کد خبر: ۱۰۷۱۹۴
تاریخ انتشار: ۱۹ بهمن ۱۳۹۸ - ۰۸:۲۷
معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در گفتگو با شهر فردا
مهندس صفا صبوری معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران با اشاره به اینکه برای این زیر گذر تونلی به عمق 850 متر زیر زمین حفاری شده تا آبهای سطحی و باران شدید از این مسیر عبور کند، گفت: برای دو طرفه شدن زیر گذر استاد معین باید برنامه ای مدون اندیشیده شود.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،در پی راه اندازی تونل زیر گذر محله استاد معین این سوالات مطرح شد که چرا این زیر گذر دو طرفه احداث نشد و چه زمانی این زیر گذر دو طرفه خواهد شد پیرامون این موضوع شهر فردا با مهندس صبوری معاون عمرانی و شهرسازی شهرداری تهران به گفتگو نشست.

مهندس صفا صبوری به خبرنگار «شهر فردا»گفت: البته بحثی که مطرح می شود در حوزه ترافیک است و تخصص بنده نیست اما موضوعی که مطرح است در مورد زیر گذر استاد معین این است که در حال حاضر در بالا کاهش ترافیک را برای پایین داشته باشد تا اینکه 1500 یا 2500 خودرویی که از زیر گذر به سمت بالا در حرکتند بتوانند از این معبر عبور کنند.

وی تصریح کرد: شهروندان پایین با محله طرشت کاری ندارند شهروندان پایین حرفشان این است که به جای اینکه به سمت آزادی حرکت کنیم و 700 متر جلوتر رفته و از یادگار امام به سمت آزادی برویم از همانجایی که به بالا می رسیم به سمت آزادی حرکت کنیم، که چه اتفاقی بیفتد ،که از این محل رد شده خود را به ستارخان ، اتوبان یادگار امام برسانیم و به عنوان یک راه جایگزین از این مسیر استفاده کنیم، بنابراین با خود محله طرشت کاری ندارند.

مهندس صبوری تاکید کرد: قصد شهروندان این است که از خیابانهای اطراف زیر گذر استاد معین عبور کرده و خود را به سمت بالا برسانند. یا مقاصد دیگر، باید این کشش در خیابانهای ضلع شمالی وجود داشته باشد وگرنه چه اتفاقی می افتد سری اول خودروهایی که به سمت بالا در حرکتند راه را بند آورده و به سمت عقب ترافیک حرکت خواهد کرد و مانند بقیه تونل ها که قابل مشاهده است ساعتها باید ایستاد و دود خورود.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران در ادامه اظهار داشت: این ترافیک ادامه پیدا خواهد کرد، استاد معین و21 متری جی و میدان را می بندد و مردم گرفتار خواهند شد و مسلما ما نخواهیم توانست، خروج این خودروها را از بالا تامین کنیم قطعا فرستادن این خودروها از پایین به بالا کاری غیر کارشناسی خواهد بود.

وی افزود: نمی توان به دلیل اینکه قصدمان ایجاد رضایتمندی ظاهری است مسیر را باز کرده و خودروها را به سمت بالا هدایت کنیم وپس از اینکه شهروندان نیم ساعت در ترافیک گرفتار شدند دیگر نمی شود این تونل را برگرداند و یک طرفه کردند.

صبوری اظهار داشت: بنابراین شهرداری تهران قصد دارد در شبکه بالا همانطور که دکتر حناچی به آن اشاره داشتند که شبکه های یک و دو را نمی توان به یک باره شریانی کرد باید تمهیداتی اندیشیده شود که چطور بار 2500 خودرو در ساعت را بتوانیم از این مسیر عبور داده وصل کنیم به یادگار امام و محمد علی جناح زیرا شهروندانی که از این مسیر عبور می کنند با طرشت کاری نداشته و قصد عبور از این بزرگراهها را دارند و مقاصد آنها قطعا منازل آنهاست.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران افزود: همین حالا هم می توان دید که غروب ها محله بالای استاد معین قفل است برای اینکه چندین سال پیش یک راه به سمت طرشت داده شده که در حال حاضر مردم برای اینکه شیخ فضل الله و یادگار امام بسته می شود به سمت طرشت حرکت می کنند تا از این راه فرار کنند . در حال حاضر صبح یا غروب در پیک ترافیک، طرشت بسته می شود.

وی اظهار داشت:حال فرض کنید، این بار به صورت غیر کارشناسی به سمت بالا هدایت شود تمام تمهیدات دو طرفه شدن زیر گذر استاد معین وجود دارد و این قسمتی هم که برای عابر پیاده طراحی شده هیچ ربطی به دو طرفه شدن مسیر نداردو در حال حاضر دو باند حرکت به جنوب و دو باند حرکت به سمت شمال وجود دارد و خط کشی هم بر همین اساس صورت گرفته است.

مهندس صبوری افزود: شهرداری تهران نزدیک به یک سال است روی این پروژه مطالعه می کند ولی تشخیص مدیریت شهری این نیست که کاری کنیم که مردم به دردسر بیفتند که اگر فکر کنید مردم پایین به راحتی می توانند به سمت بالا حرکت کنند اینطور نیست، بلکه نیم ساعتی که از پایین به بالا حرکت می کنند مسیر قفل می شود و پس می زند به سمت پایین استاد معین بنابراین مطالعات نشان می دهد که در بالای استاد معین باید کاری صورت بگیرد، مانند همین زیر گذری که در پایین استاد معین راه اندازی شده شاید یک خیابانی باید تعریض شود یا پلی زده شود تا این بار بتواند به آن منتقل شود.

وی افزود: به طور مثال 40 سال پل گیشا وجود داشت چند سال پل گیشا مردم را بدون ترافیک عبور می داد؟ همه مردم صبح می آمدند روی پل گیشا می ایستادند و آن پل های کوچک که روی گیشا بود را پلیس می بست و در این آخریها که پلیس کلا این پل ها را می بست و ساعتی هم نبود و 40 سال ترافیک هزینه سوبسیت سوختی که در این ترافیک حرام شده است چه میزان می توانست شهر با آن توسعه یابد؟.

صبوری اظهار داشت: خوب در حال حاضر نیز با این مثال باز قرار است همین کار در استاد معین صورت بگیرد یعنی این پروژه می تواند شمال به جنوب کار کند، چون راه رفتن دارد اما جنوب به شمال بخواهد کار کند بلافاصله سیستم قفل می شود و همین شهروندان باید در این مسیر بمانند دود بخورند اذیت شوند و ترافیک را تحمل کنند و هیچ بهبود محلی هم برایشان ایجاد نمی شود .

وی تصریح کرد: اصلا موضوع این است که پروژه یک طرفه راه اندازی شده موضوع این است که تمهیداتی در شمال پروژه باید اندیشیده شود که بتواند بار جنوب را با خود کشیده و ببرد، زیرا در آنجا شریان درجه یکی وجود ندارد به این دلیل اینکه عرضی که در استاد معین وجود دارد و 21 متر در 21 متر سی متری جی نمی تواند این بار ترافیکی را در بالا تحمل کرده و قدرت کشش این بار را نخواهد داشت.    

صبوری در پاسخ به سوال خبرنگار «شهر فردا»پیرامون اینکه چه تمهیداتی برای وضعیت جغرافیایی و جوی محل در نظر گرفته اید و در شرایط بحرانی مانند سیل شهرداری چه برنامه ای برای مسدود یا عدم مسدود کردن این مسیر در نظر گرفته است، اظهار داشت: برخی مواقع پروژه ها در هنگام باران شدید بسته می شوند، برای این زیر گذر یک مسیر هدایت آب طراحی شده که آبها را بتواند هدایت کند و 850 متر زیر زمین کانال یا تونل زده شده که به غیر از این تونل بالا که 600 متر است از ابتدا تا انتها 850 متر تونل بزرگی زده شده که بتوان آب را از آن محل عبور داد.

معاون فنی و عمرانی شهرداری تهران  با اشاره به اینکه در تهران تونل ها مسدود نمی شوند، یادآور شد:در بارندگی های خیلی شدید تونل نیایش و تونل توحید باز است و فقط یک بار آب افتادگی در تونل امیر کبیر امسال داشتیم که آن هم لوله ای که آب را منتقل می کرد در اثر انباشت زباله بسته شده بود و آب به  تونل امیر کبیر وارد شد و این یک بار فقط اتفاق افتاد، اما در تمام تونل هایی که شهرداری طراحی و اجرا می کند بحث جمع آوری آب های سطحی نیز در پروژه ها لحاظ می شود. 

ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
تشییع همراهان شهید سپهبد سلیمانی در ری / امت اسلام آماده انتقام

تشییع همراهان شهید سپهبد سلیمانی در ری / امت اسلام آماده انتقام

مردم شهید پرور شهر ری بار دیگر فرزند شهید خود را درآغوش کشیدند .
منتقمین پایتخت پیام خونخواهی سردار شهید را به گوش  دنیا رساندند

منتقمین پایتخت پیام خونخواهی سردار شهید را به گوش دنیا رساندند

پیکرشهید سپهبد حاج قاسم سلیمانی و شهید ابو مهدی مهندس و شهدای مقاومت درحالیکه بر دستان میلیونی منتقمان پایتخت تشیع شد با نماز ولی امر مسلمین رهبر معظم انقلاب بدرقه گردید. حضور اعضای کتائب حزب الله عراق در مراسم تشییع شهید سلیمانی در تهران