش همه جانبه صورت مى‌گرفت شرکت مترو می‌توانست سالانه حجم کارى بسیار بیشترى را انجام دهد.

مناف هاشمى عنوان کرد: خوشبختانه در چند ماه اخیر در حوزه تامین منابع مالى اتفاقات خوبى رخ داده است. در حال حاضر معاونت حمل و نقل و ترافیک شهردارى تهران برای به نتیجه رساندن اوراق مشارکت در حال پیگیرى 3 مسير متفاوت است .

معاون شهردار تهران در خصوص آخرين وضعيت اوراق مشاركت شركت مترو از سال 97 تا كنون اين گونه توضيح داد: خوشبختانه پس از پیگیرى‌هاى فراوان امیدواریم تا چند روز آتى اوراق مشارکت سال ۹۷ به حساب شرکت مترو واریز شود.

معاون شهردار تهران با اشاره به اینکه اوراق مشاركت  سال ۹۸ شامل یک هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان است، گفت: مبلغ یک هزار میلیارد تومان از این عدد متعلق به متروى تهران است که در حال رایزنى با بانک رفاه برای پذیرش ترهین و نیز عاملیت انتشار اوراق توسط اين بانك هستیم.

او افزود: هفته گذشته این موضوع در بانک رفاه به تصویب رسید و پیگیرى‌هاى لازم در اين خصوص در جریان است.

هاشمى با اشاره به اینکه اوراق مشاركت سال ۹۹ مبلغ ۳ هزار میلیارد تومان است، عنوان كرد: تا كنون اقدامى در این خصوص توسط دولت صورت نگرفته است زیرا وزارت کشور در حال تفکیک و مشخص کردن سهم اتوبوسرانى و مترو از اين عدد است.

معاون حمل و نقل و ترافيك شهردارى تهران با اشاره به فرصت‌هاى خوبى که ساخت مجتمع‌هاى ایستگاهى و نیز زون‌هاى TOD (اختصاص درآمدهاى شعاع ۳۰۰ مترى ایستگاه‌هاى مترو به توسعه خطوط) ایجاد مى‌کند، گفت: خوشبختانه در حال حاضر تمام مناطق شهردارى تهران همت و اراده کافى برای همکارى با شرکت مترو جهت تحقق این 2 منبع درآمدى را دارند.

 مناف هاشمى با اشاره به اینکه در حوزه غیر نقد نیز تلاش‌هایى برای تامین منابع مالى صورت گرفته است، اظهار کرد: تاکنون مبلغ ۷ هزار میلیارد تومان املاک شهردارى تهران جهت اختصاص به توسعه خطوط متروى تهران و سایر حوزه‌هاى حمل و نقل صورتجلسه شده است.

 معاون شهردار تهران تاکید کرد: در صورتى که تنها ۵۰ درصد از مبلغ املاک غیر نقدى که شهردارى تهران قول آن را به معاونت حمل و نقل و ترافيك داده است، محقق شود نه تنها تمام بدهى‌هاى متروى تهران تسویه مى‌شود؛ بلكه روند توسعه خطوط با سرعت بيشترى پيش مى‌رود زيرا ما نيز معتقديم هر 4 دستگاه TBM موجود در زیر زمین پایتخت به عنوان سرمایه‌هاى شهر باید فعال باشند.

او گفت: در حال حاضر 2دستگاه TBM در اسلامشهر و بخش توسعه جنوبى خط 6 فعال است، یک دستگاه باید در خط ۱۰ به كار گرفته شود و یک دستگاه دیگر نيز بايد در خطوط انشعابى فعالیت خود را آغاز کند.

 معاون حمل و نقل و ترافیک شهردارى تهران با بیان اینکه شرکت مترو در سال‌هاى اخیر تلاش‌هاى زيادى را براى جذب سرمایه‌گذار از بخش خصوصى جهت آغاز خط ۱۰ انجام داده است، اظهار كرد: در حال حاضر مباحث مربوط به صندوق تامین مالى به نتیجه نهایى نرسیده است اما در صورتى که منابع مالى که شرح آن مطرح شد، محقق شود امکان ادامه عملیات اجرایى توسعه خطوط 6 ،7 و 4 و حتى آغاز عملیات اجرایى خط 10 و خطوط انشعابى وجود دارد. امیدواريم بتوانیم از ظرفيت سرمایه‌گذاران بخش خصوصى در مناطق 2،5 و ۲۲ كه در مسیر خط 10 قرار دارند براى توسعه خط 10 استفاده کنیم.

سید ناف هاشمى با اشاره به اینکه توسعه خطوط بدون در نظر گرفتن برنامه‌ریزى برای تامين واگن بدون فایده است، گفت: متأسفانه کمبود منابع مالى باعث شده شرکت مترو در این حوزه عقب‌ماندگى داشته باشد که خوشبختانه با حمایت‌هاى شهردار تهران و رئیس شوراى اسلامى شهر تهران معاونت حمل و نقل و ترافيك یک تیم را به صورت اختصاصى برای تحقق پروژه ۶۳۰ دستگاه واگن در نظر گرفته است. اين تيم در حال رايزنى و گفت‌وگو با وزارت امور خارجه و سایر دستگاه‌ها و نهادهاى مرتبط است تا تامين واگن نيز به نتيجه برسد.

او افزود: همچنين قرارداد تأمین ۱۰۵ دستگاه واگن با شرکت واگن سازى در مراحل تنظیم است و در صورت آغاز فعالیت شرکت متران، قرارداد دیگرى نیز توسط این شرکت تنظیم و فعال مى‌شود.

ميدان كتاب بهترين نقطه براي آغاز عمليات اجرايى خط 10

در پايان على امام مديرعامل شركت راه‌آهن شهرى تهران و حومه (مترو) با اشاره به اینکه بعد از تصویب طرح جامع حمل و نقل ریلى برای پایتخت در انتهاى سال ۹۸ و ابلاغ آن طى یک ماه گذشته مقدمات اجراى خط ۱۰ مترو تهران فراهم شده است، گفت: از میان 4 خط تصویب شده در طرح جامع خط ۱۰ به دلیل پوشش خوبى که در بخش شرق به غرب شمال‌ تهران ایجاد مى‌کند و نیز به دلیل فرصت‌هاى سرمایه‌گذارى که در مسیر این خط وجود دارد براى ما از اولویت اجرایى بیشتری برخوردار است.

او عنوان کرد: خط 10 متروى تهران در مجموع از 6 منطقه شهر تهران عبور مى‌کند كه منطقه ۵ و ۲۲ در این میان از مناطقى هستند که با ضعف شدید حمل و نقل ریلى درون شهرى برخوردار هستند. مدیرعامل شرکت راه‌آهن شهرى تهران و حومه (مترو) با اشاره به اين كه اين خط از قنات كوثر آغاز مي‌شود، عنوان كرد: در ادامه با عبور از اتوبان شهید بابایى و صدر به سمت نمایشگاه بین‌المللى تهران، سعادت آباد، میدان کاج و میدان کتاب سرازير شده و با عبور از بزرگراه آیت‌الله هاشمى رفسنجانى به  منطقه ۵ رسیده و پس از عبور منطقه ۲۲ به سمت بزرگراه شهيد خرازى ادامه مسيرمى‌دهد. سپس از درياچه چیتگر به سمت وردآورد مى‌رود كه اين ايستگاه با خط 5 تهران - كرج ايستگاه تبادلي است.

او با بيان اين كه از3  نقطه امكان آغاز عمليات اجرايى خط 10 وجود دارد، گفت: يك نقطه ايستگاه وردآورد و نقطه ديگر خیابان پیامبر است. ایستگاه میدان کتاب گزينه سوم است كه در حال حاظر دستگاه حفار TBM که براى لاینینگ خط ۷ در نظر گرفته شده بود در همین نقطه قرار دارد.

امام خاطرنشان کرد: این موضوع همراه با دلایل فنى دیگر باعث مى‌شود که بهترین نقطه برای آغاز عملیات اجراى خط ۱۰ میدان کتاب باشد.

او در پايان گفت: خط ۱۰ متروى تهران به طول ۴2 کیلومتر ۳۴ ایستگاه دارد كه 7 ايستگاه از اين تعداد ايستگاه تبادلى محسوب مى‌شود.

اين مراسم با بازديد رئيس شوراى شهر تهران و هيئت همراه و نيز مديرعامل شركت راه‌آهن شهرى تهران و حومه (مترو) از محل و تونل توسعه شمالى خطوط 7 و 10 و ايستگاه‌هاى برج ميلاد و شهيد نواب صفوى به پايان رسيد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
جمشید پژویان درگذشت

جمشید پژویان درگذشت

رئیس سابق شورای رقابت و رئیس اسبق کمیسیون پژوهش و تحقیقات انجمن علمی اقتصاد شهری ایران و عضو هیات علمی و پژوهشی فصلنامه اقتصاد و مدیریت شهری صبح امروز به دلیل ابتلا به بیماری کرونا درگذشت.
افزایش بار مراجعات بیماران مبتلا به کرونا در تهران

افزایش بار مراجعات بیماران مبتلا به کرونا در تهران

فرمانده عملیات مقابله با کرونا در کلانشهر تهران با اشاره به افزایش بار مراجعان بیماران مبتلا به کرونا در تهران گفت: در دو هفته اخیر نمودار تعداد مراجعان سرپایی، افراد بستری در بخش‌های عادی و مراقبت‌های ویژه و همچنین میزان مرگ و میرها در حال تغییر است.