کد خبر: ۱۰۵۴۶۱
تاریخ انتشار: ۰۸ دی ۱۳۹۸ - ۱۲:۱۹
عضو شورای شهر تهران:
رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران گفت: سلامت مالی و اداری این شورا و مدیریت شهری در مقایسه با گذشته قابل تقدیر و ستودنی است اما مردم علاوه بر مطالبه برای مبارزه با فساد انتظار تحول در حل مشکلات جاری در شهرداری و معضلات شهری را دارند.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،محمد علیخانی در جلسه روز یکشنبه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود با بیان اینکه متاسفانه رسم بدی در میان نهادها و سازمان‌های مختلف رایج شده است، اظهار کرد: وقتی چالشی جدی متوجه زندگی روزمره هموطنان‌مان می‌شود، به جای چاره‌اندیشی و‌ اتخاذ روشی که منجر به همدلی و‌ رفع مشکل شود، کوته بینانه تلاش می شود تا از موج خشم عمومی و عصبانیت مردم برای فرافکنی یا متهم کردن دیگران استفاده شود.

وی با بیان اینکه موضوع آلودگی هوا مثال خوبی برای شرح این ‌موضوع است، تصریح کرد: پیش از هرچیز باید تاکید کنم که شورای شهر درواقع پارلمان شهری و نهادی سیاستگذار است و نه‌مجری، آن هم با اختیارات محدود. این سیاستگذاری به نیابت از مردم و ‌در قالب مصوبات و نظارت بر شهرداری تجلی می‌یابد.

رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران با اشاره به اینکه طبق قانون هوای پاک در موضوع  مبارزه با آلودگی هوا حدود 16 دستگاه به شکل مستقیم و غیر مستقیم مسوول هستند، گفت: نام شهرداری ذیل نام وزارت کشور آمده است. شهرداری ها تنها می توانند با اقداماتی از قبیل گسترش فضای سبز، توسعه حمل و نقل همگانی، حمایت از تولید و توسعه خودروهای برقی با اعمال معافیت ها و مشوق های ویژه برای دارندگان این خودروها، تقویت معاینه فنی خودروها، تغییر در ضوابط شهرسازی و ساخت و سازها و همچنین تدوین سیاست هایی که منجر به تغییر در سیستم های گرمایشی ساختمان ها شده و با اعمال مشوق ها یا جرائم لازم مصرف کنندگان را به سمت الگوی صحیح مبتنی بر حفظ استانداردهای محیط زیستی سوق دهند.

وی با تاکید بر اینکه بخش قابل توجهی از آلودگی هوا مربوط به سیستم های گرمایشی ساختمان هاست، اضافه کرد: در این خصوص شورای شهر هم می تواند با تصویب ضوابط برای ساختمان های در دست احداث و طبقه بندی محیط زیستی ساختمان ها تاثیر بسزایی در کاهش آلاینده های ناشی از این تاسیسات داشته باشد. البته چون در کشور ما مدیریت یکپارچه شهری وجود ندارد و تکالیف، وظایف و اختیارات میان دستگاه های مختلف توزیع شده است لذا امکان پاسخگو بودن دستگاه های مسوول کار ساده ای نیست و همچنین مشکلات اقتصادی اجرای بعضی از قوانین را پیچیده تر کرده است.

وی ادامه داد: برای مثال طبق قانون باید موتورسیکلت ها و یا خودروهای دودزا توقیف و جریمه شوند. در شرایط اقتصادی موجود و به دلیل فقر و تنگدستی بسیاری از مردمی که توان رفع نقص و یا نوسازی خودروی خود را ندارند، آیا توقیف تنها وسیله امرار معاش اینگونه افراد ساده و راحت است؟! آیا توقیف هزاران موتورسیکلت و خودروی معیوب و جریمه کردن آنها به همین راحتی است؟! بنابراین آیا نمی توان گفت اوضاع وخیم اقتصادی یکی از عوامل آلودگی هواست؟ و آیا نمی توان گفت شهرداری و مردم تهران تاوان اقتصاد بیمار کشور را می دهند؟

علیخانی تصریح کرد: حال که این واقعیت ها گفته می شود کسانی که خود با تندروی و شعارهای نسنجیده کشور و مردم را گرفتار این همه مشکلات و بدبختی کرده اند با تحریف این سخنان می گویند فلان عضو شورای شهر تهران گفته فقرا عامل آلودگی هوا هستند! نه خیر بنده نگفتم که فقرا عامل آلودگی هوا هستند بلکه صراحتاً می گویم شماهایی که کشور را به این وضعیت انداخته اید و هنوز هم دست بردار نیستید عامل همه این نابسامانی ها هستید. بنابراین تا دست این گونه افراد از تصمیم گیری و نقش آفرینی در نحوه اداره کشور کوتاه نشود و تا سیاست های کلی کشور یکپارچه و منظم در جهت بهبود وضعیت اقتصادی و اجتماعی حرکت نکند نمی توان از دستگاه های مجری انتظار داشت که به شکل موردی و جزئی کاری جدی در این زمینه ها انجام دهند ، چه رسد به شورا آن هم با این اختیارات محدود.

وی با بیان اینکه ادامه سخنانم در مورد عملکرد شورا و مدیریت شهری است، افزود: سلامت مالی و اداری این شورا و مدیریت شهری در مقایسه با گذشته قابل تقدیر و ستودنی است اما مردم علاوه بر مطالبه برای مبارزه با فساد انتظار تحول در حل مشکلات جاری در شهرداری و معضلات شهری و انجام طرح ها و پروژه های جدید مبتنی بر نیازهای روزانه را دارند که مختص این دوره مدیریت شهری باشد.

عضو شورای شهر تهران عنوان کرد: مبارزه با فساد کف مطالبات مردم است، سقف مطالبات مردم گره گشایی از مشکلات و حل معضلات اساسی شهر و تعریف و اجرای پروژه های نو و ایده های خلاقانه جدید است. شورای پنجم با شعارهای خوب و حمایت و اعتماد بی‌سابقه مردم کار خود را اغاز کرد، اما همچنانکه عنوان وآبروی عدالت در دولت احمدی نژاد و تدبیر در دولت روحانی به ابتذال کشیده شد، در این دوره مدیریت شهری نیز ضابطه مندی و‌ قاعده‌مندی در نهایت بدفهمی به عاملی برای انسداد کارها و محافظه‌کاری مفرط تبدیل شده است که هم باعث انسداد در امور و هم به نادیده گرفتن حقوق مکتسبه شهروندان و ایجاد نارضایتی بسیار منجر شده است. همکاران عزیز امروز و در شرایط سخت جامعه روز گشایش بیشتر در امور شهروندان است نه افراط و انسداد امور.

علیخانی اضافه کرد: اکنون بیش از هزار پرونده در مناطق شهرداری، ماده ی 7، شهرسازی مرکز، آتش نشانی و نظام مهندسی سرگردان است. پرونده هایی که ذینفعان آن ها طبق ضوابط جاری وقت، اقدام به پرداخت عوارض کرده اند و براساس توافقات گذشته به تعهدات خود عمل کرده ‌اند اما همچنان در بلاتکلیفی به سر می برند.

رییس کمیسیون حمل و نقل و عمران شورای شهر تهران با طرح این سوال که چرا برخی به گونه ای رفتار می کنند که هم فکران ما در بدنه شهرداری و در شهر آرزوی بازگشت مدیران گذشته را داشته باشند، گفت: چرا باید فرایند اخذ جواز، اخذ پایان کار و تعیین تکلیف پرونده ها به قدری طولانی باشد تا در محافل بگویند قرار نیست در شهرسازی این دوره کاری انجام شود و قرار است ظرفیت های موجود که درآمدزایی هم دارد برای شورا و مدیریت بعدی شهر باقی بماند.

وی تاکید کرد که مدیریت کلان شهر تهران جز با تصمیمات شجاعانه و ریسک پذیر و قاطعیت در اجرای برنامه ها و گشایش در امور مردم امکان پذیر نخواهد بود.

علیخانی در پایان از شهرداری تهران خواست که به منظور جبران آسیب ها، خسارت ها و نارضایتی های به وجود آمده ناشی از عملکرد معاونت حمل و نقل و ترافیک، بدون توجه به جوسازی ها با انتخاب مدیری توانمند و آشنا با شهر و شهرداری تکلیف معاونت حمل و نقل و ترافیک را روشن و امید را به این سیستم بازگرداند.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
درخواست شهردار تهران از عنایت آزغ برای پیوستنش به خانواده ایثارگران آتش نشان

درخواست شهردار تهران از عنایت آزغ برای پیوستنش به خانواده ایثارگران آتش نشان

محمدی نوشت: پیروز حناچی از عنایت آزغ خواست که به خانواده بزرگ ایثارگران آتش نشان بپیوندد.
آنچه از عید فطر نمی دانیم!

آنچه از عید فطر نمی دانیم!

واژه عید، در اصل از فعل عاد (عود) یعود اشتقاق یافته است و معانى مختلفى براى آن ذکر کرده‌‏اند.