کد خبر: ۱۰۲۴۲۴
تاریخ انتشار: ۱۷ مهر ۱۳۹۸ - ۱۲:۰۸
گزارش شهرفردا از مصرف بنزین
با وجود احیای مجدد کارت سوخت وزیر نفت روز گذشته مدعی شد مصرف بنزین کاهشی نداشته است و احتمال افزایش قیمت بنزین در بودجه 99 به قوت خود باقی است
 به گزارش خبرنگار  پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا» با وجود آنکه سناریوی افزایش قیمت بنزین پیش از این و در جریان تصویب لایحه بودجه 98 دردستور  کار قرار گرفت، اما اثرات روانی آن و واکنش های صورت گرفته در بازار باعث شد ،علاوه بر مجلسی‌ها دولت نیز از افزایش قیمت بنزین در سال جاری خودداری کند.

 اما گفته های وزیر نفت در جلسه پرسش و پاسخ روز گذشته وی نشان می‌دهد هنوز یکی از گزینه‌های جدی دولت برای تامین درآمد افزایش قیمت بنزین در بودجه سال99 است.

هرچند کارشناسان معتقدند برخی ملاحظات از جمله اثرات روانی تورم مانع از اجرای چنین اقدامی است اما موضع گیری بیژن زنگنه درباره عدم کاهش مصرف بنزین بعد از احیای کارت سوخت نشان می‌دهد همچنان این وزارتخانه افزایش قیمت بنزین را یکی از گزینه های موثر در کاهش قاچاق می زند.

یژن زنگنه در حاشیه پنجمین کنگره نفت و نیرو در جمع خبرنگاران  در خصوص کاهش سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران بیان کرد: «قرار بر این بود که سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش یابد تا مردم از کارت سوخت خودشان استفاده کنند، چرا که کارت سوخت جایگاه‌داران برای سوخت‌گیری نیست و تنها باید زمانی مورد استفاده قرار گیرد که مشکلی برای کارت سوخت شخصی افراد به وجود آمده باشد.» 

وزیر نفت همچنین در ادامه درباره کم و کیف مصرف بنزین پس از احیای کارت‌های سوخت، بیان کرد: «مصرف بنزین پس از احیای کارت سوخت کاهش پیدا نکرده است و معتقدم کارت چنین قابلیتی را نخواهد داشت، ضمن آنکه 23میلیون خودرو در سراسر کشور وجود دارد و تاکنون تنها برای 500هزار خودرو کارت سوخت صادر نشده و حدود 700 تا 800 هزار نفر هنوز به باجه‌های پست برای دریافت کارت سوخت خود صادر شده مراجعه نکرده‌اند.  »

وی درخصوص محدود کردن سوخت‌گیری توضیح داد: «دلیل تصمیم دولت و مجلس بر محدود کردن سوخت‌گیری ترغیب مردم به تهیه کارت سوخت شخصی است نه آنکه همچنان از کارت سوخت جایگاه‌داران استفاده کنند؛ چراکه اکنون بیشتر خودروداران با کارت جایگاه‌ها سوخت‌گیری می‌کنند که این مسئله نقض‌غرض است.»

این اظهارات در شرایطی است که از ساعت صفر بامداد سه شنبه ۱۶ مهر ماه میزان سوخت‌گیری با کارت جایگاه‌داران در پمپ بنزین‌ها به ۲۰ لیتر کاهش یافته است. قبلا این مقدار ۳۰ لیتر بوده است. البته میزان هر بار سوختگیری با کارت سوخت شخصی خودروها همان ۶۰ لیتر است.


    اصلاح پرداخت یارانه‌های پنهان

در حال حاضر عمده یارانه‌های پنهان مستقیم به خانوارهای پردرآمد می‌رسد. در کالای بنزین از مجموع ۱۲۳ هزار میلیارد تومان بنزین، حدود ۱۱ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک کم درآمد و حدود ۶۷ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پردرآمد است.   این مساله مورد توجه کارشناسان است و به گفته آنها اصلاح قیمت ها می تواند به این روند پایان دهد.  بررسی ها نشان می دهد، در مجموع از میان ۲۴۹ هزار میلیارد تومان یارانه پنهان مستقیم، ۸/ ۱۵ هزار میلیارد تومان به سه دهک کم درآمد می‌رسد و رقم ۱۲۱ هزار میلیارد تومان سهم سه دهک پردرآمد می‌شود. 

 بر اساس گزارش ها دهک اول (کم درآمدها) ۱.۳ درصد مجموع یارانه بنزین و دهک دهم ۲۲.۶ درصد را مصرف کرده‌اند. ضریب اصابت یارانه پنهان بنزین نشان می‌دهد، میزان بهره‌مندی دهک‌های بالای درآمدی ۲۳ برابر دهک‌های پایین است.  کارشناسان معتقدند اهداف حمایتی دولت جهت اقشار آسیب‌پذیر تحقق نیافته، زیرا در ظاهر امر بیشترین سهم از یارانه انرژی نصیب افراد با درآمدهای بالا شده است. 

یکی از کارشناسان در این خصوص گفت: «براساس شیوه فعلی توزیع یارانه بنزین، خانواده‌های مرفهی که چند خودرو دارند از 38 سنت (بر مبنای نرخ دلار 14 هزار تومانی) که به صورت یارانه پنهان برای هر لیتر بنزین توسط دولت پرداخت می‌شود، بهره می‌گیرند و افراد فقیر و نیازمند که خودرو ندارند، از این یارانه بهره‌ای نمی‌برند.» وی افزود: «با احتساب یارانه پنهان 38 سنتی برای یک لیتر با مصرف هر لیتر بنزین معادل پنج هزار و 320 تومان عاید مالک خودرو می‌شود. بنابراین در صورت مصرف روزانه 10 لیتر بنزین توسط خودرو، دارندگان آنها معادل 53 هزار و 200 تومان در روز از یارانه بنزین بهره‌مند می‌شوند.» 

وحید شقاقی‌شهری، اقتصاددان و استاد دانشگاه نیز دراین خصوص گفت: «ما اکنون بیش از 900 هزار میلیارد تومان یارانه پنهان می‌دهیم در حقیقت اکنون 70درصد یارانه پنهان نصیب دهک‌های پردرآمد، شرکت‌های بزرگ و تولیدکنندگان و صادرکنندگان می‌شود. تداوم این روش، یعنی قراردادن یک ثروت مجتمع در اختیار یک گروه خاص.»

   مدیریت مصرف سوخت و جلوگیری از قاچاق 

از سویی دیگر مدیریت مصرف سوخت نیز با توجه به محدودیت در واردات بنزین از دیگر دلایل کارشناسان برای اصلاح قیمت بنزین است. درحالی که در کشورمان همچنان مصرف بنزین خودروها به ازای هر 100 کیلومتر حدود 9.5 لیتر است این رقم در دنیا به 5 لیتر رسیده است.
یکی دیگر از دلایل کارشناسان برای اصلاح قیمت بنزین جلوگیری از قاچاق آن است.  

در حال حاضر به دلیل اختلاف قیمت بنزین با کشورهای همسایه شاهد قاچاق سوخت در مرزها هستیم و این با توجه به اختصاص یارانه به بنزین به معنای برداشت از جیب مردم است.  در حال حاضر قاچاق روزانه 30 تا 40 میلیون لیتر سوخت به کشورهای همسایه به یک معضل جدی برای اقتصاد ملی ایران تبدیل شده است. در مجموع اگرچه توصیه کارشناسان به اصلاح این روند است، اما باید توجه داشت که این اقدام نیز ضرورت هایی را ایجاد می کند و بدون درنظر گرفتن برخی ملاحظات احتمال اثرات روانی گرانی بنزین زیاد است. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
پیرشدن جمعیت چه مخاطراتی برای سالمندان آینده خواهد داشت؟

پیرشدن جمعیت چه مخاطراتی برای سالمندان آینده خواهد داشت؟

پیرشدن جمعیت هرچند به تنهایی تهدیدی به شمار نمی رود، اما اگر الزامات آن مثل توسعه بیمه همگانی ، بهبود سبد تغذیه و تامین اجتماعی برای مستمری بگیران ، تعویق سن ازدواج و کاهش زاد و ولد با چالش های اقتصادی تحریم گره بخورد ، چگونه باید برای آن چاره اندیشی کرد؟
چگونه فرانسویها به ساختمانهای سبزی رسیدند که ایران 20 سال دیگر خواهد رسید؟

چگونه فرانسویها به ساختمانهای سبزی رسیدند که ایران 20 سال دیگر خواهد رسید؟

در فرانسه ۱۸ میلیون ساختمان وجود دارد که نصف ایران است و از سال ۱۹۹۰ فرانسه آغاز به ایجاد ساختمانهای سازگار با محیط زیست کرده است و در خوشبینانه ترین حالت در ایران ۲۰ سال زمان لازم است تا به ساختمانهای سازگار با محیط زیست دست یابد.
آخرین اخبار