کد خبر: ۱۰۲۴۹۹
تاریخ انتشار: ۲۰ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۶
هاشمی در سومین نشست امکان و روش اجرای TOD در تهران مطرح کرد:
رئیس شورای اسلامی شهر تهران تاکید کرد: سیاست شهرسازی در تهران و سایر کلانشهرها، طی دهه های اخیر دچار یک انحراف بزرگ شده است و آن بی‌توجهی به الزامات توسعه مبتنی برحمل ونقل عمومی است.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر در سومین نشست از سلسله نشست های امکان و روش اجرای TOD در تهران با تاکید بر اینکه سیاست شهرسازی در تهران و سایر کلانشهرها، طی دهه های اخیر دچار یک انحراف بزرگ شده است و آن بی توجهی به الزامات توسعه مبتنی برحمل ونقل عمومی است گفت: امروزه همه کلانشهرها بدیلل جمعیت بالا، تحرک فراوان شهروندان و تولید انبوه سفر در خطر افتادن در تله حمل و نقل عمومی قرار دارند و به همین دلیل توسعه مبتنی برحمل ونقل عمومی، تلاش می کند رابطه ای متعادل ومتناسب بین بارگذاری و کریدورهای حمل ونقل برقرار می کند تا عرضه و تقاضای سفر بصورتی متناسب و متعادل توزیع شود و گره های ترافیکی ایجاد نکند.

رییس شورای  شهر تهران افزود: در طول سی سال گذشته، تراکم فروشی در تهران، ساختمانهای دو یا سه طبقه را به پنج یا شش طبقه افزایش داده، یعنی طی سی سال ما به اندازه کل تاریخ تهران، در معابر شهری بارگذاری انجام داده ایم و متاسفانه این تراکم فروشی، براساس تقاضا اتفاق افتاده است نه الگوی حمل ونقل عمومی.

 هاشمی با اشاره به اینکه در طرح تفصیلی موجود، فرض این است میزان تراکم براساس عرض معابر بارگذاری شده است ادامه داد: اگرچه این فرض هم رعایت نشده، اما حتی اگر رعایت هم می شد، این نقص وجود داشت که چرا به کریدورهای حمل ونقل عمومی توجه نشده است، یک خط مترو، روزانه ظرفیت یک میلیون سفر را دارد واین به اندازه یک بزرگراه ۵۰ خط رفت و ۵۰ خط برگشت است، بنابراین اگر هم ما می خواستیم مجوز ساخت برج بدهیم باید در کنار خط مترو می دادیم نه در حاشیه یک خیابان ۲۰یا ۳۰ متری مجوز برج ۳۰یا ۲۰ طبقه بدهیم.

به گفته وی تنها راه اصلاح این انحراف در شهرسازی بازگشت به توسعه مبتنی بر حمل ونقل عمومی است، ما اکنون در طرح تفصیلی پهنه ای هایی نظیر R،  M،  S،  G  داریم و نیاز به پهنه جدیدی با نام پهنه T وجود دارد که براساس کردیدورهای حمل ونقل عمومی تهران، بارگذاری را انجام دهد و تا شعاع حدود ۳۰۰ متری از یک ایستگاه مترو، که حد متعارف برای پیاده روی شهروندان است، بارگذاری خدماتی صورت گیرد.

رییس شورای شهر تهران خاطر  نشان ساخت: اگر این اصلاح انجام شود، دیگر بجای آنکه تراکم فروشی در نقاط مورد تقاضا که معمولا نقاط اشباع و پرگره ترافیکی شهر است، انجام شود، در اطراف کریدورهای پرظرفیت حمل ونقل عمومی صورت می گیرد.
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
پیرشدن جمعیت چه مخاطراتی برای سالمندان آینده خواهد داشت؟

پیرشدن جمعیت چه مخاطراتی برای سالمندان آینده خواهد داشت؟

پیرشدن جمعیت هرچند به تنهایی تهدیدی به شمار نمی رود، اما اگر الزامات آن مثل توسعه بیمه همگانی ، بهبود سبد تغذیه و تامین اجتماعی برای مستمری بگیران ، تعویق سن ازدواج و کاهش زاد و ولد با چالش های اقتصادی تحریم گره بخورد ، چگونه باید برای آن چاره اندیشی کرد؟
چگونه فرانسویها به ساختمانهای سبزی رسیدند که ایران 20 سال دیگر خواهد رسید؟

چگونه فرانسویها به ساختمانهای سبزی رسیدند که ایران 20 سال دیگر خواهد رسید؟

در فرانسه ۱۸ میلیون ساختمان وجود دارد که نصف ایران است و از سال ۱۹۹۰ فرانسه آغاز به ایجاد ساختمانهای سازگار با محیط زیست کرده است و در خوشبینانه ترین حالت در ایران ۲۰ سال زمان لازم است تا به ساختمانهای سازگار با محیط زیست دست یابد.
آخرین اخبار