درباره ما

به نام او...


امروزه شهرها جایگاه ویژه‌ای در زندگی بشر پیدا کرده‌اند و بی راه نیست اگر ادعا کنیم هویت انسان در عصر جدید پیوند معناداری با شهرنشینی خورده است. بیش از نیمی از مردم جهان در شهرها زندگی می کنند و رشد شهرنشینی در اغلب کشورهای در حال توسعه به شدت صعودی است و پیش بینی می شود در آینده ای نه چندان دور بیش از دو سوم کل جمعیت در جهان در شهرها زندگی کنند. در کشورما نیز میزان شهرنیشنی هم اکنون بیش از 70 درصد است و پیش بینی می شود در دهه های آتی به بالای 80 درصد افزایش یابد.

بدون شک در وهله اول این شهرنشینی می تواند به افزایش کیفیت زندگی انسان ها منتج شود اما باید بدانیم که این روند رو به رشد آسیب‌هایی نیز در پی دارد. چه از منظر اقتصادی ، چه اجتماعی و چه فرهنگی شهرنشینی مانند یک شمشیر دولبه عمل می کند. شهرنشینی همانگونه که می تواند فرصت هایی را پیش روی پیشرفت بشریت قرار دهد به همان میزان می تواند موجبات نابودی تمدن بشری را در پی داشته باشد.

ما معتقدیم پارادایم توسعه پایدار می تواند شهرهایی را برای امروز و فردای ما پدید آورد که ضمن حفظ نکات مثبت تهدیدات را نیز به حداقل ممکن کاهش دهد. منظور از توسعه پایدار توسعه ای است که ضمن پاسخگویی به نیازهای فعلی شهرها، به گونه ای برنامه ریزی می کند که حداقل فشار بر محیط زیست وارد آید و این فرصت در اختیار طبیعت قرار داده شود تا خود را بازسازی کند.

از سوی دیگر باید توجه داشت که امروزه جایگاه رسانه‌ها را صرفا نمی توان در امر اطلاع‌رسانی خلاصه کرد بلکه عملا رسانه تبدیل به یک نهاد آموزشی شده است که در جامعه‌پذیر کردن ارزش ها ، هنجار‌ها و تقویت سامان اجتماعی نقش آفرینی می کند. به طور کلی در جوامع مدرن می توان چندین نقش مهم را برای رسانه‌ها در نظر گرفت که عبارت است از:  نقش‌های تفریحی ، نقش‌های خبری ، نقش‌های همگن‌سازی ، نقش‌های آگاه‌سازی  و احساس تعلق اجتماعی.

  با این حال باید اذعان کرد در میان انواع و اقسام رسانه‌ها، خبرگزاری ها و  سایت‌های حرفه‌ای خبری از جمله تعاملی‌ترین رسانه‌ها محسوب می‌شوند که بیشتر به موضوعات کلان سیاسی ، اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و ... می پردازند. پایگاه‌های خبری نیز که از دهه 80 شمسی در فضای رسانه‌ای کشور رواج یافتند نوعی از رسانه‌های خبری محسوب می شوند که سعی دارند با بهره گیری از توان خبری خبرگزاری‌های و ارائه تحلیل ها و روایت‌های خود از رویدادهای خبری به نیازهای رسانه‌ای مخاطبان خود پاسخ دهند.

هرچند در چند ساله اخیر ظهور و بروز این نوع از سایت‌ها رواج گسترده ای پیدا کرده است اما در اغلب این سایت‌ها نگاه علمی و تخصصی وجود نداشته و عملا این پایگاه‌های خبری یک صدا در چند بلندگو به حساب می‌آیند.

به ویژه در حوزه شهری فقدان یک رسانه خبری پویا و تخصصی که بتواند موضوعات و مسایل مبتلا به شهر در حوزه‌های مختلف  اقتصادی، فرهنگی ، اجتماعی و... را در سطح کل کشور پوشش دهد به جد احساس می گردد. 

از این منظر پایگاه خبری تحلیلی «شهر فردا» به دنبال روایت‌ها و تحلیل‌های تخصصی از رویدادهایی است که در فضای شهری رقم می‌خورد. 

از سوی دیگر این رسانه سعی دارد تا واسطی میان مدیران شهری و شهروندان باشد تا از یک سو به ارایه درخواست ها و مطالبات شهروندان به مدیران شهری بپردازد و از سوی دیگر مدیران شهری در سطح کشور  را در اتخاذ و اجرای تصمیمات درست و مطلوب یاری کند.


توجه به ارتقاء سطح فرهنگ شهروندي از ديگر نكاتي است كه در حوزه رسانه ای مغفول است و در كمتر رسانه‌اي ما شاهد هستيم كه به اين موضوع پرداخته شود در شرايطي كه با رشد روز افزون شهرنشيني، ارتقاء سطح فرهنگ شهروندي از اهميت بسيار بالايي برخوردار بوده و ضروري است كه به جد این مهم مورد توجه قرار گيرد.





مدیر مسئول: دکتر سید محسن طباطبایی مزدآبادی

سردبیر: دکتر جعفر قادری