کد خبر: ۱۰۷۵۹۰
تاریخ انتشار: ۲۷ بهمن ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۰
در راستاي تحقق شعار سال رونق توليد صورت می گیرد
فرنوش نوبخت نايب رييس هيات مديره و مدير عامل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه با تبريك چهل و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي از تلاش هاي اين شركت براي تحقق شعار سال رونق توليد براي رسيدن به خودكفايي در صنعت حمل و نقل ريلي درون شهري خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،فرنوش نوبخت گفت: در آستانه بيست و يكمين سال بهره برداري و چهل و يكمين سالگرد پيروزي انقلاب اسلامي به عنوان اولين بهره بردار مترو در كلانشهرهاي كشور براي تحقق شعارسال ۱۳۹۸ كه رهبر معظم انقلاب اسلامي( مدظله العالي) به نام رونق تولید نامگذاري كردند همكاري با توليد كنندگان داخلي را جز برنامه هاي اصلي خود قرار داده و تلاش كرده تا گامي براي تحقق اين مهم برداريم.

وي افزود: با توجه به وجود تحريم ها و افزايش آن مشكلات زيادي را در تامين قطعات داشتيم چرا كه صنعت مترو در كشور ما صنعتي جديد است اما با توجه به رشد جمعيت در پايتخت و شهرهاي بزرگ کشور، وجود سامانه حمل و نقل شهری کارآمد و مطمئن از جمله دغدغه‌های اصلی دولتمردان، مديران شهري و انتظارات مردم است و سیستم حمل و نقل ریلی شهری(مترو) یک سامانه مدرن، کارآمد، مطمئن، سریع و حامی محیط زیست محسوب شده و توانست جاي خود را در ميان شهروندان به عنوان یک سیستم قابل قبول كه مي تواند به حل مشکل ترافیک و آلودگی هوا كمك كند پيدا كرد.

نوبخت با اشاره به اينكه براي تامين و نگهداري  اين سامانه حمل و نقل عمومي سعي كرده ايم همانند پل ارتباطي با حوزه هاي دانشگاهي، صنعت و بازار حمل و نقل ریلی شهری عمل كنيم تا از وابستگي به ديگر كشورها براي تامين قطعات بكاهيم تصريح كرد: بومی‌سازی قطعات مهم مصرفی از اولویت‌های شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه است و درحال‌حاضر بخشی از پله برقي ها، ترمزهای قطار، تجهیزات آن وغيره ... بومی‌سازی شده که کمک بزرگی به کاهش هزینه‌های شرکت كرده و توانسته ايم با تکیه بر توانمندی شرکت های ایرانی جهت تامین نیازمندی های شركت مترو گامي اساسی در راستای رونق تولید ملی برداريم.

مدير عامل شركت بهره برداري متروي تهران و حومه افزود: طي اين دوسال موفق شده‌ایم قطعه هندریل ۸۲۲ پله برقی را در همین دوره توسط متخصصان داخلی بومی‌سازی کنیم و كاهش خرابی پله برقی را در ایستگاه‌های خطوط مترو شاهد بوديم وتفاهم نامه ای با شرکت ذوب آهن و شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه برای تامین ۸۰۰ تن ریل مترو منعقد كرديم كه مطابق این قرارداد ۵۰۰ تن از اين ريل ها مخصوص خطوط درون شهري و ۳۰۰ تن براي ريل هاي برون شهري قابل استفاده مي باشد.

همچنين صفحات سرسره سوزن قطعه ديگري بود كه توانستيم از توليدات داخلي استفاده كنيم از ديگر قطعات مي توان از پايه چك ريل نوع اتريشي  UIC60، فنر مارپيچي فلزي قطر22 و طول 120 ميليمتر دستگاه روبل (براي هرزگيري تراورس چوبي)، دستگاه نصب غلاف داخلي رولپلاگ مخصوص هرزگيري تراورس هاي دي وي داگ اين قطعات بخش كوچكي از تجهيزاتي است كه به همت متخصصان داخلي توليد و  مورد استفاده قرار گرفته، به دنبال انجام اين پروژه ها صرفه جويي اقتصادي را شاهد هستيم.

وي خاطرنشان كرد: شركت بهره برداري متروي تهران و حومه در راستای تامین تجهيزات مورد نياز مترو، از تولید کنندگان و صنعتگران داخلی حمایت مي كند چرا كه با اين كار از خروج ارز از کشور جلوگيري شد و به همین نسبت صرفه جویی ارزی ایجاد مي شود كه خودکفایی ارزی را براي كشور به همراه داشته و اعتقاد داریم اين كار موجب توسعه و پیشرفت توليدكنندگان داخلي و خدمت به صنعت حمل و نقل ریلی است.

نوبخت افزود: پس از مصرف توليدات داخلي در متروي تهران به عنوان اولين بهره بردار مترو در ايران مي توانيم ديگر متروهاي کلان شهرها را  نيز ترغيب كنيم تا از توليدات داخلي کشور استفاده كنندهمين افزايش تقاضا باعث کاهش مشکلات مترو در خصوص گشایش اعتبار و مسایل ارزی براي تامين تجهيزات و قطعات مورد نياز براي تعمير و نگهداري خواهد شد.

مدير عامل شركت بهره برداري متروي تهران گفت: از سال گذشته برای تامین قطعات، سراغ تولید‌کنندگان داخلی رفتیم و دانش فنی را با نظارت دانشگاه‌ها در اختیار تولیدکنندگان داخلی قرار داديم تا برابر ضوابط اقدام كنند امیدواریم بتوانیم کمک کنیم تا بومي‌سازی مترو بیشتر شکل بگیرد، ضمن اینکه تامین قطعات را از هر مسیری که میسر باشد، انجام می‌دهیم و اجازه نخواهیم داد ناوگان مترو به علت نبود قطعات از کار بیفتند.

وي گفت: در همين راستا وبا توجه به اهمیت موضوع و مسائل عنوان شده، توجه به افزايش رضايتمندي شهروندان از خدمات ارائه شده نيز از اولويت هاي كاري ما در شركت بهره برداري مترو است.

نايب رييس هيات مديره افزود: با کاهش سرفاصله حرکت قطارها در ساعات پیک، كه در راس برنامه هاي اين شركت قرار دارد سعی در افزايش رضایتمندي مسافران مترو داشتيم و براي رسيدن به اين هدف در قدم اول برنامه ريزي هاي لازم براي افزايش حركت قطارها در دستور كار قرار داديم و با شبيه سازي خطوط ظرفيت هاي موجود را محاسبه كرديم. در گام بعدي براي رسيدن به سرفاصله كمتر نيازمند تامين نيروي انساني بوديم كه با برنامه ريزي و پشتيباني خوب همكارانم در بخش هاي فني و عملياتي و همراهي راهبران در بخش سير و حركت اين موضوع نيز محقق شد و توانستيم از آبان ماه سال 1396 يكي از اصلي ترين برنامه هاي شركت بهره برداري متروي تهران حومه كه كاهش سرفاصله حركت قطارها بود عملياتي كنيم و در اين دو سال سر فاصله حركت قطارها در خطوط يك، دو و چهار از 5 دقيقه به 3 و نيم دقيقه كاهش يافت.

وی گفت: اگرچه نبود پايانه در خط سه مشكلات زيادي را براي ما ايجاد كرده اما باز تلاش كرديم و توانستيم فاصله حركت قطارها در اين خط را در دي ماه سال 96 ازهر 18 دقیقه یک قطار در نیمه شمالی و هر 9دقیقه یک قطار در نیمه جنوبی به 10دقيقه كاهش داديم و دی ماه ۹۷ نيز با استفاده از حداكثر توان تا جايي كه محدوديت ها و شرايط عمراني و فني براي ما ايجاد مي كرد اين زمان را به 8 دقيقه رسانديم و در مهر ماه به 7 و نيم دقيقه و در آذرماه 98 به 7 دقيقه كاهش داديم. اين كاهش در خط هفت در مهر ماه نيز از 15 دقيقه به 12 دقيقه و در آبان به 10 دقيقه رسيد و در خط شش كه از فروردين ماه 98 با سرفاصله حركت هر 25 دقيقه يك قطاركار خود را آغاز كرد و در مهر ماه به 15 دقيقه كاهش يافت.

نوبخت ادامه داد: از سوي ديگر ساعات خدمات رساني در اين خط از آذر ماه 98 افزايش يافت و قطارها در خط 6 از ساعت 5:30 تا 22:30 فعاليت مي كنند. با كاهش سرفاصله حركت قطارها حجم كاري پرسنل در بخش هاي مختلف بيشتر شده است اگرچه با كاهش فاصله حركت قطارها، زمان انتظار مسافران براي رسيدن قطار بعدي  به ايستگاه  كاهش يافته  و موفق شده ايم تا گامي ديگر به هدف خدمات رساني هرچه بهتر  و بيشتر به شهروندان و مسافران برداريم.
وي خاطرنشان كرد: اين پايان كار نيست چرا كه با کاهش و تثبیت حركت قطارها همكارانمان در بخش هاي ديگر شركت بهره برداري مترو نيز براي پايدار ماندن اين خدمات رساني بايد تلاش كنند. چرا كه براي سرويس دهي منظم با توجه به افزايش حركت قطارها طبيعي است حجم تعمير و نگهداري تجهيزات نيز افزايش يابد.

نوبخت با اشاره به اينكه در حال حاضر با توجه به كمبود ناوگان همكاران ما در بخش تعميرات و نگهداري نيز تمامي تلاش خود را مي كنند تا كمترين خرابي ها را در سرويس دهي به مسافران داشته باشيم افزود: تامين قطعات نيز نقش اساسي براي محقق شدن اين هدف دارد چرا كه رفع عيوب ايجاد شده بايد در سريع ترين زمان ممكن انجام شود.

وي گفت: تمامي همكارانم در بخش مختلف شركت بهره برداري متروي تهران و حومه طي دو سال گذشته تمامي تلاش خود را كرده اند تا با بكار گيري حداقلي از ناوگان موجود سرفاصله حركت قطارها را در تمامي خطوط هفتگانه كاهش دهند اما در كنار تمام موضوعات فني و تخصصي مطرح شده براي اينكه زمان توقف قطارها در ايستگاه ها تنظيم شود نيازمند همياري مسافران هستيم.

نوبخت با بيان اينكه زمان توقف برای تخلیه و مسافرگیری بخصوص در شلوغ‌ترین ایستگاه ها یک عامل محدود کننده برای کاهش سرفاصله حركت قطارها است گفت:  در حال حاضر بسته شدن به موقع در قطارها با تلاش همكاران درايستگاه ها و بخش راهبري تا حدودي برطرف شده اما در اين بخش ياري بيشتر برخي از مسافران را مي طلبد تا مانع بسته شدن در قطار نشوند.

مدير عامل شركت بهره برداري متروي تهران تصريح كرد: در شرايط فعلي آلودگي هوا، مترو به عنوان پاك ترین، سریع ترین، ایمن ترین و به طور کلی کارآمدترین شبکه حمل ونقل عمومی، نقش انکارناپذیري در حل مسائل اقتصادي، اجتماعی و زیست محیطی ناشی از معضل ترافیک دارد.

نايب رييس هيات مديره شركت بهره برداري متروي تهران و حومه گفت: مترو يك وسيله انبوه بر محسوب مي شود و ظرفيت جابجايي تعداد بالاي مسافر را دارد در اين مسير بايد با فرهنگ‌سازی نيز انجام شود چرا كه مردم وقتی انتظار كاهش سرفاصله حركت قطارها را دارند و مي بينند كه در اين مدت اين كاهش هدوي اجرايي شد ديگر براي سوار شدن به قطاري كه حجم بالاي مسافر دارد اصرار نمي كنند و توسط برخي از مسافران مانع بسته شدن در قطار نمي شوند و همين امر كمك مي كند تا قطارها طبق جدول زمانبندي حركت كنند.

وي با اشاره به اينكه شركت بهره برداري متروي تهران و حومه براساس چشم انداز خود تلاش مي كند تا به عنوان شركتي سرآمد در حمل و نقل شهري با رويكرد دقت، ايمني، سرعت و جلب رضايت مشتريان فعاليت كند گفت: در حال حاضر روزانه بيش از يك ميليون 880 هزار نفر با متروي تهران و حومه سفرمي كنند و از 24 آبان ماه 98 نيز باتغيير قيمت بنزين شاهد افزایش 11 درصدی مسافر بوده ايم و تمامي تلاشمان را براي ارائه سرويس دهي هرچه بهتر به شهروندان و مسافران جديد سامانه مترو كرده ايم تا با رضايتمندي كامل، مترو را از ميان ديگر وسايل حمل و نقل عمومي انتخاب كنند. اما اين ميزان بايد براساس چشم انداز حمل و نقل و ترافيك شهر تهران تا سال ۱۴۰۴ بايد به رقم هفت ميليون سفر در روز برسد كه اميدواريم با تكميل و تجهيز اين سامانه بزودي شاهد محقق شدن اين هدف نيز باشيم.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
اقدامات شركت بهره برداري متروي تهران براي مقابله با ويروس كرونا

اقدامات شركت بهره برداري متروي تهران براي مقابله با ويروس كرونا

مدیر عامل متروی تهران گفت: شركت بهره برداری مترو در كشور عملکرد پیشگیرانه خود از اسفندماه سال جاری آغاز كرده و با توجه به شیوع بیماری کرونا دستور العمل هایی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی برای شرکت بهره برداری متروی تهران و حومه ابلاغ شد و اين كار با حساسیت و دقت بیشتری روزانه به منظور پیشگیری و کنترل ویروس کرونابرای حفظ سلامت مسافران انجام مي شود.
توصیه رهبر معظم انقلاب به مردم شریف ایران برای دفع بلا

توصیه رهبر معظم انقلاب به مردم شریف ایران برای دفع بلا

رهبر معظم انقلاب در پیامی در اینستاگرام فرمودند:دعای هفتم صحیفه سجادیه دعای بسیار خوب و خوش مضمون است که می‌توان با این الفاظ زیبا و با توجه به معانی آن با پروردگار سخن گفت.