کد خبر: ۱۰۰۹۰۲
تاریخ انتشار: ۲۰ شهريور ۱۳۹۸ - ۱۲:۳۷
شهرفردا در گزارشی بررسی کرد
هرچند دولت تلاش کرد با برداشت از صندوق توسعه ملی جبران کسری بودجه خود را انجام دهد ، اما روند کسری بودجه برای سال آینده همچنان ادامه دارد و بودجه ای ها معتقدند بجای برداشت از صندوق باید روش مالیات گیری را اصلاح کرده و در پرداخت یارانه اصلاحاتی صورت دهد.
به گزارش پایگاه خبری - تحلیلی «شهر فردا»،منابع عمومی ۴۴۸ هزار میلیاردی که برای سال جاری در بودجه مصوب شد در نهایت با کاهش درآمدهای نفتی اصلاح شد و تا ۳۸۶ هزار میلیارد تومان کاهش یافت. در این بین با کاهش بخشی از هزینه‌ها، درآمد زایی بیش از ۷۰ هزار میلیاردی نیز در دستور کار داشت که مجوز برداشت ۴۵ هزار میلیارد تومان از صندوق ملی، ۳۷ هزار میلیارد تومان فروش بیشتر اوراق مالی و از اهم آن بود. برای سال آینده نیز این صرفه جویی باید ادامه داشته باشد و مسئولان بودجه‌ای اعلام کردند که کاهش ۵۰ هزار میلیاردی هزینه‌ها انجام خواهد شد. در این خصوص وحید شقاقی،  کارشناس اقتصادی با اشاره به این که دولت در سال جاری با کسری حدود ۱۵۰ هزار میلیاردی در بودجه مواجه شده و فروش یک میلیون و ۴۰۰ هزار بشکه‌ای نفت محقق نشد، گفت که براین اساس برای پوشش کسری عمده منابع را از صندوق توسعه ملی و حساب ذخیره ارزی و از سوی دیگر اوراق بدهی تامین خواهد کرد که هر دو مورد به سمت دست درازی به منابع بین نسلی و آینده فروشی حرکت می‌کند. 


همه ابزارهای جبران کسری بودجه دولت برای سال آینده 

کوچک کردن جامعه یارانه بگیران

وی با بیان این که در سال آینده بعید است دیگر خبری از مجوز برای دولت به منظور برداشت از صندوق توسعه ملی باشد،گفت: «دولت ناچار است در حوزه بودجه اصلاحات ساختاری جدی انجام داده و ساماندهی هزینه‌ها و منابع را در دستور کار داشته باشد.» موضوع دیگر مربوط به ایجاد  درآمدهای خارج از نفت است که از طریق یارانه های پنهان قابل دستیابی است. رقم بالای یارانه‌های پنهان و آن چه در حوزه حامل‌های انرژی اتفاق می‌افتد سال‌هاست نیاز به اصلاح داشته و اتفاق نیفتاده است. در حال حاضر و برخلاف فلسفه پرداخت یارانه، منابع بیشتری از یارانه به افراد ثروتمند تعلق می گیرد که نمونه آن را در بنزین مشاهده می کنیم. سهم پرداخت یارانه های انرژی به دهک های پردرآمد جامعه بالاست و توصیه کارشناسان به اصلاح قیمت حامل های انرژی است. از سویی دیگر حذف یارانه برای واردات کالاهای اساسی و اختصاص آن مبلغ به نیازمندان واقعی نیز از دیگر راهکارهای اصلاح پرداخت یارانه ها و افزایش درآمدزایی برای دولت است. 

افزایش پایه های مالیات گیری دولت

 بر اساس قانون بودجه سال 98، دولت موظف است کشور را با بودجه 448 هزار میلیارد تومان اداره کند. از این مقدار، 159 هزار میلیارد تومان از درآمدهای نفتی، 238 هزار میلیارد تومان از مالیات و عوارض و 51 هزار میلیارد تومان هم از فروش اوراق اسلامی تامین می‌شود. درآمدهای نفتی دولت نیز درصورتی حاصل می‌شود که وزارت نفت روزانه 1.5 میلیون بشکه نفت خام را با قیمت 54 دلار بفروشد

. بر این اساس حدود 35 درصد از بودجه کشور از طریق درآمدهای حاصل از فروش نفت خام تامین می‌شود. وابستگی بودجه دولت به درآمدهای نفتی یکی از نقاط ضعف اساسی اقتصاد کشور است. زیرا در صورت تحریم فروش نفت خام ایران، دولت با کسری بودجه مواجه شده که این موضوع تمام اقتصاد کشور را تحت‌الشعاع قرار می دهد. پس از اعمال فاز دوم تحریم‌های نفتی در اردیبهشت امسال و لغو تمامی معافیت‌های خریداران نفت ایران، صادرات نفت خام کشور با محدودیت‌های جدی مواجه شده است و از مقدار 2.5 میلیون بشکه در اردیبهشت‌ماه سال گذشته به زیر 300 هزار بشکه در روز رسیده است.

افت شدید میزان صادرات نفت ایران و تحولات بازار جهانی نفت نشان می دهد تقریبا نمی‌توان روی فروش نفت و تامین بودجه حساب باز کرد و باید به دنبال راهکار دیگری برای کسری بودجه 150 هزار میلیاردی بودجه دولت بود. کارشناسان معتقدند که راهکار اصلی تامین بودجه دولت جلوگیری از فرار مالیاتی و اصلاح قوانین مربوط به معافیت‌های مالیاتی است. در حال حاضر در بسیاری از کشورهای جهان، مالیات‌های درآمدی، مهمترین منبع دولت برای تامین بودجه است.

اخذ مالیات علاوه بر تامین بودجه دولت، وابستگی به خام‌فروشی را کاهش داده و باعث رشد اقتصادی و برقراری عدالت اجتماعی خواهد شد. به عقیده‌ بسیاری از مسئولین دولتی میزان فرار مالیاتی در کشور حداکثر 40 هزار میلیارد تومان است. هرچند ارقام اعلام شده توسط مسئولین نیز عدد بزرگی به حساب می‌آید، اما برخی گزاره‌های اقتصادی حاکی از این است که رقم فرار مالیاتی در کشور بسیار بزرگتر از این ارقام است. به طور کلی مالیات‌های درآمدی به سه دسته مالیات از شرکت‌ها، مالیات از مشاغل و افراد و مالیات از حقوق و دستمزد تقسیم می‌شود. 

از مقدار 238 هزار میلیارد تومان مالیات و عوارض در قانون بودجه 98، حدود 153 هزار میلیارد تومان از طریق اخذ  مالیات و مابقی از طریق عوارض تامین می‌شود. از این 153 هزار میلیارد تومان نیز 12 هزار میلیارد تومان آن مربوط به مالیات گروه حقوق و دستمزدی‌ها و 9 هزار میلیارد تومان مربوط به مالیات گروه مشاغل و مابقی نیز مربوط به مالیات شرکت‌ها است. مقایسه اعداد و ارقام ذکر شده نشان می دهد؛ گروه مشاغل که شامل پزشکان، وکلا، طلافروشان، آهن‌فروشان، رستوران‌ها، هتل‌ها و .... می‌شود و درآمد بسیار بالایی نیز دارند مالیات کمی پرداخت می‌کنند.

 به طوریکه مجموع مالیات پرداختی آنها حتی از مالیات کارمندان دولت که ذیل دسته حقوق و دستمزدی‌ها قرار می گیرند نیز کمتر است. طبق گزارش مرکز آمار، سهم گروه مشاغل از کل تولید ناخالص (مجموع گردش مالی در اقتصاد ایران) حدود 36 درصد است. در نتیجه سهم مالیاتی این گروه نیز از کل مالیات باید حدود 36 درصد باشد. اما طبق قانون بودجه 98 تنها 6 درصد از کل مالیات (9هزار میلیارد تومان) از گروه مشاغل اخذ می‌شود. در نتیجه اگر با یک جدول تناسب مقدار 6 درصد را به 36  درصد رسانده شود مقدار واقعی فرار مالیاتی گروه مشاغل مشخص می‌شود.

 این مقدار حدود 70 هزار میلیارد تومان است.  شقاقی با در این خصوص گفت: «آن چه اطلاع داریم این است که در وزارت اقتصاد برنامه‌های جدی برای کنترل فرار مالیاتی و تصویب پایه‌های جدید در حال انجام است که بحث پایه‌های مالیاتی از محل درآمد خانوار و همچنین عایدی سرمایه در حال بررسی بوده و احتمالا برای اجرا در سال بعد مصوب خواهد شد.» 

به گفته وی، حذف معافیت‌های مالیاتی و ساماندهی آن با توجه به تکمیل سامانه‌ها و بانک‌های اطلاعاتی نیز موضوعی است که می‌تواند موجب ایجاد درآمدهای قابل توجهی برای دولت شود. در مجموع رقم فرار مالیاتی در کشور هر چه که هست رقم بسیار بزرگی است که می تواند بخش بزرگی از بودجه دولت را تامین کند. کارشناسان معتقدند نخستین گام برای جلوگیری از فرار مالیاتی در کشور، راه‌اندازی سامانه جامع اطلاعات بوده تا بتوان جریان پول و کالا در کشور را رصد کرد.

در مجموع آنچه از اهمیت زیادی برخوردار است ضرورت صرفه جویی در مصارف دولت و همچنین افزایش درآمدزایی از طرق صحیح از جمله افزایش پایه های مالیاتی و اصلاح پرداخت یارانه هاست؛ موضوعی که نیازمند اصلاحات ساختاری و اهتمام جدی دولت است. برداشت از صندوق توسعه ملی و همچنین فروش اوراق، راهکارهای موقت برای تامین منابع است و ضروری است تا اصلاحات ساختاری در بودجه نویسی انجام شود. 
ارسال نظر
نام:
ایمیل:
* نظر:
برگزیده ها
عزاداری در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان

عزاداری در بزرگترین بازار سرپوشیده جهان

عزاداری بازار تاریخی تبریز نمونه‌ای از عزاداری‌های بی‌حاشیه و بی‌آسیب است که هنوز پای طبل و سنج به آن باز نشده و می‌تواند پذیرای گردشگران مذهبی باشد.
کمربندی تنکابن قتلگاه است

کمربندی تنکابن قتلگاه است

کمربندی ۱۱ کیلومتری تنکابن بوی خون می‌دهد و در یکسال گذشته ۲۵ نفر را به گام مرگ کشانده است، این درحالی که مسئولان راه بر سر نامیدن آن به اسم کمربندی یا کنارگذر اختلاف نظر دارند.