کد خبر: ۱۰۲۹۶۷
تاریخ انتشار: ۳۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۵:۳۵
مدیرعامل ایران‌خودرو از آمادگی این شرکت برای تحویل ۵۰۰ دستگاه تاکسی‌ نو جایگزین تاکسی‌های فرسوده و تست موتور EF۷ دوگانه‌سوز روی خودروی ون خبر داد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،امروز (سه‌شنبه) مراسم امضای تفاهم‌نامه نوسازی ناوگان حمل و نقل عمومی و آغاز تحویل خودروهای تاکسی مطابق ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر برگزار شد.

در این مراسم فرشاد مقیمی - مدیرعامل گروه صنعتی ایران‌خودرو - گفت: در حال حاضر  ۵۰۰ دستگاه تاکسی تولیدی ایران خودرو آماده تحویل به رانندگان است. برای نوسازی ناوگان دیزل نیز جلساتی داشته‌ایم و قرار شده است به زودی هفته‌ای پنج دستگاه اتوبوس نو جایگزین اتوبوس‌های فرسوده شود.
 
مدیرعامل گروه صنعتی ایران خودرو با اشاره به تردد ٧٠٠٠ ون فرسوده در سطح شهر، اظهار کرد: ۲۵۰ دستگاه ون را می‌توانیم با شرایط گذشته تحویل دهیم. طبق تفاهم‌نامه‌ای که با شهرداری داشته‌ایم به زودی ون جدید با موتور EF۷ برای نوسازی ناوگان حمل و نقل کشور به بازار خواهد آمد. موتور EF۷ دوگانه‌سوز روی ون‌ها در حال تست است و به زودی طی تفاهم‌نامه با شهرداری تهران این محصول جدید را به بازار ارائه خواهیم کرد. علاوه‌ بر این تقویت ناوگان مینی‌بوس کشور باید انجام شود و به همین دلیل ۱۰۰ دستگاه مینی‌بوس آرین آماده تحویل شده است و این تعداد قابل افزایش تا ۲۰۰ دستگاه نیز خواهد بود.

مقیمی همچنین در موضوع نوسازی خودروهای فرسوده حاضر در شبکه حمل و نقلی کشور گفت: مطابق تفاهمی با شهرداری‌های مختلف کل کشور، با صرف هزینه‌های اندک و با استفاده از ظرفیت‌های داخلی حدود ۶۰۰۰ خودرو در این سیستم نوسازی خواهند شد.

همچنین محسن پورسیدآقایی - معاون حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران - گفت: سال گذشته ایران خودرو تنها ۶۰۰ دستگاه برای نوسازی تاکسی‌های فرسوده تهران تحویل داد و امروز ۵۰۰ دستگاه تحویل تاکسیرانان می‌شود. اگر به دنبال افزایش استفاده مردم از حمل و نقل عمومی هستیم باید خدمات اجتماعی مناسبی به مردم ارائه کنیم و در این میان منابع مالی نقش کلیدی ایفا می‌کنند.
 
وی ابراز امیدواری کرد که تا پایان امسال، ۱۰ هزار دستگاه تاکسی از سوی ایران خودرو به تهران و سایر شهرها تحویل شود. همچنین قرارداد تولید هزار دستگاه اتوبوس با ایران خودرو دیزل از محل منابع اوراق مشارکتی که وزارت کشور اختصاص داده، منعقد خواهد شد.

مرتضی ضامنی - مدیرعامل اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور - نیز در این مراسم با بیان اینکه در حال حاضر تعداد تاکسی‌های فرسوده کشور در حدود ١۵٠ هزار دستگاه است؛ گفت:  این رقم تاکسی‌های فرسوده تا پایان سال جاری به ١٩٢ هزار دستگاه و تا سال ١۴٠٠ به ٢۴٢ هزار دستگاه هم خواهد رسید. کار در حوزه نوسازی تاکسی های فرسوده از سال ٩۴ آغاز شد. فی‌مابین دستگاه‌های مختلف کشور از جمله سازمان توسعه نوسازی حمل و نقل کشور، شرکت خودروساز و بانک‌های عامل همکاری اتفاق افتاده و طرح نوسازی ١٠٠٠ دستگاه تاکسی فرسوده آغاز شده است. قرار بوده است که ٧۵ هزار دستگاه تاکسی فرسوده را از رده خارج و ۶۴ هزار دستگاه را جایگزین کنیم که با توجه به مشکلات اقتصادی و موانعی که در تولید ایجاد شد، روند کار کند شد.

وی افزود: افزایش در حدود ١١٠ درصدی قیمت خودرو، موانع تولید خودروسازی و مشکلات ناشی از کمبود منابع مالی از جمله موانع بوده که با اجرای ماده ١٢ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر می‌توان اضافه پرداخت بابت افزایش هزینه‌های خودرو را تامین کرد. همانطور که در صنایع دفاعی با حضور متخصصین توانستیم به تکنولوژی‌های برجسته  دست پیدا کنیم، در ایران خودرو نیز که نیروهای متخصص بسیاری را در خود جای داده، می‌توان به نتایج خوبی دست پیدا کرد و رسید، ضمن اینکه با توجه به اینکه در سیستم حمل و نقل یک و نیم برابر متوسط جهانی مصرف‌کننده هستیم، جای این است که زمینه‌های اصلاح فراهم شود.

همچنین علیرضا قنادان - مدیرعامل سازمان مدیریت و نظارت بر تاکسیرانی تهران - اظهار کرد: در شهر تهران ۷۰ هزار دستگاه تاکسی فعالیت دارند که متوسط سن این ناوگان هفت سال است. تا پایان سال گذشته ۲۵ هزار دستگاه تاکسی شهر تهران در سن فرسودگی به سر می‌بردند که این آمار تا پایان امسال به ۳۵ هزار دستگاه افزایش خواهد یافت.

وی افزود: ۷۰۰۰ دستگاه از این تاکسی‌ها ون هستند که همگی بالای ۱۰ سال داشته و فرسوده‌اند، بر این اساس یکی از نیازهای جدی تهران نوسازی خودروهای ون است. روزانه به طور متوسط در هر تاکسی ۶۰ نفر سوار و پیاده می‌شوند، لذا امیدواریم ظرفیت تولید تاکسی از سوی شرکت‌های خودروساز افزایش یابد. با امضای تفاهم‌نامه امروز نخستین بار است که برای تاکسی‌ها از تسهیلات ماده ۱۲ قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر استفاده می‌شود و هر دستگاه تاکسی ۴۰ میلیون تومان وام با بهره چهار درصد دریافت خواهد کرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
مهمترین چالش اقتصادی ایران پس از کسری بودجه چیست؟

مهمترین چالش اقتصادی ایران پس از کسری بودجه چیست؟

یک اقتصاددان گفت : چالش آینده اقتصاد ایران کمبود سرمایه گذاری است ، چرا که همه منابع درآمدی دولت اکنون با فشارهای تحریم صرف بودجه جاری شده و نرخ سرمایه گذاری روند نزولی به خود گرفته است ، اتفاقی که ضمن پایین نگه داشتن نرخ رشد می تواند کسب و کار و تولید را نیز با مخاطره روبرو کند.
دانشنامه اقتصاد و مالیه شهری در سایت بنیاد دانشنامه نگاری ایران نمایه شد

دانشنامه اقتصاد و مالیه شهری در سایت بنیاد دانشنامه نگاری ایران نمایه شد

دانشنامه اقتصاد و مالیه شهری به عنوان نخستین دانشنامه جامع دو زبانه ( فارسی - لاتین ) در حوزه اقتصاد شهری به قلم دکتر حسین محمد پورزرندی، رئیس انجمن علمی اقتصاد شهری ایران منتشر شده بود در سایت بنیاد دانشنامه نگاری ایران نمایه شد.